notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Törs vi säga att vi är framme nu?
Över 20 års arbete mot aggressivt och felaktigt utformade räcken kan vara över:
Det är en kamp som förts på många fronter, och är ett talande exempel för hur viktig organisationen SMC är för oss.
I denna saken gick det tidigt prestige, och översteprästen bildade en kult omkring sig, samt utsåg kronprins-sessor omkring sig som skulle föra hans arv vidare.
Men, verkligheten kommer ikapp!
Det är oanständigt att installera ojämlika räckessystem som tar säkerhet från de oskyddade trafikanterna för att ge utökad säkerhet till de redan skyddade.
... speciellt när de farliga räckestyperna är mer kostsamma på alla plan utom just nyuppsättning.
Sedan mer än 10 år har vi genom undersökningar vetat att vajerräcken är en dyrare och farligare lösning på det man vill åstadkomma, än alternativen.
Ändå har utbyggnaden fortsatt.
På rent jävelskap?
Av ren dumhet?
På grund av dogmer, idolkult och skygglappar?
På grund av mutor och oegentligheter...?
Det arbete som bedrivits har skett alla tänkbara plan. När diskussioner och påverkansarbete med myndigheten själv inte hjälper så går man till regeringen som styr myndigheten.
Men, regeringar byts ut. Tyvärr byts dom ungefär samtidigt som politikerna börjar få vårt öra och förstå att något är galet i Borlänge och måste åtgärdas.
Eller, så byts ansvarig minister ut huxflux mitt i mandatperioden, och jobbet måste göras om från grunden.
Det är ett Sisyfosarbete, men det måste göras. Och, för att få resultat måste man arbeta på fler plan ändå!
När dialog med myndigheten avvisas och ansvariga politiker jobbar för långsamt då tar man det till nästa nivå:
Man jobbar internationellt och brännmärker Trafikverkets sätt att avvisa dialog, bortse från fakta och oförmåga att upprätta en livslängdskalkyl.
Personligen tror jag att det senaste har haft stor och avgörande påverkan i det vi ser nu. Trafikverket är ute och bröstar upp sig på tillställningar världen över, tillsammans med svenska politiker, berättandets hur bra dom är och hur fantastiskt det är med Noll Vision.
Allt oftare möts dom av frågan:
"But what about the Motorcyclists?
We hear that they are jävligt unlucky in this Zorry Vision...?"
SMCs politiska arbete har gett resultat, efter lång lång - alldeles för lång tid.
Vem orkar jobba så länge med något som känns alldeles övermäktigt?
Maria Nordqvist orkar!
Hon är den inom organisationen som skall hissas högst i detta. Jesper får så mycket credd vart han än går - välförtjänt visserligen, men arbetsmyran i detta fallet är Maria.
Så här kan det se ut när hon är utomlands och föreläser:
Föreläser, och uppmanar andra länder att inte begå Sveriges misstag.
Droppen urholkar stenen...
SMCs arbete är viktigt för oss allihop, och det bedrivs av ett litet fåtal engagerade motorcyklister. Ge dem ert stöd - inte bara genom att passivt betala medlemskapet, utan bedriv påverkansarbete ni också!
På jobbet, i vänkretsen, på sociala medier. En kamp må vara vunnen, men det kommer nya. Nya, och värre...
Det mest fantastiska med denna nyheten?
Den berättar inte bara hur viktig frågan är, utan även att förarbetet redan till största delen redan är gjord.
Man har vetat hur fel man varit på det, men något annat än hårda fakta har hållt emot.
Tingvalls ande?
Well, fuck him!
Vi tänker inte låta oss slaktas mot hans dödsräcken längre!
Över 20 års arbete mot aggressivt och felaktigt utformade räcken kan vara över:
Men ända sedan räckena började byggas för drygt 20 år sedan har Sveriges motorcyklister, SMC, kämpat för bättre utformade räcken. SMC var tidigt kritiska mot att motorcyklister kan skadas när föraren glider under räcket och skadas av stolpar. Envist har SMC försökt påverka ansvariga politiker.
Och nu verkar SMC ha fått gehör. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (bilden ovan) ger Trafikverket i uppdrag att se över trafikmiljön för motorcyklister och utredningen ska komma med konkreta förslag om hur vi kan förbättra trafiksäkerheten.
Regeringen utreder säkrare mitträcken för ökad trafiksäkerhet för motorcyklister
Regeringen vill utreda trafikmiljön för motorcyklister. Mitträcken kan kompletteras med skydd.
teknikensvarld.se
Det är en kamp som förts på många fronter, och är ett talande exempel för hur viktig organisationen SMC är för oss.
I denna saken gick det tidigt prestige, och översteprästen bildade en kult omkring sig, samt utsåg kronprins-sessor omkring sig som skulle föra hans arv vidare.
Men, verkligheten kommer ikapp!
Det är oanständigt att installera ojämlika räckessystem som tar säkerhet från de oskyddade trafikanterna för att ge utökad säkerhet till de redan skyddade.
... speciellt när de farliga räckestyperna är mer kostsamma på alla plan utom just nyuppsättning.
Sedan mer än 10 år har vi genom undersökningar vetat att vajerräcken är en dyrare och farligare lösning på det man vill åstadkomma, än alternativen.
Ändå har utbyggnaden fortsatt.
På rent jävelskap?
Av ren dumhet?
På grund av dogmer, idolkult och skygglappar?
På grund av mutor och oegentligheter...?
Det arbete som bedrivits har skett alla tänkbara plan. När diskussioner och påverkansarbete med myndigheten själv inte hjälper så går man till regeringen som styr myndigheten.
Men, regeringar byts ut. Tyvärr byts dom ungefär samtidigt som politikerna börjar få vårt öra och förstå att något är galet i Borlänge och måste åtgärdas.
Eller, så byts ansvarig minister ut huxflux mitt i mandatperioden, och jobbet måste göras om från grunden.
Det är ett Sisyfosarbete, men det måste göras. Och, för att få resultat måste man arbeta på fler plan ändå!
När dialog med myndigheten avvisas och ansvariga politiker jobbar för långsamt då tar man det till nästa nivå:
Man jobbar internationellt och brännmärker Trafikverkets sätt att avvisa dialog, bortse från fakta och oförmåga att upprätta en livslängdskalkyl.
Personligen tror jag att det senaste har haft stor och avgörande påverkan i det vi ser nu. Trafikverket är ute och bröstar upp sig på tillställningar världen över, tillsammans med svenska politiker, berättandets hur bra dom är och hur fantastiskt det är med Noll Vision.
Allt oftare möts dom av frågan:
"But what about the Motorcyclists?
We hear that they are jävligt unlucky in this Zorry Vision...?"
SMCs politiska arbete har gett resultat, efter lång lång - alldeles för lång tid.
Vem orkar jobba så länge med något som känns alldeles övermäktigt?
Maria Nordqvist orkar!
Hon är den inom organisationen som skall hissas högst i detta. Jesper får så mycket credd vart han än går - välförtjänt visserligen, men arbetsmyran i detta fallet är Maria.
Så här kan det se ut när hon är utomlands och föreläser:
Föreläser, och uppmanar andra länder att inte begå Sveriges misstag.
Droppen urholkar stenen...
SMCs arbete är viktigt för oss allihop, och det bedrivs av ett litet fåtal engagerade motorcyklister. Ge dem ert stöd - inte bara genom att passivt betala medlemskapet, utan bedriv påverkansarbete ni också!
På jobbet, i vänkretsen, på sociala medier. En kamp må vara vunnen, men det kommer nya. Nya, och värre...
Det mest fantastiska med denna nyheten?
Trafikverkets utredning ska presenteras den 30 oktober.
Den berättar inte bara hur viktig frågan är, utan även att förarbetet redan till största delen redan är gjord.
Man har vetat hur fel man varit på det, men något annat än hårda fakta har hållt emot.
Tingvalls ande?
Well, fuck him!
Vi tänker inte låta oss slaktas mot hans dödsräcken längre!