Folk som har bilen som ett transportmedel, de som åker bil, till skillnad mot oss som kör bil, kan de bromsa tro? I en kritisk situation, låter de ABS-systemet göra jobbet så de stannar på kortast möjliga sträcka, kanske med lite undanmanöver? Det fanns ju en tid innan automatiska bromsar kom.
ABS-räddar upp situationer där panikbromsning förr låste 2-3 hjul och gjorde undanmanöver omöjlig. Vid panik så reagerar folk sällan rationellt.
Nu har jag ABS på bilen. Jag har känt av den några gånger när den varit polerad is under snön t ex vid rödljus och rondeller. Inte för att systemet räddat mig då, bara en information via bromspedalen. Jag har nog glidit ut i en rondell en gång på 90-talet, ej ABS samt dåliga dubbdäck.
Annars testar jag ABSen ibland innan jag svänger in i p-garaget.
Mina gamla dubbfria som jag körde med på sommaren funkade att hänga av trötta snubbar som ligger nära i sina moderna bilar. Man bromsar senare. Då är de inte så angelägna. Eller så gasar man igenom och ut ut rondellen, kanske med ett spinnande innerhjul. Jo det är dödsfarligt att köra med 15+ år gamla dubbfria på sommaren.
Män/pojkar som testar gränser när det är halt smäller eller kör av vägen.
Kvinnor som kör säkert och förståndig krockar eller kör av vägen när det blir halt.
Älgtestet på halkbanan är glömt?
Det finns många olika typer av förare i bägge könen.
Många hävdar och då att det är bättre att köra offensivt och koncentrerat än att åka med med farthållaren inställd på gällande hastighetsbegränsning. Vad gör man under tiden? Läser vägen, läser trafiken, dolda faror, djur vid vägen, djurstängsel som upphör, varningsskyltar, mötande som gör farliga omkörningar eller som glider över i mötande medan de surfar eller tittar på film?
Hur kommer det sig att bilar frontalkrockar?
Bilar som bromsas så hårt att bromsljusen börjar blinka, vad styr blinkandet, att ABSen jobbar eller en G-sensor?
Folk är rätt dåliga på att köra bil. Säkerhetssystemen hjälper inte mot allt.
Machokulturen hjälper inte, inte heller drog- och rattfylleriet heller.
Jag för statistik med mitt tutaanvändande. Jag tutar ofta och följer upp med handsignal. Ålder, kön och etnicitet registreras.
T ex att jag måste bromsa eller väja för att andra kör mot rött. Nä visst, inga rättigheter, bara skyldigheter. Har fordon i rondell företräde? Jag kör efter det. Tuuuuuuuut. Jag kommer lätt ikapp och förbi för statistikinsamling och handsignal.
Ett tag ställde jag mig inte längst fram vid rödljus om en elbil stod på pole position. Det skulle rensas. Normalt så är mina hojar snabbast iväg genom uppmärksamhet på röd gubbe och den gula lampan innan grönt. Lagom gasande motsvarande 0-100 på 7-8 sek, halv gas. Bara smidigt.
Hur långt är rejset annars? Tills bilen måste bromsa och stå sist i kön.
Jodå, jag har blivit frånåkt så det dammar om det. Vad gör en TDM, 0-100 på 3,5-4? 4,4? Det stod det inget om i min kravspec.
Nu har elbilsförarna tröttnat på att gasa mot hojar och de återgår till sin rödljusslummer. Jag står alltid längst fram i mitten som tidigare.
Ballt också med elbilskaravanerna ca 5 km under gällande hastighetsgräns. De ligger ofta runt 100 på motorväg trots 110-120-skyltning. Hur alerta är de då? Jag vet inte. Adaptiv farthållare och autobroms tar över jobbet. Man kan ju alltid ringa någon om man har tråkigt i bilen.