Noll vision - i praktiken

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Törs vi säga att vi är framme nu?

Över 20 års arbete mot aggressivt och felaktigt utformade räcken kan vara över:

Men ända sedan räckena började byggas för drygt 20 år sedan har Sveriges motorcyklister, SMC, kämpat för bättre utformade räcken. SMC var tidigt kritiska mot att motorcyklister kan skadas när föraren glider under räcket och skadas av stolpar. Envist har SMC försökt påverka ansvariga politiker.

Och nu verkar SMC ha fått gehör. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (bilden ovan) ger Trafikverket i uppdrag att se över trafikmiljön för motorcyklister och utredningen ska komma med konkreta förslag om hur vi kan förbättra trafiksäkerheten.


Det är en kamp som förts på många fronter, och är ett talande exempel för hur viktig organisationen SMC är för oss.

I denna saken gick det tidigt prestige, och översteprästen bildade en kult omkring sig, samt utsåg kronprins-sessor omkring sig som skulle föra hans arv vidare.

Men, verkligheten kommer ikapp!

Det är oanständigt att installera ojämlika räckessystem som tar säkerhet från de oskyddade trafikanterna för att ge utökad säkerhet till de redan skyddade.

... speciellt när de farliga räckestyperna är mer kostsamma på alla plan utom just nyuppsättning.

Sedan mer än 10 år har vi genom undersökningar vetat att vajerräcken är en dyrare och farligare lösning på det man vill åstadkomma, än alternativen.
Ändå har utbyggnaden fortsatt.

På rent jävelskap?
Av ren dumhet?
På grund av dogmer, idolkult och skygglappar?
På grund av mutor och oegentligheter...?

Det arbete som bedrivits har skett alla tänkbara plan. När diskussioner och påverkansarbete med myndigheten själv inte hjälper så går man till regeringen som styr myndigheten.
Men, regeringar byts ut. Tyvärr byts dom ungefär samtidigt som politikerna börjar få vårt öra och förstå att något är galet i Borlänge och måste åtgärdas.
Eller, så byts ansvarig minister ut huxflux mitt i mandatperioden, och jobbet måste göras om från grunden.

Det är ett Sisyfosarbete, men det måste göras. Och, för att få resultat måste man arbeta på fler plan ändå!

När dialog med myndigheten avvisas och ansvariga politiker jobbar för långsamt då tar man det till nästa nivå:
Man jobbar internationellt och brännmärker Trafikverkets sätt att avvisa dialog, bortse från fakta och oförmåga att upprätta en livslängdskalkyl.

Personligen tror jag att det senaste har haft stor och avgörande påverkan i det vi ser nu. Trafikverket är ute och bröstar upp sig på tillställningar världen över, tillsammans med svenska politiker, berättandets hur bra dom är och hur fantastiskt det är med Noll Vision.

Allt oftare möts dom av frågan:
"But what about the Motorcyclists?
We hear that they are jävligt unlucky in this Zorry Vision...?"

SMCs politiska arbete har gett resultat, efter lång lång - alldeles för lång tid.

Vem orkar jobba så länge med något som känns alldeles övermäktigt?

Maria Nordqvist orkar!

Hon är den inom organisationen som skall hissas högst i detta. Jesper får så mycket credd vart han än går - välförtjänt visserligen, men arbetsmyran i detta fallet är Maria.

Så här kan det se ut när hon är utomlands och föreläser:


Föreläser, och uppmanar andra länder att inte begå Sveriges misstag.
Droppen urholkar stenen...

SMCs arbete är viktigt för oss allihop, och det bedrivs av ett litet fåtal engagerade motorcyklister. Ge dem ert stöd - inte bara genom att passivt betala medlemskapet, utan bedriv påverkansarbete ni också!
På jobbet, i vänkretsen, på sociala medier. En kamp må vara vunnen, men det kommer nya. Nya, och värre...


Det mest fantastiska med denna nyheten?


Trafikverkets utredning ska presenteras den 30 oktober.

Den berättar inte bara hur viktig frågan är, utan även att förarbetet redan till största delen redan är gjord.
Man har vetat hur fel man varit på det, men något annat än hårda fakta har hållt emot.

Tingvalls ande?

Well, fuck him!
Vi tänker inte låta oss slaktas mot hans dödsräcken längre!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Törs vi säga att vi är framme nu?

Över 20 års arbete mot aggressivt och felaktigt utformade räcken kan vara över:




Det är en kamp som förts på många fronter, och är ett talande exempel för hur viktig organisationen SMC är för oss.

I denna saken gick det tidigt prestige, och översteprästen bildade en kult omkring sig, samt utsåg kronprins-sessor omkring sig som skulle föra hans arv vidare.

Men, verkligheten kommer ikapp!

Det är oanständigt att installera ojämlika räckessystem som tar säkerhet från de oskyddade trafikanterna för att ge utökad säkerhet till de redan skyddade.

... speciellt när de farliga räckestyperna är mer kostsamma på alla plan utom just nyuppsättning.

Sedan mer än 10 år har vi genom undersökningar vetat att vajerräcken är en dyrare och farligare lösning på det man vill åstadkomma, än alternativen.
Ändå har utbyggnaden fortsatt.

På rent jävelskap?
Av ren dumhet?
På grund av dogmer, idolkult och skygglappar?
På grund av mutor och oegentligheter...?

Det arbete som bedrivits har skett alla tänkbara plan. När diskussioner och påverkansarbete med myndigheten själv inte hjälper så går man till regeringen som styr myndigheten.
Men, regeringar byts ut. Tyvärr byts dom ungefär samtidigt som politikerna börjar få vårt öra och förstå att något är galet i Borlänge och måste åtgärdas.
Eller, så byts ansvarig minister ut huxflux mitt i mandatperioden, och jobbet måste göras om från grunden.

Det är ett Sisyfosarbete, men det måste göras. Och, för att få resultat måste man arbeta på fler plan ändå!

När dialog med myndigheten avvisas och ansvariga politiker jobbar för långsamt då tar man det till nästa nivå:
Man jobbar internationellt och brännmärker Trafikverkets sätt att avvisa dialog, bortse från fakta och oförmåga att upprätta en livslängdskalkyl.

Personligen tror jag att det senaste har haft stor och avgörande påverkan i det vi ser nu. Trafikverket är ute och bröstar upp sig på tillställningar världen över, tillsammans med svenska politiker, berättandets hur bra dom är och hur fantastiskt det är med Noll Vision.

Allt oftare möts dom av frågan:
"But what about the Motorcyclists?
We hear that they are jävligt unlucky in this Zorry Vision...?"

SMCs politiska arbete har gett resultat, efter lång lång - alldeles för lång tid.

Vem orkar jobba så länge med något som känns alldeles övermäktigt?

Maria Nordqvist orkar!

Hon är den inom organisationen som skall hissas högst i detta. Jesper får så mycket credd vart han än går - välförtjänt visserligen, men arbetsmyran i detta fallet är Maria.

Så här kan det se ut när hon är utomlands och föreläser:


Föreläser, och uppmanar andra länder att inte begå Sveriges misstag.
Droppen urholkar stenen...

SMCs arbete är viktigt för oss allihop, och det bedrivs av ett litet fåtal engagerade motorcyklister. Ge dem ert stöd - inte bara genom att passivt betala medlemskapet, utan bedriv påverkansarbete ni också!
På jobbet, i vänkretsen, på sociala medier. En kamp må vara vunnen, men det kommer nya. Nya, och värre...


Det mest fantastiska med denna nyheten?


Trafikverkets utredning ska presenteras den 30 oktober.

Den berättar inte bara hur viktig frågan är, utan även att förarbetet redan till största delen redan är gjord.
Man har vetat hur fel man varit på det, men något annat än hårda fakta har hållt emot.

Tingvalls ande?

Well, fuck him!
Vi tänker inte låta oss slaktas mot hans dödsräcken längre!
SMC skall verkligen ha all cred, fattar inte att de orkar.

Själv har jag blivit cynisk med åren och mer eller mindre gett upp. Orkar inte längre ringa och rapportera rullgrus när inget händer och problemen bara återkommer. Som jag skrev i parallelltråden, jag tror det inte förrän ministern själv tar fram kvasten och sopar upp gruset.

 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Maria Nordqvist är så himla tjurig på det allra bästa sättet verkar det som. Snyggt jobbat är en rejäl underdrift!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Att Ni ger beröm till SMC´arena är en mycket uppskattat motivations faktor - och på länken här kan Ni se inspel från SMC Maria till närmare 30 handplockade globala specialister i MC trafiksäkerhet, som deltog på OECD-ITF Konferensen i torsdags.

Ni kan läsa mera om konferensen: https://www.itf-oecd.org/motorcyclists-safety-workshop-riding-safe-system - Lyssna gärna på Sveriges Infrastruktur minister, som i slutet av hans öppning kommer med lyften till SMC.

Att SMC´s ekonomi bättrades, gav möjlighet att ta lederskap och initiativ på en större scen!
SMC fick mandat av OECD/ITF att hitta en stat (OECD/ITF medlem) som ville ta ägarskap för en global konferens med syfte att ta fram globala rekommendationer for att minska MC olyckor och definiera MC in i den moderna version av 0-visionen = Safe System = Stockholms Deklarationen.

SMC önskade att Sverige skulle stå värd, och med lyften om att "vi ska nog hantera praktiken" från SMC, blev det så. Det är viktigt att veta att vi har ändrat ett "bittert/agressivt/riders rights tonläge" - till en konstruktiv, framåtriktad tonläge vart vi söker lösningar och visar vi kan vara öppna för att kompromissa i visse frågor!
Självfallet, är detta en risk att medlemmen i SMC tycker vi är amatör mjukisar som aldrig komme uppnå nått! Men, vi har nu fått ett resultat som är över förväntan.

SMC har med detta rakt av uppnått vad jag sku kalla en typ av globalt ledarskap, och det är min uppfattning att vi numera är med att skapa framtiden och därmed har bästa läge at skydda den motorcyklism som vi alla älskar!

Utan medlemmen, och det stora engagemang som Sveriges alla MotorCyklister har på internet, i allmänna diskussioner bland folk, i klubbar, på arbeta platser, sporthoj.com, et., etc. - då hade vi inte varit vart vi är idag.. tack för hjälpen...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Då kanske någon här kan påverka att rixväg 45 från värnersborg norrut till frändefors som är uppmarkerad med markeringar 2+1 inte får wires.

blir det wires räcken här med nu i höst? som från Mellerud norrut till åmål för 4-5 år sedan? Otyg är det o det är bilar som trasslar in sig i dessa iprincip varje vecka, när man ser hur mycket skrot inklusive hela hjulupphängningar som bara slits loss från bilarna så fattar vilken idiot som helst att en cyklist, mopedist, mc förare blir lemlästade i dessa wires.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Törs vi säga att vi är framme nu?

Över 20 års arbete mot aggressivt och felaktigt utformade räcken kan vara över:




Det är en kamp som förts på många fronter, och är ett talande exempel för hur viktig organisationen SMC är för oss.

I denna saken gick det tidigt prestige, och översteprästen bildade en kult omkring sig, samt utsåg kronprins-sessor omkring sig som skulle föra hans arv vidare.

Men, verkligheten kommer ikapp!

Det är oanständigt att installera ojämlika räckessystem som tar säkerhet från de oskyddade trafikanterna för att ge utökad säkerhet till de redan skyddade.

... speciellt när de farliga räckestyperna är mer kostsamma på alla plan utom just nyuppsättning.

Sedan mer än 10 år har vi genom undersökningar vetat att vajerräcken är en dyrare och farligare lösning på det man vill åstadkomma, än alternativen.
Ändå har utbyggnaden fortsatt.

På rent jävelskap?
Av ren dumhet?
På grund av dogmer, idolkult och skygglappar?
På grund av mutor och oegentligheter...?

Det arbete som bedrivits har skett alla tänkbara plan. När diskussioner och påverkansarbete med myndigheten själv inte hjälper så går man till regeringen som styr myndigheten.
Men, regeringar byts ut. Tyvärr byts dom ungefär samtidigt som politikerna börjar få vårt öra och förstå att något är galet i Borlänge och måste åtgärdas.
Eller, så byts ansvarig minister ut huxflux mitt i mandatperioden, och jobbet måste göras om från grunden.

Det är ett Sisyfosarbete, men det måste göras. Och, för att få resultat måste man arbeta på fler plan ändå!

När dialog med myndigheten avvisas och ansvariga politiker jobbar för långsamt då tar man det till nästa nivå:
Man jobbar internationellt och brännmärker Trafikverkets sätt att avvisa dialog, bortse från fakta och oförmåga att upprätta en livslängdskalkyl.

Personligen tror jag att det senaste har haft stor och avgörande påverkan i det vi ser nu. Trafikverket är ute och bröstar upp sig på tillställningar världen över, tillsammans med svenska politiker, berättandets hur bra dom är och hur fantastiskt det är med Noll Vision.

Allt oftare möts dom av frågan:
"But what about the Motorcyclists?
We hear that they are jävligt unlucky in this Zorry Vision...?"

SMCs politiska arbete har gett resultat, efter lång lång - alldeles för lång tid.

Vem orkar jobba så länge med något som känns alldeles övermäktigt?

Maria Nordqvist orkar!

Hon är den inom organisationen som skall hissas högst i detta. Jesper får så mycket credd vart han än går - välförtjänt visserligen, men arbetsmyran i detta fallet är Maria.

Så här kan det se ut när hon är utomlands och föreläser:


Föreläser, och uppmanar andra länder att inte begå Sveriges misstag.
Droppen urholkar stenen...

SMCs arbete är viktigt för oss allihop, och det bedrivs av ett litet fåtal engagerade motorcyklister. Ge dem ert stöd - inte bara genom att passivt betala medlemskapet, utan bedriv påverkansarbete ni också!
På jobbet, i vänkretsen, på sociala medier. En kamp må vara vunnen, men det kommer nya. Nya, och värre...


Det mest fantastiska med denna nyheten?


Trafikverkets utredning ska presenteras den 30 oktober.

Den berättar inte bara hur viktig frågan är, utan även att förarbetet redan till största delen redan är gjord.
Man har vetat hur fel man varit på det, men något annat än hårda fakta har hållt emot.

Tingvalls ande?

Well, fuck him!
Vi tänker inte låta oss slaktas mot hans dödsräcken längre!
Nja, framme är nog att ta i men kanske en spricka i muren? Det borde vara lite skämmigt att ha världens högsta andel räckesdödade motorcyklister i världen vid internationella träffar om trafiksäkerhet.

Tyvärr var det revolutionerande med Noll Vision att man accepterar att olyckor sker men att konsekvenserna inte ska bli död eller allvarlig skada.
Bort med den aktiva säkerheten och satsa allt på den passiva, för bilister. För vajerräcken håller inte för tung trafik. Men de förstör för stora belopp när en långtradare hamnar i räcket. Motorcyklister kan dö redan i 60 så ett korkat förslag med Noll Vision är således att motorcyklister inte får köra fortare.

När jag började köra motorcykel ville SMC att trafikundervisning skulle vara obligatoriskt i skolan. Men det har vi inte fått och efter 20 år med Noll Vision har vi nu många bilister som åker säkert i skyltad hastighet och pysslar med mobil, GPS och annat istället för att köra. För en olycka i skyltad hastighet betyder inte död eller allvarlig skada för bilisten...

Men gott att SMC fortsätter, och har lyckats med detta! Jag försöker göra min del att förklara för andra vad räcken kan göra med en motorcyklist. Tänk en kropp med avslitna armar och ben, det är det som kan hända när räcket är ivägen istället för att glida ner i diket...

Kollade lite på länken från Jesper och det är såååå långrandigt. https://www.itf-oecd.org/motorcyclists-safety-workshop-riding-safe-system Dingvall hittade jag och vad pratade han om? Hastigheten naturligtvis. Hastigheten är kärnan och information fungerar inte utan vi måste ha lagar. Lagar som måste följas.
Claes hit the keypoint, to hit the norm. Säger Maria Kraft så inget har hänt, det är fortfarande Noll Vision som sjösattes för 20 år sedan. Men nu finns möjlighet att kontrollera hastighet på ett sätt som inte var möjligt för 20 år sedan.

Sedan har vi sandlådan till styrande i detta land. Om en politiker från "fel" håll har lovat någonting är, tyvärr, våra styrande tillräckligt barnsliga att bryta det.
-Jag lekej inte med dej om du pjataj med honom... :huvet

Vadå, jag dyster?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Se det från den ljusa sidan, 99% av vägarna som körs är ivfsh vajerfria.
Kanske rätt vad gäller vajer, men det är inte vajern som dödar utan stolparna som sliter av armar och ben. :fakta För räcken finns alldeles för ofta på ställen där de inte behövs men kan skada oss. Men Noll Vision är också att få större andel mötesseparerade vägar. Hur kul är de att köra, f,låt, åka på? Då åker jag hellre tåg!

1.19 kom en spansk motorcyklist in. Jorge Viegas ordförande för FIM https://www.fim-moto.com/en/fim/board-of-directors som berättar att det går att tävla i väldans höga hastigheter utan att dö så att bara inrikta sig på hastigheten är fel. Och det sade han i Stockholm och jag gissar till vem! :tummenupp :hihi Säkrare vägar för motorcyklister? "Vi har erfarenheter av att skydda motorcyklister som tävlar som vi villigt kan dela med oss" Han pratar till 1.28 och det blev lite lättare efter att hört Dingvall med följe... ;)

Edit min käre redigerare, här är länken...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Din jävla skåning, Jorge Viegas är för fan portugis…!
och tidigare GP förare...
På bilden underhåller Jorge (och jag) på ett större FIM möte, ett antal MC-organisationer, promotorer, etc., om EU´s genialiska förslag om att alla fordon ska ha trafikförsäkring. Vi resonerar lite om vad värdet är på f. ex Marquez´s GP-hoj, när Honda ska anmälda en totalkvaddat sådan till försäkringen, från en GP tävling vart den blev kraschat av en vidfaren Yamaha förare!
Enligt förslaget skulle såna kostnader tas i den vanlige försäkrings pulje, vart du och jag har vore MCs / fordon försäkrade.. Det skulle förstöra MC och bil sport - och betyder alla fordonsägare sku få ökade försäkringskostnader!

En just nu rapport - är att EU kommer gå vår väg och den del med trafikförsäkring på tävlingsfordon tas bort... 4 års intensivt lobby arbeta i detta tok-förslag närmre sig happy-ending..
1624142262426.png
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Din jävla skåning, Jorge Viegas är för fan portugis…!
Anteks, mika se on? Olen ruotinkielin ruotalainen! :7peta
Skåne är inte rikkinruoti! :fakta

Lyssnade du? Väääldig trååååkigt och mycket ord utan innehåll så när jag uppfattade att det var en spanjor som var nästa talare tänkte jag inte så mycket på det...
Men när han började prata var det inte bara snömos. Vi motorcyklister...
Höjdare på FIM så jag fick lov att kolla vem det var och fick fram Jojjes namn men inget om portugis eller något annat... :rodnar
Men nu vet jag! :banana

Kan tänka mig att Dingvall får sina fiskar varma när det bara handlar om hastighet för motorcyklisters säkerhet... :hihi
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Leif Östling kommentar "Vad fan får jag för pengarna" känns passande.....

Trafikverkets chef bäst betald – igen​

Sveriges bäst betalda statliga myndighetschef heter Lena Erixon. Med en månadslön på 178 600 kronor, efter årets revision, toppar Trafikverkets generaldirektör listan för sjätte året i rad, rapporterar Publikt.
Erixon, vars lön har ökats med 1,5 procent, är en av tre kvinnor på tio i topp-listan. Men hon följs av tre män.
Rikspolischefen Anders Thornberg kniper andraplatsen, med en månadslön på 173 600 kronor. Därefter följer försäkringskassans Nils Öberg med 170 000 och överbefälhavare Micael Bydén med 167 000.

 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Leif Östling kommentar "Vad fan får jag för pengarna" känns passande.....

Trafikverkets chef bäst betald – igen​

Sveriges bäst betalda statliga myndighetschef heter Lena Erixon. Med en månadslön på 178 600 kronor, efter årets revision, toppar Trafikverkets generaldirektör listan för sjätte året i rad, rapporterar Publikt.
Erixon, vars lön har ökats med 1,5 procent, är en av tre kvinnor på tio i topp-listan. Men hon följs av tre män.
Rikspolischefen Anders Thornberg kniper andraplatsen, med en månadslön på 173 600 kronor. Därefter följer försäkringskassans Nils Öberg med 170 000 och överbefälhavare Micael Bydén med 167 000.

Borde inte någon "rasa" över det där?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I helgen dog 2 personer i en olycka på en obevakad järnvägsövergång. Enligt DN fick Tragikvärket redan 2019 i uppdrag att styra upp dom korsningarna:
Nu får Trafikverket i uppdrag att förbättra trafiksäkerheten i plankorsningar genom att tidigarelägga medel som är avsatta för den här typen av åtgärd.

Regeringsuppdraget ska officiellt presenteras den 31 maj 2019 i form av en åtgärdsplan.

– Den senaste tidens händelser visar att det finns ett sådant behov. Vårt mål är att ingen ska dö eller skadas allvarligt inom transportsystemet, säger Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger i ett pressmeddelande att det innebär att Trafikverket i ökad utsträckning fokuserar på och prioriterar underhållsåtgärder som har en säkerhetshöjande effekt, till exempel siktröjning.
Lösningen var alltså att röja lite sly, troligen som engångsåtgärd eftersom politikerna nog inte riktigt förstår saker som finns utanför tullarna i Stockholm, tex växtlighet. Sen att 3500 av 6500 järnvägsövergångar är obevakade, och dryga dussinet dör i såna korsningar varje år, verkar inte spela någon roll. Hastighetskameror däremot, löser alla problem. Kanske för att dom ger en bruttovinst rent ekonomiskt, och det i slutändan är viktigare än liv?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är i princip ekonomiskt omöjligt att bygga om alla obevakade jvgövergångar. Alternativet är då att stänga vägen vilket är lika omöjligt.

Lösningen är faktiskt att ”stanna, titta, lyssna” och titta på lamporna mm. Det är när man skiter i det som olyckan händer. Ungefär som i vanliga vägkorsningar, men där finns ju möjligheten för andra trafikanter att tvärbromsa osv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är i princip ekonomiskt omöjligt att bygga om alla obevakade jvgövergångar. Alternativet är då att stänga vägen vilket är lika omöjligt.

Lösningen är faktiskt att ”stanna, titta, lyssna” och titta på lamporna mm. Det är när man skiter i det som olyckan händer. Ungefär som i vanliga vägkorsningar, men där finns ju möjligheten för andra trafikanter att tvärbromsa osv.
Javisst, det finns ju massor av korsningar som det i princip aldrig kör några tåg på, det finns åtskilliga såna i industriområden mm, och där håller jag helt med, det är bortkastade pengar. Men det finns ju också såna som det är en del trafik på, både spårbunden och vanlig, som det skulle vara fullt möjligt att åtgärda. Man får ju som vanligt göra en risk- och kostnadsanalys.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I helgen dog 2 personer i en olycka på en obevakad järnvägsövergång. Enligt DN fick Tragikvärket redan 2019 i uppdrag att styra upp dom korsningarna:

Lösningen var alltså att röja lite sly, troligen som engångsåtgärd eftersom politikerna nog inte riktigt förstår saker som finns utanför tullarna i Stockholm, tex växtlighet. Sen att 3500 av 6500 järnvägsövergångar är obevakade, och dryga dussinet dör i såna korsningar varje år, verkar inte spela någon roll. Hastighetskameror däremot, löser alla problem. Kanske för att dom ger en bruttovinst rent ekonomiskt, och det i slutändan är viktigare än liv?
Noll Vision gör att många bilister tror att om du bara håller skyltad hastighet riskerar du inte dö eller bli allvarligt skadad. :fakta

Det tillsammans med Tragikvärkets oförmåga att informera om att det inte räcker med låg hastighet, man måste faktiskt se sig för vid vägövergångar, gör att alldeles för många inte förstår allvaret.
Det kommer hundratals ton som har flera kilometer i stoppsträcka. :fakta

Rensa sly är naturligtvis bra men Noll Vision fungerar inte på järnvägen. Där måste man undvika en olycka, aktiv säkerhet.
Medans bilister med Noll Vision inte behöver undvika en olycka bara hastigheten är så låg att det inte betyder död eller allvarlig skada, passiv säkerhet.

Så när Noll Vision, med passiv säkerhet, krockar med behovet av aktiv säkerhet blir det tyvärr så här...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En ny liten blixtbild från Noll Vision.

Det sätts upp nya fartkameror på löpande band runt om i landet nu.

20210909_104135.jpg

Just detta är väg 87 utanför Gräfsåsen, men det spelar mindre roll.

Men, något som verkligen spelar roll är att Trafikverket sätter upp en hård, oeftergivlig stolpe inom vägområdet!

En dödsfara som Trafikverket kommer rycka ner på bara några dagar - om du som markägare satte upp en egen stolpe på samma sätt av någon anledning.



För Trafikverket själva gäller dock andra regler. Fram till för några år sedan stod dessa fartkameror någon meter från vägkanten med trafiken susandes förbi... ...i laglig fart.

Numer sätter man upp räcken för att skydda kameran / skydda bilisterna från kameran - stryk det minst troliga alternativet.

Men vi då? De oskyddade trafikanterna!

20210909_104143.jpg

Där det tidigare fanns ingenting mer än en hyfsat säker avkörningszon med ett brett, trädfritt dike står nu ett dödsräcke: W-profil på femtio stycken (50!) sigmaståndare. Var och en med kapacitet att döda en motorcyklist som av någon anledning kört omkull.

För min del har risken för mitt liv gått från noll utan kamera, till typ 1 med kamera och sedan därefter femtiofaldigats genom dödsräcket som omgärdar kamerastolpen.

Tack för det, Trafikverket!

20210909_104220.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top