Noll vision - i praktiken

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Måla bredare vägren och du kan skjuta upp underhållet tills förfallet når in till den nya smalare körbanan. Känns som det är så dom tänkt runt här.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, att det skulle ligga trafiksäkerhet bakom är nog ganska osannolikt, det är nog helt korrekt ekonomiska frågor som styr, men som döljs i grundlösa påståenden om trafiksäkerhet.

Varför inte köra samma koncept på motorvägar, inga filer, kör där det känns bra, och strukturera upp om det blir mycket trafik.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, att det skulle ligga trafiksäkerhet bakom är nog ganska osannolikt, det är nog helt korrekt ekonomiska frågor som styr, men som döljs i grundlösa påståenden om trafiksäkerhet.

Varför inte köra samma koncept på motorvägar, inga filer, kör där det känns bra, och strukturera upp om det blir mycket trafik.
Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.
Den här enkla åtgärden har faktiskt haft effekt vilket i det långa loppet innebär mindre risk för samma debatt som i Tyskland med vägar stängda för MC och/eller hårdare krav på buller.

Över hela världen men mest i europa så blir det hårdare och hårdare regler för oss som gillar att köra hoj. Stängda vägar, förbud för MC, hårdare krav och kontroller på buller, beslagtagna fordon, tuffare krav på besiktningen och så vidare.
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer hit också, snabbare än vad det gjort hittills.
Vi kan skrika oss blå för att TRV tar idiotiska beslut men glöm inte att de styrs av politiker och politikerna styrs av Svensson och Svensson tycker att motorcyklister är ett otyg som borde förbjudas. Ju bättre vi är på att sköta oss och följa reglerna (nåja) desto längre tid har vi framför oss med den här friheten, kan vi inte värna om det tillsammans?

Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn? :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn? :D

Det kanske är den approachen man måste ha för att nå fram...? Min erfarenhet är annars att detta ställe nog är ett av de mest "god dag yxskaft" ställen jag någonsin kommit i kontakt med...

De har ju till exempel någon sorts telefonnummer för att felanmäla vägar och jag har använt det flera gånger för några år sedan, för att anmäla när den där jävla snabelbilen lämnar stora högar med grus och lim efter sig. Ingen som helst åtgärd eller ens en reaktion...Men det kanske är mitt eget fel att jag håller en HASTIGHET som är högre än noll på en väg de har varit snälla nog att RENOVERA...?

Nä, ska man summera er debatt ovan så är rätt svar att gå ur EU så fort det bara går. Medlemskapet innebär ju en rad uppenbara nackdelar som varken svenska privatpersoner, politiker eller tjänstemän kan påverka. Vi blir påtvingade en massa skit som vi inte vill ha och vi kan inte göra något åt det, oavsett vem vi röstar till Bryssel. Att föda syd- och östeuropa, genuint lågintelligenta franska bönder och dolska belgare för vad då...? Att tappa sin egen skog, tvingas skrota sin veteranbil och snart bli häktad för ett sketet slip-on...?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det kanske är den approachen man måste ha för att nå fram...? Min erfarenhet är annars att detta ställe nog är ett av de mest "god dag yxskaft" ställen jag någonsin kommit i kontakt med...

De har ju till exempel någon sorts telefonnummer för att felanmäla vägar och jag har använt det flera gånger för några år sedan, för att anmäla när den där jävla snabelbilen lämnar stora högar med grus och lim efter sig. Ingen som helst åtgärd eller ens en reaktion...Men det kanske är mitt eget fel att jag håller en HASTIGHET som är högre än noll på en väg de har varit snälla nog att RENOVERA...?

Nä, ska man summera er debatt ovan så är rätt svar att gå ur EU så fort det bara går. Medlemskapet innebär ju en rad uppenbara nackdelar som varken svenska privatpersoner, politiker eller tjänstemän kan påverka. Vi blir påtvingade en massa skit som vi inte vill ha och vi kan inte göra något åt det, oavsett vem vi röstar till Bryssel. Att föda syd- och östeuropa, genuint lågintelligenta franska bönder och dolska belgare för vad då...? Att tappa sin egen skog, tvingas skrota sin veteranbil och snart bli häktad för ett sketet slip-on...?
Jag minns bara den skotska fiskaren som i en intervju var så lycklig över Brexit!

-Nu får jag äntligen fiska hur mycket som helst utan de jävla EU-kvoterna!
-Okej, men vem ska du sälja fisken till när ni inte får vara med i den interna handelszonen?
-Öh... tja...int vet jag... japanerna kanske?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.
Den här enkla åtgärden har faktiskt haft effekt vilket i det långa loppet innebär mindre risk för samma debatt som i Tyskland med vägar stängda för MC och/eller hårdare krav på buller.

Över hela världen men mest i europa så blir det hårdare och hårdare regler för oss som gillar att köra hoj. Stängda vägar, förbud för MC, hårdare krav och kontroller på buller, beslagtagna fordon, tuffare krav på besiktningen och så vidare.
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer hit också, snabbare än vad det gjort hittills.
Vi kan skrika oss blå för att TRV tar idiotiska beslut men glöm inte att de styrs av politiker och politikerna styrs av Svensson och Svensson tycker att motorcyklister är ett otyg som borde förbjudas. Ju bättre vi är på att sköta oss och följa reglerna (nåja) desto längre tid har vi framför oss med den här friheten, kan vi inte värna om det tillsammans?

Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn? :D
Här finns dom bara utanför byarna. Har aldrig sett en som går in i eller igenom ett samhälle.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top