Norgeresa, önskar tips..

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Härligt. Underbara vägar har dom där i Norge!!

Gick det bra att åka långt med din hoj, är sugen på en sådan eller z1000.
Dom två sista bilderna på denna sida, vart är det?

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Härligt. Underbara vägar har dom där i Norge!!

Gick det bra att åka långt med din hoj, är sugen på en sådan eller z1000.
Dom två sista bilderna på denna sida, vart är det?

Sista två bilderna är tagna uppe på den lilla vägen mellan Lysebotn och Sirdal. Jag bifogar en karta.

Åkte 74 mil hem mellan Kristiansand och Stockholm sista dagen. Det gick. Jag kan inte påstå att det var smärtfritt men det gick :näsblod Men på de små vägarna i Norge fungerade den kanon! :tummenupp

Bifogat

• map.gif
    map.gif
    85.3 KB · Visningar: 226

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Sista två bilderna är tagna uppe på den lilla vägen mellan Lysebotn och Sirdal. Jag bifogar en karta.

Åkte 74 mil hem mellan Kristiansand och Stockholm sista dagen. Det gick. Jag kan inte påstå att det var smärtfritt men det gick :näsblod Men på de små vägarna i Norge fungerade den kanon! :tummenupp

Det är lite märkligt, hade fruktansvärt ont när jag kom in på E6an från Oslo mot Gbg men när jag svängt av på Rv22 söderut vid Halden mot försvann alla smärtsignaler. Väldigt fin väg. Hade då kört ca 65 mil tidigare på dagen.

En uppdatering i min mc-resa då:

Avresa från Mo i Rana ca 14.30 på torsdagen, körde ut till Nesna - helt okej vägar men inget särskilt. RV17 var lika fin som förra gången, denna gången utan minsta regndroppe vilket var uppskattat (särskilt med tanke på att prognosen talade för det motsatta). Hann ner till Trondheim till kl 00:15 där jag tog en burgare, 78NOK för bara burgaren!

Sov på gräset på en rastplats 10-20 min? Därefter hittade jag en skogsväg där jag kunde rulla ut liggunderlaget och sovsäcken och sova 2-3 timmar innan det började regna på mig - presenningen skyddade inte mycket. Svängde in på Rv15 i Otta och därefter in på Rv51 - fina vägar båda två. Rv51 var lika trevlig på andra hållet.

Följde den till Gol där jag svängde in på Rv7 som inte bjöd på så mycket speciell körning men sista milen var trevlig och totalt sett förmodligen betydligt trevligare än E6. Värd de extra fem milen.

Väl i Hönefoss tog jag E16 och därefter mot E6. Svängde av mot Halden och tog Rv 22 till gränsen där den bytte namn till Rv165. Vid Dingle körde jag in på E6 igen och körde de sista 40 minuterna in till Göteborg.

Total körsträcka ca 150 mil. Total körtid inklusive allt ca 28h.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Kan bara hålla med ,, jag har åkt dessa vägar flera ggr o har banne mig inte träffat på så härlig hoj åka någonstans förutom där,
vägen ner o upp ur lysebottn är ju sjuk ,, för att inte tala om vägen dit över fjället :tummenupp

fråga,, vad kostade färjan ? har inte testat den varianten än.
// Jocke

Nu har jag kört min Norge-resa. Fantastiskt fint landskap måste jag säga! Och vilka fina mc-väg det finns!

Körde nästan som plannerad:

Stockholm -> Oslo
Oslo -> Dombås
Dombås -> Kristiansund
Kristiansund -> Stryn
Stryn -> Bergen
Bergen -> Stavanger
Stavanger -> Kristiansand
Kristiansand -> Stockholm (74 mil!)

Måste rekomendera Lysebotn - Sirdal vägen dock! Turist-färjan tog 2,5 timmar och var kul och intressant. Sedan var det en smal och krockig väg med 22 hårnålssvängar upp till toppen och sen över 20 km av den bästa mc-väg som jag har åkt! Helt otroligt! Bifogar lite bilder av vägen. Fler bilder av resan finns här.

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
När ni är i Oslo och ska in till Sverige så kan jag rekomendera att köra över Björklangen istället för att ta E18! Mycket rolig väg (sköna kurvor och ny asfalt)

hass

Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Kan bara hålla med ,, jag har åkt dessa vägar flera ggr o har banne mig inte träffat på så härlig hoj åka någonstans förutom där,
vägen ner o upp ur lysebottn är ju sjuk ,, för att inte tala om vägen dit över fjället :tummenupp

fråga,, vad kostade färjan ? har inte testat den varianten än.
// Jocke

240 NOK. Första halvan var bra tycker jag, men efter sälsafarin väntade jag mest på att kunna köra hojen igen. Men eftersom jag körde varje dag så var 2,5 timmars avslappning ganska välkommen.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
nästa gång du är där ska du ta o traska iväg till Kjärebulten(om du inte redan gjort det) och hoppa ut på stenen o inse att du har nästan 1 km fritt fall under fötterna,, med lite tur kan du se färjan du åkte med,, den e bra liten uppifrån :yoparty

tack för tipset om kostnad,
mvh jocke

240 NOK. Första halvan var bra tycker jag, men efter sälsafarin väntade jag mest på att kunna köra hojen igen. Men eftersom jag körde varje dag så var 2,5 timmars avslappning ganska välkommen.

hass

Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA

Förstår inte riktigt frågan. På min resa bodde jag i vandrahem, motel och hotel. I storstädarna bodde jag på lite dyrare hotel (typ Thon eller nåt) för att vara nära pubarna/klubbarna. Sommar är Norges lågsäsong så man får ganska bra priser (förhållandevis eftersom Norge ÄR ju dyr).

nästa gång du är där ska du ta o traska iväg till Kjärebulten(om du inte redan gjort det) och hoppa ut på stenen o inse att du har nästan 1 km fritt fall under fötterna,, med lite tur kan du se färjan du åkte med,, den e bra liten uppifrån :yoparty

tack för tipset om kostnad,
mvh jocke

Nej fy fan, jag är jätte höjdrädd ju!

Last edited:

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Lofoten måste bara upplevas :yoparty
Mäktiga vyer och kanske för bra vägar? Vi kom dit norrifrån, från Andenes efter vår tripp till Nordkap förra veckan!

Här finns fler bilder: http://picasaweb.google.com/77mats/Nordkap2009?feat=directlink

Restid: 11 dagar
Längd: ca 450 mil
Färjor: 6 st

Betyg: 9,9 av 10 (avdrag pga regn 3 sista dagarna hem)

Bifogat

• DSC_6258.jpg
    DSC_6258.jpg
    70.4 KB · Visningar: 169

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Först och främst vill jag tacka för en kanontråd med många bra tips :tummenupp

Jag och en polare tänkte ta en veckas semester i Norge och efter att jag kollat igenom tråden så ser våran prel rutt ut så här:
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=283388&stc=1&d=1249600905

Någon som har några synpunkter? Sträckan totalt skulle vara 255mil enl google, fixar man det på en vecka? Svara gärna snabbt då vi drar nu på lördag. :)

Tack på förhand!

Bifogat

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    247.3 KB · Visningar: 474

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Först och främst vill jag tacka för en kanontråd med många bra tips :tummenupp

Jag och en polare tänkte ta en veckas semester i Norge och efter att jag kollat igenom tråden så ser våran prel rutt ut så här:
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=283388&stc=1&d=1249600905

Någon som har några synpunkter? Sträckan totalt skulle vara 255mil enl google, fixar man det på en vecka? Svara gärna snabbt då vi drar nu på lördag. :)

Tack på förhand!

Borde kunna gå bra, blir ju en 36 mil om dagen. Många timmar i sadeln varje dag iofs men bör fortfarande bli en del tid att vila upp på em / kvällarna.

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Lyfter denna tråd lite...

Planerar att genomföra följande tripp i sommar. Har läst hela denna tråd och snappade någonstans upp, att man fick ut mer om man körde sträckan trollstigen och någon annan väg från ett visst håll. Någon som har upplevt det?

Planen just nu är att åka motsols, dvs att trollstigen körs i riktning söder ut.

Bifogat

• N-route.JPG
    N-route.JPG
    201.9 KB · Visningar: 196

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Det bär förhoppningsvis mot Norge i sommar igen, i år blir det södra Norge som skall utforskas. Det finns bra mycket mer än Geiranger och trollstigen....

Är det nån som åkt den så kallde Nordsjö vegen längs Norges sydvästra kust och har nån matnyttig information att bistå med.

Väg 44 mellan Sandnes och Flekkefjord.

http://www.nordsjovegen.no/Default.aspx?tabid=1280

http://www.google.se/maps?ie=UTF8&ll=58.4161,6.740112&spn=1.132117,3.556824&z=9

En liten snutt från nån snubbe som roddat lastbil där, ser intressant ut..

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/o07rYldc9iI&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/o07rYldc9iI&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5kLeCjljpR4&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/5kLeCjljpR4&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/as1IwC2716s&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/as1IwC2716s&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

jari69

http://jari.blogg.se/
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
Suzuki GSX 750 och DL1000 V-Strom
Det bär förhoppningsvis mot Norge i sommar igen, i år blir det södra Norge som skall utforskas. Det finns bra mycket mer än Geiranger och trollstigen....

Det är sant att det finns mycket mer än Trollstigen och Geiranger, vart du än åker så är det svårt att missa hojvänliga vägar och spektakulära vyer som dessutom är väldigt lättåtkomliga för oss Svenskar... Det man skall tänka på är att man inte kommer så långt per dag, om man vill se och uppleva... 30-45 mil är lagom dagsetapper om man skall turista, lägg på transportsträcka de första dagarna så man kommer fram till området man vill utforska hyfsat snabbt och du hinner inte uppleva hela Norge på en tur/säsong... ;-)

Sitter själv och funderar på en 10 dagars tur till Lofoten med omnejd i sommar.. Tror inte jag skall planera så mycket denna gång som sist, bara de första dagarna och sedan gå på känsla.. :)

Trollstigen, Geiranger och mycket mer (322mil av Norge): http://jari.blogg.se/category/langturer.html

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Själv tycker jag max 35 mil om dagen i Norge är fullt tillräckligt om man skall uppleva landet som turist och känna att man verkligen har tid att göra dom där oplanerade avstickarna som ofta dyker upp.

Åker tidigt på säsongen, andra veckan i juni, då är det mesta öppet vad gäller attraktioner och campingar/hyttebyar och väldigt lite turister i farten, dvs lite bilköer och gott om lediga stugor.

Last edited:

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
k9
passa på att klämma in en bandag på turen på kända banan rudskogen (där dom har gatebil) anmäl er på: racedays.se mycket nöje

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Alldeles för långa pass för min smak, 20-25 mil om dagen räcker absolut i Norge, tycker jag.

Väg 44 har jag hört om, och vi planerar att köra den i sommar, den ser fin ut :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO