Ni som kör nakenhoj

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hallå

Är sugen på att köpa mig en Yamaha FZ8 eller en Suzuki GSR 750 nakenhoj men har aldrig kört nakenhojar tidigare.

Ni som har, hur är dom att köra, tänker mest på bekvämlighet, och vinden. All vind träffar ju kroppen då den inte har kåpor.

Är det en hoj att köra långt med, tänker mest på en hojsemester utomlands, eller klarar man inte det?

Som ren gatmaskin, till och från jobbet, nöjesåka kortare sträckor, i stan m.m. så lär den säkert vara perfekt.

Vad säger ni?
 

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Fart vinden är inga större problem i hastigheter under 150 skulle väll jag säga. Ut och testa så vet du :tummenupp
 

-GLUT-

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Piteå
Hoj
R1 Fighter
Det går finfint att köra nakenhoj. Enda gången det kan kännas jobbigt är i högre farter. 120-150 är inga problem. Jag sitter mycket bättre på min med renthal styre än orginal. Sen så är den så jävla busig också. JAG skulle inte vilja byta till en kåphoj, men det är ju bara jag.
 

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
jag hade min hoj som fighter för inte alls längesedan, men byggde om den till sporthoj igen mest för att kunna ha en kåpa o krypa bakom om man vill köra fortare än ca 140 en längre sträcka.
kortare sträckor gick de fint o gasa på om man ville men skulle man bara transportera sig så blev de jobbigt tyckte jag.
så hur jobbigt det är med vinden beror ju på hastigheten.

lycka till med köpet:)
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
När jag köpte min först hoj, en Yamaha FZ-6N åkte jag direkt från handlaren i Stockholm ned till Helsingborg. Efter c:a 30 mil började jag fundera hur jag kunde vara så dum att jag köpt en naken hoj, vinden kändes jättejobbig! Men man vänjer sig, och efter ett par hundra mil till var det inga problem längre. Visst, det börjar dra lite när man passerar 150 km/h, men det är snarast en fördel - farten känns mer, vilket förmodligen räddat mitt körkort mer än en gång.

Dessutom sitter man betydligt bekvämare än på en sporthoj med kåpa, vilket i alla fall i min värld uppväger nackdelen med vinddraget flera gånger om, speciellt vid längre resor.

Efter 14 månader och 1870 mil köpte jag en ny nakenhoj, en Honda CB1000RA. Det var aldrig någon tvekan om att det skulle bli naket igen, och nu 3 månader och 800 mil senare är jag fortfarande sjukt nöjd!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
För min del har alltid nakenhojar vart bekvämast då alla hojar med kåpa jag kört/ägt alltid har generat störande turbulens... Hellre att det blåser i ett jämnt flöde än att huvudet studsar studsboll...
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Härligt med all denna positiva och snabba respons här inne.
Ja, det blir till att försöka testköra någon snart och känna efter lite men precis som du sa Smirnoff så tror jag med all säkerhet att det kan rädda ens körkort.
Men hojarna lär ju gå i över 200km/h också om man bara vill :)
En sak är ju säker iaf, de är asgrymma, designen slår det mesta tycker jag!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jämfört med sporthoj åker jag mkt hellre långt på SuperDuken. Skönare körställning, och fartvinden stör inte under 130 ens timme efter timme.

Över 180 nånstans så saknar man kåpan, jag har träningsvärk i strupen känns det som efter gårdagens banåka, så då hade en flärp gjort susen. Men på gata :va
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Jag tycker inte själva vinden är så jobbig under 170-180. Det är ju snarare allt brus/ljud som är jävligt irriterande som man kan slippa/få bort en hel del med kåpor.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Över 150 så får man börja ducka lite. Vid 220 så fick jag slå av pga
hjälmen, det kändes som om den var på väg av. :D
Dags att byta hjälm alltså. :)

Nä, de har rätt här i tråden att man undviker de högre hastigheterna med en nakenhoj.
För min del så tycker jag att man inte har den kontrollen man bör ha när man börjar ducka, då går det helt enkelt för snabbt.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Håller med tidigare inlägg, att ligga runt 130 är inga som helst problem, jag gillar stödet man får av fartvinden. Min tidigare hoj hade kåpa (BMW F800ST), fick lättare ont i armar handleder på den.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Att köra fort med nakenhoj är sällan några problem (nåväl, om vi pratar strax över 200strecket iaf), problemet är mest när du ska köra långa sträckor i hög hastighet. Det är dock inte så kul att behöva hålla emot fartvinden konstant i 30-40mil eller vad det nu blir på en tank. Har bara kört halvkorta etapper med XT'n än så länge men att köra till e-tuna sist tyckte jag blev lite jobbigt med momsad motorvägsfart hela vägen(, därför tänker jag gubba till XT'n något förbannat till sommarens touring genom hela sverige med en tokful touringruta), men på den gamla CBR'en kunde jag köra hela vägen till linköping i ännu lite högre hastighet och ändå komma fram fullkommligt utvilad :katt
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
När jag körde Monstret kompletterade jag med en liten vindruta för 200spänn från Louis.de. Den tog ca en minut att montera och slängdes på de enstaka gånger jag skulle göra en längre tur vilket flyttade bort en avsevärd del av fartvinden från överkroppen vilket gav en aning mer turbulens runt hjälmen men med öronproppar eller in-ear-lurar blev det ändå bekvämare i längden...
10006508_810_ANW_FR_05.JPG
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
I lägre hastigheter 0-150 km/h är nakenhojjar bekvämare än kåphojjar, vid hastigheter över 150 km/h är kåphojjar bekvämast.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Är det skillnad på försäkrings pengen mellan kåphoj och nakenhoj?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hade en CB1000RA och de är jäkligt bekväma (förutom juvelkrossaren i början) så den funkade även på lite längre turer, 30-40 mil smakade bra iaf. Vinden är dock en faktor, störde mig inte jättemycket på det men när jag testade polarens VFR blev jag såld på kåpa = skönt att slippa vinden. De och att det mestadels blev busåka med CB´n var de största anledningarna till att jag tjöpte VFR´n. Hade dock kvar CB´n när jag köpte VFR´n och på vis kunde jag enkelt jämföra mellan dem, nu körde jag mest med VFR´n då men jag kommer ihåg när jag körde in CB´n till stan när den skulle säljas hur jäkla skoj jag tyckte den var efter lite uppehåll.

VFR´n är mer mångsidig och vinner i längden enligt mig men jag ångrar att det aldrig blev någon form av banåka med CB´n.

Åskbollen
visabild.php

visabild.php
 

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
Får hålla med dom andra upp till 150 tycker inte jag det är nåt problem med vind. Tycker inte det är nåt problem och åka en hel dag, visst man blir ju lite sleten i kroppen efter 50-60 mil, men inget overdrivet tycker jag.

Vad gjälder forsäkrngar, så betalar jag 5400 för min fz1 hel/hel, och för en ett år äldre fireblade 1000 var den billigaste forsäkringen 15000 hel/hel
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag har avverkat ungefär 800 mil på min ER6a nu.
För två veckor sedan var jag ute på en tur på 55 mil ungefär.

Jag tycker inte att det är några problem att åka längre sträckor, men man måste anpassa farten en hel del. Jag tycker inte alls att det är bekvämt att färdas över 120 km/h.

Grejen är den att jag tycker det blir väldigt mycket brus och att binden sliter ganska hår i en vid omkörningar och lite högre hastigheter.
Fördelarna är körbarheten, det är extremt härliga hojar att bränna runt på småvägar med. Det är en grymt skön körställning och du har skön överblick över händelserna.

Jag har suttit och funderat fram och tillbaka på att byta hoj, vilket jag också kommer göra. Men jag har stora problem med om man ska satsa på kåphoj nästa gång eller inte. Nu lutar det ändå åt en kåpförsedd hoj, så jag har provat på det. Är det inte min grej, så byter jag givevis igen.

En naken hoj tror jag bjuder in till mycket mer bus i lämpligare hastigheter, medans en kåpklädd hoj kräver hastighet? :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top