Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.Ja, att det skulle ligga trafiksäkerhet bakom är nog ganska osannolikt, det är nog helt korrekt ekonomiska frågor som styr, men som döljs i grundlösa påståenden om trafiksäkerhet.
Varför inte köra samma koncept på motorvägar, inga filer, kör där det känns bra, och strukturera upp om det blir mycket trafik.
Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn?
Jag minns bara den skotska fiskaren som i en intervju var så lycklig över Brexit!Det kanske är den approachen man måste ha för att nå fram...? Min erfarenhet är annars att detta ställe nog är ett av de mest "god dag yxskaft" ställen jag någonsin kommit i kontakt med...
De har ju till exempel någon sorts telefonnummer för att felanmäla vägar och jag har använt det flera gånger för några år sedan, för att anmäla när den där jävla snabelbilen lämnar stora högar med grus och lim efter sig. Ingen som helst åtgärd eller ens en reaktion...Men det kanske är mitt eget fel att jag håller en HASTIGHET som är högre än noll på en väg de har varit snälla nog att RENOVERA...?
Nä, ska man summera er debatt ovan så är rätt svar att gå ur EU så fort det bara går. Medlemskapet innebär ju en rad uppenbara nackdelar som varken svenska privatpersoner, politiker eller tjänstemän kan påverka. Vi blir påtvingade en massa skit som vi inte vill ha och vi kan inte göra något åt det, oavsett vem vi röstar till Bryssel. Att föda syd- och östeuropa, genuint lågintelligenta franska bönder och dolska belgare för vad då...? Att tappa sin egen skog, tvingas skrota sin veteranbil och snart bli häktad för ett sketet slip-on...?
Här finns dom bara utanför byarna. Har aldrig sett en som går in i eller igenom ett samhälle.Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.
Den här enkla åtgärden har faktiskt haft effekt vilket i det långa loppet innebär mindre risk för samma debatt som i Tyskland med vägar stängda för MC och/eller hårdare krav på buller.
Över hela världen men mest i europa så blir det hårdare och hårdare regler för oss som gillar att köra hoj. Stängda vägar, förbud för MC, hårdare krav och kontroller på buller, beslagtagna fordon, tuffare krav på besiktningen och så vidare.
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer hit också, snabbare än vad det gjort hittills.
Vi kan skrika oss blå för att TRV tar idiotiska beslut men glöm inte att de styrs av politiker och politikerna styrs av Svensson och Svensson tycker att motorcyklister är ett otyg som borde förbjudas. Ju bättre vi är på att sköta oss och följa reglerna (nåja) desto längre tid har vi framför oss med den här friheten, kan vi inte värna om det tillsammans?
Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn?
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |