Noll vision - i praktiken

Gissningsvis så är det en minoritet av olyckorna med vilar vintertid som sker pga att folk har sommardäck, alltså borde det statistiskt sett vara det säkraste däckvalet i vinterväglag. När kommer Maria Kraffs införa krav på sommardäck vintertid?

ABS minskar dels själva risken för olyckan. Dels medför ABS också att olyckorna inträffar i lägre hastigheter eftersom bromsningen är effektivare och sker under längre tid. (Statistiskt, inte individuellt).

Om olyckan ändå inträffar är det annat som avgör hur det går, där har det visat sig att airbagväst kan göra en rätt stor skillnad.

Mvh

Gissningsvis så är det en minoritet av olyckorna med vilar vintertid som sker pga att folk har sommardäck, alltså borde det statistiskt sett vara det säkraste däckvalet i vinterväglag. När kommer Maria Kraffs införa krav på sommardäck vintertid?
Alla som körde ihjäl sig 2024 åt tomater och gurka, dvs statistiskt sett är det livsfarligt att äta tomater och gurka...

Alla som körde ihjäl sig 2024 åt tomater och gurka, dvs statistiskt sett är det livsfarligt att äta tomater och gurka...

Det hade ju stämt om de som inte körde ihjäl sig INTE åt tomater och gurka… :)

Men nu finns det inte ens ett samband så tyvärr blir det inget statistikerjobb på Trafikverket för dig i år heller. :D

(Vilket jag misstänker också var planen) :hihi

Mvh

Statistik från 11 års mätning av maximal inbromsning under träning med folk som MC-poliser och professionella MC-förare. Lägg märke till att retardationen blir högre med ABS eftersom förarna vågar ta i mer. Lägg också märke till att "vi" kastar bort 25% bromskraft när vi ska stanna effektivt. Hojen klarar 1 G i retardation men "vi" bromsar bara 0,75-0,8 G.
Inte så konstigt att det sker olyckor när vi vet statistiskt att 8 av 10 olyckstyper hade kunnat påverkats positivt om förarna hade lärt sig att bromsa...

Puget sound är ett utbildningsföretag i USA, som gör den här mätningen

1745647604320.png

ABS minskar dels själva risken för olyckan. Dels medför ABS också att olyckorna inträffar i lägre hastigheter eftersom bromsningen är effektivare och sker under längre tid. (Statistiskt, inte individuellt).

Om olyckan ändå inträffar är det annat som avgör hur det går, där har det visat sig att airbagväst kan göra en rätt stor skillnad.

Mvh
Samtidigt har vi en rejäl övertro på skyddskläder och teknik. Om jag kör in i sidan på en bil i 70 km/h så hjälper det inte med 3mm känguruskinn och en 8 mm tjock plast/gummiplatta eller ens 5 cm luftkudde som mothåll, man dör bara lite långsammare...

Samtidigt har vi en rejäl övertro på skyddskläder och teknik. Om jag kör in i sidan på en bil i 70 km/h så hjälper det inte med 3mm känguruskinn och en 8 mm tjock plast/gummiplatta eller ens 5 cm luftkudde som mothåll, man dör bara lite långsammare...

Nja övertro vet jag inte, det är nog en mediegrej. Det är mer att man får oddsen liiite mer på sin sida. Analogt är det meningslöst att ha hjälm på sig om man kör fortare än 100…

Mvh

Nja övertro vet jag inte, det är nog en mediegrej. Det är mer att man får oddsen liiite mer på sin sida. Analogt är det meningslöst att ha hjälm på sig om man kör fortare än 100…

Mvh
Vi människor är konstruerade med en övertro på en massa olika saker där en sådan är att vi tar betydligt fler risker när vi tror att vi är skyddade. Det heter "Risk Compensation Bias" och är en av 124 st kognitiva biases som vi människor är behäftade med... :)

Lägg också märke till att "vi" kastar bort 25% bromskraft när vi ska stanna effektivt. Hojen klarar 1 G i retardation men "vi" bromsar bara 0,75-0,8 G.

Då är lösningen alltså att införa lagkrav på varma slicks, kolfiberskivor och stooora Brembo-ok…? Jag har dataloggar från ett antal sådana hojar som kan påvisa att de momentant retarderar med 1.5 G.

Då är lösningen alltså att införa lagkrav på varma slicks, kolfiberskivor och stooora Brembo-ok…? Jag har dataloggar från ett antal sådana hojar som kan påvisa att de momentant retarderar med 1.5 G.
Glöm inte ovala gaffelben också, det är måste för lagkraven! :)

Vi har testat med dataloggning och kommit upp i stadiga 1,1-1,2 G med moderna standardhojar, och MYCKET träning. Skulle folk bara våga använda grejerna skulle vi inte behöva några lagkrav...

Vi människor är konstruerade med en övertro på en massa olika saker där en sådan är att vi tar betydligt fler risker när vi tror att vi är skyddade. Det heter "Risk Compensation Bias" och är en av 124 st kognitiva biases som vi människor är behäftade med... :)

Framförallt synligt när vi färdas i en stålbur med xx antal krockkuddar, ESP, Autobroms och 2,6 meter deformationszon…

Mvh

Folk som har bilen som ett transportmedel, de som åker bil, till skillnad mot oss som kör bil, kan de bromsa tro? I en kritisk situation, låter de ABS-systemet göra jobbet så de stannar på kortast möjliga sträcka, kanske med lite undanmanöver? Det fanns ju en tid innan automatiska bromsar kom.

ABS-räddar upp situationer där panikbromsning förr låste 2-3 hjul och gjorde undanmanöver omöjlig. Vid panik så reagerar folk sällan rationellt.

Nu har jag ABS på bilen. Jag har känt av den några gånger när den varit polerad is under snön t ex vid rödljus och rondeller. Inte för att systemet räddat mig då, bara en information via bromspedalen. Jag har nog glidit ut i en rondell en gång på 90-talet, ej ABS samt dåliga dubbdäck.
Annars testar jag ABSen ibland innan jag svänger in i p-garaget.
Mina gamla dubbfria som jag körde med på sommaren funkade att hänga av trötta snubbar som ligger nära i sina moderna bilar. Man bromsar senare. Då är de inte så angelägna. Eller så gasar man igenom och ut ut rondellen, kanske med ett spinnande innerhjul. Jo det är dödsfarligt att köra med 15+ år gamla dubbfria på sommaren.

Män/pojkar som testar gränser när det är halt smäller eller kör av vägen.
Kvinnor som kör säkert och förståndig krockar eller kör av vägen när det blir halt.
Älgtestet på halkbanan är glömt?
Det finns många olika typer av förare i bägge könen.

Många hävdar och då att det är bättre att köra offensivt och koncentrerat än att åka med med farthållaren inställd på gällande hastighetsbegränsning. Vad gör man under tiden? Läser vägen, läser trafiken, dolda faror, djur vid vägen, djurstängsel som upphör, varningsskyltar, mötande som gör farliga omkörningar eller som glider över i mötande medan de surfar eller tittar på film?
Hur kommer det sig att bilar frontalkrockar?

Bilar som bromsas så hårt att bromsljusen börjar blinka, vad styr blinkandet, att ABSen jobbar eller en G-sensor?

Folk är rätt dåliga på att köra bil. Säkerhetssystemen hjälper inte mot allt.
Machokulturen hjälper inte, inte heller drog- och rattfylleriet heller.
Jag för statistik med mitt tutaanvändande. Jag tutar ofta och följer upp med handsignal. Ålder, kön och etnicitet registreras.
T ex att jag måste bromsa eller väja för att andra kör mot rött. Nä visst, inga rättigheter, bara skyldigheter. Har fordon i rondell företräde? Jag kör efter det. Tuuuuuuuut. Jag kommer lätt ikapp och förbi för statistikinsamling och handsignal.
Ett tag ställde jag mig inte längst fram vid rödljus om en elbil stod på pole position. Det skulle rensas. Normalt så är mina hojar snabbast iväg genom uppmärksamhet på röd gubbe och den gula lampan innan grönt. Lagom gasande motsvarande 0-100 på 7-8 sek, halv gas. Bara smidigt.
Hur långt är rejset annars? Tills bilen måste bromsa och stå sist i kön.
Jodå, jag har blivit frånåkt så det dammar om det. Vad gör en TDM, 0-100 på 3,5-4? 4,4? Det stod det inget om i min kravspec.

Nu har elbilsförarna tröttnat på att gasa mot hojar och de återgår till sin rödljusslummer. Jag står alltid längst fram i mitten som tidigare.
Ballt också med elbilskaravanerna ca 5 km under gällande hastighetsgräns. De ligger ofta runt 100 på motorväg trots 110-120-skyltning. Hur alerta är de då? Jag vet inte. Adaptiv farthållare och autobroms tar över jobbet. Man kan ju alltid ringa någon om man har tråkigt i bilen.

Helt rätt användande av statistik.

Påminner mig om varför den gamla italienska pizzerian i Upplands Väsby numera är nedlagd. En glad kväll konsumerade jag och kamrater en pizza och tolv stora Sans Souci. Fy fan vilken huvudvärk vi hade dagen efter. Inte konstigt att pizzerian försvann med så dåliga pizzor.

Eller varför jag alltid håller stålet för att minimera min tid på vägen. Den mest grundläggande fysiken säger att jag omöjligt kan råka ut för en olycka om jag spenderar noll tid på vägen. Kör jag ännu fortare går tiden dessutom bakåt vilket rimligtvis ger mig möjlighet att rätta till misstag jag begick för flera sekunder sedan.

Glöm inte ovala gaffelben också, det är måste för lagkraven! :)

Vi har testat med dataloggning och kommit upp i stadiga 1,1-1,2 G med moderna standardhojar, och MYCKET träning. Skulle folk bara våga använda grejerna skulle vi inte behöva några lagkrav...

Lägg till lagkrav om hög tyngdpunkt och lång fjädringsväg. Dataloggning av förare som verkligen utnyttjar greppcirkeln kan dessutom påvisa att retardationen är som högst under början av inbromsningen, på grund av masströghetseffekten som uppstår medans hojen fortfarande pitchar framåt.

Vilket är orsaken till att jag förutom att alltid hålla stålet också håller avstånd och bromsar tidigt med min relativt lågbyggda luftkylda skapelse utan USD-gaffel med ovala gaffelben.

Ska man vara någorlunda seriös så kan man dessutom konstatera att hela debatten kring ABS-bromsars vara eller icke vara blir lite snedvriden. Bromssystemet på en modern sporthoj må kallas "ABS", men det är ju mycket mer än så. Datorn ser ju inte bara till att man undviker att låsa hjulen. Den kontrollerar ju också ett antal saker som inom chassiedynamiken kallas "stabilitetsvillkor". Bl.a. att motorcykeln inte slår över framlänges eller ställer sig på tvären under inbromsningen.

Apropå statistik så upptäckte en kompis i ungdomen att han var allergisk mot läder.

Mot läder? -Ja, varje gång jag somnar med skorna på har jag ont i huvudet när jag vaknar.

Mvh

Jag förstår ärligt talat inte hur han kan dra den slutsatsen? Jag har själv suttit med djupstudierna och även träffat Jörgen, som är en intelligent snubbe, och ingen av oss som var där kunde dra en enda slutsats om en enskild "pryl" som att t ex ABS skulle ha påverkat nånting. Det är möjligt att om man gjorde en gigantisk enkät bland motorcyklister, som INTE har dött, där de mer eller mindre unisont säger att ABS räddade dem från en presumtiv olycka att man kan dra någon slutsats men det är ju då fortfarande ett tyckande, inte en vetenskaplig sanning.
När vi sitter med djupstudierna så är vi i gruppen i regel helt överens om en sak och det är att en olycka sällan (aldrig) kommer ensam. Det är i princip alltid minst tre fel som händer i en kombination (perfekt storm) av fel från föraren, miljö, andra trafikanter, skitsaker, som alla inträffar samtidigt som ger en mer eller mindre svår konsekvens, och det är dessutom slumpen som avgör om en viss perfekt storm slutar med dödsfall eller förhöjd puls...
Ingen som berömmer oss som åker motorcykel??? Vi är duktiga på att anpassa oss till förhållanden (grus, potthål, etc).

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick