Ni som tränar.. "dipps" - frågor..?

IronMike

Guest
En serie, så många som möjligt på raken, lagom tempo, och någorlunda korrekt utfört. Hur många klarar ni av?

...vad är bra resp dåligt?

Finns det nåt världsrekord? och hur många ska man som "atletisk" eller vältränad kunna göra för att ha bra kroppsliga proportioner.

:tuttar

Kastar in en bild från dagens träning... Kör MYCKET dipps, det tar fint..och känns jävligt manligt.

:hihi

Bifogat

• Bilddd 09.JPG
    Bilddd 09.JPG
    28.4 KB · Visningar: 282

IronMike

Guest
FUBAR skrev:
Klarar ett 50-tal, satans vilket omanligt gym du tränar på. :hihi
Det är väldigt manligt gym... Inga spacklade damer. Bara svettstank, vrålandes muskelberg å oldschool-maskiner, inget flash. Haha

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Fan ska det vara bra för att ta många. jag vill väl inte bli en senig råtta :)

Nä jag kör dips med 40 kg i dipbälte, klarar då runt 6 stycken.

Rekordet är det en indier som har, han kan göra flera tusen. Hur man kan göra flera tusen beror på att han hinner återhämta sig mer än vad han förbrukar under lyftet, han dränerar alltså aldrig muskeln, utan den hinner "fyllas på igen" under "vilan"

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Dips är en bra övning, ganska så lätt i bli stark i.

Jag klarar ca 10reps om jag hänger på 30-40kg kilo mellan benen.
Sedan är jag ganska så tung i kroppen, jag ligger kring 105 kg.....

Hur många reps man gör beror mycket till hur mycket man väger.
Skulle jag deffa ner mig till kanske 90kg så skulle jag kanske göra 60-70reps....

Sedan kan jag även köra mycket sakta både upp och ned och vara helt slut efter 10st reps.

Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Loffe skrev:
Fan ska det vara bra för att ta många. jag vill väl inte bli en senig råtta :)

Nä jag kör dips med 40 kg i dipbälte, klarar då runt 6 stycken.

Rekordet är det en indier som har, han kan göra flera tusen. Hur man kan göra flera tusen beror på att han hinner återhämta sig mer än vad han förbrukar under lyftet, han dränerar alltså aldrig muskeln, utan den hinner "fyllas på igen" under "vilan"

Ehh? Va :va

Den killen skulle med andra ord kunna göra dips tills han avlider av ålderdom?
Verkar lite otroligt!

Jag kan inte göra dips överhuvudtaget, axlarna krasar o knakar, och så är det en tjejövning! Man kan köra andra övningar för bröst/triceps/axlar o allt vad det är som kopplas in som är manligare :tungan

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Loffe skrev:
Rekordet är det en indier som har, han kan göra flera tusen. Hur man kan göra

Jo, har hört samma sak angående pushups, rekordet skall tydligen vara fleratusentals.

Det tror jag inte på innan jag får se det med egna ögon.

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Var hos en naprapat efter att axeln varit ur led några år sen. Han sa att bardips är mycket obra för axeln. Dumt att det är med på fitness-SM m.fl. tävlingar.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
IO skrev:
Var hos en naprapat efter att axeln varit ur led några år sen. Han sa att bardips är mycket obra för axeln. Dumt att det är med på fitness-SM m.fl. tävlingar.
Naturligare än att lyfta sig själv blir det inte. Isåfall är all tung träningen obra.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Den stress som axelleden utsätts för i ytterläge är väl inte direkt hälsosam, är inte jämförbart med "tung träning" i övrigt då man inte maxbelastar i ytterlägen. Äpplen och päron.

Det var godkänt utförande iaf, går man inte djupare än 90 grader anser jag det inte vara en korrekt dips.

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
hmm, jag klarar inte fler än 5-6 stycken, sen ballar mig axel ur. har ganska stora problem med axeln. samma sak vid chins, funkar inte fler än 5-6 stycken, sen vill liksom axeln hoppa ur sitt fäste. väldigt obehagligt.

haha, första gången axelfan hoppade ur låg jag och körde hantelpress. Axeln hoppade och jag tappade precis all styrka i armen vilket resulterade i att jag tappade hanteln på axeln, faaan va ont det gjorde.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Tobbe_N skrev:
hmm, jag klarar inte fler än 5-6 stycken, sen ballar mig axel ur. har ganska stora problem med axeln. samma sak vid chins, funkar inte fler än 5-6 stycken, sen vill liksom axeln hoppa ur sitt fäste. väldigt obehagligt.

Usch, får du ont så kör absolut inte den övningen.
Känner en människa som helt fick sluta träna då han pajade axeln.

Tobbe_N skrev:
haha, första gången axelfan hoppade ur låg jag och körde hantelpress. Axeln hoppade och jag tappade precis all styrka i armen vilket resulterade i att jag tappade hanteln på axeln, faaan va ont det gjorde.

Heheh, samma sak har hänt mig.
Det var för kanske 10år sedan när jag låg och körde hantelpress(bröst) och jag var så trött så tappade en av hantlarna från utsträckta armar ned i huvudet.

Som tur var så var man inte så stark på den tiden utan körde bara på 30kg's hantlar :)

Lite värre om man legat och pumpat på 60kg's hantlar eller något ....

Last edited:

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
burner skrev:
Det var för kanske 10år sedan när jag låg och körde hantelpress(bröst) och jag var så trött så tappade hanteln från utsträckta armar ned i huvudet.

Som tur var så var man inte så stark på den tiden utan körde bara på 30kg's hantlar :)

haha, men jag tappade inte för att jag var för trött utan för att axeln hoppade ur led.

var nog också runt 30-35kg tror jag.

hur gick det med skallen?

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
burner skrev:
Det var för kanske 10år sedan när jag låg och körde hantelpress(bröst) och jag var så trött så tappade hanteln från utsträckta armar ned i huvudet.

Haha, jo känner igen det där. Axeln åkte inte ur led men va rätt slut på sista och triccarna pallar inte direkt att hålla emot ner det viker sig. Så jag fick en 45 hantel i skallen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tappar man en 30-kilos hantel i huvudet så tror jag att det är definitivt ambulans, och eventuellt svartmålad herrgårdsvagn.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Markus skrev:
Tappar man en 30-kilos hantel i huvudet så tror jag att det är definitivt ambulans, och eventuellt svartmålad herrgårdsvagn.

Det blev en skaplig bula, tur att den var gummiklädd kanske.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
OLDEN skrev:
Det blev en skaplig bula, tur att den var gummiklädd kanske.

Du måste ju hållt emot med hyfsad styrka, om du släpper den i skallen så blir det nog värre än en bula. :skrämd
Sedan förstår jag inte riktigt heller hur man tappar den i huvudet, man borde väl släppa den utanför sin kropp men det har ni nog redan funderat en del på. :hihi

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Penguin skrev:
Om den inte utförs korrekt så, ja.
Naprapaten sa att bardips är obra och det måste ju innebära alla bardips.

Själv kör jag så långt ner att jag hänger i armarna, känns som det tar bäst då. Kanske bör sluta med det.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...