Norgeresa, önskar tips..

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Tackar.. ska kika på dom :) Hur gick det fick du ihop nån liten guide över hur ni körde?

försökte knapa ihop en nyss men går inge vidare...
Körde iaf från trondheim till tømmervåg och sedan färjan över till kristiansund.
Körde sen till Bud och efter det till Molde. Sen körde vi till Sølsnes och färjan över där. Sen till Ålndalsnäs och vidare över trollstigen och mot Geiranger.
Sen körde vi till Lom och där körde vi ner mot turtagrø där vi genade över mot øver ådal. därifrån mot Lærdalsøyri precis innan där europas längsta tunneln börjar... Där gjorde vi en miss iofs och körde tunneln! fanns en grymt fin väg över berget som är ca 4 mil och enligt rykten grymt läcker!. Sen efter det körde vi snabbaste vägen mot Oslo! hoppas du förstår hur jag körde annars får du fråga... ska upp 05:20 i morgon så hinner inte skriva mer :tummenupp lycka till på resan!

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Finns det några bra vägval /övernattningar i Södra Norge om man endast vill ta en tur på ca 30-50mil?
Jag tänkte utgå från Strömstad och sedan komma in i Sverige igen någonstans i höjd med Oslo.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag kom över till sverige i dag efter några nätter i norge och är nu i karlstad för övernattning... Favoriten blev geiranger med trollstigen och dalsnibba som ligger på 1500 meters höjd, runt hörnet... Helt fantastiskt... Men då hade vi tur med vädret oxå... Jag printade ut den här och körde på, delvis.. http://www.mctouring.se/mctour/uploadfiles/webbshop/Norge_MCtouring_2007.pdf
Vill du köra en kortare bit som du säger så gå på geiranger med omnejd och tillbax...

Ser nu att du antagligen bara vill över o köra över dagen... Då kan det bli jobbigt med det vägvalet!

Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
försökte knapa ihop en nyss men går inge vidare...
Körde iaf från trondheim till tømmervåg och sedan färjan över till kristiansund.
Körde sen till Bud och efter det till Molde. Sen körde vi till Sølsnes och färjan över där. Sen till Ålndalsnäs och vidare över trollstigen och mot Geiranger.
Sen körde vi till Lom och där körde vi ner mot turtagrø där vi genade över mot øver ådal. därifrån mot Lærdalsøyri precis innan där europas längsta tunneln börjar... Där gjorde vi en miss iofs och körde tunneln! fanns en grymt fin väg över berget som är ca 4 mil och enligt rykten grymt läcker!. Sen efter det körde vi snabbaste vägen mot Oslo! hoppas du förstår hur jag körde annars får du fråga... ska upp 05:20 i morgon så hinner inte skriva mer :tummenupp lycka till på resan!

Vi stannade i Lærdalsøyri natten som va... jösses va den var öde, den byn... Och i dag när vi passerade oslo så tänkte vi ta oss en bit mat på vägen längs E18 men det finns ju inget att äta längs vägarna utanför oslo, verkar det som

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Vi stannade i Lærdalsøyri natten som va... jösses va den var öde, den byn... Och i dag när vi passerade oslo så tänkte vi ta oss en bit mat på vägen längs E18 men det finns ju inget att äta längs vägarna utanför oslo, verkar det som

jo men visst var det en rätt fräsch kamping där? lite väl fräsch vill jag minnas... Tog kampigen som ligger precis söder om tunneln låg väldigt fint intill en fors :tummenupp mindre husbilar och barn...

Innan vi åkte till norge såg jag fram emot långa tunnlar...
Den tidiga morgon som vi skulle åka till Oslo höll jag på frysa ihjäl efter ca 4st ~ 1,5 - 3km långa iskalla tunnlar (ca 5-8grader)
Efter det var vi ganska mättade på tunnlarna :tungan
Speciellt kompisen som körde med svart visir! han var tvungen att fälla upp visiret i tunnlarna. Jag däremot med spegelvisir klarade mig bra :tummenupp

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
jo men visst var det en rätt fräsch kamping där? lite väl fräsch vill jag minnas... Tog kampigen som ligger precis söder om tunneln låg väldigt fint intill en fors :tummenupp mindre husbilar och barn...

Innan vi åkte till norge såg jag fram emot långa tunnlar...
Den tidiga morgon som vi skulle åka till Oslo höll jag på frysa ihjäl efter ca 4st ~ 1,5 - 3km långa iskalla tunnlar (ca 5-8grader)
Efter det var vi ganska mättade på tunnlarna :tungan
Speciellt kompisen som körde med svart visir! han var tvungen att fälla upp visiret i tunnlarna. Jag däremot med spegelvisir klarade mig bra :tummenupp

Ja, den såg nice ut... Hade med mig tält, men lyckades undvika att använda det... bodde på lindström hotell inne i byn... Med 700 japaner :gnissla...
Ja, svart visir är inte att rekomendera där... Dålig belysning som fan!

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag åker på måndag!

Åker till Norge på måndag. Ska vara där i 10 dagar. :banana

Planen är inte helt fast men ungefär så här:

Stockholm -> Oslo
Oslo -> Dombås
Dombås -> Kristiansund
Kristiansund -> Stryn
Stryn -> Bergen
Bergen -> Stavanger
Stavanger -> Sirdal
Sirdal -> Kristiansand
Kristiansand -> Fredrikstad
Fredrikstad -> Stockholm

Last edited:

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Hoj
Honda VFR 800 -08
Kom hem igår efter en vecka i norge!
Hållt oss till småvägar och vilka vägar vi kört!!
Tokigt fint väder hade vi hela vecka och vägarna var rena drömmen.
Trollstigen är fin men endast utseendemässigt... vägarna kring Geiranger är däremot överjävligt bra!

Om ni åker från Geiranger och åker söderut så kör vägen mot Lom och kör sedan väg 55 mot sogndal! Det är Europas högsta väg med grymt vackert landskap! efter vägen ska ni svänga av i Turtagø tror jag det hetta och köra mot Över årdal. Tänk er Saga om ringens landskap med vägar som är 1,5 bilbredd och perfekta!

Alla som äger en motorcykel måste någon gång för uppleva dessa vägar!
Det enda negativa med att åka till Norge är att du aldrig vill köra mc i sverige igen :död

fan vilka läckra bilder!

Planerar att åka en sväng med några kollegor om ett par veckor, blir nog en tur ner till Trollstigen från Luleå! måååånga mil hehe

Funkade ER6:an bra på en norgetur? motor/komfortmässigt osv?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
fan vilka läckra bilder!

Planerar att åka en sväng med några kollegor om ett par veckor, blir nog en tur ner till Trollstigen från Luleå! måååånga mil hehe

Funkade ER6:an bra på en norgetur? motor/komfortmässigt osv?

Den gick som tåget :tummenupp
förbruking låg mellan 0,45 och 0,6 oftast runt 0,55.
Tycket den kändes som gjort för dom smala kurviga vägarna kring Geiranger :tummenupp lätt och smidig med bra bottenvrid på dom extremt krokiga vägarna.
GPR slutburken gjorde sitt i tunnlarna också :yoparty:cdevil
Klart man fick lite stenröv efter dom längre strapatserna men det räcker med en liten bensträckare så går det över.

Silverräven

Varför inte?
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
CBR600
Åker till Norge på måndag. Ska vara där i 10 dagar. :banana

Planen är inte helt fast men ungefär så här:

Stockholm -> Oslo
Oslo -> Dombås
Dombås -> Kristiansund
Kristiansund -> Stryn
Stryn -> Bergen
Bergen -> Stavanger
Stavanger -> Sirdal
Sirdal -> Kristiansand
Kristiansand -> Fredrikstad
Fredrikstad -> Stockholm

Ett tips för sträckan Stavanger - Sirdal är att åka småvägarna utefter kusten till du kommer på väg 503, sen 503 upp till 45:an och så vidare till Sirdal. 503 är en smal väg med alldeles underbara kurvor!

Första delen av sträckan Sirdal - Kristiansand, den som går till valle heter suleskarvegen och kallas för "fjellets svar på Nürburgring" utav klick.no (Klick.no/mc)

Jag åkte Suleskar och 503 i måndags, fast från andra hållet.

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Hej!
Har duktigt läst igenom tråden för att ta del av allas tips för en lyckad mcsemester i Norge. Jag och en polare ger och iväg söndag v.29 och har tänkt vara borta en vecka.
Ska rita ihop en liten karta nu och försöka pricka in så många av allas tips som de bara går. Ska bli roligt de här!:)

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
k9
åk vägen om rudskogen på en av racedays.se bandagar i norge om ni ändå har vägarna förbi... rolig bana =)

hass

Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Ett tips för sträckan Stavanger - Sirdal är att åka småvägarna utefter kusten till du kommer på väg 503, sen 503 upp till 45:an och så vidare till Sirdal. 503 är en smal väg med alldeles underbara kurvor!

