Konsekvensen blir att du får en motor som går onödigt dåligt i låg och mellanlast
Även höglast påverkas då flödet kring den vassa kanten " krymper " den aktuella flödesarean
En förgasarmotor går knappt om man skippar trattarna , En insprutare kan man ju kompensera med mappningen men man ser tydligt hur man får kompensera ett orginalsprut med Powercommandern för den dåliga fyllnadsgraden man får med ett dåligt utformat plenum
Jag har jobbat med detta så det är inget hittepå från min sida
hojar där jag byggt nya plenum bar blivit betydligt rappare och finare i gången efter detta
Flödet ur ett kylellement är är väldigt snyggt då denna fungerar så som en gaslins man har på Tigbrännaren
Jämnar ut flödet och gör det inte lika riktningsbenäget vilket gör att vissa insug inte favoriseras så som annars kan vara fallet
Man ska komma ihåg att motorn fortfarande är en sugmotor , det är en allmän missuppfattning att man pressar in luften i en turbopuffra
Offtast råder samma tryckförhållande på turbomaskinen som det gör på en vanlig sugis , Allt som gynnar sugmotorn gynnar även turbomaskinen fast gånger 2 om man laddar 1 bar
Spinner vidare på plenum frågan om det är okej.
Det verkar som många exotiska motorer kör med mycket kort eller ingen instick i insuget.
Är det någon som vet varför?
View attachment 413084
View attachment 413085
View attachment 413086
View attachment 413087
View attachment 413088
Mycket trevligt projekt du har där. Själv sugen på slänga på en stressfläkt på min Oljekylda gsxr750
Spinner vidare på plenum frågan om det är okej.
Det verkar som många exotiska motorer kör med mycket kort eller ingen instick i insuget.
Är det någon som vet varför?
View attachment 413084
View attachment 413085
View attachment 413086
View attachment 413087
View attachment 413088
Mycket trevligt projekt du har där. Själv sugen på slänga på en stressfläkt på min Oljekylda gsxr750
Trattlängden verkar vare av mindre betydelse , Jag kör ju själv med modell 1 och 2 på Mr steens bild
Detta tycker jag funkar bra , Att köra utan tratt därimot fuckar upp flödet Big time
Motorer jag mappat med dåliga trattar / dåliga plenum brukar " Råma " som en ko i vissa resonanslägen
Man ser det även på att man för mappa bort 25 - 30 % bränsle i dessa driftlägen
Men hellre kort tratt och högt i tak om man säger
Ursäkta trådkapningen men :
mitt plenum saknar helt trattar invändigt och har kortast möjliga stosar på utsidan för låg bygghöjd , detta på en förgasarcykel .
Det innebär att förgasare 2&3:s original plåttrattar nästan når insidan på plenumet och 1 & 4 :s hamnar kanske 1 cm ner .
Har , efter att konsulterat med erkänd flödesexpert bestämt mig för att förlänga originaltrattarna så att de hamnar kanske 20mm in i plenum och även delvis bygga om framänden för jämnt tryck i hela plenumet .
detta efter att han inte gillade dubbla trattar ( i plenum + på förgasare )
Då jag idag har en spikrak A/F-kurva så borde den då bli betydligt sämre på låg/mellan med gängse teorier eller ?
Eller når jag bättre flöde och det reglerar bränslemängden skapligt av sig själft i och med att det är förgasare ?
M
Tack för alla uttömmande svar
Tänkte att det kunde vara ett enkelt sätt att lyfta frågan igen då personer med kunskap brukar läsa alla turbo trådar .Gnäller du på att du inte får svår på dig Trådkapning?
Gnäller du på att du inte får svår på dig Trådkapning?
Hårda ord från nån som fått ett bladmått för 700 spänn från nån han inte känner
Tack för alla uttömmande svar
Jag hade följt det en flödesexpert har att säga, det är hyfsat svårt att mäta flöden i ett plenum för en privatperson. En simulering kanske skulle ge något, men då måste alla ingående parametrar vara rätt.
Det finns säkert någon som har grottat ner sig i ämnet, släng en blänkare på andra forum Sävarturbo/Rejsa.
USCH!!!!
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |