Norgeresa, önskar tips..

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Tjena
Mo i Rana, va kul, reespect. :D
Hur många mil blev det på två dgr?

Vet inte riktigt hur långt det blev, hade inte riktigt koll. Enligt Googlemaps skulle det vara bortåt 180 mil vilket mycket väl kan stämma. Riktigt skön tur och det blir kul att ta den på andra hållet också. Får se om jag tar det lite lugnare då, polisen är ju ganska heta på att ha fartkontroller...

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Vet inte riktigt hur långt det blev, hade inte riktigt koll. Enligt Googlemaps skulle det vara bortåt 180 mil vilket mycket väl kan stämma. Riktigt skön tur och det blir kul att ta den på andra hållet också. Får se om jag tar det lite lugnare då, polisen är ju ganska heta på att ha fartkontroller...

Gött, ja ta det lugnt.
Själv körde jag till Mo i Rana och tillbaka över en helg (fre-sön) en gång (när jag bodde i Kristinehamn), riktigt skön "idiottur"...:D

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Kom precis hem från min tur i Norge. Mina 190 mil blev ca 205. E6an var rätt tråkig kurvmässigt. Skulle iof vart lite mer kul om det gick öka på med 50kmh men knepigt med omkörningssträckor och alldelles för mycke långsamma bilar (dom ligger 70-80 där).. Fina vyer dock:)

Från Rauma norr om trollstigen via Geiranger och hela 63an ner till den övergår till e15 är det fina vägar men mest naturmässigt.

E15 österut är rätt bred och lite racingkänsla men som sagt inga kurvor som Bulten=P

51an som går en bit öster om Lom och rakt söderut tills den tar i E16/Rv33 är fin. Den går verkligen ute i ingenting, berg så långt man kan se.

Mest kurviga vägen var nog E16 som går från oslo och norrut.

Såg totalt 2 poliser och båda var i oslo. Rätt lugnt annars:)

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Gött, ja ta det lugnt.
Själv körde jag till Mo i Rana och tillbaka över en helg (fre-sön) en gång (när jag bodde i Kristinehamn), riktigt skön "idiottur"...:D

Hehe, låter som en idiottur ja... Körde Mo i Rana - Lund på ca 40 timmar med 125a när jag var 17... Det var smärtsamt och tråkigt (körde inlandsvägen).

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Ni som varit där nyligen, hur har ni löst boende?
Tält?
Stuga?
osv..

Bo i stuga. Vi var 11 stycken och hyrde ofta två stugor för 4-6 personer, kostar ca 1200 NOK/st och natt. Det är det värt, slippa tält, spritkök osv
Bifogar bild från sovrummet kl 0100 i stuga i Eidfjord (avsevärt öster om Bergen):tummenupp

Bifogat

• 100_5005.jpg
    100_5005.jpg
    133.9 KB · Visningar: 163
Last edited:

Lukasz

...
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
929 hOnDa GaY cLuB edition
Going to Norway in beginning of august, roomsdalen area, troll wall and that area...wanna hike alot and watch those guys do their thing
[YOUTUBE-ID]fd-lxoMCg64[/YOUTUBE-ID]
Between august 13-15 Im watching this competition
www.worldbaserace.com
After that I'm gonna start heading south, fuck maps and plans, just gonna "go with the flow" and drive where my eyes take me. Probably gonna try to look for some jobs there as well to keep the cost of the trip down plus i will be able to stay there longer. If anyone wants to fallow the whole way there or join somewhere on the way drop me a PM
Any tips are also welcome:tummenupp

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Ni som varit där nyligen, hur har ni löst boende?
Tält?
Stuga?
osv..

Finns campingar precis överallt i norge och vissa sträckor är det bara någon km mellan dom. Dock efter att ha släpat på tält och allt sånt är då stuga ett bra alternativ om du får ihop 4 pers så det blir lite billigare att dela en hytte. Du lär endå ha en rätt tjock sovsäck om du tältar och annars gåre nästan sova i kläderna i stugan om du vill minimera packningen. Camping kostar runt 120 nok för en mc o tält.

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Finns det hytter enbart för 2 pers, tänker kostnadsmässigt.
Jag och sambon åker på måndag morgon.

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Kom hem igår efter en vecka i norge!
Hållt oss till småvägar och vilka vägar vi kört!!
Tokigt fint väder hade vi hela vecka och vägarna var rena drömmen.
Trollstigen är fin men endast utseendemässigt... vägarna kring Geiranger är däremot överjävligt bra!

Om ni åker från Geiranger och åker söderut så kör vägen mot Lom och kör sedan väg 55 mot sogndal! Det är Europas högsta väg med grymt vackert landskap! efter vägen ska ni svänga av i Turtagø tror jag det hetta och köra mot Över årdal. Tänk er Saga om ringens landskap med vägar som är 1,5 bilbredd och perfekta!

8c3ef7b443c659511eb7c236dc99fd27.jpg

Ett snapshot från vägen till Över ådal

1974014dbcc37ab2579c3b9dbce4e81e.jpg

Vägbom på toppen 14grader varmt! :tummenupp

27450d700edf30d3175eacbfe90c47cd.jpg

38a2a1e8b1025d0a99a30e14912ad88e.jpg

3fe2cdbf129988c1ec83c0f29e0f155c.jpg

fdd0cc7e1497dd2a7687484a07e95b6c.jpg

a7ccc8468c8623ab21368ce4ca5aa121.jpg

fd5170c88bd274cc51668b8c34006e0e.jpg

Vägen upp till Dalsnibba

bc6af0746377bf92ae1a99a4ee130251.jpg

cbb6fdd40b81a65ab2161b7c6b9bef3c.jpg

Alla som äger en motorcykel måste någon gång för uppleva dessa vägar!
Det enda negativa med att åka till Norge är att du aldrig vill köra mc i sverige igen :död

Last edited:

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Kom hem igår efter en vecka i norge!
Hållt oss till småvägar och vilka vägar vi kört!!
Tokigt fint väder hade vi hela vecka och vägarna var rena drömmen.
Trollstigen är fin men endast utseendemässigt... vägarna kring Geiranger är däremot överjävligt bra!

Om ni åker från Geiranger och åker söderut så kör vägen mot Lom och kör sedan väg 55 mot sogndal! Det är Europas högsta väg med grymt vackert landskap! efter vägen ska ni svänga av i Turtagø tror jag det hetta och köra mot Över årdal. Tänk er Saga om ringens landskap med vägar som är 1,5 bilbredd och perfekta!

Det enda negativa med att åka till Norge är att du aldrig vill köra mc i sverige igen :död

Kan du slänga upp en karta på vilka vägar ni åkte? Jag och sambon tänkte dra till norge om 3v ungefär.. blir nog en 7dagars trip kanske något mer... Vad kostade väg tullarna?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
vägtullarna var oftast gratis för mc...
dock den du ser på bilden kostade 25 nok färjorna kostade mellan 45 och 55 nok

vet inte riktigt hur man gör en färdväg med ex google... men ska försöka knapa ihop en.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

Gjorde nog ungefär samma resa för 3 år sedan,,,,,, jag blir lite tagen när jag ser dina bilder. Trollstigen norr ifrån,,,,,,,
10006.jpg

10003.jpg

10008.jpg

10007.jpg

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
vägtullarna var oftast gratis för mc...
dock den du ser på bilden kostade 25 nok färjorna kostade mellan 45 och 55 nok

vet inte riktigt hur man gör en färdväg med ex google... men ska försöka knapa ihop en.

Vore dö najs :) Vad för pack väskor har du på din ER? Tjejen är dö sugen på en sån hoj och som tjej hon är så gillar hon ju väskor :va

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Ja visst är det fantastiska vägar:banana så nära och så bra:tummenupp
När man ser bilderna kommer minnena tillbaka.Nu var det några år sen jag var där men det känns som att det är dags igen.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0