undrade också om det var särskrivet med flit
Yes Box! Här använder vi fulknep för att få reaktion.
Trafikverkets vägar dödar sina trafikanter:
Photo credit: Henrik Åslund/HS-Foto.
Bilden lånad från http://www.gp.se/nyheter/västsverige/en-död-efter-våldsam-lastbilsolycka-1.739620
Detta är från en av Trafikverkets nyanlagda och nyöppnade vägsnuttar längs RV 40.
En av alla sträckor som historiskt getts epitetet "Dödens väg", och - tyvärr: en vägsträcka som likt E6 genom norra Bohuslän inte blev så säker som den borde blivit.
Anledning? Fusk, snålhet och fel prioriteringar.
Vägen har inga riktiga vägrenar, räckena - speciellt mittenräcket sitter tätt på körbanan, och räckesvalen är genomgående felaktiga och feldimensionerade.
Här har lastbilen först sprängt mitträcket - flamsvajer, och sedan gjort samma sak med sidoräcket på motsatta körbanan: ett sidoräcke som troligen förvärrade utgången av olyckan.
Sidoräcket är av typ "rörräcke" och marknadsförs som "snabbuppsatt" samt "estetiskt tilltalade" eftersom det är glest utformat och genombrutet - vilket ger (personbils)trafikanter en bättre reseupplevelse genom natursköna partier tack vare utsikten genom räcket.
Låter väl fint?
Men är det säkert...?
Uppenbart inte. Vajerräcket vet vi att det är döden både för oss på MC, men även för tung trafik eftersom det -
när det håller, ofta agerar som "fälleben" för tunga fordon genom alltför låg navföljarhöjd och helt enkelt välter dem över i fel körbana.
Här är det rörräcket som gjort det arbetet:
Inte förmått hålla lastbilen kvar på vägen, utan istället tippat ner den för slänten.
Var det detta som dödade chauffören?
Ingen aning - han kan ha varit "död" redan innan han lämnade sitt körfält: äldre förare och konstigt förlopp kan indikera plötslig sjukdom.
Men ändå: titta på olyckan!
En av de absolut senast öppnade vägstumparna i Sverige.
Visst borde den också vara en av de säkraste?
För alla trafikanter?
Rörräcke på sigmastolpe är precis lika dödande för oss motorcyklister som de förhatliga vajerräckena
Trafikverket och noll vision är helt inriktat på att skydda bilister från andra bilister.
Det är väl enklast så.
...och det hade man kanske kunnat acceptera - om det inte var så att Trafikverkets ansträngningar att skydda bilisterna från varandra leder till
farligare vägar för andra trafikantgrupper.
Redan skyddade bilister får ytterligare utökad säkerhet på oskyddade trafikanters bekostnad, och yrkestrafiken lämnas utanför - eller utsätts rentav för snubbeltråd när dom som minst behöver det.
Varför diskuteras inte detta?
Folket i Mogadondalen tror att dom är säkra innanför Trafikverkets räckesexcesser, men sanningen är något helt annat.
...och innan någon anför att "inget räcke kan hålla en lastbil kvar på vägen" så kan jag bara säga att det faktiskt är fel.
Svaret heter "högkapacitetsräcke" och klarar precis den rörelseenergi man väljer att dimensionera för.
Men, det kostar, och det "sätter olika trafikantgruppers behov i konflikt med varandra".
Jo tjänare! Vad är det vi ser idag då?