Norge-trip ! ..i Juli

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Jag skulle gärna hänga på faktiskt. Vore dock bra att få datum spikade så man kan fixa lite ledigt. Bor 4 mil norr om Oslo...
 

IronMike

Guest
Hagster skrev:
2261435 Jag skulle gärna hänga på faktiskt. Vore dock bra att få datum spikade så man kan fixa lite ledigt. Bor 4 mil norr om Oslo...
Min kompis rBy här på forumet är på att spika ett datum förmodligen redan imorgon, då han behöver spika två veckor i förväg ca, verkar det som. Nu vågar jag inte ringa han. Men vi kan gott och väl spika ett datum imorgon!

Både jag och robban är 100% på. Sen har jag ytterliggare en kompis som är mkt intresserad men inte kunnat bekräfta ett ja än.

Drar vi från Stockholm en tors, så övernattar vi i Dalsland, åker tidig fredag mot Halden.
 

IronMike

Guest
Nitrous skrev:
2260110 Fartkamerorna är inget problem, men akta er för att åka fast för en civilare eller målad bil. Norrbaggarnas poliskår brukar inte vara snälla mot fortkörande mc-förare. Korter ryker på plats rätt fort och i Norge får man inte 24 tim på sig att köra hem utan det är bara att överlämna nycklarna till Polisen och ta sig från platsen på annat sätt.

Trollstigen är sjukt nice, åkte den själv för ca 7 år sen, utsikten från slingrande vägarna ner mot Geiranger är otrolig.

Sugen på att köra fort i Norge? Varför inte passa på att styra ytterligare ca 50 mil norrut till Mo I Rana och vara med på vår banhelg som går av stapeln 15-16 juli på Artic Circle Raceway :)

/Nitrous
Det är väl lite krav på lincens å såna kgrejjer ? .. eller ? :rolleyes:

--
ang all *varning för norska polisen*

så har jag svårt att ta det mer seriöst än en nypa salt...dels har jag knappt sett några poliser förutom i oslo. dom poserade vid en korvmojje.

sist jag åkte trollstigen,. en bit därefter i riktning mot Lillehammer. Åkte amg'n, 200+++ någonting på vägen strax efter trollstigen, efter första t-korset där man kan åka söderut eller norrut. Ser en norsk polis som stod vid sidan av vägen, tvärnitar..åker förbi hyffsat lagligt, dom skratta å shoa å gjorde tummen upp.
 
Last edited:

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
IronMike skrev:
2261438 Min kompis rBy här på forumet är på att spika ett datum förmodligen redan imorgon, då han behöver spika två veckor i förväg ca, verkar det som. Nu vågar jag inte ringa han. Men vi kan gott och väl spika ett datum imorgon!

Både jag och robban är 100% på. Sen har jag ytterliggare en kompis som är mkt intresserad men inte kunnat bekräfta ett ja än.

Drar vi från Stockholm en tors, så övernattar vi i Dalsland, åker tidig fredag mot Halden.

V. 29 som passar bäst för min del är alltså 20-23:e juli tors.-sön.
Är bokad övriga helger i Juli, sen blir det först under semestern i aug som jag kan...
 

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Ort
LKPG
Hoj
Superduke -06
En fundering på bilderna Iron Mike lade ut ...

Är "alpvägen" en del av den berömda Trollstigen?
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Hulkomania skrev:
2261498 V. 29 som passar bäst för min del är alltså 20-23:e juli tors.-sön.
Är bokad övriga helger i Juli, sen blir det först under semestern i aug som jag kan...

Passar mig perfekt med!
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Gud, vill också köra i Norge! Synd att den vibrerar och bara har en tank på 8-9 liter!

Hoppas ni har det gött!
 

IronMike

Guest
Boodh skrev:
2261510 En fundering på bilderna Iron Mike lade ut ...

Är "alpvägen" en del av den berömda Trollstigen?
Sög på google bilder så får du se.. Sök på Romsdal, eller Trollstigen.

:tummenupp
 

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Ort
LKPG
Hoj
Superduke -06
Jag o en polare funderar på att åka dit så tidigt som denna vecka. Finns det nån risk för att det är SNÖ kvar på vägarna???
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Som sagt, hur är vädret omkring trollstigen nu? Jag och Boodh åker om allt går som det ska nu på onsdag och det är ju inge vidare att komma på att det ligger snö kvar på vägen!
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Boodh skrev:
2262551 Jag o en polare funderar på att åka dit så tidigt som denna vecka. Finns det nån risk för att det är SNÖ kvar på vägarna???

Kolla in min profil, en meter snö på vissa ställen i vägkanten!
Kortet är taget mellan trollstigen och geiranger 4:e juli ifjol...
Uppe på berget låg tempen runt nollan och nere i dalen över 20!
Ta det lugnt där uppe va ni än gör, springer bergsgetter fritt där uppe :D
 

IronMike

Guest
Boodh skrev:
2262551 Jag o en polare funderar på att åka dit så tidigt som denna vecka. Finns det nån risk för att det är SNÖ kvar på vägarna???
Innan Geiranger kan det mkt väl vara snö... 29e juli förra året var det 3+ som kallast, samt snö intill vägarna....
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
IronMike skrev:
2263203 Innan Geiranger kan det mkt väl vara snö... 29e juli förra året var det 3+ som kallast, samt snö intill vägarna....
Intill ja, men vi har ju planerat att köra PÅ vägen?! :tomten
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Big_D skrev:
2263247 Kan en osnabb nisse från karlstad följa med?
Visst kan du hänga på, avresan är dock tidigarelagd till imorgon eftermiddag! Vi tänkte ta oss över till Norge under kvällen för att kunna börja "åkandet" i rätt land...
Vi sover i tvåmans-tält och tänker vara kvar till torsdag/fredag. Rutten i stora drag är lkpg-örebro-karlstad --->oslo-trollstigen och ner till bergen för att sen åka hem!
Vid stora drivor med snö så läggs rutten om efter rådande förhållanden! Mig bekommer inte driv-is men Boodh är så förbannat vek. :) Slå en signal på 0739-414229 om du vill hänga på, bör väl höra av dig innan imorgon em!

MVH Andreas Menck / Markus Boodh
 

IronMike

Guest
Big_D skrev:
2263247 Kan en osnabb nisse från karlstad följa med?
Självklart! :) alla får vara med som vill.. Vill man åka lite olika tempo någon vägsträcka, så kan man ju samlas upp en bit senare.
 

Big_D

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Ort
karlstad
Hoj
ZX6R
Denna vecka kan jag inte åka men det verkar vara 2 resor som ska bli av behöver nån veta minst en vecka innan så ja kan ta ledigt/sjukskriva mig
 

IronMike

Guest
Spikat datum:

13-16 Juli

(torsdag-söndag)

13 Juli: Vi startar på förmiddagen. Åker mot södertälje, vidare förbi Örebro, Karlstad, sedan ner mot Åmål.. Vi styr lite käk i mitt sommarcrib, grillar sig korv. Sen kan vi dra en repa på "vägen över brudefjället", Dalslands motsvarighet till Slingerbulten. Samt kanske våldgästa downtown Åmål. Blir väl kanske 60 mil den dagen.

14 Juli: Packar ihop, Åker lite nordväst mot Halden...små slingriga vägar. Passerar en obemannad gränskontroll i skogen, på andra sidan gränsen väntar bredare slingerväg, med kuperade områden. Styr kosan mot Oslo, viker av mot Drammen (via Tunnel under Oslofjorden). Mot Kongsberg, E134an. Vidare mot Sellfjord, och målet Odda. Dalsland-Odda ca 50 mil,

15 Juli: Odda - Geiranger (GRYM VÄG) via några fjordar + färjor. Här börjar det bli väldigt kuperat, vägarna är bra. Första sträckan mot Eidfjord går mestadels vid vattenlinjen. Det blir riktigt skoj efter att man tagit första färjan, och får smaka på alla sköna bergsvägar. Sista milen innan Geiranger är klockren, bergochdalbana! Kommer ej ihåg exakta miltalet här, men det rör sig om kanske 35 mil, men det tar en hel dag, färjorna tar lite tid, samt stanna här och var.

16 Juli: Uppgång tidigt.. Riktigt tidigt, så man kommer före alla familjer + tyska ekipage, husbilar etc. Även fast man kör hoj så kan det vara svårt att köra om vissa vägsträckor...Dessutom måste man upp tidigt, om man ska hinna upp Till Trollstigen, och sen dra ner till Lillehammer, för att sedan puscha motorväg 60 mil hem till Stockholm.

Vägen före Geiranger, samt från Geiranger till Trollstigen är bland de häftigaste vägarna jag varit med om. Även vägen från Trollstigen mot Lillehammer är skön vad jag minns, man åker nere i djupa dalgångar, bra väglag, en del vattenfall från glaciärerna etc, riktigt fint, samt mycket långa svepande kurvor.

:yoparty
 
Last edited:

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
IronMike skrev:
2263475 Spikat datum:

13-16 Juli

(torsdag-söndag)

13 Juli: Vi startar på förmiddagen. Åker mot södertälje, vidare förbi Örebro, Karlstad, sedan ner mot Åmål.. Vi styr lite käk i mitt sommarcrib, grillar sig korv. Sen kan vi dra en repa på "vägen över brudefjället", Dalslands motsvarighet till Slingerbulten. Samt kanske våldgästa downtown Åmål. Blir väl kanske 60 mil den dagen.

14 Juli: Packar ihop, Åker lite nordväst mot Halden...små slingriga vägar. Passerar en obemannad gränskontroll i skogen, på andra sidan gränsen väntar bredare slingerväg, med kuperade områden. Styr kosan mot Oslo, viker av mot Drammen (via Tunnel under Oslofjorden). Mot Kongsberg, E134an. Vidare mot Sellfjord, och målet Odda. Dalsland-Odda ca 50 mil,

15 Juli: Odda - Geiranger (GRYM VÄG) via några fjordar + färjor. Här börjar det bli väldigt kuperat, vägarna är bra. Första sträckan mot Eidfjord går mestadels vid vattenlinjen. Det blir riktigt skoj efter att man tagit första färjan, och får smaka på alla sköna bergsvägar. Sista milen innan Geiranger är klockren, bergochdalbana! Kommer ej ihåg exakta miltalet här, men det rör sig om kanske 35 mil, men det tar en hel dag, färjorna tar lite tid, samt stanna här och var.

16 Juli: Uppgång tidigt.. Riktigt tidigt, så man kommer före alla familjer + tyska ekipage, husbilar etc. Även fast man kör hoj så kan det vara svårt att köra om vissa vägsträckor...Dessutom måste man upp tidigt, om man ska hinna upp Till Trollstigen, och sen dra ner till Lillehammer, för att sedan puscha motorväg 60 mil hem till Stockholm.

Vägen före Geiranger, samt från Geiranger till Trollstigen är bland de häftigaste vägarna jag varit med om. Även vägen från Trollstigen mot Lillehammer är skön vad jag minns, man åker nere i djupa dalgångar, bra väglag, en del vattenfall från glaciärerna etc, riktigt fint, samt mycket långa svepande kurvor.

:yoparty
Detta låter för bra för att vara sant!!! :tummenupp
Nu bah längtar man ännu mer!
Nu är det bara upp till er andra fuckers att styra in er på dessa datum och hänga med på årets fetaste roadtrip!!! :D
Jag tror verkligen på detta Mike, skönt gäng, sköna vägar och natur som skapar ett skönt tempo och förhoppningsvis ett bra väder :tummenupp
Kollade torsdagens Aftonblad idag hehe, där nån väderspåare spådde fram att vädret skulle vara great under denna vecka, några grader kallare än normalt dock :3freak men det är igentligen skitsamma :)

Ska slå en dush o sova sig lite nu, men vi hörs imorrn Mike!
Over and out!
Peace
 

IronMike

Guest
rBy skrev:
2264068 Detta låter för bra för att vara sant!!! :tummenupp
Nu bah längtar man ännu mer!
Nu är det bara upp till er andra fuckers att styra in er på dessa datum och hänga med på årets fetaste roadtrip!!! :D
Jag tror verkligen på detta Mike, skönt gäng, sköna vägar och natur som skapar ett skönt tempo och förhoppningsvis ett bra väder :tummenupp
Kollade torsdagens Aftonblad idag hehe, där nån väderspåare spådde fram att vädret skulle vara great under denna vecka, några grader kallare än normalt dock :3freak men det är igentligen skitsamma :)

Ska slå en dush o sova sig lite nu, men vi hörs imorrn Mike!
Over and out!
Peace
Plockade fram kartor jag handla sist jag var over there...man hittar inget på nätet, och som ngn sa, norska eniro är ett skämt. Har fört anteckningar på kartan var man bör tanka, och vart man kan chansa Hehe....

Blir lite sport..som det ser ut, så är en sträcka minst 20 mil mellan två bensinmackar, om inte mer, kanske 22. Farterna på dessa vägar lär dock aldrig överstiga 140, snittet betydligt lägre. Tror dom räknat med sträckan över en fjord, som säkerligen är ca 10 km lång minst...så det kan man räkna bort. I vilket fall som helst så kommer man till färjan.

Lite sport.. I några andra fall, så kommer man få överväga att tanka fullt trots nästan full tank, eller chansa på att nå nästa checkpoint.

Det löser sig...vi kommer inte åka på vägar som besöks 1 gång per decennium direkt ;)

Ska ta med mig en "tank-påse", så man kan få med sig extra soppa till någon etapp.."utifall att"
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top