Norgeturer 2012 the only one

oloand

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Triumph S3 -02 (krash). Nu Tiger XC -13
Vi är några som kommer köra Sthlm-Norge och köra runt där lite. 1 juli bär det av och sen måste iaf jag vara hemma till 5:e juli. Möjligt att de andra hänger kvar i Norge några dagar till. Vi kör BMW 1200GS och 800GS
:hej
1-4 juli är luckor i min kalender just nu. Jag skulle kunna köra upp från göteborg och möta upp i norge vid lämplig plats. Hur hade ni tänkt bo och äta, hyttor/tält, laga egen mat?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Vi är några som kommer köra Sthlm-Norge och köra runt där lite. 1 juli bär det av och sen måste iaf jag vara hemma till 5:e juli. Möjligt att de andra hänger kvar i Norge några dagar till. Vi kör BMW 1200GS och 800GS
Jag skulle kunna tänka mig att hänga på. Det där låter kul. Hur har ni tänkt göra med boende? Jag kommer att köra Tiger 800.

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Jag är en till villig kandidat att hänga på till Norge, då helst Trollstigen.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag o damen skall nog dit i sommar. Förmodligen andra halvan av Juli. Först Oslo och sedan Västlandet och norrut är tanken iallafall..

Tips o råd mottages tacksamt!
Vi blir två på min Multistrada 1200

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Söderut e18. dra av norrut vid Kragerö mot drangedal, roadracingbana några mil där, sväng vänser över fjället vid Bostrak, ta er vidare till Evje och deras södra camping. Nattis. Åk sedan till Tonstad, upp på fjället och ner i Lysebotn, tillbaka samma väg, men fortsätt över fjället till Valle, sedan norrut norrut norrut. Kan inte bli fel. Upp på sognefjäll via gamla vägen vid Aurland, fortsätt till Lom via Geiranger till Trollstigen, till Dombås, Folldal, Tynset, via Tolga, över fjället till Idre, sen hem. God tur, du är nu godkänd i kurvkursen.

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
R1 & Kymco 150
Härliga vägar, bra rutt-tips Tudor! :tummenupp:)
Söderut e18. dra av norrut vid Kragerö mot drangedal, roadracingbana några mil där, sväng vänser över fjället vid Bostrak, ta er vidare till Evje och deras södra camping. Nattis. Åk sedan till Tonstad, upp på fjället och ner i Lysebotn, tillbaka samma väg, men fortsätt över fjället till Valle, sedan norrut norrut norrut. Kan inte bli fel. Upp på sognefjäll via gamla vägen vid Aurland, fortsätt till Lom via Geiranger till Trollstigen, till Dombås, Folldal, Tynset, via Tolga, över fjället till Idre, sen hem. God tur, du är nu godkänd i kurvkursen.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Kompis och jag drar den 30 till Norge, vi kör via Storuman in till Mo I Rana, e6 norrut till Ofoten, färja till Lödingen på Lofoten. Ska vara där Tre eller fyra dagar, lånat stuga av bekant mitt på, dagsturer så vi hinner med hela ögruppen. Sedan bär det av med färjan till Bodö. Söderut på RV17. (http://www.kystriksveien.no/) Till Steinkjer. Sedan får vi se hur många dagar vi har kvar, men om tid finnes åker vi efter kusten med Trollstigen Geiranger, Sognefjäll och allt det där vanliga hemmåt. Längtan börjar bli svår nu....

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sticker iväg till Norge och Dalarna i morgon kväll! Ingen seriös Trollstigs-Geiranger-Lysebotn-tur utan en Norgetur Light.

Första kvällspasset bär till Rossö (Strömstad), där middag aväts.

Nästa morgon tar vi Idefjorden-Halden-väg 22 och vidare på mindre landsvägar upp i landet för att svänga av mot Sverige och Granfjällsstöten för övernattning.

Dagen därefter blir det en rundtur Sälen-Idre-Drevsjö-nedåt på norska sidan och tillbaka till Stöten för natten. (Vägtips här?)

Nästa dag en Dalatur runt Siljan. Ny övernattning i Stöten. (Vägtips här?)

Och som avslutning kör vi hem genom Värmland och Dalsland på småvägar. Som av en händelse kommer vi att råka passera Brudfjällsvägen på vägen söderut... :)

EDIT: för första gången åker jag till Norge på annan hoj än en caféracer!:) Kommer att vara en ny upplevelse att köra med kåphoj genom de norska regnskurarna istället för naket... Det blir min "nya" Sprint ST (en 2003:a) som får göra jobbet den här gången.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
:hej
1-4 juli är luckor i min kalender just nu. Jag skulle kunna köra upp från göteborg och möta upp i norge vid lämplig plats. Hur hade ni tänkt bo och äta, hyttor/tält, laga egen mat?

Planen är att korsa in till Norge via Idre, då slipper man de "tråkiga" bitarna i södra Norge utan kommer direkt till det göttiga :) Vi kommer nog ha med tält, men även bo i hytta nån natt eller två.

Tält för att kunna ha möjligheten att sova ute på fjället nånstans. Där är det ont om hyttor.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Bara att haka. Se mitt inlägg om boende ovan.
Vi lämnar Stockholm sön 1 jul alternativt redan dagen innan.

Reseplanen låter utmärkt! :tummenupp Måste fixa tält och sånt, men det känns inte som något hinder precis. :) Man skall se till att vara resklar till den 30:e alltså.

peterman63

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2007
Hoj
1985, Yamaha FZ750. 2006, Kawa ZZR1400
Om någon här planerar eller är sugen på en Norgetripp så tänkte jag försöka komma iväg en sväng vecka 30 dvs. 23-29 Juli. Inget bestämt mål överhuvudtaget så kom gärna med förslag.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Nyss hemkommen från Norge. Sundsvall till Trondheim via E14, sen kusten till Brönnöysund(goda räkor :), sedan Rv17 till Bodö(goda räkor även här), E6 till Mo i rana vilket var en ganska deprimerande stad, E6 dit var däremot riktig fin att åka, söderut och till Brönnöysund igen, Rv76 var väldigt fin och skoj, sen avslutningsvis Brönnöysund till Sundsvall via Gäddede, Strömsund, Hammarstrand. Drygt 260 mil på 5 dagar och ytterst lite regn, härligt...ImageUploadedByTapatalk1340098493.647097.jpg
Rv76

Tyckte det var lite otäck känsla vid låg fart då jag närmade mig hemmet...orsak..ImageUploadedByTapatalk1340098598.277298.jpg
..ett framhjulslager som sett bättre dagar.

ImageUploadedByTapatalk1340098652.922641.jpg
E6 från Bodö över saltfjället(tror det heter så, där man passerar polcirkeln)

ImageUploadedByTapatalk1340098751.642476.jpg
ImageUploadedByTapatalk1340098805.322913.jpg
ImageUploadedByTapatalk1340098848.392970.jpg
Och så ser jag ut
ImageUploadedByTapatalk1340098890.125240.jpg
Från Bodö på väg ut mot E6'an

Sent from my iPhone using Tapatalk

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Aight. På söndag bär det av från Sthlm. Några sticker redan på lördag. Vill nån haka så hojta.
Vi kommer vända hemåt på onsdag för att vara åter i Sthlm torsdag em senast.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Här är en till. tänkt sig 4dagar. första gången utomlands med hojen så sällskap vore trevligt. tänkt mig vecka 28 eller 29

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har kollat min kalender, stämt av med semester, ungar mm. Inhandlat tankväska och nytt bakgummi. Jag drar (ensam) mot Trondheim Vecka 31!:tummenupp
Har nämnt det tidigare, men planen är att därifrån ta mig söderut för den obligatoriska Trollstigen. På vägen dit stannar jag till hos en polare i Ålesund för nån bira. Stoppar gör jag när jag känner för det eftersom jag har tält. Resan är målet och då kan det ju bara vara vädret som ställer till det.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Aight. På söndag bär det av från Sthlm. Några sticker redan på lördag. Vill nån haka så hojta.
Vi kommer vända hemåt på onsdag för att vara åter i Sthlm torsdag em senast.

Tre desperados drar till Norge på söndag. Start Shellmacken, Bålsta 11:30, imorgon söndag om om någon har lust att så här i sista minuten säga: 'fuck it !' och följa med. Räkningar, kärringar, ungar och annat trist finns säkert kvar nästa vecka också.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Satt uppe till sena natten och planerade exakt färdväg, gjorde packlista och beställde karta.
Det dök upp en fråga, lite löjlig för er veteraner kanske, men vill bara minimera strul.
Hur funkar det med betalning av vägtullar och färjor? Betalning på plats, kort eller kontanter?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Satt uppe till sena natten och planerade exakt färdväg, gjorde packlista och beställde karta.
Det dök upp en fråga, lite löjlig för er veteraner kanske, men vill bara minimera strul.
Hur funkar det med betalning av vägtullar och färjor? Betalning på plats, kort eller kontanter?

Vägtullen koster inget för mc. Färjorna betalar du lätt med kort ombord.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA