Konsekvensen blir att du får en motor som går onödigt dåligt i låg och mellanlast
Även höglast påverkas då flödet kring den vassa kanten " krymper " den aktuella flödesarean
En förgasarmotor går knappt om man skippar trattarna , En insprutare kan man ju kompensera med mappningen men man ser tydligt hur man får kompensera ett orginalsprut med Powercommandern för den dåliga fyllnadsgraden man får med ett dåligt utformat plenum
Jag har jobbat med detta så det är inget hittepå från min sida
hojar där jag byggt nya plenum bar blivit betydligt rappare och finare i gången efter detta
Flödet ur ett kylellement är är väldigt snyggt då denna fungerar så som en gaslins man har på Tigbrännaren
Jämnar ut flödet och gör det inte lika riktningsbenäget vilket gör att vissa insug inte favoriseras så som annars kan vara fallet
Man ska komma ihåg att motorn fortfarande är en sugmotor , det är en allmän missuppfattning att man pressar in luften i en turbopuffra
Offtast råder samma tryckförhållande på turbomaskinen som det gör på en vanlig sugis , Allt som gynnar sugmotorn gynnar även turbomaskinen fast gånger 2 om man laddar 1 bar