Noll vision - i praktiken

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag undrar hur de (allt fler) som kör i mörkret utan bakljus och bara positionsljus fram i motorvägsfart tänker. Fast jag misstänker att de inte tänker alls, inte på säkerhet åtminstone.
Men har vi inte fått fler och fler "Trafiksäkerhetskameror" som ser till att inga olyckor slutar i död eller allvarlig skada? :gnissla Siffror visar! :7peta
Men misstänker samma sak då vi efter mer än 20 år av Noll Vision lärt oss att inte tänka längre än hastighet, hastighet och hastighet. :huvet
För bilister förståss, för vi i sadeln får lita till slumpen när olyckan väl hänt. Därför måste vi se till att undvika olyckor. Det behövs inte i Nollvisionen... :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns ju lagkrav på allt annat, hur kan man få sälja bilar som inte har antingen konstant bakljus, eller slår på det automatiskt? Vi hade en bil som automatiskt släckte instrumentbelysningen om det blev mörkt, så att man blev påmind om att tända lamporna :huvet Hade dom inte kunnat koppla det till att tänka lyste på bilen också? :gnissla

Fast å andra sidan, med tanke på att folk kör in i bärgningsbilar, VMS-bilar, ambulanser, vägbyggen osv så kanske det inte alltid spelar någon roll om lyset är på, det är ingen som kör ändå.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Att undvika olyckor gör man bäst genom att hålla avstånd till framförvarande, sällskapssjuka tycks många lida av därav sker bakluckeåkning som polisen borde börja straffa mycket oftare.

Att polisen själv är sällskapssjuka är skrämmande.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
E20 norrut från GBG igår efter 17:00. Sävedalen/Partille: en testbil från ett halvstort företag stod totalt stendöd i vänsterfilen utan ens varningsblinkers.

samtidigt pågick en bärgning ett par hundra meter längre fram. Av en bil som låg helt i diket. I rusningstrafik. Så även högerfilen avstängd.

Jag är uppenbarligen för dum för att förstå varför den inte kunde få ligga kvar till ca 18:30 och allt lugnar ner sig. Möjligen för att även bärgare vill sluta tidigt en fredag.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
E20 norrut från GBG igår efter 17:00. Sävedalen/Partille: en testbil från ett halvstort företag stod totalt stendöd i vänsterfilen utan ens varningsblinkers.

samtidigt pågick en bärgning ett par hundra meter längre fram. Av en bil som låg helt i diket. I rusningstrafik. Så även högerfilen avstängd.

Jag är uppenbarligen för dum för att förstå varför den inte kunde få ligga kvar till ca 18:30 och allt lugnar ner sig. Möjligen för att även bärgare vill sluta tidigt en fredag.


Och söderut på E6 small det rejält.
En TMA-påkörd bakifrån av en medvetslös lastbilsförare.

Medvetslös?
Tja, vad skall man tro om någon som missar det största och mest blinkande fordonet som finns ...?

Vid 11.30-tiden på fredagen kom ett larm om en lastbil som krockat med ett annat fordon på E6 norr om Kungsbacka i södergående riktning.

– Av någon anledning ska en lastbil ha kört in i en TMA-bil, ett vägassistansfordon, säger polisens presstalesperson



Trafiken påverkad under 12 timmar.


Vad skall man säga?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och söderut på E6 small det rejält.
En TMA-påkörd bakifrån av en medvetslös lastbilsförare.

Medvetslös?
Tja, vad skall man tro om någon som missar det största och mest blinkande fordonet som finns ...?

Vid 11.30-tiden på fredagen kom ett larm om en lastbil som krockat med ett annat fordon på E6 norr om Kungsbacka i södergående riktning.






Vad skall man säga?
Min far har jobbat med att köra TMA, och har många spännande historier om det.
Särskilt när de har stängt en väg för arbete eller olycka, och taxichaffisar, busschaffisar och lastbilar försöker tränga sig förbi och skriker och är otrevliga. De första par åren pratade han bara me deem, men sedan tröttnade han så mycket att hanb nu bara säger till dem, och håller de inte käften utan fortsätter vara otrevlgia ringer han polisen, som kommer och pratar med tomtarna på plats rätt fort.
Men det är långt ifrån så ovanligt som det borde vara att folk kör in i TMA-bilar, och jag är av åsikten att alla som gör det borde få sitt körkort indraget och spärrat i ett par år och behöva ta om det, för de har bortom samtliga tvivel bevisat att de inte borde framföra något fordon större, snabbare och tyngre än en trampbil.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Och söderut på E6 small det rejält.
En TMA-påkörd bakifrån av en medvetslös lastbilsförare.

Medvetslös?
Tja, vad skall man tro om någon som missar det största och mest blinkande fordonet som finns ...?







Trafiken påverkad under 12 timmar.


Vad skall man säga?
Bedrövligt. Att panga in i en TMA borde sannerligen vara en fet minuspost. ”Polisen misstänker i nuläget inget brott” hörde jag på radion. Nähä? Dök den upp plötsligt tro?

Bilen i diket var för övrigt på en raksträcka. Hela spindelkänslan skriker ”byta låt på spotify” eller motsvarande.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fördumningen fortsätter.

SMHI justerar ännu en gång systemet med vädervarningar.

Vad ska jag tänka på?
Numera finns alltså rubriken ”Vad ska jag tänka på?” i varningsinformationen.

Tidigare fanns rubriken ”Hur kan det påverka mig?”. För att illustrera förändringen finns här ett exempel, ett utdrag ur text om snöfallsvarning på orange nivå:

Nuvarande formulering ”Vad ska jag tänka på?”

Ge dig inte ut i trafiken i onödan eller förbered dig på att du kan bli stillastående. Trafikförhållanden kan vara svåra på grund av halka, dålig sikt och snörök.

Tidigare formulering ”Hur kan det påverka mig?”

Mycket begränsad framkomlighet på vägar som till exempel inte hunnit snöröjas eller på grund av trafikolyckor.




"Hur kan det påverka mig?" är tydligen alltför abstrakt och fjärran individen.
"Vad skall jag tänka på?" är mer dagens melodi. Vad blir nästa steg?
"Hur skall jag tänka?"


Vägen till helvetet är sannerligen kantad av goda föresatser.

Jag ser och hör det i andra sammanhang när olyckor och händelser diskuteras.
"Det är inte klokt att det är 80 där och där. Det borde vara 40 på sin höjd!

Somliga vill verkligen att varje enskild kurva, korsning och passage skall vara skyltad för den minst lämpade föraren i det sämst utrustade fordonet.

"Skyltarna skall inte lura folk att köra fortare än dom klarar av " brukar det heta.

Vem är det som lurar vem egentligen...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag läste en intervju med Volvos teknikchef i senaste numret av Ny Teknik och jag befarar att det är dit vi är på väg. Eller i alla fall Volvo. Kärnan i hela deras verksamhet verkar vara att ingen ska behöva tänka i trafiken…
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag läste en intervju med Volvos teknikchef i senaste numret av Ny Teknik och jag befarar att det är dit vi är på väg. Eller i alla fall Volvo. Kärnan i hela deras verksamhet verkar vara att ingen ska behöva tänka i trafiken…
Ingen ska väl tänka över huvud taget!
På väg mot drogsamhället, leva för att andas som vilken vegan som helst.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ingen ska väl tänka över huvud taget!
På väg mot drogsamhället, leva för att andas som vilken vegan som helst.
Såg en film för länge sedan, som handlade lite åt det hållet. Det var så länge sedan jag såg den så jag knappt kommer ihåg handlingen, men googlade nu och det verkar vara THX 1138 filmen heter. Alla är drogade för att passa in i "samhället".

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag läste en intervju med Volvos teknikchef i senaste numret av Ny Teknik och jag befarar att det är dit vi är på väg. Eller i alla fall Volvo. Kärnan i hela deras verksamhet verkar vara att ingen ska behöva tänka i trafiken…
Klassisk "hönan eller ägget"-diskussion. Bygger vi självkörande bilar för att folk skall kunna göra "annat" ute på vägarna - eller gör folk "annat" så att tillverkarna tvingas bygga självkörande bilar?
"Tvingas" - då av myndigheter som inte vill ställa krav på medborgarna, ex. körkort/körskicklighet, fungerande hjärna, nykterhet under körning (ingår kanske i "fungerande hjärna) men även av kunderna som inte "vill" engagera sig i körning.
Jag tror mer på de orsakerna - biltillverkarna kunde ta fram enklare/billigare bilar om det ställdes högre krav på förarna, men å andra sidan skulle det finnas färre godkända förare/kunder om kraven var högre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu har ju jag föraktat Volvo som företag sedan ganska länge av helt andra orsaker, men intervjun jag läste var mest en patetisk sammanställning av PK-floskler och upprepningar om elbilens överlägsenhet och om den fantastiska framtid som skapas av den fullständigt datoriserade och uppkopplade bilen…

Och givetvis full av illa dolda kängor mot de dumma kunderna som gjort att även Volvo tvingats backa på sina mål vad gäller årtal för fullständig elektrifiering och utfasning av fossileldning…Eller med andra ord - ungefär vad man hade kunnat förvänta sig av kombinationen Ny Teknik och Volvo…

Annars säger ju deras TV-reklam allt. Köp en Volvo så att din hjärndöda fru kan surfa på telefonen, sminka sig eller ägna sin uppmärksamhet åt ungarna i baksätet utan att klippa joggaren vid övergångsstället…
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Behöver man varna om man häller ut grus? Naturligtvis inte då detta inte resulterar i död eller mer än 10% bestående invaliditet. :fakta
Noll Vision :huvet

View attachment 505782

Samma kurva på väg hem i söndags. Då var nästan allt grus förflyttat från innern till yttern av kurvan så varför är motorcyklister så gnälliga? :huvet

1730745897612.png
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Annars säger ju deras TV-reklam allt. Köp en Volvo så att din hjärndöda fru kan surfa på telefonen, sminka sig eller ägna sin uppmärksamhet åt ungarna i baksätet utan att klippa joggaren vid övergångsstället…

Och det går bra att vara hjärndöd i en "säker" plåtlåda som inte körs över skyltad hastighet. Då är risken liten att krocken resulterar i död eller allvarlig skada. Men en elsparkcykel har inte den passiva säkerheten.

För länge sedan trodde man på information. Då som nu trodde många att fri fart betydde att man fick köra hur fort man ville. Men du skulle själv bestämma vad som var en säker hastighet.
Alldeles för många kunde inte det och nu har vi sedan mer än 20 år Noll Vision. :(


Anpassa farten efter förhållandena, efter väglaget, efter trafiken, de säkra grabbarna gör det!

 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top