Norgeresa, önskar tips..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
tänkte ev åka över till norge första veckan i juni, typ röros - geiranger - ålesund och tillbaka, har en liten undran över hur det är med tillgång till hytter under den tiden, tänkte främst på om campingarna ens har öppet 1:a veckan i juni

Inga problem. Det finns gott om dom överallt :tummenupp

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Har varit och åkt i Norge nu i fyra dagar. Helt otroligt bra och rolig körning!!! Ni som inte gjort det - gör det. Jag är helt "frälst".:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Har varit och åkt i Norge nu i fyra dagar. Helt otroligt bra och rolig körning!!! Ni som inte gjort det - gör det. Jag är helt "frälst".:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Vart körde du?

Vi ska dra upp på torsdag...fagernes-Övre Årdal-sommervejen-å runtomkring där och sen mot bergen...

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Vart körde du?

Vi ska dra upp på torsdag...fagernes-Övre Årdal-sommervejen-å runtomkring där och sen mot bergen...

Generellt sett, kör på småvägarna. De är hur kurviga som helst och ofta väldigt bra asfalt och klart mycket mer att se.

Vi körde Vänersborg- via Ed- norr om Oslo och småvägar till Hemsedal där vi bodde första natten.

Dag 2 norr ut mot Lerdal och sedan söderut, kör inte tunneln (på 25 km) utan kör gamla vägen över fjället "turistvägen", snövallar på upp till 5 meter höga med vägen helt torr. Sedab tog vi småvägar och bodde på campingstuga i Eidfjord. Eidfjord ligger ost om Bergen-> kanonbra boende och fina vägar.

Dag 3
Småvägar över Hardangervidda. "Sicka vägar"!!! ingen trafik och massor av kurvor!! Bra asfalt. Körde till Nododden och boende utanför Horten.

Dag 4 Över mot Sverige och västkusten söderut längs kusten och tillbaka till Vänersborg.

Erfarenheter: Lägg mycket tid att köra längs Norges västkust och fjäll, ta småvägar. Det kan vara kallt på kalfjället, vi hade som lägst 3,5 grader men värmen av den fina körningen uppväger det lätt.
Ha en fin tur!

Bifogat

• 84.jpg
    84.jpg
    97.5 KB · Visningar: 271

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Generellt sett, kör på småvägarna. De är hur kurviga som helst och ofta väldigt bra asfalt och klart mycket mer att se.

Vi körde Vänersborg- via Ed- norr om Oslo och småvägar till Hemsedal där vi bodde första natten.

Dag 2 norr ut mot Lerdal och sedan söderut, kör inte tunneln (på 25 km) utan kör gamla vägen över fjället "turistvägen", snövallar på upp till 5 meter höga med vägen helt torr. Sedab tog vi småvägar och bodde på campingstuga i Eidfjord. Eidfjord ligger ost om Bergen-> kanonbra boende och fina vägar.

Dag 3
Småvägar över Hardangervidda. "Sicka vägar"!!! ingen trafik och massor av kurvor!! Bra asfalt. Körde till Nododden och boende utanför Horten.

Dag 4 Över mot Sverige och västkusten söderut längs kusten och tillbaka till Vänersborg.

Erfarenheter: Lägg mycket tid att köra längs Norges västkust och fjäll, ta småvägar. Det kan vara kallt på kalfjället, vi hade som lägst 3,5 grader men värmen av den fina körningen uppväger det lätt.
Ha en fin tur!

Va gött det låter...

Vi har tänkt åka Oslo-fagernes-övre årdal-sen nån sommarväg över Jotunheimen till Turtagre-sen kanske färja från Kaupanger till Gudvangen.
Sen får vi improvisera...

Nu verkar det bli regn å bös hela helgen så det kanske blir uppskjutet...

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Jag knegar och bor i Åndalsnes och kan intyga att det finns många fina vägar här omkring. :tummenupp

Tänk bara på att hålla hastighetsgränserna när ni åker i Norge. Eller kolla i alla fall upp hur fort ni har råd att åka. De senaste veckorna har jag hört om många motorcyklister som åkt dit här omkring. Själv har ja ett fängelsestraff som väntar pga fortkörning för några veckor sedan.....:gnissla

Last edited:

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Det går att köra relativt "friskt" i Norge, om man gör det på rätt ställen. E-vägar och större riksvägar (eller generellt vägar med en del trafik) är INTE rätt ställen.

Här är en lista över sträckor som kommer att få extra uppmärksamhet av polisen i sommar. Ni kan ju kolla om ni kör någon av dessa sträckor på era resor, och i så fall vara extra varsam där.

Lycka till!

* EV39 Kristiansand - Lohnelier
* E39 Vestre skogsfjord – Vigeland
* E39 Herdalsletta, Lene - Rom
* EV39 Flekkefjord - Rogalands grense
* E39 avkjøring rv. 44 Hinna - Åsen (Augelandstunnelen)
* E39 Tjensvollkrysset - Høye, krysset Fv 480 (Randaberg)
* E18 Longum - grensen til Vest-Agder
* RV9 Mosby – Skarpengland
* RV9 Langevannet – Hægeland
* RV9 Kile – Aust-Agder grense
* RV454 Vennesla -Skarpengland
* RV41 Timenes - Senumstad bru
* RV42 Stoa ( krysset E 18) - Libru
* RV420 Biesletta (krysset E 18) - Grimstad sentrum
* RV409 Tromøybroa - Kongshavn
* RV44 Mariero - Stavanger Sentrum
* RV44 Klepp - Sandnes sentrum
* RV509 krysset Regimentsveien Alvest - krysset Ragbakken
* RV510 Nesbuveien, krysset Fv 395 Grannesveien - krysset Kv5730 (Sandsletta)

Vestfold og Telemark politidistrikt:

* E18 gjennom Vestfold politidistrikt
* E134 gjennom Telemark
* RV308 Tønsberg - Tjøme
* RV40 Lågendalen
* RV32 Steinsholt-Skien
* RV36 Porsgrunn - Seljord
* RV38/RV358 Kragerø - Drangedal -Treungen

Østfold og Follo politidistrikt:

* E18 Ørje - grensen til Oslo
* RV152 Drøbak - grensen til Oslo
* RV120 Elvestadkrysset - Ytre Enebakk
* E6 Svingenskogen - Sandsundbrua
* RV111 Rakkestadsvingen - Rakkestad
* RV22 Idd kirke - Rahaugen
* RV22 Rahaugen - Rakkestad
* RV118 Svingenskogen - Borgenhaugen

Romerike og Hedmark politidistrikt:

* E6 Jessheim – Morskogen
* RV4 Oslo – Oppland Grense
* RV22/RV170 Isakveien(Lillestrøm)-Bjørkelangen
* RV2 Skarnes-Magnor (grensen til Sverige)
* RV20 Kongsvinger-Flisa
* E6 Morskogen - Uthus
* E6 Hamar-Mjøsbrua
* RV3 Kolomoen-Koppang
* RV3 Barkald-Kvikne
* RV2 Kløfta-Skarnes (Romerike)
* RV20 Flisa-Elverum
* RV213 Moelv-Oppland Grense

Gudbrandsdal og Vestoppland politidistrikt:

* RV4 Akershus gr. - Einavoll (Mjørlund)
* E6 Lillehammer - Sjoa
* RV33 Akershus grensen - Gjøvik
* E16 Bjørgo - Fagernes
* E136 Dombås - Grensen til Møre og Romsdal

Nordre/Søndre Buskerud og Asker og Bærum politidistrikt:

* RV35 Lerbergkrysset til Vikersund nord (x RV280)
* Krysset E134/E18 til fylkesgrense, Telemark
* Krysset E16/E18 i Sandvika til Fylkesgrensen på Sollihøgda
* E16 Fylkesgrensen på Sollihøgda til krysset rv.7 ved Hønefoss
* RV7 Hønefoss til Fylkesgrensen på Hardangervidda v/ Halne Fjellstue
* E16 Krysset rv.7 til Nes i Ådal
* RV283 Drammen by til Mjøndalen

Haugaland, Sunnhordland, Hordaland og Sogn og Fjordane politidistrikt:

* E39 Arsvågen – Tysvær
* E134 Ølen - Haugesund x Rv 47
* Rv 47 Skudenes – Haugesund krysset E 134
* E39 Halhjem fk – Nygårdstangen (Bergen)
* E39 Tellevikkrysset – Romarheim bru
* Rv 555 Florida (Bergen) x E 39 – Eide
* Rv 562 Ørjebekk krysset Rv 555 – Åsebø krysset Rv 563
* E16 Hordaland grense / Jordalselva – Voss vest
* E16 Voss – Trengereid krysset Rv 7
* E16 Oppland – Hordaland grense/Jordalselva
* Ev39 Lavik – Førde
* E39 Førde – Skei krysset Rv 5

Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag politidistrikt

* E6 Støren - Tonstad
* E6 Oppdal - Støren
* E39 Klett-Forve bru
* RV65 Forve bru-Storås
* E6 Ranheim-Stjørdal til fylkesgrensen
* E6 Stjørdal fra fylkesgrensen -Levanger
* RV17 Asphaugen-Namsos
* E6 Levanger- Steinkjer
* E6 Steinkjer-Snåsa
* E14 Stjørdal - Hegra
* Sunnmøre politidistrikt:
* E39 Moa (Ålesund) - Vestnes
* E136 Kjelbotnen - grensen til Oppland

Helgeland, Salten og Midtre Hålogaland politidistrikt:

* E6 Majavatn - Mosjøen
* E6 Dunderlandsdalen
* E6 Saltdal - Hamarøy
* RV80 Fauske - Bodø
* E6 Narvik - Gratangsfjell
* E10 Bjerkvik - Tjeldsund bru
* RV83 Tjeldsund bru - Harstad
* E10 Lødingen - Sortland
* E10 Fiskebøl - Å

Troms, Vest-Finnmark og Øst-Finnmark politidistrikt:

* E6 Bardu – Rundkjøringen Rv86
* RV855/RV86 Buktamo-Finnsnes
* RV862 Kvaløysletta- Kaldfjord
* E8 Tromsdalen-Fagernes
* E6 Storslett – Langslett
* E75 Vadsø-Varangerbotn
* E6 Høybuktmoen-Kirkenes
* E6 Kåfjord – Rafsbotn (Alta)
* E69 Olderfjord – Honningsvåg
* RV94 Kvalsund - Hammerfest
* E6 Billefjord - Lakselv
* FV312 Nordlenangen - Svendsby
* RV91 Svendsby - Lyngseidet

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Jag knegar och bor i Åndalsnes och kan intyga att det finns många fina vägar här omkring. :tummenupp

Tänk bara på att hålla hastighetsgränserna när ni åker i Norge. Eller kolla i alla fall upp hur fort ni har råd att åka. De senaste veckorna har jag hört om många motorcyklister som åkt dit här omkring. Själv har ja ett fängelsestraff som väntar pga fortkörning för några veckor sedan.....:gnissla

Fängelse alltså...vad hände? Hur fort måste man köra för att få det?
Vilket e det roligaste området att köra hoj i där uppe?

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Fängelse alltså...vad hände? Hur fort måste man köra för att få det?
Vilket e det roligaste området att köra hoj i där uppe?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206304

Kolla på kartan. Välj småvägar istället för de stora. Jag har faktiskt inte hunnt bränna runt så mycket som jag skulle vilja. Men om du är i området så ta en tur ut till Ålesund. Kör trollstigen och atlanterhavsvägen.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Va gött det låter...

Vi har tänkt åka Oslo-fagernes-övre årdal-sen nån sommarväg över Jotunheimen till Turtagre-sen kanske färja från Kaupanger till Gudvangen.
Sen får vi improvisera...

Nu verkar det bli regn å bös hela helgen så det kanske blir uppskjutet...

Vi hade också en världelös väderprognos med risk för regn osv men det blev inte alls så. Lite duggregn någon timme bara. Omslagen sker fort när det är "fjällterräng"
MEN, vi såg tre st radarkontroller dessa dagar, även på småvägar så håll utkik. De var i närheten (någon mil utanför) av samhällen (Hemsedal, geilo och moss)

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Klistrade ihop en karta från google och såhär blir min resväg i grova drag:banana
Vill få med geiranger och trollstigen men inte dra på med mer än 200 mil totalt.

kartasthlmtrollstigensm.jpg

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Klistrade ihop en karta från google och såhär blir min resväg i grova drag:banana
Vill få med geiranger och trollstigen men inte dra på med mer än 200 mil totalt.

