Noll vision - i praktiken

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är därför politiker och tjänstemän ALLTID reagerar med känsla istället för fakta. Oj nu händer nånting...GÖR NÅGOT, VAD SOM HELST!!!!

Typexemplet är högvakten som halkade och körde in bajonetten i huvudet för någon vecka sen. Ingen har hört talas om något liknande sedan 1523 och lär knappats hända igen under de närmaste 250 åren, men den omedelbara åtgärden är som vanligt. Förbjud bajonetten!

Jag har själv gått högvakt ett antal gånger och bajonetten är ovärderlig för att skrämma bort diverse attityder som ska provocera, den är mycket bättre än "halt, jag skjuter kanske skarpt" :)

Ja, nu tog jag det här till sin spets för att skapa debatt. Det som verkligen hände var att det var halt som f-n och killen halkade, därför togs beslutet att montera av bajonetten under march, när det är ishalka, men som jag förstår det så åker den på igen när man står vakt.
Jag ville bara göra en poäng av snabba beslut som kanske inte alltid är rimliga. Hoppas verkligen att killen blir fullt återställd.
Ja, ett dilemma är att våra hjärnor funkar så att vi just reagerar på känsla, snarare än fakta. De berättelser vi hela tiden får till oss har stor betydelse. Omvänt så är det ofta väldigt svårt att omsätta statistik och fakta i vettiga åtgärder (av politiker och tjänstemän). Antingen vet de inte vad de skall göra eller så blir åtgärderna ändå påverkade av deras förutfattade meningar (som påverkats av div. berättelser).

I denna typ av sammanhang tror jag man kan ha stor nytta av angreppsätt som kopplar ihop berättelser från verkligheten (kan vara från motorcyklister som beskriver situationer i trafiken och hur de agerade, t ex vid en incident), där man samtidigt samlar in kvantitativa data som man kopplar ihop med berättelserna och som tolkas av deltagarna själva - för att ge beslutsfattare bättre förståelse av hur de verkligen kan påverka. Ofta blir insikterna då inte alls de man trodde från början. Finns bra metoder för detta, utan att tråka ut folk med detaljer.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, ett dilemma är att våra hjärnor funkar så att vi just reagerar på känsla, snarare än fakta. De berättelser vi hela tiden får till oss har stor betydelse. Omvänt så är det ofta väldigt svårt att omsätta statistik och fakta i vettiga åtgärder (av politiker och tjänstemän). Antingen vet de inte vad de skall göra eller så blir åtgärderna ändå påverkade av deras förutfattade meningar (som påverkats av div. berättelser).

I denna typ av sammanhang tror jag man kan ha stor nytta av angreppsätt som kopplar ihop berättelser från verkligheten (kan vara från motorcyklister som beskriver situationer i trafiken och hur de agerade, t ex vid en incident), där man samtidigt samlar in kvantitativa data som man kopplar ihop med berättelserna och som tolkas av deltagarna själva - för att ge beslutsfattare bättre förståelse av hur de verkligen kan påverka. Ofta blir insikterna då inte alls de man trodde från början. Finns bra metoder för detta, utan att tråka ut folk med detaljer.
Här är en intressant studie där man intervjuade 1500 förare som har överlevt olyckorna:

 

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Vilka trafikbeteenden anser ni vara mest stötande? Alla som köpt bil utan blinkers? Eller de som går ut mot mittlinjen när de ska svänga höger vid avtagsvägen? Kanske den växande skaran självmordspiloter som kör i kolmörker med släckta bakljus?
Själv får jag problem med blodtrycket när en viss sorts bilister (de är många) kör på 2+1-vägar med 100-skyltning. Vid enfiligt kör de i 80 knyck och varje gång vägen äntligen vidgas trycker de ner plattan och pressar upp farkosten i 110.
Samma bilister brukar även gilla att ha 400 meters lucka till framförvarande. Som också tenderar att vara 80/110-typen.
Det garanterar att man bara hinner klippa en bil i taget, möjligen två…
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vilka trafikbeteenden anser ni vara mest stötande? Alla som köpt bil utan blinkers? Eller de som går ut mot mittlinjen när de ska svänga höger vid avtagsvägen? Kanske den växande skaran självmordspiloter som kör i kolmörker med släckta bakljus?
Själv får jag problem med blodtrycket när en viss sorts bilister (de är många) kör på 2+1-vägar med 100-skyltning. Vid enfiligt kör de i 80 knyck och varje gång vägen äntligen vidgas trycker de ner plattan och pressar upp farkosten i 110.
Samma bilister brukar även gilla att ha 400 meters lucka till framförvarande. Som också tenderar att vara 80/110-typen.
Det garanterar att man bara hinner klippa en bil i taget, möjligen två…
Jag tycker de värsta bilisterna är de som ligger precis bakom och trycker, de fattar inte att de inte ens hinner tänka broms om nånting händer. Vi hade en olycka utanför Luleå idag med sju bilar inblandade. Det var snorhalt och då ökar man självklart avståndet, men det fattar tydligen inte alla...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Något som gör mig galen i trafiken är alla idioter som slår på dimmbakljuset så fort det är lite dis. Sen slår dom inte av det när man kommer ifatt så får ligga efter och bli bländad.
Sen att idioterna glömmer bort att dom satt igång det och kör med det hela dagen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utan tvekan 2+1 marodörerna. Det finns gott om folk som tycker att 110 km/h betyder 90 km//h på det enfiliga och 130 km/h på det tvåfiliga…

Sedan alla jävla telefonpratare…
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det finns så mycket att störa sig på.

Vid de tillfällen jag förirrar mig ut på grönskyltad väg retar jag mig speciellt på en viss typ av körning som nästan uteslutande utförs av någon i premiumbil. Det är omkörare på vägar med dubbla körfält i samma riktning, dvs motorväg eller 2+1väg.
De ligger mitt emellan strecken tills de klättrar högerut precis vid passage, gärna med högerhjulen på eller över linjerna, som om fordonen vore magnetiska.

Det finns värre olater men vad är grejen?

Edit;
Alla som kör nedsläckta baktill oavsett tid på dygnet eller väder och siktförhållanden.
Ha bakljus igång.
 
Last edited:

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trafikverket vill stoppa fortkörning med tjänstebil
Arbetsgivare måste ta sitt lagstiftade ansvar att förhindra fortkörning, menar Trafikverket.

– Det finns ett arbetsmiljöansvar som är lagstadgat och det handlar om att förebygga stora risker och att ha systematik kring detta, säger Maria Krafft.




Känns som lite panikstämning i Borlänge?

Hastighet, hastighet, hastighet i utspel efter utspel.

...medans trafikanterna undrar: vars är plogbilen?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad


Känns som lite panikstämning i Borlänge?

Hastighet, hastighet, hastighet i utspel efter utspel.

...medans trafikanterna undrar: vars är plogbilen?
Ja, det där kom ju som ett brev på p... sorry, fel liknelse.

Ända sedan ISA började diskuteras av Trafikverket för över 10 år sedan har vi ju bl.a. här på forumet varnat för en kommande utveckling där det även byggs in spärrar mot fortkörning i fordon. Min gissning är att Trafikverket föreslår denna åtgärd mot tjänstebilsförare därför att det helt enkelt är det som är parlamentariskt möjligt att stifta lagar om just nu. Sedan, när en sådan lösning funnits i ett par år och en stor del av Sveriges fordonsförare vant sig vi det väcks kravet på att det skall vara obligatoriskt även för privatfordon. Inte minst kommer den svenska avundsjukan då väckas till liv: "varför skall min jävla granne kunna kringgå systemet genom att bekosta bilen själv när inte jag får det?".
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
10 år sedan
https://www.svmc.se/smc/nyheter/2015/samma-trafikregler-for-alla-fraga-i-riksdagen/

Alla hyr elspark i Stockholm har varit geotaggade i flera år...teknologin fungerar fint..


Ja, det kommer.
Finns tekniken så kommer den att pressas på oss. Steg för steg.
Först som något slags tillval, sedan som en kravställd utrustning - men med möjlighet att koppla ifrån, och till sist som ett obligatorium vi inte kan värja oss från.

Jag vet att analogin med den kokta grodan är en faktoid, men det är en förbannat bra liknelse. Vi kokas ihjäl i vår egen passivitet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kompetente Bengan tycker att halkbekämpning är en ”utopi”…

 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kompetente Bengan tycker att halkbekämpning är en ”utopi”…



Bagdad-Bob aka Borlänge-Bengt.

Han har ju inte fel i att bilisterna skall anpassa körningen till förhållandena - men när 30 års indoktrinering från Vägverket, sedermera Trafikverket bara gått ut på att "system" skall ta hand om alla svårigheter och trafikanten endast behöver vara nykter och "hålla hastigheten" så blir ordet "anpassa" plötsligt jävligt abstrakt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kompetente Bengan tycker att halkbekämpning är en ”utopi”…

Han är så oerhört provocerande, smålänningen med bristfällig grammatik. (Vet inte hur du fick det till att han skulle vara skåning?)
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top