Nooooo... Har jag blivit blåst och varit naiv? :(

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
För att sammanfatta allt som hänt lite..
Sålde min bostadsrätt, måste flytta härifrån den 1:e Juli.

La upp en annons på blocket där jag letade bostäder.

Kolla runt lite och efter ett tag hörde en svensk kille av sig.

Vi bestämde en träff och jag åkte på visning av lägenheten. Det såg OK ut och allt verkade frid och fröjd. Jag smsade honom senare i veckan och sa att jag ville ha lägenheten. (Han besitter förstahandskontrakt).

Vi träffas en andra gång och han har då skrivit ut kontrakt, han påstod att han hade hyrt ut till två personer tidigare, innan mig. Fine tänkte jag. Ser kontraktet och det är något som han verkar ha fått från hyresvärden. OK. Allt ser bra ut än så länge.

Vi skriver två kontrakt, han informerar mig om att han ska skicka dessa till hyresvärden och de kommer godkänna mig (köra allt det vanliga kreditupplysning etc.) och han vill ha två månads förskottshyra.

OK. Det verkar standard så jag tar ut 8200 kronor och betalar honom.
Jag är inte 100% naiv och ber dock om att få ett kvitto vilket jag får.

När jag sen kommer hem så snackar vi lite via sms igen och han sa i princip till mig att preliminärt inflyttningsdatum är den 5:e Juni 2013 och att han skulle återkomma så fort han visste mer från sin hyresvärd.

Fine tänker jag. Kollar på ratsit.se och ser att personen är den han utger sig för att vara och att personnumret stämmer. Perfekt, inga misstankar här inte.

Sen går det länge utan att jag hör något och jag hör av mig.
Han svarar inte på telefon utan jag får korta sms svar efter någon dag eller så typ
"Jag har inte hört något ännu, hör av mig när jag vet mvh xx"

Ok. Skriver till honom idag först och skriver att jag måste veta för att jag hade planerat att flytta nu. Skriver till honom igen och säger att jag vill att han ringer mig då jag har frågor.

Bestämmer mig för att kontrollera honom på ratsit kostar ju bara en 20:a för att göra en kreditupplysning och då kommer chocken.

BETALNINGSANMÄRKNINGAR
Antal anmärkningar: 1
Summa anmärkningar: 8 314 SEK
De 5 senaste anmärkningarna:
Datum Belopp Anmärkningstyp Fordringsägare Handl. myndighet
2013-05-07 8 314 SEK Betalningsförel. utslag DJUPE, GUNNAR ERIK INGVAR

KRONOFOGDEUPPGIFTER
Summa skuldsaldo: 502 744 SEK
Datum skuldsaldo: 2013-06-03

TAXERINGSUPPGIFTER, SENAST GODKÄNDA TAXERING
Taxeringsår: 2013
Sammanräknad inkomst: -5 740 SEK
Taxerad förvärvsinkomst: 0 SEK
Inkomst av tjänst: 0 SEK (per månad 0 SEK)

TAXERINGSUPPGIFTER FÖREGÅENDE ÅR
Sammanräknad inkomst: -5 185 SEK
Taxerad förvärvsinkomst: 0 SEK
Inkomst av tjänst: 0 SEK (per månad 0 SEK)

Auch. Jag skriver till honom då att jag har gjort en kreditupplysning och sett att han har skulder och att jag vill att han ringer mig. Skrev också att om jag inte får lägenheten kommer jag kontakta hans hyresvärd samt polisen.

Då svarar han..
"Jag har sagt att jag hör av mig imorgon, skriver du mer stänger jag av telefonen"

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Han är trots allt folkbokförd på den adress han vill hyra ut i andrahand och att han har skulder är ju inte min "business" så att säga.

Men allting känns lite för lurigt för att jag ska kunna vara lugn, hade gärna haft nycklarna i min hand just nu.

Vi skrev kontrakt den 23:e maj

Fy fan för ohederliga människor.... jag har verkligen inte råd att bli av med dessa pengarna :gråta:gråta

//stecktech

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Blåst? Ja
Naiv? Ja

Tog du leg på honom? Kan ju vara identitetsstöld också...

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Blåst? Ja
Naiv? Ja

Tog du leg på honom? Kan ju vara identitetsstöld också...

Tvivlar på det. Vi träffades ju i lägenheten? Skulle han ha brutit sig in i lägenheten och utgett sig för att vara en annan människa?

Jag såg hans leg vid ett tillfälle om jag minns rätt =)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur orkar folk hålla på att jävlas? :mad:

Finns det pengar att hämta så verkar både uppfinningsrikedom och energi vara oändlig. Vänner som letar lägenhet i götet. Rätt namn på dörren men vid koll med fastighetsägare stämde ingenting av bilder, tid för påstådd renovering eller annat. Scam från början till slut. Ville ha 6 papp i förskott för att åka från Sthlm och visa den. 10 st som går på det ger ju ett någorlunda tillskott inför sommaren. Flygrädd, gillade inte tåg, var tvungen att ta betalt då han blivit blåst av folk som inte kom etc och mm.

Han hade säkert dykt upp...

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Ok han har skulder.......och.......

Det är inte så ovanligt i dagens Sverige, man är naiv om man tror att varje person eller butik som man handlar varor eller tjänster av är helt ren!

Dock är hans otrevlighet en varningsflagg, om man är reko så bör man fatta att någon blir orolig!!!

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Tvivlar på det. Vi träffades ju i lägenheten? Skulle han ha brutit sig in i lägenheten och utgett sig för att vara en annan människa?

Jag såg hans leg vid ett tillfälle om jag minns rätt =)

Inget är omöjligt i dagens samhälle. Han kanske själv var andrahands hyresgäst, och uppgav förstahands hyresgästens identitet. Men det är bara spekulationer. Du får nog kolla med fastighetsägaren samt polisanmäla. Samt gräva djupt i sociala medier för att fiska fram så mycket info som möjligt om denne skojare.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
23/5 är ju inte så länge sen, det känns normalt att det tar längre tid än så att få ett godkännande från hyresvärden, men jag hade ändå ringt dom och kollat läget. Om det stämmer att killen har förstahandskontrakt, och de fått in en ansökan om andrahandsuthyrning borde du kunna förutsätta att allt är som det ska.

Ur rent strategisk synvinkel hade jag skickat ett "ursäkta-för-att-jag-varit-pushig-mess" till honom om ett par dagar, oavsett vad hyresvärden säger. Inte för att du har fel utan för att underlätta för framtida diskussioner. Annars, ja du vet, attack är bästa försvar :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Frågan är hur många fler som har förskottbetalat??

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hur hittar jag info kring vem hyresvärden är? För mig han sa det men kommer inte ihåg.. IFS eller IKS eller något sånt..

Jag kan inte egentligen åka och kolla på porten, det är för långt för att göra det så det orkar jag inte..

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur hittar jag info kring vem hyresvärden är? För mig han sa det men kommer inte ihåg.. IFS eller IKS eller något sånt..

Jag kan inte egentligen åka och kolla på porten, det är för långt för att göra det så det orkar jag inte..

Men kontraktet då??

Står inte värden någonstans?

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Ringde en person som bor i samma hus, ISS Ecuro hester fastighetsförvaltarna... Nu måste jag bara få fram ett telefonnummer... GOGO Sporthoj!

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hittat numret till växeln för ISS 020-155155 men det händer absolut ingenting när man ringer dit :O

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Om du vill kan jag sticka förbi och kolla om det står nåt vid porten, jag bor nära (det var södervärn väl?)

Har jag tur kan någon släppa in mig i porten, brukar väl finnas kontaktinformation där...

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Tror det är hyresvärden du vill ha tag på, inte fastighetsförvaltaren...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping