Noll vision - i praktiken

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag ser också att många ligger under hastighetsgränsen. 70-väg och 65 på min mätare. Vilket kanske är 62 på en GPS.
Det är ju så vid fartkameror sedan länge/alltid. Gärna tända bromsljusen också.
Jag har inte kollat hur stor andel elbilar det är i dessa grupper. Förmodligen en del. Bilister kör ofta följa John.
Ett nytt fenomen detta med att köra under fartbegränsningen. Jag tror absolut att det har med batteribilar, tråkig laddtid och mackbajsandet att göra.

I någon annan tråd nämndes polisbilar som ligger fem under med en massa bilar som inte vågar köra om. Utom jag då som naturligtvis kör om.
Vid rödljus med polisbil bakom eller bredvid brukar jag dessutom dra på lite bara för att jag törs.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Du har nog rätt i det.
Jag kör själv billig elbil, en med anemisk räckvidd redan när den var ny för snart 10 år och 17.000 mil sedan.
Jag har inget val; Ska jag komma fram överhuvudtaget så gäller det att köra bränslesnålt...
Det är som att köra en fossilbil med tank-lampan ständigt lysande och aldrig någonsin mer än 10 mil räckvidd.
Funkar helt fantastiskt bra för mina behov, billigare mil går inte att uppbringa så jag kör glatt allt annat än motorväg och aldrig över 85 km/tim i verklig fart!
Pengarna jag sparar används till roligare saker än att transportera min trötta röv till och från jobbet... :)
Stämmer bra med min förutfattade mening 🙂

Till detta kan man lägga de i fossilbilar som vill spara bränsle.

Min hypotes är att de extremhöga bränslepriserna sammanföll ungefär i tid med att billigare elbilar började bli vanligare på vägarna. Detta gjorde att fenomenet att köra långsamt på motorvägen blev tillräckligt vanlig för att ses som socialt accepterat på ett annat sätt än tidigare. Så ökar fenomenet ytterligare.

Särskilt för svenskar är det ju viktigt att inte sticka ut för mycket.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag diskuterar gärna trafiksäkerhet med både kollegor, grannar och andra bekanta, och ja, det är hysterisk fokus på hastighet. Håller man inte hastigheten så är man en mobil massmördare, och borde steglas i förebyggande syfte. Trafikbeteende, rattsurfning mm verkar inte bekymra någon. Möjligen skulle alkolås vara bra, men inte i just deras bilar. Allt som gör att man inte kan köra över hastighetsgränsen lovordas däremot, det leder till allmän frälsning.

Kollar man allvarligt skadade så verkar ju inte hastigheten vara direkt avgörande:
1737117271844.png
Jag sätter en slant på att personbilar står för betydligt större trafikarbete än fotgängare och cyklister, men står bara för 1/8 av alla skadade, mot 3/4. Men hastigheterna är betydligt större hos bilar än muskeldriven transport, och trafikmiljön är ofta konstruerad med fokus på bilar. Att 43% av alla skadade är singelolyckor med fotgängare säger en hel del :(

Och vad gör Maria Krafs? Avsätter pengar för forskning på halkiga skor :huvet

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Stämmer bra med min förutfattade mening 🙂

Till detta kan man lägga de i fossilbilar som vill spara bränsle.

Min hypotes är att de extremhöga bränslepriserna sammanföll ungefär i tid med att billigare elbilar började bli vanligare på vägarna. Detta gjorde att fenomenet att köra långsamt på motorvägen blev tillräckligt vanlig för att ses som socialt accepterat på ett annat sätt än tidigare. Så ökar fenomenet ytterligare.

Särskilt för svenskar är det ju viktigt att inte sticka ut för mycket.
Och husbilar.
I princip alla hyfsat moderna husbilar klarar att köra i åtminstone 100.
Men jag hamnar ofta bakom husbilar som kör max 70 oavsett 80,90 eller 100-väg.
T o m att när jag kommer med min husbil och skåpsläpet efter så kör jag om många.
Är förklaringen att man inte har pengar kvar efter bilköpet eller är förarna så senila att de inte förstår hastighetsgränser?
Hur ska det bli när det börjar finnas elhusbilar.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Några notiser från polisen.se apropå äldre bilförare:

IMG_1257.jpegIMG_1256.jpegIMG_1255.jpegIMG_1254.jpeg

Den sista var lite rolig. Busig tant eller satkärring, vad vet jag. Nästa gång blir hon ev av med bilen.

Illa med gubben som blev av med körkortet för att han saknade kompetens att framföra sitt fordon. Det vill man inte höra.

Illa som fan med folk som kör på fel sida på motorvägen. Det brukar smälla.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Och husbilar.
I princip alla hyfsat moderna husbilar klarar att köra i åtminstone 100.
Men jag hamnar ofta bakom husbilar som kör max 70 oavsett 80,90 eller 100-väg.
T o m att när jag kommer med min husbil och skåpsläpet efter så kör jag om många.
Är förklaringen att man inte har pengar kvar efter bilköpet eller är förarna så senila att de inte förstår hastighetsgränser?
Hur ska det bli när det börjar finnas elhusbilar.
Håller med dig angående husbilar. Folk med personbil och påkopplad husvagn håller högre hastighet och bättre rytm än husbilar.

Det är inte bara vissa elbilar som är väglusar. Varje morgon på väg till jobbet kommer jag ifatt och kör om en nyare V60 som kör under 70 på 2+1 vägen som har 100km/h. Till och med lastbilar kör förbi den.
Tror det har med att vissa bilister sitter och kollar på bränsleförbrukningen på färddatorn och försöker komma under en viss siffra

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tror det har med att vissa bilister sitter och kollar på bränsleförbrukningen på färddatorn och försöker komma under en viss siffra
Du tror inte att det kan vara så att dom har kommit på att om dom sänker hastigheten hinner dom precis med ett avsnitt av en podd eller något på Netflix? Håller dom skyltat så hinner dom inte höra/se hela.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Några notiser från polisen.se apropå äldre bilförare:

View attachment 509276View attachment 509277View attachment 509278View attachment 509279

Den sista var lite rolig. Busig tant eller satkärring, vad vet jag. Nästa gång blir hon ev av med bilen.

Illa med gubben som blev av med körkortet för att han saknade kompetens att framföra sitt fordon. Det vill man inte höra.

Illa som fan med folk som kör på fel sida på motorvägen. Det brukar smälla.
Tredje alternativ är senil, så man inte vet om (kommer ihåg) att man blivit av med lappen och ska till jobbet som man gick i pension från för 20 år sedan.

Svärmor som det går åt fel håll med, fort dessutom, satt i hallen arg som ett bi häromdagen för att hon inte fick bilnyckeln av svärfar, hon skulle till jobbet. Han har det inte lätt just nu.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Om du kontaktar Ulvhamne så kan han säkert korrigera ditt användarnamn.
Han kan få byta med mig. Finns vissa tecken på att jag snart kommer vara i behov av ett nytt igen. Dessutom kör jag dieselbil. :hihi

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Tredje alternativ är senil, så man inte vet om (kommer ihåg) att man blivit av med lappen och ska till jobbet som man gick i pension från för 20 år sedan.

Svärmor som det går åt fel håll med, fort dessutom, satt i hallen arg som ett bi häromdagen för att hon inte fick bilnyckeln av svärfar, hon skulle till jobbet. Han har det inte lätt just nu.
Det där är så sorgligt och jobbigt för de anhöriga.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO