Noas ark hittad på över 5000 meters höjd.

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
t-rex skrev:
Det resonemanget blir kul om man antar att alla religioner har sin version av helvetet. Detta helvete hamnar man i om man inte har den rätta tron. Eftersom alla andra trosriktningar är fel enligt den man själv bekänner sig till kan man sluta sig till att vi är rökta, det finns alltid någon som har belägg för att vi skall sluta i helvetet.

Just så... Och varför skulle det vara så hemskt om det det överhuvudtaget inte fanns någon GUD, helvete eller himmel... Det är väl här och nu som är viktigt och här och nu som vi ska leva... njut av livet som det är och fasineras av naturen och hur den har UTVECKLATS på EGEN HAND. Mycket tråkigare om GUD skapat något och det förblir statiskt och allt är menat att bli på sitt sätt.. Det låter som en tråkig väldsbild tycker jag (men det är som sagt min mening och "tro"... :bow

Om man ändå kommer till himlen om man inte gjort något ont här i livet så vore det ju bäst om vi dog så fort vi kom ut ur mammas mage :angel .. så ska det väl ändå inte behöva vara..?

/Göran

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
mb skrev:
Hmm... det stod inte meter i den bibeln jag läste (1917). Verkar som att de har omvandlat alnar till meter genom att dela med två.
Det har ju som sagt var vilken version av Bibel man läst. Språket i Bibeln har ju moderniserats för att alla ska kunna läsa den, stora som små.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Göran_Gullbro skrev:
Och de rätt troende kanske funnits i 100 år och utgör bara en liten klick av jordens befolkning... Rent statistikskt så är det väl de som har fel i sin "trosbild" :va

/Göran

tja, kristendommen är klart äldre än 100 år iofs.

De var nog väldigt hög procent en gång i tiden, men nu går det inet liak lätt att skrämma dagens människor med sådana underligheter så deras makt är i princip bruten över de flesta människor.
Många sånna där utnyttjar ju folk som är troende genom att skrämma dem med att de ska sluta i helvetet, de håller ett järngrepp i dem på ett sätt de aldrig kan över oss andra.
Ofta verkar det hela vara mer begränsande än att inte tro på gud alls.

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Silwer skrev:
tja, kristendommen är klart äldre än 100 år iofs.

De var nog väldigt hög procent en gång i tiden, men nu går det inet liak lätt att skrämma dagens människor med sådana underligheter så deras makt är i princip bruten över de flesta människor.
Många sånna där utnyttjar ju folk som är troende genom att skrämma dem med att de ska sluta i helvetet, de håller ett järngrepp i dem på ett sätt de aldrig kan över oss andra.
Ofta verkar det hela vara mer begränsande än att inte tro på gud alls.

Vad jag menar med 100 år är de olika typerna av frikyrkorörelser som anser ha den enda och rätta tron för att man ska komma till paradiset... Kristendomen har väl i olika former funnit i 2004 år om än något liten omfattning "de första åren" och några slitsamma och förföljelsesamma 200-300 år i början då de fick vara mat till lejonen på Coloseum mfl cirkusar i Romarriket... :rolleyes:

Har nyss varit och provkört en XB9R och i och med detta blivit lite troende på att det kanske kan bli amerikanskt i en nära framtid..

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Hoj
Fireblade
Som sagt Gud ser till hjärtat. Han ser vad man har för motiv med våra gärningar, vad man har för uppsåt. T ex varför man ger. Är det för att tillfredställa sitt ego, genom att känna sig snäll och god eller för att man verkligen vill denna personen sitt bästa. Jesus har befallt oss att älska sin nästa som sig själv. För Gud är kärlek. Gud har en väg och en sanning, det är omöjligt för dig och mig att behaga Gud genom att svara god som vi ser det, Guds krav på godhet är så mycket högre och renare än vad vi är. Vi alltid syndare. Det är ju därför vi ALLA är i behov av förlåtelse. Genom Jesublod är det möjligt, inte genom gärningar, för det klarar vi inte fullt ut. Givetvis skall man inte fortsätta att medvetet synda, utan växa till sig i kunskap om sanningen samtidigt som Gud förnyar vårt inre genom den helige Ande att bli mer fullkomliga. Vi är alla skyldiga inför Gud men vi kan få förlåtelse. Detta är Bibelns budskap. Erkänn din synd inför Gud. Ta emot förlåtelse. Gud är rättvis och god, det behöver du inte tvivla på! Guds tankar om dig är så mycket högre än dina tankar.

Rikard

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Rikard skrev:
Som sagt Gud ser till hjärtat. Han ser vad man har för motiv med våra gärningar, vad man har för uppsåt. T ex varför man ger. Är det för att tillfredställa sitt ego, genom att känna sig snäll och god eller för att man verkligen vill denna personen sitt bästa. Jesus har befallt oss att älska sin nästa som sig själv. För Gud är kärlek. Gud har en väg och en sanning, det är omöjligt för dig och mig att behaga Gud genom att svara god som vi ser det, Guds krav på godhet är så mycket högre och renare än vad vi är. Vi alltid syndare. Det är ju därför vi ALLA är i behov av förlåtelse. Genom Jesublod är det möjligt, inte genom gärningar, för det klarar vi inte fullt ut. Givetvis skall man inte fortsätta att medvetet synda, utan växa till sig i kunskap om sanningen samtidigt som Gud förnyar vårt inre genom den helige Ande att bli mer fullkomliga. Vi är alla skyldiga inför Gud men vi kan få förlåtelse. Detta är Bibelns budskap. Erkänn din synd inför Gud. Ta emot förlåtelse. Gud är rättvis och god, det behöver du inte tvivla på! Guds tankar om dig är så mycket högre än dina tankar.

Rikard
Jo... vi har hört det där från dig några gånger :tråkad :trött

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Rikard skrev:

Rikard

Är nog inte riktigt lagd till att bli kristen... Inte kul att konstant vara syndare och inte god nog för någon högre makt vad man än gör :confused: . Hur kul är det att genom hela livet be om förlåtelse? Är det inte lite underligt att vad man än gör så kan man också få syndernas förlåtelse? :va

Håller mig hellre till de värderingar jag har och lärt mig genom livet och uppfostrats till... de är reella och går "att ta på", de flesta av dessa stämmer säkert överens med bibeln (guds ord) om man tittar efter...

Respekterar dock helt och fullt alla som har en kristen tro med allt vad det innebär! :tummenupp

/Göran

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Rikard skrev:

Rikard

Rikrd jag börjar misstänka att du bara är ett script som genererar predikotexter på måfå. För du har hittills inte lyckats föra en dialog. Det du gör och har gjort hittills är en monolog.

Jag ska ge dig en konkret fråga så ska vi se om vi kan öppna en d-i-a-l-o-g.

Först säger du att det är tron som avgör om du får evigt liv, plats i paradiset etc. i detta inlägg är det ditt hjärta och dina handlingar som avgör. Nåväl, ponera att jag är en person som i hjärtat tror på människan och mänskligheten. Att jag gör gott och älskar min nästa. Att jag gör gud i behagliga gärningar. Att jag delar avv mitt bröd och mitt hem till de behövande. Att jag gör allt som är gott i guds ögon och inget av det som misshagar. Och att jag gör detta från dag ett till slutet av mitt liv.
Vad händer med min själ om jag gör allt detta utan baktanke utan att ha mött gud. Eller till och med om jag inte tror på en högre makt. Kommer Gud då (ponera att han nu skulle existera) att dömma mig till eldsjön när jag dör för att jag inte tror på honom men i princip har gjort hans värv?

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:
Rikrd jag börjar..men i princip har gjort hans värv?

gladh

Ahhaaaa Gladh, här kan jag hjälpa till. I exemplet lever du ju precis som Gud lär med ett viktigt undantag "Du ska inga andra gudar hava jämte mig". Kommer inte ihåg nu men jag tror du missar ett budord till pga din oförmåga att definiera din abstrakta gud som Gud och ingen annan. I ditt fall är du då, pga din okunskap om de korrekta tillmälet och uteblivna Bibel-läsning, körd.

Eldsjön.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Rikard skrev:
Som sagt Gud ser till hjärtat. Han ser vad man har för motiv med våra gärningar, vad man har för uppsåt. T ex varför man ger. Är det för att tillfredställa sitt ego, genom att känna sig snäll och god eller för att man verkligen vill denna personen sitt bästa. Jesus har befallt oss att älska sin nästa som sig själv. För Gud är kärlek.

Det är därför det inte behövs varken kyrka eller församling.

Rikard skrev:
Gud har en väg och en sanning, det är omöjligt för dig och mig att behaga Gud genom att svara god som vi ser det, Guds krav på godhet är så mycket högre och renare än vad vi är. Vi alltid syndare. Det är ju därför vi ALLA är i behov av förlåtelse. Genom Jesublod är det möjligt, inte genom gärningar, för det klarar vi inte fullt ut.

Säger kyrkan och prästerskapet för att få en församling av nervösa får...

Rikard skrev:
Givetvis skall man inte fortsätta att medvetet synda, utan växa till sig i kunskap om sanningen samtidigt som Gud förnyar vårt inre genom den helige Ande att bli mer fullkomliga.

Det är ju lite bakvänt att förvänta sig att Gud skall ordna det. Är det där frälsningen kommer in?
Att arbeta på sin själsliga utveckling har vi ett individuellt ansvar för. Det går ut på att lyssna på den gudomliga delen i sitt inre och agera i enighet med den. Det är fan så svårt...utan att man för den skull behöver skuldbeläggas.

Rikard skrev:
Vi är alla skyldiga inför Gud men vi kan få förlåtelse. Detta är Bibelns budskap. Erkänn din synd inför Gud. Ta emot förlåtelse. Gud är rättvis och god, det behöver du inte tvivla på! Guds tankar om dig är så mycket högre än dina tankar.

Förvisso...(om Gud nu har tankar och ett medvetande...) Jag har bara lite svårt att svälja att det finns massa människor som mellanled där.

Last edited:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Ahhaaaa Gladh, här kan jag hjälpa till. I exemplet lever du ju precis som Gud lär med ett viktigt undantag "Du ska inga andra gudar hava jämte mig". Kommer inte ihåg nu men jag tror du missar ett budord till pga din oförmåga att definiera din abstrakta gud som Gud och ingen annan. I ditt fall är du då, pga din okunskap om de korrekta tillmälet och uteblivna Bibel-läsning, körd.

Eldsjön.

Jag har inga gudar jämte Gud. Jag har inga gudar alls.
Allt annat än utebliven bibelläsning ligger dock bakom valet av versal eller gemen :tungan
Jag är övertygad om evigt liv genom att uppgå i det stora kretsloppet. Dra ut mina tänder och slutförvara min lever, resten får skottas ner att käkas av de våra minsta. Evigt liv, evigt kretslopp. Förmodligen den största nytta man gör i sitt liv (eller livet efter).
Men om jag har fel så blir det eldsjön nästa :brinnerup

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
I'll be damned before I start writing gladh or valmers.

Namn stavas med....??

Ja just det - STOR bokstav.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
I'll be damned before I start writing gladh or valmers.

Namn stavas med....??

Ja just det - STOR bokstav.

Fast det är ju mitt nick. Att jag sen heter samma sak är ju inte mitt fel :rolleyes:

gladh

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Såhär va.

Först fanns bara guden. Sen skapade guden universum och människan i den, och människan skapades ofullkomlig. Guden placerade människan i paradiset tillsammans med en fälla, trädet ni vet. Guden visste mycket väl vad som skulle komma att hända, då guden är allsmäktig och vet allt. Människan gick rakt i fällan, hon åt frukten och föll i synd. En synd som alla människor nu föds in i trots att de inte har haft något med fällan att göra, åtminstone tycker guden det. Och det är gudens åsikt som räknas i det här fallet. Guden säger att det enda sättet att komma undan straff och lidande i evig tid är att tro på guden och älska guden. Men det vore naturligtvis inget skoj om alla människor lyckades med det, så guden håller sig så hemlig, så gömd, där guden betraktar sitt verk.

En gud som beter sig på det här viset är i mitt tycke inte en god och kärleksfull gud. Det är en gud som spelar ett spel med människor för sitt höga nöjes skull, lite som ett barn som tar sitt förstoringsglas och en pinne och går ut och hälsar på myrorna. Om jag trodde på den kristne guden så skulle jag känna ett djupt hat gentemot den.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
URRninja skrev:
Först fanns bara guden. Sen skapade guden universum och människan i den, och människan skapades ofullkomlig. Guden placerade människan i paradiset tillsammans med en fälla, trädet ni vet. Guden visste mycket väl vad som skulle komma att hända, då guden är allsmäktig och vet allt. Människan gick rakt i fällan, hon åt frukten och föll i synd. En synd som alla människor nu föds in i trots att de inte har haft något med fällan att göra, åtminstone tycker guden det. Och det är gudens åsikt som räknas i det här fallet. Guden säger att det enda sättet att komma undan straff och lidande i evig tid är att tro på guden och älska guden. Men det vore naturligtvis inget skoj om alla människor lyckades med det, så guden håller sig så hemlig, så gömd, där guden betraktar sitt verk.

Så är det. För så står det i bibeln. Allt som står där är sant.

Eller så har det blivit lite galet någonstans på vägen... det finns tack och lov fler källor till kunskap än Bibeln. Sen på med lite kritiskt tänkande på det... och en aningens meditation...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Rikard skrev:
Som sagt Gud ser till hjärtat. Han ser vad man har för motiv med våra gärningar, vad man har för uppsåt. ...

På alla olika sätt som man kan uppfatta kristendom så måste jag nog säga att det här är ett av de tråkigaste. Deprimerande till och med. Jag tror helt ärligt att det skall vara en frälst kristen till att överhuvudtaget tänka i banorna att "jag vill egentligen inte vara snäll men det är nog bäst att jag är det annars hamnar jag i eldsjön". Alla (nåja...) andra är snälla och trevliga för att de
vill det, inte som någon pensionsplan.

Om inte det är gott nog för din gud så tror jag att han behöver professionell hjälp.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln