Nordkap i juli

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Är det någon som åkt hoj till Nordkap, eller Nordkapp som det heter på norska? Jag funderar på att göra en sexdagarstur t/r Göteborg - Nordkap i sommar. Hur är väder och vägar däruppe i juli? Är det asfalt hela vägen? Jag har en stark längtan efter att uppleva midnattssolen och Barents Hav/Norra Ishavet. Samtidigt som man naturligtvis alltid letar efter anledningar att köra onödigt mycket hoj.

Hur orealistisk är jag? Jag åker i så fall med trippelnia, skinnställ och liten ryggsäck. Detta betyder naturligtvis att regn blir väldigt jobbigt. Bo tänkte jag göra inomhus på hotel, vandrarhem eller B&B.

Rutten jag planerar är inlandsvägen norrut via Mora och Arvidsjaur. Den är 223 mil lång. Hem tänkte jag i så fall köra via norska kustvägen, den är 245 mil. Klarar jag dessa bägge etapper på två respektive tre dagar? Jag planerar att stanna en heldag i Nordkap.

Dagsetapper:

1 Göteborg - Arvidsjaur, 125 mil. 06 - 22 med två timmars rast, totalt 14 timmars körning med ett körsnitt på 89km/h. Hittade ett hus att bo i för 180kronor natten (med frukost!).

2 Arvidsjaur - Nordkap, 96 mil. 09 - 22 med två timmars rast, totalt tio timmars körning med ett körsnitt på 87km/h. Någon som har erfarenhet av något bra vandrarhem att stanna på i Nordkap i två nätter?

3 Nordkap i 34 timmar.

4 Nordkap - Narvik, 75 mil. 08 - 20 med två timmars rast totalt, tio timmars körning med ett körsnitt på 75km/h. Quality Hotel Grand Royal Narvik.

5 Narvik - Röros, 105 mil. 08 - 22 med två timmars rast totalt, fjorton timmars köring med ett körsnitt på 75km/h. Quality Hotel & Resort Röros.

6 Röros - Göteborg, 67 mil. 09 - 20 med två timmars rast totalt, nio timmars körning med ett körsnitt på 75km/h.

Realistiskt? Totalt 468 mil. Härligt utan regn, väldigt jobbigt med regn. En TomTom Rider skulle nog spara en del tid. Totalt skulle det i så fall räcka med tisdag morgon - söndag kväll. Med hela torsdagen i Nordkap.

Budget:

Soppa 4000 kronor

Boende 3000 kronor

Föda 3000 kronor
-----------------------
Totalt 10.000,-

Någon som har relevanta erfarenheter? Snälla svara _inte_ om du inte har relevanta erfarenheter, utan bara har ett slags inre tvång att addera bokstäver, smilies och glada utrop i trådar.

Har du däremot gjort långresor på motorcykel är du välkommen att svara. Jag har inte gjort det. Jag är särskilt intresserad av bra boende i Nordkap.

Jag tycker personligen att det är lite för mycket Iron Butt över den planen. Vi körde 450 mil på 11 dagar ner till Gardasjön i Italien. Det var klart för mycket köra och för lite semester. Man var hyfsat färdig på kvällarna. Alperna var iofs helt grymma att köra i och så är Norge också.

Lägg in nån dag till så det inte känns som du bara plågat dig för att hinna hit och dit + bränt 10' spänn. Jag körde ~250 mil genom Norge på tre dagar, två övernattningar, 2005. Jag hade otur med regn och det var dödens tråkigt med så långa dagsetapper då. Ska tipsa en jobbarkompis om tråden. Han var upp i norra Norge för ett antal år sen.

Ska man kunna njuta av körningen så tycker jag då att 125 mil är på tok för långt om det nu inte är motorväg i 200km/h

Var till Nordkapp för några år sen och tycker att det ser ut och vara ett tajt schema Vi skulle köra ca70mil den första och längsta etappen (från Sundsvall) det sprack ju...Det regnade nästan hela tiden iochförsig....Sen en sak till SE UPP för sidvind!! min hoj(GSXR750) och jag blåste omkull ca 6mil från Nordkapp och brorsans customsläde hoppade en meter.

Jag tycker att Sverigekörningen verkar genomförbar om än riktigt långt, men du bör ta minst en dag till i Norge. Har kört ca 300mil i Norge och min erfarenhet är att man får lägga på 30% mer tid jämfört med sverige, för färjor mm, sen vet jag inte om du tänkt köra E6 hela vägen?

Ett par ex:
Vi körde Röros-Trondheim från 09:30 till 14:00 ett fikastopp. Sen Trondheim-
Röros kustvägen, krånglig väg med mycket färjor tog 10:00 till 20:00 några stopp. småvägar alltihop.

Utan att vara den som är den tycker jag att ska du köra Norge så lägg till lite tid så du slipper köra E6, småvägarna ÄR värt besväret/ tiden. tex
Trollstigen-Geiranger, den roligaste vägsträcka jag kört med hoj.

Mina 2cent...

Ska själv den rundan i juli. Kör uppåt idre sen in i norge. På vägen från Nordkap drar vi via Kirkenes och sen östkusten söderut ner tillbaka till sydhalland. Kommer nog inte köre vare sig Highland, Gixxer eller Mille. Lutar åt Africa Twin med mjuk sadel och lång fjädringsväg :D

Öhm, ja 15-20 dar. Är ett gäng om 6-8 hojar just nu.

Det kanske finns en orsak jag inte vet om, men varför denna besatthet på just norkap? Jag har jobbat på mageröya som norkapplatån ligger på i tre år, jag har sett den där berömda solhelvetet fyra gånger...

Om man tittar på roliga vägar så ta dig en funderare på om du inte heller ska lägga upp en rutt i södra Norge, med Trondheim som nordlig begrensning.

Det är där du har dom fina vägarna, dess längre upp du kommer i Norge, dess tråkigare blir det, precis som i Sverige, högre upp = rakare vägar.

Men du kanske är bestämd på Nordkap, i så fall så åker du dit....

Själv har jag lagt upp en rutt på ca sju dagar i Norge som jag och femton andra ska åka i sommar.

Skal man til Nordkap fra Gøteborg så ville jeg kjørt E4 upp til Tøre. Sen opp til Pajala-Kolari-Kautokeino-Alta-Nordkap. Sen nedover kan man kjøre Nordkap-Alta I Alta er det Polartreff den 18-20 Juli. NordNorges nest eldste og nest største MC-Treff. Så videre til Narvik-Fauske-Trondheim osv.

Å kjøre indre riksvag i Sverige er rene døden......

Håller med, jag har kört både ned och upp. Jag tyckte att det var roligt med Autostrada och höhastighetskörning en sommar (mellan Östersund och Luleå). Låg i 200-250 ända tills jag passerade en ren i 130 km/h efter HÅRD inbromsning. Vette tusan om jag skulle byta det mot E4 upp till Luleå. Det är inte så kul det heller. I Norge var dock vägarna roliga men det gäller att inte åka på fortkörning för då blir det dyyyyrt.

Å kjøre indre riksvag i Sverige er rene døden......

Hej igen,

Tack för alla svar.

DaKo: Jag tänkte, som det står i mitt första inlägg, ta inlandsvägen. Känner du till något bra boende i Arvidsjaur? Typ vandrarhem där man kan komma sent och åka tidigt?

Nicke: Det är mycket Iron Butt över körschemat. Jag vill ha det så. Det skall vara mycket köra och lite vila. Blir lite mer äventyr och utmaning på det sättet. Hålla på och fisa med trettio mil om dagen, dricka bärs och sova sent kan mjukisar hålla på med.

Mr Helmut: Jag håller med om att 125 mil är väldigt mycket att köra på en dag. Men fördelat på 16 timmars körning tycker jag inte att det är orimligt. Körsnittet på 89km/h är visserligen ganska högt, men en trippelnia tycker inte om jämn belastning. Den vill bara accelerera eller retardera.

JSPR: Regn tror jag är värsta motståndaren, efter tekniska problem. Jag tror jag kommer att avstå om femdygnsprognosen säger mycket regn i Skandinavien innan jag åker. Högtryck tack. Bort med alla moln.

Slevin: Det blir E6 hela vägen från Nordkap. Blir tillräckligt mycket fin körning tror jag. Jag skall tänka på sidvinden.

FettSnok: Låter som en härlig resa. Men jag vill ha lite mera bråttom. Dessutom åker jag ensam och behöver inte ta hänsyn/vänta på andra.

Tudor_66: Södra Norge kör jag gärna i. Men det får bli ett annat äventyr. Har som sagt en längtan efter att få uppleva midnattssolen och Norra Ishavet.

OC-3: Tack för tipset. Skall mejla honom. Han verkar minst sagt erfaren.

Yngve/Nicke: Varför är den svenska inlandvägen döden? Kan den verkligen vara tråkigare att köra än E4 längs med kusten? Jag tänkte mig skog och fjäll på vägen upp och fjäll och hav på vägen hem. Håller alla med om att inlandsvägen är tråkigare än E4?

En annan fråga: vilken ryggsäck skall jag köpa? Den blir min enda packmöjlighet. Eller skall man välja tankväska?

Tack för ert engagemang.

Last edited:
Jag tänkte på annat och var på väg att skoja om "döden" = köra på en ren. Jag hade mellan 12-14 rensyningar och det PÅ VÄGEN mellan Umeå och Älvsbyn. Det är farligt på riktigt om man ligger i 200+. I Norge har de också djur på vägen så ta det lugnt. Jag hade kor, får och renar på vägbanan.

Inlandsvägen är klart roligare så kör den. Vajervägarna går rätt ok men är mycket tråkigare. Det går att köra mycket snabbare i Sverige än i Norge och Alperna. I Alperna kan man glömma snitt på 80-90 med de serpentinvägarna. I Sverige är det klart möjligt.

Mina erfarenheter med Triumph TT600 och R1:an:
Sthlm-Luleå tor 92 mil enkel väg ett antal gånger. En gång hem via Tärnaby och Norge ~250 mil/3 dagar. Sthlm-Gardasjön 450 mil/12 dagar. Sthlm-Jakobstad tor ~160 mil enkel väg.

PS.
Vi körde hela dagar när vi var till Italien. Ca 7-10 timmar. Det går inte att räkna och jämföra mil mot Sverige. Sthlm-Luleå tar jag alltid i ett svep. Skulle jag toura på bra väg utan att ja bråttom skulle jag sikta på 60-70 mil om dagen.

Yngve/Nicke: Varför är den svenska inlandvägen döden? Kan den verkligen vara tråkigare att köra än E4 längs med kusten? Jag tänkte mig skog och fjäll på vägen upp och fjäll och hav på vägen hem. Håller alla med om att inlandsvägen är tråkigare än E4?

Den här setupen var grymt bra på min R1:a. Stör inte körningen alls. Här finns en tråd med packtips också:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89035

Hittade mitt gamla inlägg:
Jag har nog aldrig sett så många renar på samma dag som idag. Tappade räkningen men det måste ha varit 12-15 gånger under 62 mil som jag fick stanna alt. krypköra förbi 1-40 renar. När jag trodde att allt var klart så siktade jag en ren till mitt på vägen. Fick ner farten från ca 200 till 130 när jag släppte på bromsen och insåg att det är bara att hoppas att han står still. Hade möte så jag körde förbi renen på ca 1 meters håll...

Bifogat

• r1_packning.JPG
    r1_packning.JPG
    76.9 KB · Visningar: 157
Tror du kommer gilla vägarna där uppe...
Var där för några år sedan och jobbade i fiskfabrik i kamöyvaer som ligger nån mil från Nordkap. Den närmsta "staden" är Honningsvåg ca 2 mil från spetsen och där lär du hitta nåt vandrarhem. Om inte så är inte stadshotellet speciellt dyrt. Vägen från Honningsvåg till kamöyvaer och vidare mot Nordkapsklippan är otroligt tillfredsställande om du sitter på hoj:tuttar .

Kan rekommendera att du stannar i Alta nån natt som är sista hyffsat civiliserade staden, på väg upp. Finns säkert nån verkstad med lite reservdelar och kanske sista möjligheten till att införskaffa tänkbara matnyttigheter för en sån utflykt. Vid Alta går även trädgränsen och det kan vara sjukt blåsigt på väg till spetsen.

Tycker det låter som en riktigt trevlig tripp, och jag är säker på att vägarna kommer vara till belåtenhet. :tummenupp Själv hade jag åkt vidare till murmansk som inte är speciellt långt bort och åkt ner genom ryssland/finland =)

Cool resa Vrooom! Bry dig inte vad fisarna säger. 125 mil på en dag funkar fint! Det är kul att färdas långt på kort tid, då märker man av miljö/klimatförändringarna mer markant.

Om du provat på ett äkta Norrlandstjälskott så skulle du nog välja
bort ryggsäcken!
Måste finnas andra alternativ.

Har kört ett antal gånger mellan Lund och Umeå (ca 130 mil) på min gamla Honda. Att köra hela sträckan gjorde jag bara en gång och det var en gång för mycket. Var helt slut, frusen och höll på att somna de sista milen innan Umeå. Delade fortsättningsvis upp den resan med övernattning i Stockholm. Man ska ju hinna njuta lite av själva körandet, stanna till och ta en kopp kaffe och sträcka på benen.

Tänk också på att du nog kommer känna av det i baken, att sitta så många timmar. Det sitter i till nästa dag om du kört alltför långt dagen innan.

Har du en tung ryggsäck kommer belastningen bli högre på armar och axlar, vilket kommer kännas. Speciellt på en sporthoj. Känns inte så mycket i början, men även det byggs upp under dagen.

Köper du ryggsäck så se till att den har avlastningsremmar! Även en lätt ryggsäck kommer kännas om du har den tillräckligt länge på dig.

Jag hade nog tagit ett par dagar extra och lite mer pengar med mig, men det är ju jag. :)

Skulle dessutom tro, att efter din semester skulle du behöva lite semester. :tummenupp

Tillägg: Finns en tråd om frågor angående ryggsäckar som bullysmile lagt upp.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177931
Kanske kan du få lite tips därifrån?

Last edited:
...Om inte så är inte stadshotellet speciellt dyrt...

Jag har hittat tre hotell kring Nordkap. Alla ingår i Rica-kedjan. Rica Hotel Nordkapp, Rica Bryggen Hotel och Rica Hotel Honningsvåg. Tycker Nordkapp verkar mysigt, byggd i lokal stil. Ligger visserligen lite utanför själva samhället. Om man vill dricka öl kanske man skulle bo inne i Honningsvåg istället? Annars har Rica också någonting de kallar för Nordkappshallen, en enda svit precis vid Nordkap. Men man vill ju gärna träffa andra de få timmarna jag inte kör motorcykel.

Skulle tro, att efter din semester skulle du behöva lite semester. :tummenupp

Direkt efter denna "semester" bär det iväg i tre veckor till Rhodos med familj och landsvägscykel. Varannan dag på Rhodos cyklar jag 10-20 mil i bergen i den 35 gradiga värmen.

Last edited:
Jag skulle inte rekomendera mer än 70-90 mil på en dag efter norrlandsvägarna...man ser bara skog skog skog, rakt rakt rakt, djur djur djur. Om du kör 125mil på en dag så kommer du va ganska slut när du stannar.

Det är värdelöst att köra i norrland med hoj vägarna är för raka och det är för mycket skog. Mycker roligare att köra i norge :tummenupp

Jag blir ganska les varje gång när jag måste transporterar mig söderut varje semester med hoj 60 mil+ genom skog på rak väg. Om de ändå kunde uppefina teleporter för hoj + människa.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick