Ni som kör nakenhoj

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Ducati SF
Min Ducce SF har ju lite mera nerålutad sittställning, farter upp till 150-160 funkar utan problem. Trycket på bröstet gör att armarna handlederna avlastas rätt mkt.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Får hålla med dom andra upp till 150 tycker inte jag det är nåt problem med vind. Tycker inte det är nåt problem och åka en hel dag, visst man blir ju lite sleten i kroppen efter 50-60 mil, men inget overdrivet tycker jag.

Vad gjälder forsäkrngar, så betalar jag 5400 för min fz1 hel/hel, och för en ett år äldre fireblade 1000 var den billigaste forsäkringen 15000 hel/hel

VArt faan har du FZ1'an försäkrad för dom pengarna ?

Jag tycker iaf att alla cheyer ska köra naken på hoj...
Fast inte truckerbrudarna som kör HD. :tuttar
 
Last edited:

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Oj vad alla ska klaga på 120+ hastigheten på naken hoj, gå och träna lite så är det löst:tummenupp. Problemet med en nakenhoj är väl att dom har ganska låg topphastighet jämför med en sporthoj. Hade min hornet löpt i 300 hade jag aldrig tänkt tanken att byta den. Men 120-150 känns ju inte ett skit med eller utan kåpor. Nakehoj är ju billigare att äga och sen är det ju också vad man prioriterar med hojåkandet.
 

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
GSX 750F -90
Upp till ca 180 (beroende på hoj) så är vinddraget inget större bekymmer men därefter känns det som om det blir exponentiellt värre... 220 är rent ut sagt vidrigt i mitt tycke.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Sitter jag upprätt träffar vinden mig ändå rakt i bröstet, halvkåpan till trots. Ligger jag däremot ner över tanken så blir inte vinden vidare märkbar.

Ligga på tanken?
Är inte det omanligt? :va ;)
Finns ju alternativ till att huka sig... trimma mer!

Jag drar på en 300+mil sväng snart.... med en liten toppkåpa monterad på min GSX.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Självklart har det betydelse vad man är ute efter och hur hojen ska användas. För min del kommer hojen endast att vara en nöjesmaskin som jag använder till/från jobbet, nöjesåkning på alla tänkbara vägar samt i stan och eventuellt en längre resa utomlands. Jag är inte ute efter att ligga i 200+ i längre sträckor så jag tror att nakenhoj blir det bästa för mig.
Ska ta mig till någon handlare och provköra någon framöver.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Upp till 200 en kortare sträcka är inget problem alls. Att ligga många mil på motorväg i 150+ blir däremot jobbigt till slut, främst nacke. Utmattning helt enkelt. Första tiden med nakenhoj kan 120-130 kännas jobbigt om man är ovan men det ger med sig. Ska man ut på långresa och har en rejäl tankväska så brukar den hjälpa till med att blocka vind ganska bra har jag märkt.

220+ är jävligt oavsett om det är en kort sträcka. Sittställningen på hojen påverkar mycket och ett brett styre gör saken värre. På min S3'a får man knipa som attans runt tanken för att kunna slappna av tillräckligt i armarna för att inte hänga/dra i styret och positionen på fotpinnarna är inte optimerad för detta så vinkeln kropp/ben blir lite obekväm.

Visst skulle det gå bättre om man ligger slickad som en moppepöjk över tanken men vad är poängen av att köra i de hastigheterna med en nakenhoj? Kanske kul att testa en gång men knappast något man upprepar ofta eller under längre sträckor.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Sen handlar det mycket om hur du kan "avläsa" vinddraget.

En liten justering, t ex att sänka armbågarna 5 cm när du ökar hastigheten kan göra kusligt stor skillnad.
Vid högre farter så fungerar det - för mig - bäst att knipa rejält runt tanken samtidigt som jag droppar armbågarna ganska rejält.

