Jo, någon av kvällens nyhetssändningar hade faktiskt ett inslag där någon mupp från Trafikverket kände sig tvingad att förklara deras strategi bakom mitträcket.
Han erkände villigt att mitträcket är konstruerat enbart för 1500 kilogram bil som kör 110 km/h och träffar mitträcket med 20 graders vinkel…
Inge nytt, Noll Vision sjösattes av bilister för bilister, så tung trafik har länge mosat igenom räcken.
När Visionen sjösattes hymlade man heller inte med att motorcyklar inte passade in och behövde förbjudas. De backade visserligen omgående när det blev protester men har inte gjort något eget för motorcyklisters säkerhet...
1500kg?! Det kvalar väl ut allt som är större än en VW Polo? Enklaste Golfen väger ju 1300, så med 2 vuxna och en lunchlåda drar den också rakt igenom. En liten sketen ID3 har ju en tjänstevikt på 1832kg.
Då är det konstaterat, vajrarna är någon slags placebopiller, och egentligen bara till för att skrämma bort motorcyklister, cyklister och fotgängare, så att bilarna får ha vägarna för sig själva, så att dom självkörande bilarna ska ha en sportmössa.
Sveriges värdelösa, föråldrade och inadekvata räckesstandard slår till igen.
Helt fel plats för den typen av räcke.
...som om det ens fanns någonstans vajerräcke borde fått sättas upp.
Och ingen förmår ifrågasätta vansinnet.
DN försöker förklara det inträffade med grafik, men skjuter sig själva i foten å det grövsta:
Man återger Trafikverkets uppgifter om att det aktuella räcket är dimensionerat för 1500 kg fordon och ställer det bepansrade fordonet storlek och vikt i relation till "Sveriges populäraste bil Volvo V60" som uppges väga 1,761 kg.
Slut.
Man förmår alltså inte ställa följdfrågan:
"Varför har vi räcken som inte ens täcker upp för Sveriges mest populära bil?"
Man famnar inte heller skillnaden i enhet. 1500 kg
totalvikt skall ställas mot Volvons 1,761 kg i
tjänstevikt.
En annan intressant fråga att ställa är den om elbilar. Är dom generellt lättare eller tyngre än sin förbränningssmotordrivna motsvarighet? Behöver kanske räckesstandarden från helvetet uppdateras för att passa fordonen som trafikerar vägarna?
Är vi, utan åtgärder, på väg mot en situation där räckesverken längs våra vägar endast har kapacitet att fånga upp en liten bråkdel av de fordon som trafikerar landet - och ändå fortsätter att slakta motorcyklister?
Intressanta frågor att ställa.
Om vi hade journalister värda namnet, alltså.
Sådana som inte publicerar "grafik" med logiska luckor man kan bredsladda pansarbilar igenom.