kartasthlmtrollstigensm.jpg

Sticker iväg den 1a augusti sammanlagd resväg blir 192 mil, räcker bra i min värld!!
Vendelsö - Sälen
Sälen - Lillehammer
Lillehammer - Geiranger
Geiranger -Åndalsnes
Åndalsnes - Röros
Röros-Mora
Mora - Vendelsö

PolR

Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Ska köra upp till Mo i Rana på måndag från Gbg. Har tre dagar på mig, ska jag ändra något, hade ju gärna fått med trollstigen men vet inte om det finns tid för det, har 168 mil som det är...

Låter som en kul resa:) du Passerar ju nästan trollstigen så synd att inte åka där. Lägg om rutten en aning; flytta punkt C 6 mil västerut och då får du med Geiranger fjorden och trollstigen. Alltså där du har "Rauma" går det en avstickare söderut. Sväng in så du kommer upp där då?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Låter som en kul resa:) du Passerar ju nästan trollstigen så synd att inte åka där. Lägg om rutten en aning; flytta punkt C 6 mil västerut och då får du med Geiranger fjorden och trollstigen. Alltså där du har "Rauma" går det en avstickare söderut. Sväng in så du kommer upp där då?

Jo det var väl det som var en av mina funderingar. Hade tänkt ta den på vägen ner åtminstone då jag inte har samma tidspress då. Vet inte riktigt hur mkt tid det tar att köra, har kört upp en gång på 125a, inlandsvägen, och då tog vi gott om tid på oss när det tog tre dagar - tog 1,5 hem... Jag vill ju inte gärna behöva stressa tredje dagen för att jag inte hunnit tillräckligt långt. Å andra sidan kan man köra långt in på kvällen eftersom jag kör in i ljuset.

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jo det var väl det som var en av mina funderingar. Hade tänkt ta den på vägen ner åtminstone då jag inte har samma tidspress då. Vet inte riktigt hur mkt tid det tar att köra, har kört upp en gång på 125a, inlandsvägen, och då tog vi gott om tid på oss när det tog tre dagar - tog 1,5 hem... Jag vill ju inte gärna behöva stressa tredje dagen för att jag inte hunnit tillräckligt långt. Å andra sidan kan man köra långt in på kvällen eftersom jag kör in i ljuset.

Då var jag framme. Det tog kortare tid än väntat (2 dagar istället för 3) men bjöd på bättre körning än jag hoppats på. Färdvägen blev slutligen denna:
http://maps.google.com/maps?f=d&sou...ll=61.924735,7.940369&spn=0.7032,2.120361&z=9

Vill slå ett slag för väg 15 (eller var det 51?) och väg 78 som var väldigt trevliga och blev en trevlig bonus som jag inte räknat med. Hastigheten pendlade mellan 100 och 120 ungefär och tog inga långa stopp förutom när jag sov strax efter Geiranger. Personligen tyckte jag att både Geiranger och Trollstigen definitivt inte var höjdpunkterna på resan men det kan ha varit en kombination av blöthet, dåligt väder och kyla som gjorde att det inte fick all sin charm. Dessutom körde jag ju nerför båda dessa sträckor vilket ur körningsperspektiv inte var min favorit.

Väg 15 (51?) däremot bjöd på fina vägar och fantastiska vyer då vädret fortfarande var bra då. Njöt i fulla drag och lyckades ta några bilder innan batteriet på kameran började ta slut.

Väg 17 och väg 78 var riktigt fina också, nästan ingen trafik och slingriga vägar. Dessutom mestadels uppehåll så jag kunde ligga och köra långa pass utan att förfrysa fötter och händer. Självklara tips är riktigt vattentäta handskar och stövlar - mina är inte det...

PolR

Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Sådär imorn blir det avfärd för mig då, 6-7 dagar, 190-220 mil beroende om jag lägger till atlanterhavsveijen. Hoppas bara jag slipper frysa häcken av mig i tältet=P haha. Någon med erfarenhet av att köra gasolköket på lägsta effekt inne i tältet?

Har även fått ström till portabla dvd:n från hojen så blir bortåt 40 timmar film i packningen med:)

Blir nog gött om dock solo. Wish me luck

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...