Problemet med breda crosstyren är att man blir som ett paraply, och fångar luften i högre farter.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Som dom flesta nämner upp till en 150km/h är det inte nämvärt jobbigt och är det hyfsat väder så kan man trimma uppåt en bit.. 235 är mitt personliga nakenrekord ;) men då kände man att hjälmen börja strypa en, tilläggas att jag satt rakt upp! =)
 

nodblj

simul iustus et peccator
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
MV Agusta Brutale 910R
ganska glassigt att ligga runt 150. håller med wicknertz, en bit över 200 åker hjälmen av =)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Att köra nakenhoj är en konstant blandning av turbulens, vinddrag, olljud från blåst, en kropp som kämpar för att stanna kvar på hojen i högre fart med axlar som känns som gele under längre turer samt en biologisk undervisning av världens alla insekter som har riktat in sig på att kamikaze träffa ditt mc ställ.OCH JAG ÄLSKAR VARJE SEKUND AV DETTA.

För att jag känner mig back to basic som en stenåldersmänniska med en öppen motor placerad i en stålram med två hjul på till skillnad från min pinsamt tysta och komfortabla S70 T5.Thats life folks, true life ... :)
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Bortsett från den hoj jag kör nu (som har kåpa för att jag inte lyckats hitta ett lamphus till Suzukis niotums lampa) så har jag aldrig haft kåpa på en hoj. Har aldrig tyckt det varit jobbigt eller ansträngande, i 90-120 tycker jag faktiskt att det är jobbigare att köra med kåpa för man har noll fartvind att luta sig mot, blir jobbigt för armarna när man kör långt, jag har alltid haft låga styren, kanske är därför, med apehangers så blir det väl tvärt om.

Har kört mycket långturer, dag pendlade sthlm-Norrköping en hel sommar (på en v-max, sämsta hoj jag haft och då räknar jag en gammal militär Java som jag fick gratis!), inga problem. Körde sthlm-göteborg-gävle nonstop (om man inte räknar soppa å mat) inga problem. (på en XT500!!! Ack den ungdomen)

BTW. Hörselproppar, om du inte vill ha tinnitus, men det är ett måste på alla hojar utom rena touring bjässar typ Goldwing.
 
Last edited:

snorky_81

z1000
Gick med
28 Jul 2010
Ort
stockholm, söder om söder
Hoj
Suzuki Bandit 1200s -05
håller med typ samtliga här, haft en z1000 -03a.
upp till 150 är det inga som helst problem, vid 200 drar det rätt bra, oljud i hjälmen å man får ont efter en stund om man håller det tempot, i runt 240-250 så känner du att hjälmen gärna vill skära in i halsen...
men jag rekommenderar gärna nakenhoj, underbar å köra, man känner av körningen mera samt att den uppmanar till bus ;)
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Jag kör en Aprilia Tuono gen 2 med en liten vindavvisare. Över 140-150 brukar jag krypa ihop om jag kör på motorväg. Kör jag samma hastigheter på bana eller kurvig väg så tänker jag inte på luftmotståndet för då har man ju annat att tänka på :) Runt 200 har jag kört konstant i ca 5-6 mil som mest och då är man lite mör i axlar och nacke när man kommer fram. Har maxat ur den till 275 på mätaren utan problem men då gäller det att ha hakan mer eller mindre på tanken annars får man nackspärr de luxe alternativt att det svartnar för ögonen. Den funkade bra att toura till Isle of Man med dessutom. Det jobbigaste generellt sett tror jag är att axlarna tar stryk pga det bred styret och fångar upp vinden. Huvudet kan man gömma undan men axlarna blir mer eller mindre kvar där, oskyddade.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag har åkt 292 kmh utan kåpa, då fick jag hålla jävligt hårt för att inte flyga av men det var en upplevelse det med men under 150 stör det mig inte alls. Det ju lätt naket som gäller om man inte skall dundra massa tråkigt motorväg hela tiden.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top