Bilden nedan, är från en SMC presentation på MC Mässan 2020..
och den som följer SMC vill veta att flera av förslagen stammar tillbaka från 2010..
Det vill nog vara fair att säga motorcyklisterna inte kräver att allmän väg inte bör klassas som Racingbana, med Start och Mål framför dagis och skola.
Självfallet finns det teknik som hjälper med att minska olyckor - och denna är i stort underlagt det vanliga regelverk, som säger är skiten bra och fungerar, så vill vi ha den och vi kommer använda den. ex. MC ABS har funnits sen typ 1960 och det är först dom senaste 10 åren att dom har varit trevliga och nästan inte störande. Och när vi kom dit, började vi att efterfråga detta - runt 2011-2012 ville närmare 95% av svenska motorcyklister ha ABS på sin nästa MC. Då vaknade politiken och beslöt att nu skulle ABS bli lagkrav från 2016!!
När min bil med al popmusik och lane assist, plötsligt kaster sig till höger på motorvägen - då kopplar jag bort Lane-Assist för gott. Varför ska ska jag riskera att köra av vägen, bara för att man inte kan mala vita kontinuerliga streck på vägen! Vem kom först hönan eller ägget!
Och om du tror dig säker i varselväst med reflex - tro om. Det finns moderna bilar, var radarn blir blind om den ser reflex -
Förskningsstudien