Noll vision - i praktiken

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, det där kom ju som ett brev på p... sorry, fel liknelse.

Ända sedan ISA började diskuteras av Trafikverket för över 10 år sedan har vi ju bl.a. här på forumet varnat för en kommande utveckling där det även byggs in spärrar mot fortkörning i fordon. Min gissning är att Trafikverket föreslår denna åtgärd mot tjänstebilsförare därför att det helt enkelt är det som är parlamentariskt möjligt att stifta lagar om just nu. Sedan, när en sådan lösning funnits i ett par år och en stor del av Sveriges fordonsförare vant sig vi det väcks kravet på att det skall vara obligatoriskt även för privatfordon. Inte minst kommer den svenska avundsjukan då väckas till liv: "varför skall min jävla granne kunna kringgå systemet genom att bekosta bilen själv när inte jag får det?".
Då försvinner väl konkurrensmöjligheterna mellan olika budfirmor?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Bilden nedan, är från en SMC presentation på MC Mässan 2020..
och den som följer SMC vill veta att flera av förslagen stammar tillbaka från 2010..

Det vill nog vara fair att säga motorcyklisterna inte kräver att allmän väg inte bör klassas som Racingbana, med Start och Mål framför dagis och skola.

Självfallet finns det teknik som hjälper med att minska olyckor - och denna är i stort underlagt det vanliga regelverk, som säger är skiten bra och fungerar, så vill vi ha den och vi kommer använda den. ex. MC ABS har funnits sen typ 1960 och det är först dom senaste 10 åren att dom har varit trevliga och nästan inte störande. Och när vi kom dit, började vi att efterfråga detta - runt 2011-2012 ville närmare 95% av svenska motorcyklister ha ABS på sin nästa MC. Då vaknade politiken och beslöt att nu skulle ABS bli lagkrav från 2016!!

När min bil med al popmusik och lane assist, plötsligt kaster sig till höger på motorvägen - då kopplar jag bort Lane-Assist för gott. Varför ska ska jag riskera att köra av vägen, bara för att man inte kan mala vita kontinuerliga streck på vägen! Vem kom först hönan eller ägget!

Och om du tror dig säker i varselväst med reflex - tro om. Det finns moderna bilar, var radarn blir blind om den ser reflex - Förskningsstudien

1737971095348.png

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Känns som lite panikstämning i Borlänge?

Hastighet, hastighet, hastighet i utspel efter utspel.

...medans trafikanterna undrar: vars är plogbilen?

Ja, nu har vi fått lära oss att det är hastigheten som dödar. :fakta
Så och om bara skyltad hastighet inte överskrids kan en olycka ske utan att konsekvenserna är död eller allvarlig skada. :fakta

Nu har vi fått en generation förare som inte fått lära sig aktiv säkerhet som nu ska anpassa hastigheten?
Till vadå? Alla antisladd, antispinn, antiomdöme har gjort dessa förare till passagerare bakom ratten. Kunskap om att hantera fordonet är ju överflödigt bara du håller hastigheten. :huvet

Vadå, jag dyster?

och den som följer SMC vill veta att flera av förslagen stammar tillbaka från 2010..

Det vill nog vara fair att säga motorcyklisterna inte kräver att allmän väg inte bör klassas som Racingbana, med Start och Mål framför dagis och skola.

Självfallet finns det teknik som hjälper med att minska olyckor - och denna är i stort underlagt det vanliga regelverk, som säger är skiten bra och fungerar, så vill vi ha den och vi kommer använda den. ex. MC ABS har funnits sen typ 1960 och det är först dom senaste 10 åren att dom har varit trevliga och nästan inte störande. Och när vi kom dit, började vi att efterfråga detta - runt 2011-2012 ville närmare 95% av svenska motorcyklister ha ABS på sin nästa MC. Då vaknade politiken och beslöt att nu skulle ABS bli lagkrav från 2016!!

När min bil med al popmusik och lane assist, plötsligt kaster sig till höger på motorvägen - då kopplar jag bort Lane-Assist för gott. Varför ska ska jag riskera att köra av vägen, bara för att man inte kan mala vita kontinuerliga streck på vägen! Vem kom först hönan eller ägget!

Och om du tror dig säker i varselväst med reflex - tro om. Det finns moderna bilar, var radarn blir blind om den ser reflex - Förskningsstudien

View attachment 509682
Det där sista var intressant. Att bilister gör annat vid ratten än att köra är känt för oss ute i trafiken. Men att reflexvästar gör att vi inte syns för förarlösa bilar blir lite jobbigt att tänka sig. För tillsammans med en rattsurfare i förarsätet gäller det att hålla sig undan.
Tur att jag varken går, cyklar eller kör motorcykel samtidigt som jag använder telefonen.

The clothing that makes pedestrians stand out to human drivers may make them invisible to automated crash prevention systems, a new study from the Insurance Institute for Highway Safety suggests.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Trafikverket gör inte verklighet av sitt 1+1 projekt...

Lösningen som har kallats för en ”gles” 2+1-väg går ut på att hela sträckan får mittseparering, men att andelen omkörningssträckor är lägre än på vanliga 2+1-vägar. De sträckor som är 1+1-väg skulle heller inte få några förstärkningsåtgärder jämfört med i dag, förutom mitträcket.

När projektet kördes igång kallades den nya vägtypen för ”innovativ” eftersom den skulle kombinera förbättrad trafiksäkerhet med lägre kostnad jämfört med en vanlig 2+1-väg. Men nu blir den alltså inte verklighet.

...just denna gången.

Under aforismen "Ett annat omvärldsläge tillsammans med andra överväganden gör att vi väljer att avsluta pilotprojektet" döljer troligen en krass verklighet:

A-traktorerna hann ikapp Trafikverket!

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det här talisman-klisterarket med en fluorescerande färg, hjälpte inte det?

Populärt så in i bengen runt 77 till 83. Några har det tydligen kvar fortfarande.
Var det bara en fluga? Ersattes av varselvästen kanske.

Jag har för mig att det kom ett ark med tidningen Mc-Folket.

IMG_1336.jpeg
Backspeglarna saknas på bilden. Förmodligen sitter några bitar på dom också.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag såg Bengan på TV i morse. Ni kan vara lugna. För Trafikvärket ska nämligen analysera helgens masskrockar…

Jag förstår att man har lite knivigt läge på Värket just nu då man inte kan skylla allt på hastigheten. För det finns ju videofilmer på bilar som krockar, trots att de håller en hastighet långt under den skyltade…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag såg Bengan på TV i morse. Ni kan vara lugna. För Trafikvärket ska nämligen analysera helgens masskrockar…

Jag förstår att man har lite knivigt läge på Värket just nu då man inte kan skylla allt på hastigheten. För det finns ju videofilmer på bilar som krockar, trots att de håller en hastighet långt under den skyltade…

Ja men nu var det ju ”snö och is” som var ORSAKEN (sic) enligt det som kablats ut.

Så det kommer säkert propåer om att förbjuda vinterväglag… vi har ju märkt häruppe hur man under de sista 20 åren börjat salta vägarna mer och mer istället för att ploga och ha ett bra vinterväglag. Moddslask i fem minusgrader och så stora plogkanter på E4 pga vajerräcken, renar och annat vilt söker sig ut på vägarna ända upp i Puoltikasvaara för att slicka i sig det salt som trafiken för med sig…

Trafikverket har sannolikt anställt samma engelska tänkare som designar hus med avloppet på utsidan av huset och drivaxlar av mjukost, så de skall vara billiga att byta.

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

View attachment 509682
Den där om att high-visibility-clothing-may-thwart-pedestrian-crash-prevention-sensors var överaskande. Och TRIST. Har själv bara reflekterat över att alla reflexer på överdelen av kroppen på alla nattjoggare jag ser på kvällar och morgnar under hundpromenaderna inte gör lika mycket nytta som reflexband runt anklarna precis över skorna dit halvljuset når tidigare.
För min egen del som fordonsförare. Jag ser de skuttande reflexerna på anklarna innan jag ser reflexband på överkroppen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, nu har vi fått lära oss att det är hastigheten som dödar. :fakta
Så och om bara skyltad hastighet inte överskrids kan en olycka ske utan att konsekvenserna är död eller allvarlig skada. :fakta

Nu har vi fått en generation förare som inte fått lära sig aktiv säkerhet som nu ska anpassa hastigheten?
Till vadå? Alla antisladd, antispinn, antiomdöme har gjort dessa förare till passagerare bakom ratten. Kunskap om att hantera fordonet är ju överflödigt bara du håller hastigheten. :huvet

Vadå, jag dyster?

Det där sista var intressant. Att bilister gör annat vid ratten än att köra är känt för oss ute i trafiken. Men att reflexvästar gör att vi inte syns för förarlösa bilar blir lite jobbigt att tänka sig. För tillsammans med en rattsurfare i förarsätet gäller det att hålla sig undan.
Tur att jag varken går, cyklar eller kör motorcykel samtidigt som jag använder telefonen.

The clothing that makes pedestrians stand out to human drivers may make them invisible to automated crash prevention systems, a new study from the Insurance Institute for Highway Safety suggests.

Att reflexvästar syns dåligt för människor # när du kör på halvljus (tex på grund av möte eller dimma eller regn ) påpekade en busschaufför för mig redan omkring år 2000. Bussen hon körde var en landsvägsbuss som jag åkte med från Ingelstad in till Växjö med och när hon tog upp en morgoncyklist hon såg dåligt nästan varje dag visste jag vem det var, en cyklande kollega som cyklade Väckelsång - Ingelstad till Electrolux fabriken TR på 27:an varje dag.
Varför vi pratade när hon körde buss ?
Vindrutefläkten på bussen hade gått sönder så jag stod bredvid henne och torkade av imman på insidan av vindrutan så hon skulle kunna se nått alls ut i dimman över 27:an på vägen mot Växjö.
# Mycket bättre med reflexer runt fotleden när trafiken kör på halvljus.
1739786926868.png

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Att reflexvästar syns dåligt för människor # när du kör på halvljus (tex på grund av möte eller dimma eller regn ) påpekade en busschaufför för mig redan omkring år 2000. Bussen hon körde var en landsvägsbuss som jag åkte med från Ingelstad in till Växjö med och när hon tog upp en morgoncyklist hon såg dåligt nästan varje dag visste jag vem det var, en cyklande kollega som cyklade Väckelsång - Ingelstad till Electrolux fabriken TR på 27:an varje dag.
Varför vi pratade när hon körde buss ?
Vindrutefläkten på bussen hade gått sönder så jag stod bredvid henne och torkade av imman på insidan av vindrutan så hon skulle kunna se nått alls ut i dimman över 27:an på vägen mot Växjö.
# Mycket bättre med reflexer runt fotleden när trafiken kör på halvljus.
View attachment 510580
IMG_1408.jpeg
😉🙂

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Att skylla olyckor på vädret har alltid som att skjuta sig själv i foten. Jag har också sett att medier skrivit det ang masskrocken.

Jag skrev väl det också iom att alla hade behövt sänka farten synkroniserat till 40 om de skulle kunna klara väggen av dålig/obefintlig sikt i halka och eventuella snösträngar.

Force majeur och act of God comes to mind.

En utredning är bra. Jag undrar vad som startade det hela. Kanske bara en påkörning bakifrån pga stor skillnad i hastighet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att skylla olyckor på vädret har alltid som att skjuta sig själv i foten. Jag har också sett att medier skrivit det ang masskrocken.

Jag skrev väl det också iom att alla hade behövt sänka farten synkroniserat till 40 om de skulle kunna klara väggen av dålig/obefintlig sikt i halka och eventuella snösträngar.

Force majeur och act of God comes to mind.

En utredning är bra. Jag undrar vad som startade det hela. Kanske bara en påkörning bakifrån pga stor skillnad i hastighet.

Ja, det är ju så det är. Ibland är det helt enkelt så att man kanske inte ska köra mer än dessa 40km/h men gör man det så är det ju bara en tidsfråga innan man bli påkörd bakifrån av någon som kör 110 trots obefintlig sikt och halka.

Den som gör fel är ju egentligen den där som kör 110 men eftersom man vet att den sorten finns så kör man ju gärna inte sådär riktigt långsamt som man borde. Och särskilt ifall man befinner sig i de södra delarna av landet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Riskanalys av samtliga trafikanter, är den gjord tro?

Steg 1: Bör jag ge mig ut överhuvudtaget idag?
Steg 2: Det börjar bli sämre, jag kanske skall svänga av till väg med mindre trafik?
Steg 3: Nu är det dålig sikt och halt, jag svänger av och stannar på säker plats.

Osv osv.

Ofta ser man ju yrkeschaufförer som vid underkylt regn helt enkelt svängt av vid lämplig P-plats och inväntar väderomslag. Med tanke på chaufförers tidspress och villkor i övrigt så tror jag att många skulle ha mycket att lära av dem, för de stannar sannerligen inte i onödan. Så när de stannar bör nog svennebanan tänka ett varv till de också.

Mvh

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Steg 2: Det börjar bli sämre, jag kanske skall svänga av till väg med mindre trafik?
Fast är det steget helt självklart? Jo, jag fattar vad du menar. Mindre risk för långtradare som inte kommer upp för backar, stillastående köer och seriekrockar. Ökända fenomen!

Fast "väg med mindre trafik" innebär också att den har lägre prioritet hos Trafikverket och hos snöröjningen. Större risk att hamna i svårigheter när det är riktigt skitväder (t ex snöfall+kraftig blåst=drivor på vägen och risk att hamna i diket när man inte kan se vad som är vägbana).

Åtminstone här söderöver är de stora vägarna ofta ett tryggare val. Där körs i alla fall plogbilar, även om de kör för sällan och hellre saltar än plogar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast är det steget helt självklart? Jo, jag fattar vad du menar. Mindre risk för långtradare som inte kommer upp för backar, stillastående köer och seriekrockar. Ökända fenomen!

Fast "väg med mindre trafik" innebär också att den har lägre prioritet hos Trafikverket och hos snöröjningen. Större risk att hamna i svårigheter när det är riktigt skitväder (t ex snöfall+kraftig blåst=drivor på vägen och risk att hamna i diket när man inte kan se vad som är vägbana).

Åtminstone här söderöver är de stora vägarna ofta ett tryggare val. Där körs i alla fall plogbilar, även om de kör för sällan och hellre saltar än plogar.

Ja absolut, men ”väglaget” är faktiskt det lilla problemet när det blir dåligt väder. Det stora problemet är andra trafikanter.

På en motorväg eller vajerräckesförsedd 2+1-väg är man helt utlämnad inte till vädrets makter utan till andra trafikanters omdöme och man kan inte välja att kliva av, så att säga.

Kör man fast på en mindre väg pga snödriva kan man ju ta fram spaden och skotta sig loss eller helt enkelt i lugn och ro invänta någon som har en bättre bil/traktor och ta fram bogserlinan så länge. Men vid väder som ovan, dvs halt och dålig sikt, är man ju väldigt riskomedveten om man väljer att vara kvar på vägar där andra inte förstår någonting alls.

Mvh

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...vilt söker sig ut på vägarna ända upp i Puoltikasvaara för att slicka i sig det salt som trafiken för med sig…
Off Topic (sorry!) :)
Vi som bor söder om polcirkeln (jag vet, vi är inte så många) var tvungna att googla, men nu har jag hittat byn på kartan.

Puoltikasvaara hade 163 invånare år 2023 enligt Wikipedia så det är kanske inte konstigt att den inte är så välkänd här söderöver. När jag hade googlat insåg jag att jag faktiskt kört genom Puoltikasvaara. Attans att jag hade glömt det! Pinsamt. :)

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!