Fördumningen fortsätter.
SMHI justerar ännu en gång systemet med vädervarningar.
Vad ska jag tänka på?
Numera finns alltså rubriken ”Vad ska jag tänka på?” i varningsinformationen.
Tidigare fanns rubriken ”Hur kan det påverka mig?”. För att illustrera förändringen finns här ett exempel, ett utdrag ur text om snöfallsvarning på orange nivå:
Nuvarande formulering ”Vad ska jag tänka på?”
Ge dig inte ut i trafiken i onödan eller förbered dig på att du kan bli stillastående. Trafikförhållanden kan vara svåra på grund av halka, dålig sikt och snörök.
Tidigare formulering ”Hur kan det påverka mig?”
Mycket begränsad framkomlighet på vägar som till exempel inte hunnit snöröjas eller på grund av trafikolyckor.
Vinterhalvåret är en intensiv tid för SMHIs varningstjänst, eftersom vädret ofta är ostadigt med blåst, regn och snöfall. I samråd med bland annat Länsstyrelser, MSB och Trafikverket har SMHI nu förtydligat vädervarningarna, så att det blir lättar...
www.smhi.se
"Hur kan det påverka mig?" är tydligen alltför abstrakt och fjärran individen.
"Vad skall jag tänka på?" är mer dagens melodi. Vad blir nästa steg?
"Hur skall jag tänka?"
Vägen till helvetet är sannerligen kantad av goda föresatser.
Jag ser och hör det i andra sammanhang när olyckor och händelser diskuteras.
"Det är inte klokt att det är 80 där och där. Det borde vara 40 på sin höjd!
Somliga vill verkligen att varje enskild kurva, korsning och passage skall vara skyltad för den minst lämpade föraren i det sämst utrustade fordonet.
"Skyltarna skall inte lura folk att köra fortare än dom klarar av " brukar det heta.
Vem är det som lurar vem egentligen...?