Noll vision - i praktiken

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, det där kom ju som ett brev på p... sorry, fel liknelse.

Ända sedan ISA började diskuteras av Trafikverket för över 10 år sedan har vi ju bl.a. här på forumet varnat för en kommande utveckling där det även byggs in spärrar mot fortkörning i fordon. Min gissning är att Trafikverket föreslår denna åtgärd mot tjänstebilsförare därför att det helt enkelt är det som är parlamentariskt möjligt att stifta lagar om just nu. Sedan, när en sådan lösning funnits i ett par år och en stor del av Sveriges fordonsförare vant sig vi det väcks kravet på att det skall vara obligatoriskt även för privatfordon. Inte minst kommer den svenska avundsjukan då väckas till liv: "varför skall min jävla granne kunna kringgå systemet genom att bekosta bilen själv när inte jag får det?".
Då försvinner väl konkurrensmöjligheterna mellan olika budfirmor?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Bilden nedan, är från en SMC presentation på MC Mässan 2020..
och den som följer SMC vill veta att flera av förslagen stammar tillbaka från 2010..

Det vill nog vara fair att säga motorcyklisterna inte kräver att allmän väg inte bör klassas som Racingbana, med Start och Mål framför dagis och skola.

Självfallet finns det teknik som hjälper med att minska olyckor - och denna är i stort underlagt det vanliga regelverk, som säger är skiten bra och fungerar, så vill vi ha den och vi kommer använda den. ex. MC ABS har funnits sen typ 1960 och det är först dom senaste 10 åren att dom har varit trevliga och nästan inte störande. Och när vi kom dit, började vi att efterfråga detta - runt 2011-2012 ville närmare 95% av svenska motorcyklister ha ABS på sin nästa MC. Då vaknade politiken och beslöt att nu skulle ABS bli lagkrav från 2016!!

När min bil med al popmusik och lane assist, plötsligt kaster sig till höger på motorvägen - då kopplar jag bort Lane-Assist för gott. Varför ska ska jag riskera att köra av vägen, bara för att man inte kan mala vita kontinuerliga streck på vägen! Vem kom först hönan eller ägget!

Och om du tror dig säker i varselväst med reflex - tro om. Det finns moderna bilar, var radarn blir blind om den ser reflex - Förskningsstudien

1737971095348.png

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...