Heaven
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 29 Oct 2023
- Hoj
- Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, ett dilemma är att våra hjärnor funkar så att vi just reagerar på känsla, snarare än fakta. De berättelser vi hela tiden får till oss har stor betydelse. Omvänt så är det ofta väldigt svårt att omsätta statistik och fakta i vettiga åtgärder (av politiker och tjänstemän). Antingen vet de inte vad de skall göra eller så blir åtgärderna ändå påverkade av deras förutfattade meningar (som påverkats av div. berättelser).Det är därför politiker och tjänstemän ALLTID reagerar med känsla istället för fakta. Oj nu händer nånting...GÖR NÅGOT, VAD SOM HELST!!!!
Typexemplet är högvakten som halkade och körde in bajonetten i huvudet för någon vecka sen. Ingen har hört talas om något liknande sedan 1523 och lär knappats hända igen under de närmaste 250 åren, men den omedelbara åtgärden är som vanligt. Förbjud bajonetten!
Jag har själv gått högvakt ett antal gånger och bajonetten är ovärderlig för att skrämma bort diverse attityder som ska provocera, den är mycket bättre än "halt, jag skjuter kanske skarpt"
Ja, nu tog jag det här till sin spets för att skapa debatt. Det som verkligen hände var att det var halt som f-n och killen halkade, därför togs beslutet att montera av bajonetten under march, när det är ishalka, men som jag förstår det så åker den på igen när man står vakt.
Jag ville bara göra en poäng av snabba beslut som kanske inte alltid är rimliga. Hoppas verkligen att killen blir fullt återställd.
I denna typ av sammanhang tror jag man kan ha stor nytta av angreppsätt som kopplar ihop berättelser från verkligheten (kan vara från motorcyklister som beskriver situationer i trafiken och hur de agerade, t ex vid en incident), där man samtidigt samlar in kvantitativa data som man kopplar ihop med berättelserna och som tolkas av deltagarna själva - för att ge beslutsfattare bättre förståelse av hur de verkligen kan påverka. Ofta blir insikterna då inte alls de man trodde från början. Finns bra metoder för detta, utan att tråka ut folk med detaljer.