Första delen av sträckan Sirdal - Kristiansand, den som går till valle heter suleskarvegen och kallas för "fjellets svar på Nürburgring" utav klick.no (Klick.no/mc)

Jag åkte Suleskar och 503 i måndags, fast från andra hållet.

Tack för tipset!

Vad det gäller Stavanger - Sirdal hade jag tänkt att köra till ta färjan längst fjorden till Lysebotn och sedan köra den lilla kurviga vägen upp till toppen. Jag har hört att den ska vara speciellt bra.

Sedan har jag problem att hitta boende i Kristiansand så vi får se vart jag hamnar.

Silverräven

Varför inte?
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
CBR600
Tack för tipset!

Vad det gäller Stavanger - Sirdal hade jag tänkt att köra till ta färjan längst fjorden till Lysebotn och sedan köra den lilla kurviga vägen upp till toppen. Jag har hört att den ska vara speciellt bra.

Sedan har jag problem att hitta boende i Kristiansand så vi får se vart jag hamnar.

Det är iofs en ett ganska vackert landskap man åker igenom på färjan, men har för mej turen in till Lysebotn tar ca 4h... Det tiden hinner man hitta många sköna vägar på. Kolla bara upp med bokning av färgan, jag vet att bilar måste göra det men är osäker på hur det är med MC.

Edit:
Annars kan man ju köra sträckan mellan 45:an och lysebotn fram och tillbaka. Kom bara ihåg att det inte finns någon mack i Lysebotn, de närmsta finns i Sirdal eller Valle.

Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Finns det några bra vägval /övernattningar i Södra Norge om man endast vill ta en tur på ca 30-50mil?
Jag tänkte utgå från Strömstad och sedan komma in i Sverige igen någonstans i höjd med Oslo.

Åkte denna i måndags. Fin beläggning och trevliga vägar.
Speciellt 22:an mellan Halden och svenska gränsen.

.

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
cbr 1000
Hej! Ett tips är att åka fjällvägen över Aurland ,inte den långa tunneln.Korten tagna den 12/7-09 .195 mil på fyra dagar.

Bifogat

• IMG_4814.jpg
    IMG_4814.jpg
    228.7 KB · Visningar: 90
  • IMG_4817.jpg
    IMG_4817.jpg
    245.3 KB · Visningar: 96
  • IMG_4821.jpg
    IMG_4821.jpg
    226.7 KB · Visningar: 71
  • IMG_4838.jpg
    IMG_4838.jpg
    236.2 KB · Visningar: 85

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Vægen från Alta mot Trømsø (med bilfærja) :)

10++ før skøna kurvor, stigningar och nedførsbackar!!! Vilka vyer :) Høga fjæll, turkosa fjordvatten! Vi hade regn/extremt fuktigt men solen sken igenom molnen och sken upp bergvæggarna før oss idag! VACKERT var ordet! Imorgon ska vi åka efter tips av en tromsø-jænte mot Lofoten over øarna....Återkommer med bilder och betyg!

Horn1 900

Tunnplåtslagare
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Hornet 900 -02
Väg 76 är att varmt rekomendera om ni kommer så högt som i höjd med Piteå..

Har själv kört den alla gånger jag varit till norge på MC-semester (3 gånger)

hass

Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Nu har jag kört min Norge-resa. Fantastiskt fint landskap måste jag säga! Och vilka fina mc-väg det finns!

Körde nästan som plannerad:

Stockholm -> Oslo
Oslo -> Dombås
Dombås -> Kristiansund
Kristiansund -> Stryn
Stryn -> Bergen
Bergen -> Stavanger
Stavanger -> Kristiansand
Kristiansand -> Stockholm (74 mil!)

Måste rekomendera Lysebotn - Sirdal vägen dock! Turist-färjan tog 2,5 timmar och var kul och intressant. Sedan var det en smal och krockig väg med 22 hårnålssvängar upp till toppen och sen över 20 km av den bästa mc-väg som jag har åkt! Helt otroligt! Bifogar lite bilder av vägen. Fler bilder av resan finns här.

Bifogat

• DSC02485_w.jpg
    DSC02485_w.jpg
    157.1 KB · Visningar: 135
  • DSC02491_w.jpg
    DSC02491_w.jpg
    119.1 KB · Visningar: 130
  • DSC02497_w.jpg
    DSC02497_w.jpg
    102.3 KB · Visningar: 125
  • DSC02496_w.jpg
    DSC02496_w.jpg