Noas ark hittad på över 5000 meters höjd.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kristenheten mobiliserar... ska bli intressant att se vart det leder :corn
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Ni är bara för roliga! :rofl :rofl

Ähh, nu ska jag gå ut och slakta en gris och göda min dyrkan till Odin! ;)

Hell mäktiga asagudar! :Bugar
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Sodapop skrev:
Tja!
Har följt dikussionerna lite å blev så till mig att jag registrera mig bara för att kunna svara på all fördömelse utav (i era ögon) kristna.

Tjenare Sodapop
Välkommen till forumet. Kul att man kan få folk att regga sig på forumet som är mer abstinensframkallande än nikotin :rolleyes: .

Nåväl, förtydligande är på sin plats.
Kristna = helt Ok
Muslimer = helt Ok
Religiösa människor = helt OK (jag tror min poäng är tydlig nog)
Kristendom = Religion = övertro och vidskepelse = går bort
Tro på Gud = om man vill, helt Ok
Missionera om Gud = går fetbort
Bokstavstroende = Tunnelseende
Allegorisk läsning av bibeln = jovars, om man går loss på det så...
Kreationism = går så ända in i vassen fetbort
Synoden = fetton.. hrmm.. fetbort skulle det vara
Abortmotståndare = jestanes vi behöver inte ens börja den diskussionen
Homosexmotståndare = går så fetbort att ni anar inte
Kvinnoprästmotståndare = välkommen till 2000-talet, hejdå medeltiden

Nåt i den stilen. Har jag missat något förtydligande?

gladh
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
John skrev:
t-rex

Jag tror inte att mitt svar kommer få dig väldigt glad.

Svaret delar jag upp i två delar, för att det ska bli lättare att förstå. Om någonting är oklart, fråga mig gärna. Helst innan ni mördar mig. :rolleyes:

# Du är en bra människa, t-rex. Det kan ingen ta ifrån dig, och du ska ha massor med heder för det. Jag blir alltid imponerad av människor som reser sig för bättre behövande, i bussen, och i samhället. Bara för denna sak vill jag bjuda dig på en Cola, eller nåt annat gott. Påminn mig, om vi ses.

# Du är inte dömd till evig förbannelse. Så länge du lever, är du inte dömd till evig förbannelse. Inte.
Först när man har levt klart sitt liv, så ska man dömas. Inte tidigare.

Det finns ett väldigt enkelt recept till frälsning. Samtidigt är det väldigt svårt.
Om man tror på Jesus som Gud, och bekänner detta, så ska man vara räddad undan den domen.

Så. Sammanfattningsvis handlar det om tro. Inte om gärningar.


...

Ok. Försvann under ett par sidor där, så andra har sagt vad jag säger nu. Är det så att tro, och inte gärningar, är det viktigaste, så måste jag säga att religion har förlorat en av sina viktigaste existensberättigande för mig. Vad är själva poängen, om inte att skapa en bättre värld? Sin egen frälsning? En sällsynt egoistisk tanke som kanske kan bidra till att förklara kyrkans sjunkande medlemsantal...
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Danne me Z1 skrev:
Och hur vet man noas arks exakta mått????????? :kocko
Inget bra motargument. Måtten står i bibeln ifall jag minns rätt sen jag plöjde igenom den där boken (troligtvis uttryckt i nån antik version av måttet alnar).
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
mb skrev:
Inget bra motargument. Måtten står i bibeln ifall jag minns rätt sen jag plöjde igenom den där boken (troligtvis uttryckt i nån antik version av måttet alnar).

Visst finns det måttangivelser i bibeln. Den senaste översättningen lyder:

1 Mos 6:13
Han sade till Noa: ”Jag har bestämt att jag skall göra slut på alla människor, ty de har fyllt jorden med våld. Jag skall förgöra både dem och jorden.

1 Mos 6:14
Bygg dig en ark av goferträ och inred den med olika rum. Bestryk den både invändigt och utvändigt med jordbeck.

1 Mos 6:15
Så skall du göra arken: den skall vara 150 meter lång, 25 meter bred och 15 meter hög,

1 Mos 6:16
och du skall göra ett tak på den med en halv meters resning. Ingången till arken skall du göra på ena sidan, och du skall bygga den i tre våningar.

gladh
 

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Triumph Daytona 955
Hycklare

Och hur f.n ska man kunna lita på det som står i bibeln...det är ju hyckleri alltihop en gång i tiden så kanske det fanns nått som kallades "guds ord" men med alla översättningar och tolkningar som har gjorts så finns det ju t.ex inte en enda präst som tolkar orden lika....."skökor och homosexuella skall icke ärva guds rike" står det i GT men det är ju bra många prällar som är homo
inget imot homosexuella men att de säger/predikar/lever efter guds ord är ju bull shit!!!!!!!!!!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Ok. Försvann under ett par sidor där, så andra har sagt vad jag säger nu. Är det så att tro, och inte gärningar, är det viktigaste, så måste jag säga att religion har förlorat en av sina viktigaste existensberättigande för mig. Vad är själva poängen, om inte att skapa en bättre värld? Sin egen frälsning? En sällsynt egoistisk tanke som kanske kan bidra till att förklara kyrkans sjunkande medlemsantal...


En religion där vägen undan fördömande/till frälsning går via tro och inte gärningar borde väl gå fetbort för varje tänkande varelse högre än svinet?

Man ligger fan på samma mentala nivå som en spansk inkvisitor från 1600-talet om man lyckas få det att vägleda en i livet....

Edit: Jag har HÖGA tankar om vissa religösa personer, väldigt intelligenta och intressanta, men schablonbilden av religion och "hackig LP-skive-mentaliteten" som de flesta kristna har får mig att må illa. Religion och tänkande går att kombinera, testa nån gång!
 
Last edited:

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
Triumph Daytona 955
"Religion och tänkande går att kombinera, testa nån gång![/QUOTE]

Då skulle ju hela kristendommen falla i krash :lol :lol :lol
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
En religion där vägen undan fördömande/till frälsning går via tro och inte gärningar borde väl gå fetbort för varje tänkande varelse högre än svinet?

...

Jag måste helt ärligt talat säga att jag är lite förundrad. Jag trodde verkligen inte att det var på detta sättet. Aja, man lär sig något nytt varje dag.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Genesis hemsida är ett pseudovetenskapligt hopkok som går under yxan på Occams slaktbänk.

gladh
Nu får du fan sluta släpa William i denna smuts :fatta!

Surfa istället upp en hemsida med högkapacitetshembrännare. Sen kan vi gemensamt tappa helig ande på butelj :fyllisar
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Nu får du fan sluta släpa William i denna smuts :fatta!

Surfa istället upp en hemsida med högkapacitetshembrännare. Sen kan vi gemensamt tappa helig ande på butelj :fyllisar

William var iofs munk.

För den som vill fördjupa sig i TEORIERNA bakom att få ut en massa destilerat vatten för bateribruk och till kylarsystemet: http://www.bryggforum.com

För du ska väl inte tappa eldsjön på vatten Bingo? :D

gladh
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
läste en riktigt rolig insändare för några månader sen!
den var skriven till ett religöst radio/tv program(tror jag)

där var det någon som målade upp senarion, t.ex. jag upptäckte att min fru är otrogen!
Därefter citerar han nått kappitel ur Biblen, och ställer en fråga, i detta fall t.ex. Är det då okey att jag stenar henne ihjäl själv, eller ska detta utföras av en präst?

och så fortsätter det med minst 20exempel :D

Det tragiska är att det fortfarande finns länder där folket tror så stenhårt på vad som står i deras sagoböcker att de följer dem i fall som exemplet ovan :(
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
För du ska väl inte tappa eldsjön på vatten Bingo? :D

gladh
Skit samma med vattnet. Det är kolet som gör skillnaden. Jag har ett skitbra kol. Brännvinet blir för jävla rent. Det är som ett mirakel typ :lol
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Skit samma med vattnet. Det är kolet som gör skillnaden. Jag har ett skitbra kol. Brännvinet blir för jävla rent. Det är som ett mirakel typ :lol

Han dog på korset för att var och en som bränner det ska få ren sprit :confused:

:D


gladh
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top