Old Badger
SportHojsentusiast
Det var bristen på omdöme från en för stor del av trafikanterna som gjorde att hastigheten började regleras i vårt land.Det är just det här med anpsassning och omdöme som kanske inte alltid är så bra på de svenska vägarna. Jag älskar att köra (för) fort när det finns möjlighet och plats men ju äldre jag blir desto färre blir de här platserna. På asfalt kör jag helst på bana, i skogen är det träden som styr hur fort det går, sällan över 45... Jag anpassar mig till träden och mitt omdöme säger att läktiden blir längre och längre...
Men vi har ganska lika uppfattning och kör nog hyfsat lika på landsväg. Jag kör sällan för fort men ofta över skyltad hastighet. En del i riskbedömningen. Grus, bilister som genar, skymd sikt, cyklister i bredd, det finns många saker att ta hänsyn till när jag väljer hastighet.
På bana är jag inte snabbast men där gasar jag ibland fullt.
En motorcyklist på IoM körde in i en sopbil i 160 kph/100 mph och dog för några år sedan. Det började diskuteras om att fri fart skulle tas bort men man körde istället det som inte fungerar i vårt land, information.