Noll vision - i praktiken

Jag ser också att många ligger under hastighetsgränsen. 70-väg och 65 på min mätare. Vilket kanske är 62 på en GPS.
Det är ju så vid fartkameror sedan länge/alltid. Gärna tända bromsljusen också.
Jag har inte kollat hur stor andel elbilar det är i dessa grupper. Förmodligen en del. Bilister kör ofta följa John.
Ett nytt fenomen detta med att köra under fartbegränsningen. Jag tror absolut att det har med batteribilar, tråkig laddtid och mackbajsandet att göra.

I någon annan tråd nämndes polisbilar som ligger fem under med en massa bilar som inte vågar köra om. Utom jag då som naturligtvis kör om.
Vid rödljus med polisbil bakom eller bredvid brukar jag dessutom dra på lite bara för att jag törs.
 
Du har nog rätt i det.
Jag kör själv billig elbil, en med anemisk räckvidd redan när den var ny för snart 10 år och 17.000 mil sedan.
Jag har inget val; Ska jag komma fram överhuvudtaget så gäller det att köra bränslesnålt...
Det är som att köra en fossilbil med tank-lampan ständigt lysande och aldrig någonsin mer än 10 mil räckvidd.
Funkar helt fantastiskt bra för mina behov, billigare mil går inte att uppbringa så jag kör glatt allt annat än motorväg och aldrig över 85 km/tim i verklig fart!
Pengarna jag sparar används till roligare saker än att transportera min trötta röv till och från jobbet... :)
Stämmer bra med min förutfattade mening 🙂

Till detta kan man lägga de i fossilbilar som vill spara bränsle.

Min hypotes är att de extremhöga bränslepriserna sammanföll ungefär i tid med att billigare elbilar började bli vanligare på vägarna. Detta gjorde att fenomenet att köra långsamt på motorvägen blev tillräckligt vanlig för att ses som socialt accepterat på ett annat sätt än tidigare. Så ökar fenomenet ytterligare.

Särskilt för svenskar är det ju viktigt att inte sticka ut för mycket.
 
Jag diskuterar gärna trafiksäkerhet med både kollegor, grannar och andra bekanta, och ja, det är hysterisk fokus på hastighet. Håller man inte hastigheten så är man en mobil massmördare, och borde steglas i förebyggande syfte. Trafikbeteende, rattsurfning mm verkar inte bekymra någon. Möjligen skulle alkolås vara bra, men inte i just deras bilar. Allt som gör att man inte kan köra över hastighetsgränsen lovordas däremot, det leder till allmän frälsning.

Kollar man allvarligt skadade så verkar ju inte hastigheten vara direkt avgörande:
1737117271844.png
Jag sätter en slant på att personbilar står för betydligt större trafikarbete än fotgängare och cyklister, men står bara för 1/8 av alla skadade, mot 3/4. Men hastigheterna är betydligt större hos bilar än muskeldriven transport, och trafikmiljön är ofta konstruerad med fokus på bilar. Att 43% av alla skadade är singelolyckor med fotgängare säger en hel del :(

Och vad gör Maria Krafs? Avsätter pengar för forskning på halkiga skor :huvet
 
Stämmer bra med min förutfattade mening 🙂

Till detta kan man lägga de i fossilbilar som vill spara bränsle.

Min hypotes är att de extremhöga bränslepriserna sammanföll ungefär i tid med att billigare elbilar började bli vanligare på vägarna. Detta gjorde att fenomenet att köra långsamt på motorvägen blev tillräckligt vanlig för att ses som socialt accepterat på ett annat sätt än tidigare. Så ökar fenomenet ytterligare.

Särskilt för svenskar är det ju viktigt att inte sticka ut för mycket.
Och husbilar.
I princip alla hyfsat moderna husbilar klarar att köra i åtminstone 100.
Men jag hamnar ofta bakom husbilar som kör max 70 oavsett 80,90 eller 100-väg.
T o m att när jag kommer med min husbil och skåpsläpet efter så kör jag om många.
Är förklaringen att man inte har pengar kvar efter bilköpet eller är förarna så senila att de inte förstår hastighetsgränser?
Hur ska det bli när det börjar finnas elhusbilar.
 
