Noll vision - i praktiken

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Appropå "Nollvisionen", eller "Noll vision" som det står i trådens titel. Är det inte lite komiskt att man skyltar ner hastigheterna till mer eller mindre stillastående, smäller upp fartkameror överallt, bygger om halva vägnätet för att minska olyckorna - men det finns inga krav på synintyg vid körkortsförnyelse (iaf inte för lägre behörigheter)?

Det känns som att det silas mygg och sväljs kameler.

Sen har vi då gränsen för när synhjälpmedel krävs... Jag har pga högre behörigheter villkor att ha synhjälpmedel när jag kör. Sist jag var hos optikern sa denne att jag låg precis på gränsen för att få köra bil och mc utan synhjälpmedel. Jag ser ganska bra när det är ljust ute - men ganska kass när det är mörkt. Så redan om man följer lagkraven kan man köra omkring med ganska så dålig syn. Hur många av er eller era bekanta som inte använder synhjälpmedel testar synen regelbundet?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Appropå "Nollvisionen", eller "Noll vision" som det står i trådens titel. Är det inte lite komiskt att man skyltar ner hastigheterna till mer eller mindre stillastående, smäller upp fartkameror överallt, bygger om halva vägnätet för att minska olyckorna - men det finns inga krav på synintyg vid körkortsförnyelse (iaf inte för lägre behörigheter)?

Det känns som att det silas mygg och sväljs kameler.

Sen har vi då gränsen för när synhjälpmedel krävs... Jag har pga högre behörigheter villkor att ha synhjälpmedel när jag kör. Sist jag var hos optikern sa denne att jag låg precis på gränsen för att få köra bil och mc utan synhjälpmedel. Jag ser ganska bra när det är ljust ute - men ganska kass när det är mörkt. Så redan om man följer lagkraven kan man köra omkring med ganska så dålig syn. Hur många av er eller era bekanta som inte använder synhjälpmedel testar synen regelbundet?
Det beror på att nollvisionen är en fantastisk PR-hittepå för TRV.
Tänk efter. De pratar bara om att minska dödsolyckorna, inget annat. Det innebär att de inte behöver lova eller stå bakom nånting överhuvudtaget. Det är genialiskt!!!

Hade de sagt att nollvisionen ska minska antalet olyckor, ja då måste ju göra nånting som faktiskt förändrar systemen.
För att minska dödstalen behöver de bara sänka hastigheten, inget annat!
De kan bara byta skyltar, sätta upp plåtpoliser och titta på när bilarna blir säkrare. Jag har full förståelse för deras motstånd mot motorcyklisterna över huvudtaget, vi har ingen som helst plats i det här tänket eftersom en motorcykel per definition är ett problem för dem…

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Om dom nu vill ha Nollvision, förbjud alkohol och knark! Det ska bli kul att se hur den kampanjen ser ut.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det beror på att nollvisionen är en fantastisk PR-hittepå för TRV.
Tänk efter. De pratar bara om att minska dödsolyckorna, inget annat. Det innebär att de inte behöver lova eller stå bakom nånting överhuvudtaget. Det är genialiskt!!!

Hade de sagt att nollvisionen ska minska antalet olyckor, ja då måste ju göra nånting som faktiskt förändrar systemen.
För att minska dödstalen behöver de bara sänka hastigheten, inget annat!
De kan bara byta skyltar, sätta upp plåtpoliser och titta på när bilarna blir säkrare. Jag har full förståelse för deras motstånd mot motorcyklisterna över huvudtaget, vi har ingen som helst plats i det här tänket eftersom en motorcykel per definition är ett problem för dem…
Grunden, och det epokgörande, med Noll Vision var att man kom på att olyckor inte kan undvikas. Så minska antalet olyckor är inte det viktiga. :fakta
Däremot att se till att konsekvenserna av en olycka inte innebär död eller allvarlig skada. :fakta
För bilister alltså, för oss som är oskyddade så är det slumpen som avgör om vi dör i 30 eller får skrapsår i 130.
Nu har det betydelse hur man dör och trafikdöden inte trevlig. En motorcyklist som fastnat i ett räcke saknar ofta armar och ben. Den som dött tack vare antibiotikaresistens blir inte ens notis men likväl lika död.:(

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Grunden, och det epokgörande, med Noll Vision var att man kom på att olyckor inte kan undvikas. Så minska antalet olyckor är inte det viktiga. :fakta
Däremot att se till att konsekvenserna av en olycka inte innebär död eller allvarlig skada. :fakta
För bilister alltså, för oss som är oskyddade så är det slumpen som avgör om vi dör i 30 eller får skrapsår i 130.
Nu har det betydelse hur man dör och trafikdöden inte trevlig. En motorcyklist som fastnat i ett räcke saknar ofta armar och ben. Den som dött tack vare antibiotikaresistens blir inte ens notis men likväl lika död.:(
Trafikdöden må vara våldsam, men en utdragen infektionssjukdom är inte varken trevlig eller utan smärta.
Att armar och ben får kapas av då extremiteterna dör händer också här, så ett överlevbart fall behöver inte heller vara mildare på lång sikt. Men förloppet är långsammare.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Trafikdöden må vara våldsam, men en utdragen infektionssjukdom är inte varken trevlig eller utan smärta.
Att armar och ben får kapas av då extremiteterna dör händer också här, så ett överlevbart fall behöver inte heller vara mildare på lång sikt. Men förloppet är långsammare.
Du förstod precis vad jag menade! :tummenupp
8 dog i trafiken i helgen rapporterades det på SVT, men inte att fler dött i en infektionssjukdom...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är de väl tvungna till eftersom allt i bilen styrs från en pekskärm. :)
Egentligen borde hela bilen då kunna definieras som en mobiltelefon. Den enda logiska slutsatsen blir därmed att det skall vara olagligt att köra en Tesla eftersom det är att likställa med att fippla med sin mobiltelefon.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Was...??? Inga fler övernattningar på Bergnäset för dig...

Om du tror att åsikt påverkar bedömning eller bemötande av person så tror du fel… :)

Det fina med Tesla är att man slipper fippla med skärmen helt och hållet. Röststyrning och autoläge finns av i stort sett allt.

Mvh

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om du tror att åsikt påverkar bedömning eller bemötande av person så tror du fel… :)

Det fina med Tesla är att man slipper fippla med skärmen helt och hållet. Röststyrning och autoläge finns av i stort sett allt.

Mvh
Nu var det ju uppmärksamhet på displayen som avsågs också, finns det rösttolkning av filmerna på xhamster.com/gay i Teslan så är det ju ok! :hihi :rolleyes:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nej faktiskt inte. Detta är något som du fantiserat ihop men så länge du mår bra av det ska du fortsätta tro på det.
Jag fantiserade ihop den redan 2020 och publicerade det i MC-folket.

Men, den nyligen publicerade rapporten The Dynamics of Motorcycle Crashes visar att en MC- krasch är en betydligt mer komplicerad och slumpmässig händelse där motorcykelns hastighet inte alltid är avgörande för om föraren skadas allvarligt, eller inte.

Jag gillar Galne Dansken så jag fantiserade ihop en bild av honom i sadeln på en Triumph på förstasidan!:crash

1737045675638.png

1737045814475.png

Jag fantiserade naturligtvis även på engelska, eftersom jag kör en motorcykel tillverkad för vänstertrafik, så nedan är det på utrikiska. Och random är, som du vet, det modärna svenska ordet för slumpen som vi gamlingar använder. :tummenupp

the correlation between speed and the seriousness of injuries is random.

Slutsats är det gamla ordet för det som numera är konklusion på modärn svenska.
1737046186722.png

Sedan har jag fantiserat sen tidigt 80-tal när SMC föreslog trafikutbildning redan i skolan. Naturligtvis väldigt mycket fantasi då Tragikvärket inte tror på information än mindre utbildning. :huvet
1737049218436.png
1737049256244.png

Elaine har hjälpt mig att fantisera ihop något oerhört tråkigt som du, naturligtvis, inte orkar titta på. :krama

Dåligt ljud när John Hinds pratar så här är den hela. Där har jag fått till det så han säger det jag fantiserat om... :tungan

Bifogat

• 1737045739354.png
    1737045739354.png
    40.7 KB · Visningar: 7

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Slumpen är förbaskat lurig.

Du och jag kör på exakt samma väg, i exakt samma kurva åker vi av, träffar exakt samma vägtrumma på exakt samma ställe.
Jag kör i 50km/h och du i 100km/h.
Jag landar på framgaffeln på en upp & nedvänd kroncykel som ligger där som kvarleva från andra världskriget, den glider in mellan mina skinkor, och går in så djupt att livet avslutas.
Du flyger längre, missar framgaffeln, och landar i blötmyren, ruskar på dig och tänker "Fan....vad det någon som såg det där?".

Jag tror att slumpen finns överallt, även i bilvärlden, däremot så har dom flesta som förolyckats kört i för hög hastighet med hänsyn till rådande omständigheter, och sin egen förmåga.
Jag körde i 50km/h, och du körde i 100km/h, vi körde båda för fort.
Tekniska fel kan alltid inträffa, som gör att olyckan är oundviklig (om det inte beror på bristande underhåll).

Så...ja...farten dödar....och tar hjälp av slumpen.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Slumpen är förbaskat lurig.

Du och jag kör på exakt samma väg, i exakt samma kurva åker vi av, träffar exakt samma vägtrumma på exakt samma ställe.
Jag kör i 50km/h och du i 100km/h.
Jag landar på framgaffeln på en upp & nedvänd kroncykel som ligger där som kvarleva från andra världskriget, den glider in mellan mina skinkor, och går in så djupt att livet avslutas.
Du flyger längre, missar framgaffeln, och landar i blötmyren, ruskar på dig och tänker "Fan....vad det någon som såg det där?".

Jag tror att slumpen finns överallt, även i bilvärlden, däremot så har dom flesta som förolyckats kört i för hög hastighet med hänsyn till rådande omständigheter, och sin egen förmåga.
Jag körde i 50km/h, och du körde i 100km/h, vi körde båda för fort.
Tekniska fel kan alltid inträffa, som gör att olyckan är oundviklig (om det inte beror på bristande underhåll).

Så...ja...farten dödar....och tar hjälp av slumpen.
"Mechanism does matter but speed mostly doesn´t"

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska