Nooooo... Har jag blivit blåst och varit naiv? :(

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Jag har upprättat en polisanmälan nu. Skulle få reda på senast nästa vecka om de går vidare med det eller om de lägger ner förundersökningen... Man får väl hoppas annars känns ju allt ganska bull. Ska kontakta kronofodgen imorgon också.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Kanske har ett eget rum som väntar, med säkerhetsdörr.

(OT, Vaärdetföravatarduhar?)

Kanske. Man kan ju alltid hoppas =)

Jag lider med dig, bara skönt att kunna hjälpa till :tummenupp

Tycker hela grejen är skum som fan, han är inte anonym nånstans och borde vara mer rädd om sin lägenhet, huset såg jättefint ut och läget är super. Kanske redan vräkt som sagt.

Eller så skulle han bli sambo med flickvännen, men så gjorde hon slut istället och han är helt sabbad och bryr sig inte om ifall han blir polisanmäld... man vet aldrig :rolleyes:

Vetefan. Att han skulle ha skulder och sånt kändes helt fel. För första gången jag åkte dit för visning på lägenheten hade hans hund käkat något jävla rengöringsmedel och börjat spy och de åkte till veterinären. Nu har jag själv ägt djur och det är inte gratis.

Med största sannolikhet har ju någon annan betalat för det. Men jag vet inte, allting kändes ändå bra och magkänslan signalera inget heller.

Värden kan inte hjälpa dig att få pengarna tillbaka men det kan vara skäl för uppsägning om det nu är hans lya. Och har han kronofogden efter sig så lär han få svårt att få ett nytt kontrakt. Det kan du ju hälsa honom. Även om jag antar att han inte bryr sig. :(
Håller tummarna för dig.

Tack. Blev glatt överraskad som sagt över att du åkte dit och kollade upp det. Tycker det var riktigt skumt att han är så öppen med sin identitet. Polisen hittade honom direkt, även om de inte ville berätta om han har haft andra skumma grejer för sig.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
När du hyr i andra hand är innehavaren av förstahandskontraktet din hyresvärd, och därmed den du ska betala till. Två månaders förskott är nog inget konstigt, det hade jag också kunnat kräva. Både för att veta att hyresgästen menar allvar, och för att ha en buffert om de skulle trasha lägenheten.

Han har bara haft en jävla otur

Okej nä jag skulle fortfarande inte betala så mycket i handen om jag inte samtidigt fick nycklarna.

Men så har jag som policy att inte chansa med pengar jag inte har råd att förlora heller.

Ägaren till huset behöver ju som sagt inte bevilja andrahands uthyrningen även om nuvarande gästen skrivit ett avtal.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Tråkigt med sådana människor! Jag är en sådan människa som ger chans till andra även om dom har bagage, ibland funkar det och ibland inte!

Polisen kommer att lägga ner det, nästan säkert! Kronofogden kan inte hjälpa dig eftersom han kan bara neka att han känner dig, det är upp till dig att bevisa att det är som du säger och det gör man i tingsrätten! Endast då med tingsrättens beslut kan du gå vidare med fogden!
Det enda som fogden gör innan rättegång är skickar brev att du vill ha pengar och frågar om han erkänner skulden till dig eller ej! Med tanke på den halvmille skuld han redan har så struntar han i att svara! Detta nöjet kostar ca 500kr!

Du har två val, strunt i det och hoppas på att karma kommer att he honom en känga eller leta up killen och driv in själv!

Lider med dig!

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tråkigt med sådana människor! Jag är en sådan människa som ger chans till andra även om dom har bagage, ibland funkar det och ibland inte!

Polisen kommer att lägga ner det, nästan säkert! Kronofogden kan inte hjälpa dig eftersom han kan bara neka att han känner dig, det är upp till dig att bevisa att det är som du säger och det gör man i tingsrätten! Endast då med tingsrättens beslut kan du gå vidare med fogden!
Det enda som fogden gör innan rättegång är skickar brev att du vill ha pengar och frågar om han erkänner skulden till dig eller ej! Med tanke på den halvmille skuld han redan har så struntar han i att svara! Detta nöjet kostar ca 500kr!

Du har två val, strunt i det och hoppas på att karma kommer att he honom en känga eller leta up killen och driv in själv!

Lider med dig!

Så det är så pass lugnt att blåsa någon här i Sverige? :) man kanske ska bli kriminell...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Folk som fått pengar för något som de ska ge/leverera och blir otrevliga/ilskna/struntar i att svara när det börjar närma sig brukar ofta ha något fuffens för sig. Svårt att veta innan, men det är bättre att hålla kontakt via telefon, blir "svårare" för bedragaren att hålla masken då vare sig de vill eller inte så skapas det en personlig relation, via E-post/SMS är man mer "skyddad" och där blir allt mycket enklare (att luras och hålla masken bland annat).

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Folk som fått pengar för något som de ska ge/leverera och blir otrevliga/ilskna/struntar i att svara när det börjar närma sig brukar ofta ha något fuffens för sig. Svårt att veta innan, men det är bättre att hålla kontakt via telefon, blir "svårare" för bedragaren att hålla masken då vare sig de vill eller inte så skapas det en personlig relation, via E-post/SMS är man mer "skyddad" och där blir allt mycket enklare (att luras och hålla masken bland annat).

Jo, det känns ju väldigt sant.
Dum, dum och åter dum känner jag mig.
Aja. Nu får man börja leta bostad igen... AHHH helt livrädd från att betala förskott nu..... :(

Om jag nu ska hitta något snabbt en akutlösning så att säga så blir det nog till att göra mig av med typ 50% eller mer av det jag äger.
Kränga så mycket som möjligt på blocket =)

Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Men om ett kontrakt är skrivet har inte TS då den lagliga rätten att bruka lägenheten? Dvs ts kan slänga ut personen som han skrev kontraktet med?

Bryt dig in när han inte är hemma och byt lås =)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Du har blivit blåst. Jag har varit med om nått liknande och när jag kollade upp snubben visade det sig att han hade en skuld hos Kronofogden på 17000 kr.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det finns ett kontrakt borde man väl kunna få dit honom för kontraktsbrott med? :D Fast, jag är ju ingen lagvrängare så jag vet inte...
Hade ju varit en intressant idé med en klausul i såndär kontrakt som säger att om kontraktet bryts ska den tredubbla betalda summan betalas tillbaka, pga extrakostnaden det innebär att stå utan lägenhet och allt... Sedan är det bara att sälja den skulden till något inkassobolag, så får man ju iaf tillbaka sina pengar.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Nu är det så att jag har ringt runt lite...
Kronofogden hade tydligen sett att han ytterligare 60,000 kronor på väg in i skulder och han verkar vara en bedragare av stor grad. De flesta skulder han har är privatpersoner som gett honom pengar av olika diverse anledningar.

Försöker ringa hans hyresvärd, får tag i fastighetsägaren till slut en 90 årig gubbe som man inte kan förstå vad han säger och är knappt döv. Men när jag berättar om Jesper Karlsson så säger han "var det du som ringde förra veckan?" haha..

Tydligen har han inte betalat sin hyra heller.

Jävligt sjukt att sådant avskum i samhället (blivit dömd för bl.a. misshandel) ska få ha lägenhet utan att betala hyra och livnära sig på att bedra folk. Medans en annan hederlig student bara råkar illa ut och måste kämpa sig fram i livet :gråta

Om jag ska driva in min "skuld" så måste jag betala 300 kronor om året för att låta honom ha kronofodgen på sig...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kronofogden hade tydligen sett att han ytterligare 60,000 kronor på väg in i skulder och han verkar vara en bedragare av stor grad. De flesta skulder han har är privatpersoner som gett honom pengar av olika diverse anledningar.

Försöker ringa hans hyresvärd, får tag i fastighetsägaren till slut en 90 årig gubbe som man inte kan förstå vad han säger och är knappt döv. Men när jag berättar om Jesper Karlsson så säger han "var det du som ringde förra veckan?" haha..

Jävligt sjukt att sådant avskum i samhället (blivit dömd för bl.a. misshandel) ska få ha lägenhet utan att betala hyra och livnära sig på att bedra folk. Medans en annan hederlig student bara råkar illa ut och måste kämpa sig fram i livet :gråta

Om jag ska driva in min "skuld" så måste jag betala 300 kronor om året för att låta honom ha kronofodgen på sig...

Jepp, så är det och troligen kommer du aldrig få något heller.

Man kan med inkassobolag göra ett 50/50 avtal, kolla upp om dom är intresserade, innebär att du betalar en avgift sen står bolaget för alla övriga kostnader och ni delar intäkterna 50/50 resten av skuldens eller personens liv, kan vara skönt för sinnet att veta att innan killen kan få ett normalt liv har han betalat dig utan att det kostar dig något mer.

Att sälja en skuld funkar bara om det finns någon rimlig chans för köpande inkassobolag att få igen den, i ditt fall kanske du kan få en tia........

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008

300:= för fastställa skulden om jag inte mins helt fel samt 300:- för verkställan att börja utmäta killen som förmodligen inte e någon ide då han förmodligen inte har något jobb så dom kan utmäta han... sen tänk på att inom ett lopp av 3 år fastställa skulden igen annars kommer den gå förlorad och det kan bli jobbigt o få igenom den en gång till. har en skuld jag driver in från en privat person sen efter jag hade mitt företag på ett jobb som jag utfört till denna person. Inte hänt något på 4 år nu helt plötsligt för bara någon dag sen damp det ner ett brev i brevlådan att denna person skal utmätas och jag blir nu ca 3k rikare i månaden=) Tänk på att du har rätt o ta ut ränta enligt ränte lagen.. utnyttja det till max räntan som du har rätt o ta ut.. kolla med kronofogden dom vet hur mycket. avgifterna du betalar för att fastställa skulden mm kan du begära ska ingå i din skuld att du kräver han på dessa kostnader... såg lite illa ut med han profil på ratsit o förmodligen kommer det ta många år om det ens blir så att denna person någon gång kommer lyckas utmätas men man vet aldrig så pumpa så mycket ränta du bara kan.. man vet aldrig vad som händer om några år...

lycka till!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har man redan äntrat brottets bana och har fogden efter sig så minskar nog viljan att skaffa ett vanligt jobb radikalt, eftersom fogden kommer att norpa varenda slant över extistensminimum. Arbetsläger där dom jobbar på ackord tills skulderna är avbetalda vore inte så dumt :fakta Troligen mycket effektivare än dagens system iaf.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Har man redan äntrat brottets bana och har fogden efter sig så minskar nog viljan att skaffa ett vanligt jobb radikalt, eftersom fogden kommer att norpa varenda slant över extistensminimum. Arbetsläger där dom jobbar på ackord tills skulderna är avbetalda vore inte så dumt :fakta Troligen mycket effektivare än dagens system iaf.

Hehe, jo. Men jag tycker det är konstigt om det fungerar så bra i Sverige att hålla på och blåsa folk sen 2009 och fortfarande gå runt fri utan att ha hamnat i kistan. Sen att han har blandat in misshandel och inte betalat sin hyra gör mig desto mer fundersam på hur välfungerande vårt samhälle faktiskt är.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Jag tänkte avvakta med fogden tills jag hör vad polisen har att säga. Annars vill jag nog betala 300 per år bara för att han ska ha sån liten chans som möjligt till ett vanligt liv :rolleyes:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
300 kr per år är ju inte så mycket att orda om. Betala in pengarna för indrivning. Om han plötsligt skulle få ett arv finns det ju kanske en chans att han kan betala tillbaka sina skulder. Man vet aldrig.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...