Noll vision - i praktiken

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej faktiskt inte. Detta är något som du fantiserat ihop men så länge du mår bra av det ska du fortsätta tro på det.
Jag har suttit på trafikverket ett antal gånger och gått igenom djupstudierna av dödsolyckorna, och det är precis som den gamla grävlingen säger. Nästan alla olyckorna hade kunnat sluta på det ena eller andra sättet och det är definitivt slumpen som avgör.
Det krävs i princip alltid att flera saker blir fel, oftast tre olika, som gör att utfallet blir en dödlig olycka. Sen att det är vanligt att minst ett av dessa fel är att personen är drogad eller berusad gör ju inte saken bättre...

Konklusionen är iallafall densamma varje år, att om vi bara följer reglerna: Kör nykter, ha ett körkort, kör en laglig hoj som ägs av dig, och gör inte något som kan betecknas som en grov förseelse, så är risken att skadas svårt eller dödas väldigt liten, MYCKET mindre än vad mc-hatarna påstår...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Den här fanatismen på hastighet är ju sjuk. Hur mkt skulle dödsfallen minska om det vore obligatorisk med alkolås samt obligatorisk lämpligthets prövning vid 70?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Du får kolla hur många dödsfall som orsakas av 70+…

Däremot vore nog körkort först vid 28 år för män en riktigt bra idé…


Mvh
Tycker att man läser ganska ofta om nån bil som kör i mötande körfält av nån äldre förmåga.

Japp, helt enig.
 

Bifogat

  • 1000018177.jpg
    1000018177.jpg
    546.3 KB · Visningar: 11
  • 1000018178.jpg
    1000018178.jpg
    474.8 KB · Visningar: 11

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du får kolla hur många dödsfall som orsakas av 70+…

Däremot vore nog körkort först vid 28 år för män en riktigt bra idé…


Mvh
Alla importkillar i flashiga BMW, Audi, mercedes är garanterat över 28 men är överrepresenterade i gruppen "de som jag får kasta mig ur vägen för eller de som ska jävlas för att jag kör hoj".
Tyvärr så hjälper inte så mycket mot den gruppen.
Lika illa i gruppen narkotikapåverkade förare, de har ju ofta inte ens körkort så där kvittar åldersgränser.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är lite svårt mäta de indirekta dödsfallen orsakade av 70+. Det sker väldigt mycket omkörningar pga dessa och dom behöver inte nödvändigtvis själva vara inblandade i de olyckor de faktiskt skapar.
Vilket leder oss in på vad som borde vara en helt egen kategori i statistiken. Elbilsförare som ligger och snålkör i 90 på 110-väg för att få längre räckvidd 🙂
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilket leder oss in på vad som borde vara en helt egen kategori i statistiken. Elbilsförare som ligger och snålkör i 90 på 110-väg för att få längre räckvidd

Alltså, jag kör typ 5000 mil elbil per år och kör nästan alltid farthållare på fartgränsen. Har fanimig aldrig kommit ifatt en enda elbil någonsin. Däremot är det rätt vanligt att koreanska småbilar, körda av ovana chaufförer, ligger 10-20 km/h under skyltad maxhastighet, särskilt i mörker.

Jag har svårt att se att de skulle vara ORSAKEN till olyckor, snarare är det någon annan som inte kan hantera trafiken och den skulle sannolikt inte heller kunna hantera vilt, punkterat fordon vid vägrenen osv osv. På samma sätt som att det är fordon nr2 i en bilkö som skapar kön. Inte nr1.

Jag tror snarare att det är ”stockholmare” som är problemet, inte ”elbilar” (eller 70+are).

Nu måste jag nyansera det där andra med 70+, de är överrepresenterade i singelolyckor med dödlig utgång, inte sällan försöker utredningen syfta till om de dog INNAN de körde rakt fram i kurvan eller om de dog EFTER att de körde rakt fram i kurvan…


Mvh
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilket leder oss in på vad som borde vara en helt egen kategori i statistiken. Elbilsförare som ligger och snålkör i 90 på 110-väg för att få längre räckvidd 🙂

Eller det senaste påfundet - elbilsförare som köar till snabbladdaren vid bensinmacken och sedan blir fly förbannad och börjar skrika och vifta när han blir omkörd av en annan elbil som bara skulle till macken för att köpa en burk med sprayfärg…Vågorna har gått höga på bl.a. LinkedIn efter trettonhelgens laddkaos i fjällen och detta hade tydligen hänt vid någon av mackarna…Så om du har en elbil är det alltså inte säkert att du får köra om en annan elbil utan att vara beredd på utskällning eller boxning…
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Alltså, jag kör typ 5000 mil elbil per år och kör nästan alltid farthållare på fartgränsen. Har fanimig aldrig kommit ifatt en enda elbil någonsin. Däremot är det rätt vanligt att koreanska småbilar, körda av ovana chaufförer, ligger 10-20 km/h under skyltad maxhastighet, särskilt i mörker.

Jag har svårt att se att de skulle vara ORSAKEN till olyckor, snarare är det någon annan som inte kan hantera trafiken och den skulle sannolikt inte heller kunna hantera vilt, punkterat fordon vid vägrenen osv osv. På samma sätt som att det är fordon nr2 i en bilkö som skapar kön. Inte nr1.

Jag tror snarare att det är ”stockholmare” som är problemet, inte ”elbilar” (eller 70+are).

Nu måste jag nyansera det där andra med 70+, de är överrepresenterade i singelolyckor med dödlig utgång, inte sällan försöker utredningen syfta till om de dog INNAN de körde rakt fram i kurvan eller om de dog EFTER att de körde rakt fram i kurvan…


Mvh
Jag kan rekommendera ett studiebesök på E6 genom Västsverige för att se fenomenet. Förstås inte bara elbilar, utan även en del andra och fenomenet började märkas markant (bortsett från de vanliga osäkra förarna som alltid funnits) här för några år sedan. Det är hastighetsskillnaderna som blir problemet, särskilt i tät trafik, då stiger olycksrisken.

När folk hela tiden behöver gå ut i vänsterfil för att de kommer ikapp slökörarna. Samtidigt kommer norrmän och danskar körande bakifrån i betydligt högre hastigheter. Lägg till detta att nästan vartannat fordon ibland är långtradare och de ägnar sig också åt omkörningar av varandra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Utöver lätt-kRencKtta importkillars aggressiva beteende så kan vi nog också lägga till den genomsnittlige lattemorsan, oavsett ursprung. Det fåtal gånger jag har fått kasta mig undan från övergångställen så har det uteslutande handlat om Bianca-wannabee’s i 25-30-35 års ålder, med stora solbrillor och mobilen klistrad mot kinden, helt omedvetna om att de varit sekunder ifrån att lemlästa någon.

65 års åldersgräns på sådana skulle inte skada. Men med tanke på biltillverkarnas reklam är det ju snudd på ett accepterat beteende som skall byggas bort med idiotiska säkerhetsfunktioner…
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Alltså, jag kör typ 5000 mil elbil per år och kör nästan alltid farthållare på fartgränsen. Har fanimig aldrig kommit ifatt en enda elbil någonsin. Däremot är det rätt vanligt att koreanska småbilar, körda av ovana chaufförer, ligger 10-20 km/h under skyltad maxhastighet, särskilt i mörker.

Jag har svårt att se att de skulle vara ORSAKEN till olyckor, snarare är det någon annan som inte kan hantera trafiken och den skulle sannolikt inte heller kunna hantera vilt, punkterat fordon vid vägrenen osv osv. På samma sätt som att det är fordon nr2 i en bilkö som skapar kön. Inte nr1.

Jag tror snarare att det är ”stockholmare” som är problemet, inte ”elbilar” (eller 70+are).

Nu måste jag nyansera det där andra med 70+, de är överrepresenterade i singelolyckor med dödlig utgång, inte sällan försöker utredningen syfta till om de dog INNAN de körde rakt fram i kurvan eller om de dog EFTER att de körde rakt fram i kurvan…


Mvh
Jag veckopendlar ofta och ett tag reagerade jag på att hela tiden var just elbilar som låg tätt bakom lastbilar eller höll samma låga hastighet.

Men jag vet att du har alltid rätt och vet bättre än alla andra så är nog bara jag som fantiserar. (Jag är inte elbil motståndare och planerar själv snart köpa en)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag veckopendlar ofta och ett tag reagerade jag på att hela tiden var just elbilar som låg tätt bakom lastbilar eller höll samma låga hastighet.

Men jag vet att du har alltid rätt och vet bättre än alla andra så är nog bara jag som fantiserar. (Jag är inte elbil motståndare och planerar själv snart köpa en)

Haha nä inte fan har jag alltid rätt men jag gillar förstås att argumentera så länge jag TROR att jag har rätt, viker gärna ner mig för bättre argument men inte gärna för annat. :)

Det kanske var så att när elbilar var ett nytt fenomen och hade kort räckvidd osv så satt folk och hängde på långtradare eller körde i 80 för att komma fram men ärligt talat, är det mönstret som du ser idag i trafiken?


Mvh
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Haha nä inte fan har jag alltid rätt men jag gillar förstås att argumentera så länge jag TROR att jag har rätt, viker gärna ner mig för bättre argument men inte gärna för annat. :)

Det kanske var så att när elbilar var ett nytt fenomen och hade kort räckvidd osv så satt folk och hängde på långtradare eller körde i 80 för att komma fram men ärligt talat, är det mönstret som du ser idag i trafiken?


Mvh
Jag tror mig se ett mönster: de billiga elbilarna är de som kör långsamt. De dyra och bättre är norrmännen som snabbt kommer i vänsterfil, tillsammans med danska fossil-Audi. Teslor brukar påfallande ofta ligga exakt på hastighetsgränsen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror mig se ett mönster: de billiga elbilarna är de som kör långsamt. De dyra och bättre är norrmännen som snabbt kommer i vänsterfil, tillsammans med danska fossil-Audi. Teslor brukar påfallande ofta ligga exakt på hastighetsgränsen.

Och det kan jag tala om varför: Biljäveln vägrar använda autopilot om man kör mer än +10 km/h nominellt över hastighetsgräns. Så det blir liksom bara enklast att ligga på hastighetsgränsen, luta sig tillbaka och lyssna på musik…

En familj i umgänget har en Renault ZOE. Åkte med frun en gång Piteå-Luleå. Höll allt mellan 75 och 110, vinglade över hela vägen, bromsade utan synbar anledning osv osv. Kort sagt katastrof. Men jag tror inte att det var elbilens fel, snarare den typen av trafikanter som väljer billiga elbilar till frun som nästan aldrig kör bil…


Mvh
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Diverse fabrikat, 1932 och nyare
Jag tror mig se ett mönster: de billiga elbilarna är de som kör långsamt. De dyra och bättre är norrmännen som snabbt kommer i vänsterfil, tillsammans med danska fossil-Audi. Teslor brukar påfallande ofta ligga exakt på hastighetsgränsen.
Du har nog rätt i det.
Jag kör själv billig elbil, en med anemisk räckvidd redan när den var ny för snart 10 år och 17.000 mil sedan.
Jag har inget val; Ska jag komma fram överhuvudtaget så gäller det att köra bränslesnålt...
Det är som att köra en fossilbil med tank-lampan ständigt lysande och aldrig någonsin mer än 10 mil räckvidd.
Funkar helt fantastiskt bra för mina behov, billigare mil går inte att uppbringa så jag kör glatt allt annat än motorväg och aldrig över 85 km/tim i verklig fart!
Pengarna jag sparar används till roligare saker än att transportera min trötta röv till och från jobbet... :)
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Du har nog rätt i det.
Jag kör själv billig elbil, en med anemisk räckvidd redan när den var ny för snart 10 år och 17.000 mil sedan.
Jag har inget val; Ska jag komma fram överhuvudtaget så gäller det att köra bränslesnålt...
Det är som att köra en fossilbil med tank-lampan ständigt lysande och aldrig någonsin mer än 10 mil räckvidd.
Funkar helt fantastiskt bra för mina behov, billigare mil går inte att uppbringa så jag kör glatt allt annat än motorväg och aldrig över 85 km/tim i verklig fart!
Pengarna jag sparar används till roligare saker än att transportera min trötta röv till och från jobbet... :)
Blir det inte billigare med din Enfield?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top