Ninja 600 Turbo

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man pressar om kamdrevet i nytt läge

Avgaskammen gör du inget med, Den blir bra med lite högre LC

Insugarn får du vrida bakåt lite

Jag brukar köra med smalaste kapskivan över kamdrevet och kamänden
och på så sätt göra en märkning

När jag sedan pressar på drevet igen så låter jag märkena saxa varandra så att ytterlinjerna på märkningen möter varandra tvärtom

Lite svårt å förklara så här , Hojta om du behöver vidare förklaringar

Peter
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
ok ja tror jag hajar.. men blir det inte "fel" när man lägger en alu-distans under blocket? behöver man inte kunna ställa båda kammarna så man får dom som dom ska vara? va kör man för öppningstider? tackar för all hjälp man får här.. utan er skule ja inte kunna görhoppningsvis kunna "steka" r1or i sommar med moppen
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
ok ja tror jag hajar.. men blir det inte "fel" när man lägger en alu-distans under blocket? behöver man inte kunna ställa båda kammarna så man får dom som dom ska vara? va kör man för öppningstider? tackar för all hjälp man får här.. utan er skule ja inte kunna görhoppningsvis kunna "steka" r1or i sommar med moppen


Det var just det jag beskrev då jag menade att avgaskammen vrids framåt och då ökar lobecenter men det är bra på avgassidan

Insugarn minskar därimot i LC och det blir fel

Siffrorna är inte så kritiskt då det gäller standardkammar

Någorlunda som standardplacering på denna så funkar det bra

Stora turbosar stora kammar , Då kan det vara värt att tima med gradskiva och klocka
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
ok då ska man alltså göra en litet "hack" med en 1mm skiva sen drar man kammen ått "vänster" alltså? ör det något mer man borde tänka på när man slår ihop den? lager och sånt bytter jag nog inte.. då ja tror att det kommer gå sönder andra sakere än lager :9
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
hoppas man får distansen i helgen! Skulle va skönt att få ihop motorn så man kan göra grenrör och grejer.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
!

Jag brukar köra med smalaste kapskivan över kamdrevet och kamänden
och på så sätt göra en märkning

När jag sedan pressar på drevet igen så låter jag märkena saxa varandra så att ytterlinjerna på märkningen möter varandra tvärtom

Lite svårt å förklara så här , Hojta om du behöver vidare förklaringar

Peter


High Tech! :yoparty
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
ska försöka pressa loss kamdrevet i helegn.. har inte hänt mycket här itne.. hoppas man kan va lite ledig snart så man hinner meka lite..
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
en kina tig-svets köppt.. nu blir de till att göra egna gavlar och grenrör i rostfritt.. köppt 6 st 38@2 och 3 m rör 38@2

vad ytror ni om 38mm rör till grenrören? ja köppt 33 förrut men kändes så små och 42 känns så stora.. nu har jag i all fall några 38mm hema. men inte fårr "packningen" som ja ska komp-sänka med än tyvär så allt såtr still
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
åter till kammarna.. någon som vet hur mycket man backar kammarna om man vrider insug 1 kugg? blir det för mycket? väntar fortfarande på min alu-distans :(
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
jo känns som de snart e dax att göra en själv me.. men tänkte de skulle va smidigt efftersosm han jobbade med det och då skulle de bli exsakt som orginalpackningen direkt.. har i all fall köppt en tig-svets så man kan tiga gren-röret och göra gavlar på ic`n
sen börjar projekt plenium och förgasar-överladning.. :)
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
jo känns som de snart e dax att göra en själv me.. men tänkte de skulle va smidigt efftersosm han jobbade med det och då skulle de bli exsakt som orginalpackningen direkt.. har i all fall köppt en tig-svets så man kan tiga gren-röret och göra gavlar på ic`n
sen börjar projekt plenium och förgasar-överladning.. :)

Tjenare, kul projekt! Kommer följa tråden. Undrar bara varför du utgår från en 600 och sen bygger snäcka osv, istf. att utgå från nån 1000cc, eller som många andra gör, en sukka med 1100+ cc (borde ju vara mycket "gratis" effekt och vrid i en sån jmf. mot en 600), vikten borde ju inte va så stor skillnad, gyrokraften däremot kan ju va en anledning..

BTW. Jag tror det heter plenum :D har blivit påpekat tidigare i tråden med :tungan

Lycka till med bygget :tummenupp
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
anledningen till att de blev en 600 är ganska enkel.. jag hadde en 600 ;) så lätt är det.
blir skoj att se hur den kommer gå. med tanke på hur bilarna man turbokonverterat går så kan man ju bara föreställa sig hur moppen med 1 bar komer gå.. "vanligt" folk förstår sig ju inte på hur hemskt de blir med en lite turbo :) tror jag i all fall kan rasta av ett par r1or med min lilla 600.

angående plenum och pelnium så kan ja inte stava :) men dom flesta hajar ju va man mennar.

ps väldigt bra forum med massa duktigt snällt folk typ andersson turbo och peter pain som hjäler till :) de tackar man väldans för
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
anledningen till att de blev en 600 är ganska enkel.. jag hadde en 600 ;) så lätt är det.
blir skoj att se hur den kommer gå. med tanke på hur bilarna man turbokonverterat går så kan man ju bara föreställa sig hur moppen med 1 bar komer gå.. "vanligt" folk förstår sig ju inte på hur hemskt de blir med en lite turbo :) tror jag i all fall kan rasta av ett par r1or med min lilla 600.

angående plenum och pelnium så kan ja inte stava :) men dom flesta hajar ju va man mennar.

ps väldigt bra forum med massa duktigt snällt folk typ andersson turbo och peter pain som hjäler till :) de tackar man väldans för

det är inga problem :tummenupp
gott nytt år till dig
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
nu har ja vart hos polaren och pressat ur kamen och justerat den 1,6mm. lämnade också packningen till en annan som kanske kuunde ordna komp-sänknings packningen 1 steg fram men de är ju minst 1000 kvar :(
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
då fick man packningen i går kväll. så nu är maskin ihopp-muttrad och sitter på plats igen :) skönt att man äntligen fick den så man kan börja greja.. bilder kommer
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
då fick man packningen i går kväll. så nu är maskin ihopp-muttrad och sitter på plats igen :) skönt att man äntligen fick den så man kan börja greja.. bilder kommer

Skönt när de händer grejer, hur tjock blev packningen? :)
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
blev 1,5mm sen 1 extra orginalpacking på det den var nog 0,2 så de blir nog fint.
har mätt i helgen så ska beställa saker i veckan här som kommer. blir ic och plenu, och sånt från mc-express, sjukt trevlig snubbe som svarar på mc-express för övrig.. berättar och förklarar saker så man förstår.. stort + te dom :)

nästa vecka hoppas ja att jag får rostfria flensar så jag kan börja göra grenrör och med lite tur kommer plenum hem från mc-exprfess så man kan börja svetsa det.
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
är dålig på att ta bilder men nu har det hänt en hel del. fått packningen och maskin e ihopp och på plats.. byggt gren-rör.. börjat på plenium och sånt.. Obs det är det första jag tig-svetsar i mitt liv så inte så snygg men man lär sig :)

grenrr075.jpg

grenrr074.jpg

grenrr073.jpg

grenrr072.jpg

grenrr071.jpg

grenrr064.jpg

grenrr063.jpg

grenrr062.jpg

grenrr054.jpg

grenrr052.jpg

grenrr044.jpg

grenrr048.jpg

grenrr048.jpg

grenrr066.jpg

grenrr069.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top