Ni som är unga... Har ni förskäkringen på er själva

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
FreddaGädda skrev:
2452755 Det sunda förnuftet

Den enkla matematiken

Lagen




Take a pick

Fel svar. Det bestämmer jag och ingen annan. Vad andra tycker är ointressant för min del.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Mackz skrev:
2452990 Fel svar. Det bestämmer jag och ingen annan. Vad andra tycker är ointressant för min del.

Låter du andra betala även din mat och dina kläder? Hyran också kanske?
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Född 83.... Gsxr 750-98 4900 Halv/helår med Folksam/Smc ........ Ganska bra tycker jag !
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Retep skrev:
2453035 Låter du andra betala även din mat och dina kläder? Hyran också kanske?

Jag förstår din och andras bitterhet över mina illhandlingar, men jag tycker inte riktigt det är samma sak att få mat och hyra betalt som att ställa hojen på far.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Mackz skrev:
2453917 Jag förstår din och andras bitterhet över mina illhandlingar, men jag tycker inte riktigt det är samma sak att få mat och hyra betalt som att ställa hojen på far.

Det värsta är väl för din skull att risken är stor att du inte kommer att få ut ett rött vid klotning/stöld. F-bolagen har ju blivit jävligt duktiga på att snoka upp brukare kontra ägare enl papper. Då har du i princip betalat låg försäkringskostnad helt i onödan...
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
25 år
Sv650S -01
Haft kort sen 99
4200 Hel/hel på mig själv.

Inte så dyrt.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Mackz skrev:
2453917 Jag förstår din och andras bitterhet över mina illhandlingar, men jag tycker inte riktigt det är samma sak att få mat och hyra betalt som att ställa hojen på far.

Varför inte?

Det är tack vare dig och andra skenförsäkrare som jag får betala en högre premie.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Chefen Alabama skrev:
2453935 Det värsta är väl för din skull att risken är stor att du inte kommer att få ut ett rött vid klotning/stöld. F-bolagen har ju blivit jävligt duktiga på att snoka upp brukare kontra ägare enl papper. Då har du i princip betalat låg försäkringskostnad helt i onödan...

Det är jag väl medveten om. Helförsäkring på far är billigare än trafik på mig så det kvittar. Självrisk på 16000:-, så att ni lider för att jag utnyttjar försäkringen i tid och otid behöver ni inte vara oroliga för. Har aldrig utnyttjat någon försäkring någon gång och hoppas slippa det i möjligaste mån.
 

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
27 år, hojkort tog jag i år, cbr 1000R 2004, betalar 9700:- halv/helår.

Jag är klart nöjd.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Ung och ung vete fan men 30år, 93:as gixxer 1100, inget körkort,
5100 hel/hel...
Tycker jag är helt okay...
 

Geckis

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Island
Hoj
Cbr 929a
21 år, Ninja zx9r 97-a
Tog körkort i år. Trygghansa, 4900:- Halv försäkring.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Mackz skrev:
2453973 Det är jag väl medveten om. Helförsäkring på far är billigare än trafik på mig så det kvittar. Självrisk på 16000:-, så att ni lider för att jag utnyttjar försäkringen i tid och otid behöver ni inte vara oroliga för. Har aldrig utnyttjat någon försäkring någon gång och hoppas slippa det i möjligaste mån.

Du kommer nog att utnyttja försäkringen så fort du får möjlighet. En skada över 16000 är inte så svår att åstadkomma. Vad du glömmer bort är att det handlar inte sååååå mycket om din hojs reparationer utan invaliditetsersättningen till DIG, när du har förlorat ett ben, en arm, eller sitter i rullstol. Sen kan ju värre saker hända...
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
25 år, R1:a 06:a betalar 16500;- i halv/helår hos folksam.

Har haft kortet (till o från) sedan 2001.
 

RwE

ERotic 6 nude
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki ER6n -06
Ankan_84 skrev:
2449407 Som topic lyder, har ni försäkringen på er själva? Om "JA", vad är det för regler när det gäller försäkringar... Jag har hört att om man bor på samma adress som "ägaren" på fordonet, så ska det vara okey??

Jo det är klart att jag har...
och eftersom jag inte är såååå ung så kostar min SV1000 6100kr Hel /Hel!!
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Räknar inte med att få medhåll men...

Alla ni som klagar på att vissa vill att andra ska betala etc.
-Det är ju det som är tanken med försäkringar!
Om alla ska betala för sin egen risk och sina egna olycks- och stöldkostnader så kan man ju skita i allt vad försäkringar heter.
Förstår fuller väl alla som skenförsäkrar. De bidrar i själva verket till att sprida ut kostnaderna bland olika riskgrupper, alltså det som är själva tanken med försäkringar.
Det borde vara olagligt att dela in folk i riskgrupper för försäkringsbolagen. Det är ju i själva verket ett sätt för dem att sno åt sig mer pengar och minska sina risker, på kundernas bekostnad.
Det borde sannolikt gå att identifiera någon "grupp" som har en olycksrisk på praktiskt taget noll. Finns det då några försäkringar som är gratis?

Är det inte konstigt att försäkringsbolagen har rätt att bryta mot diskrimineringslagstiftningen, bara för att kunna tjäna mer pengar?

Man kan anse att det är omoraliskt att bryta mot lagar och regler. Man kan också anse att det är en moralisk skyldighet att bryta mot omoraliska lagar och regler. Sanktionerad diskriminering i ekonomiskt vinstsyfte tycker jag är förbannat omoraliskt.

Själv skenförsäkrar jag dock inte, skulle inte tjäna så mkt på det. Däremot förebrår jag inte dem som gör det.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Men... Den som lider av att folk skenförsäkrar är ju inte försäkringsbolagen, det är ju vi som försäkrar på oss själva och pga skenförsäkrarna får högre premie. (Nu tänker jag på folk som inte utnyttjar försäkringen utan bara betalar mindre än de borde.) Oavsett om systemet är moraliskt eller inte är det ju så det funkar, då är det väl inte så svårt att förstå att folk blir förbannade för att vissa fuskar och höjer priserna för de som inte fuskar?

Att lockelsen att skenförsäkra finns där är inte samma sak som att det är rätt att skenförsäkra. Och då har jag inte ens gått in på risken för att bli utan ersättning vid en olycka.
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top