Ni som är unga... Har ni förskäkringen på er själva

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Alltid på mig själv. Haft körkort i 6 år om man räknar med 125:an. I nuläget ser det ut som såhär: Född 83, Kawa 10 -04. 2616:-/mån halvförsäkring hos IF :tomten.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
kan vi inte försöka få fram sanningen om "har man inte råd så väljer man en äldre hoj med mindre cc" :va

När jag letade hoj GICK DET INTE att komma under 5000kr/år i trafikförsäkring :fakta, detta oavsett om det var en gpz 500 som redan rullat något decenium på vägarna innan jag föddes eller en XT från 94. Nu kollade jag inte särskilt många ("strypta") motarder, men en Husa 650 hade kostat minst 3 lax i trafik. Ni som tycker att jag som student vars enda inkomst är studiebidraget ska behöva lägga nästan halva årsinkomsten på försäkring för att få köra hoj får väl tycka det, jag bryr mig ärligt talat inte. Så länge jag bor hemma står hojen på farsan, och då alla under samma tak enligt bestämmelserna får köra henne tycker jag att det bara är korkat att betala mer.

När jag väl flyttar hemifrån får jag väl dock ta och ställa den på mig själv, men eftersom det med största sannolikhet blir en (o)strypt motard är det faktiskt värre försäkringsbedrägeri :tungan
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
JiMpA skrev:
2450773 R1a på mig, snart 20. 7000 kr om året i trafikförs :)



Johan, fan va fusk! :argpådato tror att man får snacka försäkringar med dig istället nästa gång :tungan :tomten ska kanske inte klaga över min premie heller kanske:)

Hehe, får vi absolut göra. Vilket bolag har du idag?
Jag har ju passerat 30.. erhmm.. *host host* jag menar 20 sträcket också, så jag har ju lite billigare pga åldern också.. :kryckor
 

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Örsundsbro
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
mini-knutten skrev:
2450840 kan vi inte försöka få fram sanningen om "har man inte råd så väljer man en äldre hoj med mindre cc" :va

När jag letade hoj GICK DET INTE att komma under 5000kr/år i trafikförsäkring :fakta, detta oavsett om det var en gpz 500 som redan rullat något decenium på vägarna innan jag föddes eller en XT från 94. Nu kollade jag inte särskilt många ("strypta") motarder, men en Husa 650 hade kostat minst 3 lax i trafik. Ni som tycker att jag som student vars enda inkomst är studiebidraget ska behöva lägga nästan halva årsinkomsten på försäkring för att få köra hoj får väl tycka det, jag bryr mig ärligt talat inte. Så länge jag bor hemma står hojen på farsan, och då alla under samma tak enligt bestämmelserna får köra henne tycker jag att det bara är korkat att betala mer.

När jag väl flyttar hemifrån får jag väl dock ta och ställa den på mig själv, men eftersom det med största sannolikhet blir en (o)strypt motard är det faktiskt värre försäkringsbedrägeri :tungan

Bilsport-Mc Classica Försäkring: :)

Fordon av årsmodell 1976 - 1986
- helförsäkring 1 383 kr/år
- garageförsäkring 907 kr

Fordon av årsmodell 1958 - 1975
- helförsäkring 644 kr/år
- garageförsäkring 485 kr

Fordon av årsmodell 1957 eller äldre
- helförsäkring 390 kr/år
- garageförsäkring 255 kr
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ankan_84 skrev:
2450129 Men asså, ni alla som har R6:eek:r, R1:eek:r, Gixxer, ZX6:eek:r CBR o.s.v. och som är under 24 år... Har alla ni försäkringen på er själva... Det försäkringsbolag som jag har ringt så kostar årspremien dubbelt så myckert som hojjen kostar...

Alla kan fan inte ha så mycket pengar så att man har råd med en sådan försäkring... :confused:
Betalar ~13800 kr halv/helår på TH. Dessvärre är ju deras premie säsongsbaserad, så det blir ungefär 1800 spänn i månaden under "högsäsong".

När jag bodde i Halmstad kostade samma hoj ~6000 kr halv/helår. Gosig skillnad.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
K Eriksson skrev:
2450909 Bilsport-Mc Classica Försäkring: :)

Fordon av årsmodell 1976 - 1986
- helförsäkring 1 383 kr/år
- garageförsäkring 907 kr

Fordon av årsmodell 1958 - 1975
- helförsäkring 644 kr/år
- garageförsäkring 485 kr

Fordon av årsmodell 1957 eller äldre
- helförsäkring 390 kr/år
- garageförsäkring 255 kr

ringde Bilsport och enligt kärringen jag talade med var denna försäkring inte tillgänlig för mig :va

Förstår inte hur FB tänker: ur trafiksäkerhetssynvinkel måste min SV från millenieskiftet vara betydligt säkrare än en 20 år gammal hoj med i princip samma antal hästar...
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
mini-knutten skrev:
2450920
Förstår inte hur FB tänker: ur trafiksäkerhetssynvinkel måste min SV från millenieskiftet vara betydligt säkrare än en 20 år gammal hoj med i princip samma antal hästar...

Det handlar nog inte om hojen utan om personen. Den som "nöjer sig" med en 20 år gammal hoj har kanske inte samma benägenhet att köra fort och ta risker som en person som tycker det är viktigt med en nyare hoj.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Zee skrev:
2449568 Ajajaj. Det var en öm tå, verkar det som. :hihi

Mitt inlägg var iofs inte riktat till personer som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa. My bad.

Jag menade inte just dig heller, många här resonerar så. Du vet, man ska ju göra rätt för sig. :jäs

Om man inte får svinsnutdrag, då jevfflar ska man bara växla ner 2 taggar å brassa helvet! :yoparty

:rolleyes:
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
769 kr halvförsäkrad imånaden skriven på mej r1 a 99a
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ankan_84 skrev:
2450483 Har även hört att försäkringarna ska höjas, avservärt... Känns lite som om regeringen biter sig i svansen... I.o.m. att det är så dyrt för yngre personer att ha sina hojjar eller bilar på sig själva, så skenförsäkrar man... hade hellre sett att självrisken skulle bli högre, synd om dom som sköter sig och kör (hyffsat) lagligt...
Du får nog läsa på lite bättre. :fakta
Det där är inte regeringens förslag, det är Alliansens (borgarnas) förslag.
Det finns en lång tråd om detta samt SMC:s information på förstsidan här på SH.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Maverick_ou812 skrev:
2452152 Du får nog läsa på lite bättre. :fakta
Det där är inte regeringens förslag, det är Alliansens (borgarnas) förslag.
Det finns en lång tråd om detta samt SMC:s information på förstsidan här på SH.

Såg att det låg på förstasidan, nu precis... Jo, det har jag förstått att det är de blåa partina som vill chockhöja försäkringen... Känns ju sådär kul... En anledning till att inte rösta blått...
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
varför skulle jag ha hojen stå på mig när det är billigare att ha den registrerad på farsan? spec när jag dessutom bor hemma.. 19 år gsxr 1000 -02, vill inte ens veta vad det skulle kosta!
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
A-körkort sedan 2003, tredje hojen, alltid helförsäkring på mig själv... Det var roligare att betala den första premien då hojen var veteranklassad... Nu går försäkringen på knappt 12000:-/år.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
ktm 640 LC4-e 00a 34kw
20 år
körkort 2år
Halvförsäkring 6500kr/år
Studerar

Dyrt som fan för den hojen men är man kär så är man flickvänn kostar pengar:yoparty
 

FreddaGädda

Guest
Hoj = Färsäkring på mig
Bil = Delar med morsan, försäkring står på henne men betalar tillägg så jag regelrätt får köra den.

Skenförsäkrare förstör för oss andra. Är försäkringen så dyr så att man inte kan ha hojen, ska man inte heller ha den. Försäkringen är så dyr för att hojen i fråga har vurpats av folk i din ålder och sannolikheten att du kommer göra det blir större på pappret
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top