De orsakar olyckor precis som alla andra. Det är ofta välutrustade bilar med diverse stödsystem som hjälper förarna.
Jag tror att de som väljer en SUV istället för en riktig bil lider av någon slags självskadebeteende.
Då är vi ju lixom där att suv ägare åker bil medan vi få som gillar analoga farkoster kör fordonet.
Min gammla far som exempel, han bytte bort deras XC70 AVD Polestar mot en ny fabriks vässad maxutrustad XC60 polstar
Varför. Jo min far envisas vid 80+ att köra långt, detta trotts att vi sedan flera år tillbaka påpekat det orimliga att köra 100 mil norr ut.
Varför jo gubben somnar efter 15-20 mil.
Så XC60 Polestar har ju auto broms, styr mot diket och stannar om han somnar, har någon grej som gör att bilen följer vita strecken på vägen
Farthållare som följer trafiken o läser vägskyltar.
Någon historia som auto bromsar om någon går ut framför bilen. Osv osv.
Med dessa system anser helt enkelt min gammla far att det inte gör något när han somnar då bilen sköter detta o en röst påpekar att han bör stanna o ta en kopp kaffe och en rast.
Tronu inte att man får någon hjälp av polis eller läkare att ta körkortet från honom, nä fan dom anser att han gjort allt han kan för att köra säkert.
Men den dan dessa system falierar då?