Ni som värmer era hus med olja

Mej veterligen existerar inga sådana ännu. Att dissa fjärrvärme som en del gör i tråden låter inget vidare. Fjärrvärme är en restprodukt vid elproduktion eller tvärtom beroende på hur man ser det.

Anledningen till att jag dissar fjärrvärmen är av den enkla anledningen att det verkar vara fri prissättning på skiten, det är långt ifrån gratis. Kunde man däremot välja sin leverantör som med elbolagen är det en annan femma, men det verkar svårt i dagsläget.
Och visst, en stor del av fjärrvärmen är en restprodukt från elkraft och även från många storföretag som tex Yara mfl. Fast mycket av fjärrvärmen är ren produktion för just ändamålet, ingalunda sämre bara för det.
Så det är ju miljövänligt åtminstone, men vem fan orkar bry sig om sånt när man försöker spara så mycket pengar man kan?

Du, jag ärvde kåken efter min mamma när jag var 24 bast, & har gått på knäna för att ha råd att bo kvar....det är tyvärr "inte bara" att göra saker..man ska gärna ha råd också!

Jag menade inte att trampa dig så hårt på tårna, retas lite bara för att du tidigare redovisat en minst sagt imponerande tillgång på monetära medel.
Slänger man sig med inlägg om att man funderar på att köpa den här nya fonden för 250.000 så tycker jag man kan tåla lite ret.

Men det är inte min sak, lycka till med ditt hus. :hej

Köp en pelletsbrännare. Bergvärme är inget bra alternativ till ett så litet hus.
Du kan ju även sätta in en lite tyngre elstad så krävs det inte så många brasor för uppvärmningens skull.
Jobbar med kaminer och skorstenar dagarna i ända så skicka ett pm så kan jag komma ut och kolla på plats :tummenupp

Jag gick från elvärmt till fjärrvärme och jag halverade uppvärmingskostnaden direkt igenom att kw-priset var hälften av vad elpriset är. Att man sen inte står och håller 120L vatten varmt dygnet runt i varmvattenberedaden gör att man sparar ännu mer.
Investeringen var liten om man jämför med att borra bergvärme och luftpumpar etc. 69,500 (-3500kr för gamla elpannan på blocket)
Har dock planer på att köra en luft-luftvärmepump i källarn på sommaren för att hålla fukten på avstånd. Har även funderingar på att ställa in en kamin i källaren för mys och gratisvärme. (Svärmor har skog)
Fördelarna med fjärrvärme är. Obegränsad tillgång på 120gradit vatten. Underhållsfritt, relativt billig och miljövänlig värme. man slipper fula luftpumpar och gräva sönder hela tomten.

Jag o tjejen har precis bestämt oss för bergvärme, kommer att installeras v.32. Har i dagsläget en sunkig gammal oljepanna med elpatron i och under vintern har elräkningarna legat på över 4000:-/mån för att värma upp vårat lilla hus på 74kvm boyta och 74kvm källare :näsblod

Körde 1:a vintern med en Janfire pelletsbrännare inkopplad i oljepannan, men det var så ineffektivt att vi bara sparade knappt 500:- jämfört med att köra med elpatron. Då fick man dessutom slita med att åka o hämta 18kilos pelletssäckar en gång i veckan.

Visst kostar det en hel del med bergvärme, men jämfört med vad våra uppvärmningskostnader har legat på annars så kommer det att spara oss runt 2000:-/mån under vinterhalvåret.

:skrämd shit pomfrit asså, 4 papp i månaden, hur länge har ni gött elbolaget utan att genast fundera över andra alternativ, vi köpte ett hus för 5 år sen och började med att installera en kamin samt en värmepump, vi fick ner elförbrukningen från ca 24000Kw (arvet från förra ägaren) till ca 13000Kw om året, vi sålde dock huset å byggde nytt, vi har nu enbart luft/vatten och dom pumparna funkar riktigt bra faktiskt måste jag säga, våran totala förbrukning ligger ni på ca 12500Kw om året.

Jag gick från elvärmt till fjärrvärme och jag halverade uppvärmingskostnaden direkt igenom att kw-priset var hälften av vad elpriset är. Att man sen inte står och håller 120L vatten varmt dygnet runt i varmvattenberedaden gör att man sparar ännu mer.
Investeringen var liten om man jämför med att borra bergvärme och luftpumpar etc. 69,500 (-3500kr för gamla elpannan på blocket)
Har dock planer på att köra en luft-luftvärmepump i källarn på sommaren för att hålla fukten på avstånd. Har även funderingar på att ställa in en kamin i källaren för mys och gratisvärme. (Svärmor har skog)
Fördelarna med fjärrvärme är. Obegränsad tillgång på 120gradit vatten. Underhållsfritt, relativt billig och miljövänlig värme. man slipper fula luftpumpar och gräva sönder hela tomten.

Jo, det är ju faktiskt en del sköna fördelar. Som tex när vår anläggning i kåken strulade så tvingade jag ut en tekniker från värmeverket som fick justera in allt åt mig. Även om jag kan göra det själv så ska man utnyttja dem då de inte får en krona av mig för besväret.
Även om det är mycket dyrare nu än för bara 10 år sedan så är det ju fortfarande hyffsat billigt om man ser till fördelarna. Men tanken på att vara så styrd av deras prissättning skrämmer mig. Vill de ta ut 300% mer per kW så kan de ju göra det.
En luftvärmepump som komplettering är en smart investering :tummenupp

Från och med nästa år införs energiskatter på uppvärmning. Har dock ingen koll på hur mycket det kommer att ligga på.

Kommer personligen undan, eftersom jag har en nybyggd kåk som har bergvärme och riktig ventilation och 3 glas fönster och väggar som är hyffsat feta.

Kanske inte helt försvarbart med installationskostnaden för bergvärmen...men med en rörmokare i familjen så hamnade det på en överkomlig summa ändå. :)

Pannan står förövrigt i ett separat byggt förråd/pannrum med en kulvert till kåken och en kulvert till garaget, inte för att pannan väsnas speciellt mycket...men man slipper ändå det lilla brummandet.

//M

Baseras skatten på förbrukad el eller tillförd värme? Bergvärme i sig är inget vidare alternativ om man ser till exergi eller vad man istället kunde använt elen till istället. Jo jag vet att man som konsument skiter i det och bara räknar kronor.

vad är normalt driftkostnaden på ett hus? beror på storlek?
bor med 128kvm har el men luftvärmepumpen sköter det samt eldar i kakelugnen.
inkl el ved o alla avgifter ligger jag på ca 22 papp före pumpen instalerades, vad jag fått det till. likn nu men eldar bara en gång per dag i kakelugnen vid minusgrader.
tror inte jag tjänar så mycket på den men ville ha jämn värme. elda annars morgon o kväll samt element på i nåra rum. nyinflyttad så man har inte så mycket koll.

när lönar sig solfångare kopplat till en v-beredare? 2 vuxna och ett barn.
bror min hade kolla med en firma o 25 papp efter alla utgifter - energibidrag.
billigt dyrt?

kul med sånt här, man slukar all info man kan få om o spara pengar :D

när lönar sig solfångare kopplat till en v-beredare? 2 vuxna och ett barn.
bror min hade kolla med en firma o 25 papp efter alla utgifter - energibidrag.
billigt dyrt?

Har solfångare hemma (2 vuxna och 3 barn) som komplement till Pellets och Maj-Sep går allt varmvatten på solen sålänge det inte är väder ala förra sommaren med hällregn i en vecka vilket resulterar i att duschvattnet inte blir så varmt som jag vill ha det.

Har solfångare hemma (2 vuxna och 3 barn) som komplement till Pellets och Maj-Sep går allt varmvatten på solen sålänge det inte är väder ala förra sommaren med hällregn i en vecka vilket resulterar i att duschvattnet inte blir så varmt som jag vill ha det.

inge elpatroner?

Tycker de vore korkat om de ska straffa vedpannorna med extra skatt. Den är ju en extra säkerhet om man får strömavbrott en längre tid, är det kallt ute så sjunker temperaturen relativt snabbt. Har man en vedeldad kökspanna kan man ju både laga mat och värma kåken under den tid det tar att fixa strömavbrottet.
med dagens regering kan dem ju hitta på vad faan som helst..
men ved är väl efter bergvärme den miljövänligaste formen att värma din kåk med.

med dagens regering kan dem ju hitta på vad faan som helst..
men ved är väl efter bergvärme den miljövänligaste formen att värma din kåk med.

Förbränningen är oftast ganska dåligt kontrollerad med Nox utsläpp som följd. Inte helt bra. Men visst är det bra med förnyelsebara produkter.

Har svårt att se hur man kan elda upp något och sedan kallar det miljövänligt dock

Förbränningen är oftast ganska dåligt kontrollerad med Nox utsläpp som följd. Inte helt bra. Men visst är det bra med förnyelsebara produkter.

Har svårt att se hur man kan elda upp något och sedan kallar det miljövänligt dock

Vid en livscykelanalys skulle det inte förvåna mig om vedpanna slår även vind+vatten när man mäter total miljöpåverkan och inte bara vad som kommer ut ur skorstenen. Finns ju herrar som räknat på energiåtgång för att bygga och resa ett vindkraftverk och det måste spinna i många år innan det har betalt igen sin energiskuld.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick