Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Insändare. ”Viktigast med fler kameror vid vägarna för att rädda liv”
Jonas F Ludvigsson, barnläkare: Mer än fyra gånger så många dog i Sverige i fjol i trafiken jämfört med skjutningar.
www.dn.se
Har han inte tagit reda på ett enda självmord? Inte hanterat lungorna på någon rökare som har dött i lungcancer? Inte hanterat någon av dom som ramlar och slår ihjäl varje år? Där har vi tre saker som skördar betydligt många fler liv än trafiken, men där det satsas noll och intet på prevention.INSÄNDARE. Mer än fyra gånger så många dog i Sverige i fjol i trafiken jämfört med skjutningar. Det är viktigast med fler kameror vid våra vägar för att rädda liv, skriver barnläkaren Jonas F Ludvigsson.
Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Under 2023 avled 53 personer i skjutningar. Det kan jämföras med 232 döda i trafiken.
I en intervju i Svenska Dagbladet den 8 februari berättar justitieminister Gunnar Strömmar (M) att han vill ha fler övervakningskameror. Han menar att det kan vara rätt väg att gå om man vill beivra brott och skydda människor. Jag håller med, men sannolikt bör de första kamerorna i regeringens nya satsning placeras ut längs vägarna, snarare än vid stadens torg.
Jag har stått på akuten och tagit emot svårt skadade efter trafikolyckor. Jag har försökt trösta föräldrar till barn som avlidit efter att ha blivit påkörda. Jag har sett människorna bakom Trafikverkets siffror.
Data talar starkt för att människor sänker hastigheten i trafiken när de passerar en fartkamera, men att många därefter trycker ned gaspedalen igen. Kameror minskar hastigheten och därigenom antalet trafikolyckor och antalet döda i trafiken.
Gunnar Strömmar säger i intervjun att ”debatten om kameraövervakning kontra integritet har mognat”. Regeringen vill ha fler övervakningskameror i samhället. Gott. Det finns många vägar i Sverige där vi behöver fler kameror. Men dessutom borde vi kunna arbeta smartare med befintliga fartkameror.
Redan för sex år sedan skrev jag i Aftonbladet att hastighetskameror bör kunna användas för att mäta hastigheten mellan två punkter, så kallad sträckmätning (eller ”avståndsmätande fartkameror”. Systemet (att mäta hastigheten mellan två fartkameror) infördes i Norge 2009, har minskat antalet dödsfall och svåra olyckor i Storbritannien, och visar på tydligt sänkta hastigheter på motorvägar.
Jag och Gunnar Strömmer är överens om att kameror har en brottspreventiv effekt. Med mer kameraövervakning skulle fler människor hålla fartgränserna.
Fler kameror kan alltså öka tryggheten. Tryggheten i trafiken.
Mer om insändare: Så skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare
Jonas F Ludvigsson, barnläkare, Örebro universitetssjukhus, professor vid Karolinska institutet
Enligt Socialstyrelsen (https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/statistik/2014-3-4.pdf) orsakar tex rökning fyra gånger fler dödsfall per månad än trafiken per år, plus alla andra sjukdomsfall.
Jag är fortfarande fullkomligt övertygad om att det går att spara fler liv, till ett lägre pris per liv, på andra sätt än fler fartkameror. När ska man sluta blunda för det, slut stirra sig blind på just hastighet?