Några notiser från polisen.se apropå äldre bilförare:

IMG_1257.jpegIMG_1256.jpegIMG_1255.jpegIMG_1254.jpeg

Den sista var lite rolig. Busig tant eller satkärring, vad vet jag. Nästa gång blir hon ev av med bilen.

Illa med gubben som blev av med körkortet för att han saknade kompetens att framföra sitt fordon. Det vill man inte höra.

Illa som fan med folk som kör på fel sida på motorvägen. Det brukar smälla.
 
Och husbilar.
I princip alla hyfsat moderna husbilar klarar att köra i åtminstone 100.
Men jag hamnar ofta bakom husbilar som kör max 70 oavsett 80,90 eller 100-väg.
T o m att när jag kommer med min husbil och skåpsläpet efter så kör jag om många.
Är förklaringen att man inte har pengar kvar efter bilköpet eller är förarna så senila att de inte förstår hastighetsgränser?
Hur ska det bli när det börjar finnas elhusbilar.
Håller med dig angående husbilar. Folk med personbil och påkopplad husvagn håller högre hastighet och bättre rytm än husbilar.

Det är inte bara vissa elbilar som är väglusar. Varje morgon på väg till jobbet kommer jag ifatt och kör om en nyare V60 som kör under 70 på 2+1 vägen som har 100km/h. Till och med lastbilar kör förbi den.
Tror det har med att vissa bilister sitter och kollar på bränsleförbrukningen på färddatorn och försöker komma under en viss siffra
 
Tror det har med att vissa bilister sitter och kollar på bränsleförbrukningen på färddatorn och försöker komma under en viss siffra
Du tror inte att det kan vara så att dom har kommit på att om dom sänker hastigheten hinner dom precis med ett avsnitt av en podd eller något på Netflix? Håller dom skyltat så hinner dom inte höra/se hela.
 
Några notiser från polisen.se apropå äldre bilförare:

View attachment 509276View attachment 509277View attachment 509278View attachment 509279

Den sista var lite rolig. Busig tant eller satkärring, vad vet jag. Nästa gång blir hon ev av med bilen.

Illa med gubben som blev av med körkortet för att han saknade kompetens att framföra sitt fordon. Det vill man inte höra.

Illa som fan med folk som kör på fel sida på motorvägen. Det brukar smälla.
Tredje alternativ är senil, så man inte vet om (kommer ihåg) att man blivit av med lappen och ska till jobbet som man gick i pension från för 20 år sedan.

Svärmor som det går åt fel håll med, fort dessutom, satt i hallen arg som ett bi häromdagen för att hon inte fick bilnyckeln av svärfar, hon skulle till jobbet. Han har det inte lätt just nu.
 
Tredje alternativ är senil, så man inte vet om (kommer ihåg) att man blivit av med lappen och ska till jobbet som man gick i pension från för 20 år sedan.

Svärmor som det går åt fel håll med, fort dessutom, satt i hallen arg som ett bi häromdagen för att hon inte fick bilnyckeln av svärfar, hon skulle till jobbet. Han har det inte lätt just nu.
Det där är så sorgligt och jobbigt för de anhöriga.
 
Bodde för många år sedan i Florida. Vart 3:e år var det dags att skriva om teoriprovet, göra ett syntest och intyga att man inte hade ett antal sjukdomar. Har för mig att PRO har skrikit varje gång återkommande syntest har varit på förslag.
 
Bodde för många år sedan i Florida. Vart 3:e år var det dags att skriva om teoriprovet, göra ett syntest och intyga att man inte hade ett antal sjukdomar. Har för mig att PRO har skrikit varje gång återkommande syntest har varit på förslag.
I Sverige gäller det samma vart 5:e år för tung behörighet, dock utan teoriprov.
 
Jag diskuterar gärna trafiksäkerhet med både kollegor, grannar och andra bekanta, och ja, det är hysterisk fokus på hastighet. Håller man inte hastigheten så är man en mobil massmördare, och borde steglas i förebyggande syfte. Trafikbeteende, rattsurfning mm verkar inte bekymra någon. Möjligen skulle alkolås vara bra, men inte i just deras bilar. Allt som gör att man inte kan köra över hastighetsgränsen lovordas däremot, det leder till allmän frälsning.

Kollar man allvarligt skadade så verkar ju inte hastigheten vara direkt avgörande:
View attachment 509271
Jag sätter en slant på att personbilar står för betydligt större trafikarbete än fotgängare och cyklister, men står bara för 1/8 av alla skadade, mot 3/4. Men hastigheterna är betydligt större hos bilar än muskeldriven transport, och trafikmiljön är ofta konstruerad med fokus på bilar. Att 43% av alla skadade är singelolyckor med fotgängare säger en hel del :(

Och vad gör Maria Krafs? Avsätter pengar för forskning på halkiga skor :huvet

Känner igen det.
För som motorcyklist är jag naturligtvis en vårdslös fortkörare särskilt bland de som inte känner mig men sett min gula skoter. Den ser snabb ut för den oinvigde.:tungan
Ni vet, det går inte att reglera hastigheten på en SportHoj, man TJöRijelSej DirECkT... :huvet

Men propagandan ger resultat. Om det hela tiden upprepas, upprepas, upprepas att det är hastigheten, hastigheten, hastigheten och inget annat än hastigheten, hastigheten, hastigheten som dödar så fäster det till slut. :fakta

Hastigheten är avgörande för hur allvarliga konsekvenser det blir vid eventuell olycka.

1737454276051.png

Nu vill väl Nollvisionens grundare och dess efterträdare kanske inte kopplas samman med en tysk som inte revolutionerade trafiksäkerheten men däremot propaganda. Men principerna är samma och hans, Josephs, principer gäller än.

Joseph Goebbels

Dr. Joseph Goebbels, beside being an intriguing character, was the Propaganda Minister for Hitler's Third Reich. He was recognized as a master of propaganda as his work was studied after WWII. Goebbels did not survive to enjoy the recognition; he and his wife committed suicide on 1 May 1945, a week before the final collapse of the Third Reich.


Mycket USA överallt i Sverige och där kan man se samma principer som Tragikvärket använder.

Inte minst var det hans retorik som stack ut. Donald Trump upprepade ständigt nyckelord i sina tal, använde kortare meningar än rivalerna och varierade sitt språkbruk mindre. Ofta gick han också till betydligt skarpare angrepp mot motståndarna än vad konkurrenterna gjorde.
1737453396615.png

 
Fast...
Trafikverket har ju en poäng som heller inte går att snacka bort...de har ju i praktiken rätt. Om hastigheten är 0 km/h så sker heller inga olyckor, eller hur?

Vi tycker att hastigheten inte är något problem alltså, det är okej att köra hur fort som helst, eller?
Hastighet är ju inget problem så länge ingenting händer. När det händer så blir det ett problem och ju fortare det går vid kollisionen desto svårare skador, enkel fysik.

Det stora problemet i trafiken är ju alla som kör långsammare än vad jag vill göra, eller gör något oväntat, det är ju inte hastigheten i sig som är problemet utan skillnaden mellan två olika kroppars rörelse och massa.
Så länge jag vill vistas ute i trafiken så måste ju jag också ta hänsyn till att någon inte vill köra fortare än en viss hastighet, eller inte kan av olika skäl. Blir jag irriterad på detta (vilket jag blir) så måste jag antingen svälja irritationen och anpassa mig, eller så åker jag dit jag kan köra i den hastigheten jag vill. Jag har ett val och ingenting vi diskuterar kommer att ändra på det faktumet, oavsett hur mycket vi tjafsar om att TRV och "folk" tycker det är idiotiskt med hastighet. Demokrati innebär att ingen har rätt.

Om jag inte köper det här så får jag helt enkelt slanta för ett eget land och införa fri fart...
 
Fast...
Trafikverket har ju en poäng som heller inte går att snacka bort...de har ju i praktiken rätt. Om hastigheten är 0 km/h så sker heller inga olyckor, eller hur?

Vi tycker att hastigheten inte är något problem alltså, det är okej att köra hur fort som helst, eller?
Hastighet är ju inget problem så länge ingenting händer. När det händer så blir det ett problem och ju fortare det går vid kollisionen desto svårare skador, enkel fysik.

Det stora problemet i trafiken är ju alla som kör långsammare än vad jag vill göra, eller gör något oväntat, det är ju inte hastigheten i sig som är problemet utan skillnaden mellan två olika kroppars rörelse och massa.
Så länge jag vill vistas ute i trafiken så måste ju jag också ta hänsyn till att någon inte vill köra fortare än en viss hastighet, eller inte kan av olika skäl. Blir jag irriterad på detta (vilket jag blir) så måste jag antingen svälja irritationen och anpassa mig, eller så åker jag dit jag kan köra i den hastigheten jag vill. Jag har ett val och ingenting vi diskuterar kommer att ändra på det faktumet, oavsett hur mycket vi tjafsar om att TRV och "folk" tycker det är idiotiskt med hastighet. Demokrati innebär att ingen har rätt.

Om jag inte köper det här så får jag helt enkelt slanta för ett eget land och införa fri fart...

Man skulle kunna uttrycka det som att ju fortare det går vid kollisionen desto svårare skador har det potential att bli om man bara jämför just den faktorn, allt annat lika. Sedan påverkar en massa andra faktorer också i större eller mindre utsträckning. Genom att inte hålla isär de sakerna framstår såväl Trafikverket som diskussionerna om dem som en aning förvirrade.
 
Fast...
Trafikverket har ju en poäng som heller inte går att snacka bort...de har ju i praktiken rätt. Om hastigheten är 0 km/h så sker heller inga olyckor, eller hur?

Vi tycker att hastigheten inte är något problem alltså, det är okej att köra hur fort som helst, eller?
Hastighet är ju inget problem så länge ingenting händer. När det händer så blir det ett problem och ju fortare det går vid kollisionen desto svårare skador, enkel fysik.

Det stora problemet i trafiken är ju alla som kör långsammare än vad jag vill göra, eller gör något oväntat, det är ju inte hastigheten i sig som är problemet utan skillnaden mellan två olika kroppars rörelse och massa.
Så länge jag vill vistas ute i trafiken så måste ju jag också ta hänsyn till att någon inte vill köra fortare än en viss hastighet, eller inte kan av olika skäl. Blir jag irriterad på detta (vilket jag blir) så måste jag antingen svälja irritationen och anpassa mig, eller så åker jag dit jag kan köra i den hastigheten jag vill. Jag har ett val och ingenting vi diskuterar kommer att ändra på det faktumet, oavsett hur mycket vi tjafsar om att TRV och "folk" tycker det är idiotiskt med hastighet. Demokrati innebär att ingen har rätt.

Om jag inte köper det här så får jag helt enkelt slanta för ett eget land och införa fri fart...
Om jag inte köper det här så får jag helt enkelt slanta för ett eget land och införa fri fart...

Betyder "fri fart" att du för köra hur fort du vill? En vanlig uppfattning då och nu men du ska anpassa hastigheten efter omständigheterna. Du bestämmer själv vad som är en "säker" hastighet då det inte finns en övre gräns. :fakta

Problemet är anpassning då hastigheten när det är halt är en helt annan än skyltad hastighet. Sommarväglag men mycket trafik med fotgängare och cyklister sänker också hastigheten. Ditt omdöme bestämmer om det är lämpligt att "hålla" skyltad hastighet eller anpassa den efter förhållandena.

Jag halkade på min isiga trappa i igår i nästan noll hastighet men eftersom jag anpassade hastigheten ramlade jag inte. Duggregn och tjäle gjorde att jag misstänkte att det kunde vara halt vilket stämde. Det hade annars kunnat bli en "olycka" i statistiken men i detta fall hade mitt omdöme rätt. Plötsligt händer det!
 
Om jag inte köper det här så får jag helt enkelt slanta för ett eget land och införa fri fart...

Betyder "fri fart" att du för köra hur fort du vill? En vanlig uppfattning då och nu men du ska anpassa hastigheten efter omständigheterna. Du bestämmer själv vad som är en "säker" hastighet då det inte finns en övre gräns. :fakta

Problemet är anpassning då hastigheten när det är halt är en helt annan än skyltad hastighet. Sommarväglag men mycket trafik med fotgängare och cyklister sänker också hastigheten. Ditt omdöme bestämmer om det är lämpligt att "hålla" skyltad hastighet eller anpassa den efter förhållandena.

Jag halkade på min isiga trappa i igår i nästan noll hastighet men eftersom jag anpassade hastigheten ramlade jag inte. Duggregn och tjäle gjorde att jag misstänkte att det kunde vara halt vilket stämde. Det hade annars kunnat bli en "olycka" i statistiken men i detta fall hade mitt omdöme rätt. Plötsligt händer det!
Det är just det här med anpsassning och omdöme som kanske inte alltid är så bra på de svenska vägarna. Jag älskar att köra (för) fort när det finns möjlighet och plats men ju äldre jag blir desto färre blir de här platserna. På asfalt kör jag helst på bana, i skogen är det träden som styr hur fort det går, sällan över 45... Jag anpassar mig till träden och mitt omdöme säger att läktiden blir längre och längre... :D
 
Fast...
..

Om jag inte köper det här så får jag helt enkelt slanta för ett eget land och införa fri fart...
Tips från huvudstan:

Idag köper man inte ett eget land. Man väljer sig ett, eller flera länder, och sedan tar man det/dom!

Det är det senaste från Amerika, och även Ryssland. När du väljer land, ta gärna ett med fri hastighet, och ett som inte har trafiksäkerhetsavtal med ett vist nordisk land - så har du mig som invånare...
 
Man skulle kunna uttrycka det som att ju fortare det går vid kollisionen desto svårare skador har det potential att bli om man bara jämför just den faktorn, allt annat lika. Sedan påverkar en massa andra faktorer också i större eller mindre utsträckning. Genom att inte hålla isär de sakerna framstår såväl Trafikverket som diskussionerna om dem som en aning förvirrade.
Visst är det så och TRV måste ju även fundera på andra parametrar, men dessa försvinner lite grann i töcknet av "hastighet".
Att köra något, oavsett fordon består ju utav vääääldigt många parametrar som alla i sig kan påverka utgången av en olycka. Om vi som MC-förare då kan fundera på vad som faktiskt kan hända och konsekvensen av detta som kan hända och ÄVEN anpassa farten så skulle det ju hjälpa till att det blir färre av oss forummedlemmar som kastar in handduken varje år i en olycka... tror jag iallafall :)
 
Tips från huvudstan:

Idag köper man inte ett eget land. Man väljer sig ett, eller flera länder, och sedan tar man det/dom!

Det är det senaste från Amerika, och även Ryssland. När du väljer land, ta gärna ett med fri hastighet, och ett som inte har trafiksäkerhetsavtal med ett vist nordisk land - så har du mig som invånare...
Har du funderat på att bli president i USA Jesper? Jag är med dig!
Tydligen kan ju vem (vad) som helst bli det bara man är tillräckligt utåtagerande... :)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top