Noll vision - i praktiken

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är därför politiker och tjänstemän ALLTID reagerar med känsla istället för fakta. Oj nu händer nånting...GÖR NÅGOT, VAD SOM HELST!!!!

Typexemplet är högvakten som halkade och körde in bajonetten i huvudet för någon vecka sen. Ingen har hört talas om något liknande sedan 1523 och lär knappats hända igen under de närmaste 250 åren, men den omedelbara åtgärden är som vanligt. Förbjud bajonetten!

Jag har själv gått högvakt ett antal gånger och bajonetten är ovärderlig för att skrämma bort diverse attityder som ska provocera, den är mycket bättre än "halt, jag skjuter kanske skarpt" :)

Ja, nu tog jag det här till sin spets för att skapa debatt. Det som verkligen hände var att det var halt som f-n och killen halkade, därför togs beslutet att montera av bajonetten under march, när det är ishalka, men som jag förstår det så åker den på igen när man står vakt.
Jag ville bara göra en poäng av snabba beslut som kanske inte alltid är rimliga. Hoppas verkligen att killen blir fullt återställd.
Ja, ett dilemma är att våra hjärnor funkar så att vi just reagerar på känsla, snarare än fakta. De berättelser vi hela tiden får till oss har stor betydelse. Omvänt så är det ofta väldigt svårt att omsätta statistik och fakta i vettiga åtgärder (av politiker och tjänstemän). Antingen vet de inte vad de skall göra eller så blir åtgärderna ändå påverkade av deras förutfattade meningar (som påverkats av div. berättelser).

I denna typ av sammanhang tror jag man kan ha stor nytta av angreppsätt som kopplar ihop berättelser från verkligheten (kan vara från motorcyklister som beskriver situationer i trafiken och hur de agerade, t ex vid en incident), där man samtidigt samlar in kvantitativa data som man kopplar ihop med berättelserna och som tolkas av deltagarna själva - för att ge beslutsfattare bättre förståelse av hur de verkligen kan påverka. Ofta blir insikterna då inte alls de man trodde från början. Finns bra metoder för detta, utan att tråka ut folk med detaljer.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, ett dilemma är att våra hjärnor funkar så att vi just reagerar på känsla, snarare än fakta. De berättelser vi hela tiden får till oss har stor betydelse. Omvänt så är det ofta väldigt svårt att omsätta statistik och fakta i vettiga åtgärder (av politiker och tjänstemän). Antingen vet de inte vad de skall göra eller så blir åtgärderna ändå påverkade av deras förutfattade meningar (som påverkats av div. berättelser).

I denna typ av sammanhang tror jag man kan ha stor nytta av angreppsätt som kopplar ihop berättelser från verkligheten (kan vara från motorcyklister som beskriver situationer i trafiken och hur de agerade, t ex vid en incident), där man samtidigt samlar in kvantitativa data som man kopplar ihop med berättelserna och som tolkas av deltagarna själva - för att ge beslutsfattare bättre förståelse av hur de verkligen kan påverka. Ofta blir insikterna då inte alls de man trodde från början. Finns bra metoder för detta, utan att tråka ut folk med detaljer.
Här är en intressant studie där man intervjuade 1500 förare som har överlevt olyckorna:

 

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Vilka trafikbeteenden anser ni vara mest stötande? Alla som köpt bil utan blinkers? Eller de som går ut mot mittlinjen när de ska svänga höger vid avtagsvägen? Kanske den växande skaran självmordspiloter som kör i kolmörker med släckta bakljus?
Själv får jag problem med blodtrycket när en viss sorts bilister (de är många) kör på 2+1-vägar med 100-skyltning. Vid enfiligt kör de i 80 knyck och varje gång vägen äntligen vidgas trycker de ner plattan och pressar upp farkosten i 110.
Samma bilister brukar även gilla att ha 400 meters lucka till framförvarande. Som också tenderar att vara 80/110-typen.
Det garanterar att man bara hinner klippa en bil i taget, möjligen två…
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vilka trafikbeteenden anser ni vara mest stötande? Alla som köpt bil utan blinkers? Eller de som går ut mot mittlinjen när de ska svänga höger vid avtagsvägen? Kanske den växande skaran självmordspiloter som kör i kolmörker med släckta bakljus?
Själv får jag problem med blodtrycket när en viss sorts bilister (de är många) kör på 2+1-vägar med 100-skyltning. Vid enfiligt kör de i 80 knyck och varje gång vägen äntligen vidgas trycker de ner plattan och pressar upp farkosten i 110.
Samma bilister brukar även gilla att ha 400 meters lucka till framförvarande. Som också tenderar att vara 80/110-typen.
Det garanterar att man bara hinner klippa en bil i taget, möjligen två…
Jag tycker de värsta bilisterna är de som ligger precis bakom och trycker, de fattar inte att de inte ens hinner tänka broms om nånting händer. Vi hade en olycka utanför Luleå idag med sju bilar inblandade. Det var snorhalt och då ökar man självklart avståndet, men det fattar tydligen inte alla...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Något som gör mig galen i trafiken är alla idioter som slår på dimmbakljuset så fort det är lite dis. Sen slår dom inte av det när man kommer ifatt så får ligga efter och bli bländad.
Sen att idioterna glömmer bort att dom satt igång det och kör med det hela dagen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utan tvekan 2+1 marodörerna. Det finns gott om folk som tycker att 110 km/h betyder 90 km//h på det enfiliga och 130 km/h på det tvåfiliga…

Sedan alla jävla telefonpratare…
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det finns så mycket att störa sig på.

Vid de tillfällen jag förirrar mig ut på grönskyltad väg retar jag mig speciellt på en viss typ av körning som nästan uteslutande utförs av någon i premiumbil. Det är omkörare på vägar med dubbla körfält i samma riktning, dvs motorväg eller 2+1väg.
De ligger mitt emellan strecken tills de klättrar högerut precis vid passage, gärna med högerhjulen på eller över linjerna, som om fordonen vore magnetiska.

Det finns värre olater men vad är grejen?

Edit;
Alla som kör nedsläckta baktill oavsett tid på dygnet eller väder och siktförhållanden.
Ha bakljus igång.
 
Last edited:

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trafikverket vill stoppa fortkörning med tjänstebil
Arbetsgivare måste ta sitt lagstiftade ansvar att förhindra fortkörning, menar Trafikverket.

– Det finns ett arbetsmiljöansvar som är lagstadgat och det handlar om att förebygga stora risker och att ha systematik kring detta, säger Maria Krafft.




Känns som lite panikstämning i Borlänge?

Hastighet, hastighet, hastighet i utspel efter utspel.

...medans trafikanterna undrar: vars är plogbilen?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad


Känns som lite panikstämning i Borlänge?

Hastighet, hastighet, hastighet i utspel efter utspel.

...medans trafikanterna undrar: vars är plogbilen?
Ja, det där kom ju som ett brev på p... sorry, fel liknelse.

Ända sedan ISA började diskuteras av Trafikverket för över 10 år sedan har vi ju bl.a. här på forumet varnat för en kommande utveckling där det även byggs in spärrar mot fortkörning i fordon. Min gissning är att Trafikverket föreslår denna åtgärd mot tjänstebilsförare därför att det helt enkelt är det som är parlamentariskt möjligt att stifta lagar om just nu. Sedan, när en sådan lösning funnits i ett par år och en stor del av Sveriges fordonsförare vant sig vi det väcks kravet på att det skall vara obligatoriskt även för privatfordon. Inte minst kommer den svenska avundsjukan då väckas till liv: "varför skall min jävla granne kunna kringgå systemet genom att bekosta bilen själv när inte jag får det?".
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
10 år sedan
https://www.svmc.se/smc/nyheter/2015/samma-trafikregler-for-alla-fraga-i-riksdagen/

Alla hyr elspark i Stockholm har varit geotaggade i flera år...teknologin fungerar fint..


Ja, det kommer.
Finns tekniken så kommer den att pressas på oss. Steg för steg.
Först som något slags tillval, sedan som en kravställd utrustning - men med möjlighet att koppla ifrån, och till sist som ett obligatorium vi inte kan värja oss från.

Jag vet att analogin med den kokta grodan är en faktoid, men det är en förbannat bra liknelse. Vi kokas ihjäl i vår egen passivitet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kompetente Bengan tycker att halkbekämpning är en ”utopi”…

 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kompetente Bengan tycker att halkbekämpning är en ”utopi”…



Bagdad-Bob aka Borlänge-Bengt.

Han har ju inte fel i att bilisterna skall anpassa körningen till förhållandena - men när 30 års indoktrinering från Vägverket, sedermera Trafikverket bara gått ut på att "system" skall ta hand om alla svårigheter och trafikanten endast behöver vara nykter och "hålla hastigheten" så blir ordet "anpassa" plötsligt jävligt abstrakt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kompetente Bengan tycker att halkbekämpning är en ”utopi”…

Han är så oerhört provocerande, smålänningen med bristfällig grammatik. (Vet inte hur du fick det till att han skulle vara skåning?)
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mer om svårigheterna med olika hjälpsystem:



Vanligast är att stänga av filhållningsstödet – den funktionen väljer nästan tre av tio förare, 29 procent, att avaktivera. 26 procent väljer att inte använda adaptiv farthållare och 16 procent väljer bort avåkningsvarnaren.

Män uppger i hög utsträckning att bristande körupplevelse gör att de stänger av systemen medan kvinnor hänvisar till kunskapsbrist.

Även utomlands har forskare sett samma utveckling:

Det räcker att systemet varnat i onödan eller tagit tag i ratten en eller två gånger för att bilägaren ska stänga av det för gott, sa Benedikt Holzmann, forskare på högskolan i Kempten. (Tyskland)

För att få förare att inte aktivt stänga av systemen behöver både kunskapsnivå och körupplevelse bli bättre, säger Maria Klingegård, trafikforskare på Folksam.

"Kunskapsnivån bli bättre"...

Och hur skall den "bli bättre" under dogmen att "information inte fungerar" och att vidareutbildning av förare är negativt för trafiksäkerheten?

Tingvalls arv ligger så tungt över trafiksäkerhetssverige att denna "trafikforskare" på Folksam än idag tvingas till omskrivningen "kunskapsnivån behöver bli bättre".

Av rädsla för att hamna i onåd?
...eller är systemet så vridet att man verkligen tänker så?

Well, ytterst få kunskapsnivåer höjer sig själva. Inte ens det man en gång kunde och visste håller sig konstant om man inte fyller på. Skall man därtill tillföra ny kunskap så krävs det att - NÅGON GÖR DET!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bagdad-Bob aka Borlänge-Bengt.

Han har ju inte fel i att bilisterna skall anpassa körningen till förhållandena

Jo. Men när ”anpassningen” konstant består i att be folk stanna hemma istället för att resa så blir det snudd på patetiskt. Särskilt när det handlar om snödjup som varken historiskt eller lokalt har orsakat några som helst problem.

Men det är uppenbart att det är nya tider nu.

Mer om svårigheterna med olika hjälpsystem:

Vad är nästa steg i det nya Stasi-EU…? Att förbjuda avstängning av hjälpsystem…? Att bilen själv skickar ett meddelande till Ursula om föraren inte har alla hjälpsystem aktiverade, följt av ett autogenererat svar om obligatorisk skrotning…?

Min nuvarande bil har nog den bästa filhållningsassistent av alla bilar jag kört. Ändå kör jag den avslagen. Jag vill inte under några omständigheter ha en extra input i rattstången som inte går att särskilja från att bilen understyr på blankis.

Vem av alla dessa stollar i Bryssel är det som hatar bilkörning så innerligt att den måste befläckas med reglerade ”hjälpsystem”…? Och sedan blir man förvånade när folk röstar på SD, Trump och andra aktörer på ytterkanten…
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top