Noll vision - i praktiken

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Appropå "Nollvisionen", eller "Noll vision" som det står i trådens titel. Är det inte lite komiskt att man skyltar ner hastigheterna till mer eller mindre stillastående, smäller upp fartkameror överallt, bygger om halva vägnätet för att minska olyckorna - men det finns inga krav på synintyg vid körkortsförnyelse (iaf inte för lägre behörigheter)?

Det känns som att det silas mygg och sväljs kameler.

Sen har vi då gränsen för när synhjälpmedel krävs... Jag har pga högre behörigheter villkor att ha synhjälpmedel när jag kör. Sist jag var hos optikern sa denne att jag låg precis på gränsen för att få köra bil och mc utan synhjälpmedel. Jag ser ganska bra när det är ljust ute - men ganska kass när det är mörkt. Så redan om man följer lagkraven kan man köra omkring med ganska så dålig syn. Hur många av er eller era bekanta som inte använder synhjälpmedel testar synen regelbundet?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Appropå "Nollvisionen", eller "Noll vision" som det står i trådens titel. Är det inte lite komiskt att man skyltar ner hastigheterna till mer eller mindre stillastående, smäller upp fartkameror överallt, bygger om halva vägnätet för att minska olyckorna - men det finns inga krav på synintyg vid körkortsförnyelse (iaf inte för lägre behörigheter)?

Det känns som att det silas mygg och sväljs kameler.

Sen har vi då gränsen för när synhjälpmedel krävs... Jag har pga högre behörigheter villkor att ha synhjälpmedel när jag kör. Sist jag var hos optikern sa denne att jag låg precis på gränsen för att få köra bil och mc utan synhjälpmedel. Jag ser ganska bra när det är ljust ute - men ganska kass när det är mörkt. Så redan om man följer lagkraven kan man köra omkring med ganska så dålig syn. Hur många av er eller era bekanta som inte använder synhjälpmedel testar synen regelbundet?
Det beror på att nollvisionen är en fantastisk PR-hittepå för TRV.
Tänk efter. De pratar bara om att minska dödsolyckorna, inget annat. Det innebär att de inte behöver lova eller stå bakom nånting överhuvudtaget. Det är genialiskt!!!

Hade de sagt att nollvisionen ska minska antalet olyckor, ja då måste ju göra nånting som faktiskt förändrar systemen.
För att minska dödstalen behöver de bara sänka hastigheten, inget annat!
De kan bara byta skyltar, sätta upp plåtpoliser och titta på när bilarna blir säkrare. Jag har full förståelse för deras motstånd mot motorcyklisterna över huvudtaget, vi har ingen som helst plats i det här tänket eftersom en motorcykel per definition är ett problem för dem…
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Om dom nu vill ha Nollvision, förbjud alkohol och knark! Det ska bli kul att se hur den kampanjen ser ut.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det beror på att nollvisionen är en fantastisk PR-hittepå för TRV.
Tänk efter. De pratar bara om att minska dödsolyckorna, inget annat. Det innebär att de inte behöver lova eller stå bakom nånting överhuvudtaget. Det är genialiskt!!!

Hade de sagt att nollvisionen ska minska antalet olyckor, ja då måste ju göra nånting som faktiskt förändrar systemen.
För att minska dödstalen behöver de bara sänka hastigheten, inget annat!
De kan bara byta skyltar, sätta upp plåtpoliser och titta på när bilarna blir säkrare. Jag har full förståelse för deras motstånd mot motorcyklisterna över huvudtaget, vi har ingen som helst plats i det här tänket eftersom en motorcykel per definition är ett problem för dem…
Grunden, och det epokgörande, med Noll Vision var att man kom på att olyckor inte kan undvikas. Så minska antalet olyckor är inte det viktiga. :fakta
Däremot att se till att konsekvenserna av en olycka inte innebär död eller allvarlig skada. :fakta
För bilister alltså, för oss som är oskyddade så är det slumpen som avgör om vi dör i 30 eller får skrapsår i 130.
Nu har det betydelse hur man dör och trafikdöden inte trevlig. En motorcyklist som fastnat i ett räcke saknar ofta armar och ben. Den som dött tack vare antibiotikaresistens blir inte ens notis men likväl lika död.:(
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Grunden, och det epokgörande, med Noll Vision var att man kom på att olyckor inte kan undvikas. Så minska antalet olyckor är inte det viktiga. :fakta
Däremot att se till att konsekvenserna av en olycka inte innebär död eller allvarlig skada. :fakta
För bilister alltså, för oss som är oskyddade så är det slumpen som avgör om vi dör i 30 eller får skrapsår i 130.
Nu har det betydelse hur man dör och trafikdöden inte trevlig. En motorcyklist som fastnat i ett räcke saknar ofta armar och ben. Den som dött tack vare antibiotikaresistens blir inte ens notis men likväl lika död.:(
Trafikdöden må vara våldsam, men en utdragen infektionssjukdom är inte varken trevlig eller utan smärta.
Att armar och ben får kapas av då extremiteterna dör händer också här, så ett överlevbart fall behöver inte heller vara mildare på lång sikt. Men förloppet är långsammare.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top