Norrmän är smartare än svenskar

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag tror att det blir så i Sverige men de kommer aldrig erkänna att de är farliga för mc-folk. En ny väg i mina trakter sitter det ett annat mitträcke.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Vad hände med allt snack om en nollvision...., nej visst ja, mc förare räknas ju inte in där...:huvet

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Man blir ju inte förvånad, svenska myndigheter är nog bland världens mest envetna och tyvärr även mest inkompetenta, speciellt när det gäller trafiken.

Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
1 : Hur många frontalolyckor minskar med räcke? (samtliga fordon)
2 : Hur många mc förare drabbas negativt varje år? (vs inget räcke)
3 : Vad skulle det kosta med "säkrare" räcken för mc?

- Jämför kostnaderna. Personligen har jag ingen som helst fakta på detta men någonting säger mej att vajerräcken är lönsamma. Nollvision, visst. Sålänge det är billigt.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vajerräcke är nog det farligaste en motorcyklist kan köra vid och då kan detta trafikverk ta och stoppa upp sina nollvisioner om noll skadade och avlidna i trafiken långt upp någonstans där solen aldrig skiner.För övrigt så är det ju redan allmänt känt bland befolkningen i Sverige hur det Svenska vägnätet nästan vittrar bort pga dåligt underhållna vägar som i sin tur orsakar många otrevliga incidenter både på fyra och två hjul.

Så vassego regering och vägverk för den hänsynen till oss trafikanter. :finger

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Hur många motorcyklister har skadats eller dött på grund av vajerräcken, källa till det då.

Min utbildningslärare på risk1an eller om det var risk2an hävdar att det är inga som dött eller skadats allvarlig av vajerräcken som hela MC-Sverige påstår..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur många motorcyklister har skadats eller dött på grund av vajerräcken, källa till det då.

Min utbildningslärare på risk1an eller om det var risk2an hävdar att det är inga som dött eller skadats allvarlig av vajerräcken som hela MC-Sverige påstår..

Det är det absolut, däremot är det statistiskt sett säkrare med vajerräcken, sen hade det varit ännu mer statistiskt säkert med obligatoriska dieseldränkta kurvor, samt snitthastigheten skulle sänkas ytterligare.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ädit:
http://www.bilsport.se/artikel/aven-mc-forare-raddas-av-vajerracken/

Risken att mc-förare skadas svårt eller dödas har minskat med 40-50 procent på så kallad 2+1-väg med mitträcke, slår forskarna fast. Inga siffror som bevis
Men Arne Carlsson, forskningsledare för slutrapporten, är inte säker på att motorcyklisterna låter sig övertygas om vägarnas förträfflighet. Mc-förarna själva säger nämligen att de inte vågar köra på vägarna och nedgången i skadade och döda skulle kunna bero på att många motorcyklister helt enkelt bojkottat vägar med vajerräcke. VTI har inga siffror som kan bevisa motsatsen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Det har uppmärksammats olyckor där mc-förare skadats på vägar med vajer. Kritiken är inte tagen ur det blå.
Söker man på google får man ett par träffar. I första länken nämns datum för den andra olyckan och jag letade fram en artikel om den. Så sent som för ett par dagar skadades en mc-förare av vajerräcke enligt sista länken. Nu får man kanske inte glömma att det finns andra faktorer i samband med olyckor. Själva räcket utgör inte hela sanningen bakom utgången.

http://gd.se/nyheter/blaljus/1.4968827-motorcyklist-skadad-i-olycka
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.4896395-man-dog-i-mc-olycka
http://topnews.se/66748-3420-mc-forare-allvarligt-skadad-efter-olycka-vid-staffanstorp/

Little lady

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Street Triple R
Enligt det som stod på Bike så hade norrmännen räcken som var lika dyra som vajerräcken men säkra för hojåkare. Frågan är väl inte "räcken eller inte räcken" utan snarare vilken typ av räcken man vill ha.
Själv tar jag hellre ett vajerräcke än en lastbil i nosen om jag nu måste välja.
Hellre det än det här iaf http://www.bike.se/nyheter/video-kraschtest-med-motorcykel

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Enligt det som stod på Bike så hade norrmännen räcken som var lika dyra som vajerräcken men säkra för hojåkare. Frågan är väl inte "räcken eller inte räcken" utan snarare vilken typ av räcken man vill ha.
Själv tar jag hellre ett vajerräcke än en lastbil i nosen om jag nu måste välja.

På hoj tar jag en lastbil rakt framifrån om alternativet är vajerräcket.

Det låter kanske drastiskt men så är det faktiskt, en svag höger i ostskivarfållan så är man kokt i bajs oavsett vad man gör när skiter händer.

Kasandes på röven i mötande körfält är iaf 50/50 eller i många fall mycket högre chans att inte slå in i hårda mötande/statiska föremål.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Fast om räcken är så farliga så är det sunt att vara extra försiktig när man passerar dessa.
Därmed bör hastigheten för motorcyklar sänkas avsevärt på dessa sträckor, om man nu inte är dödspilot!:död

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Norrmän smartare än svenskar? En bragd likvärdig med att som enda överlevande dra ett andetag bland en hög lik...:glömdet

Å andra sidan kom ju Fremskrittpartiet med i regeringen på andra sidan bergsknallen...:zpy

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fast om räcken är så farliga så är det sunt att vara extra försiktig när man passerar dessa.
Därmed bör hastigheten för motorcyklar sänkas avsevärt på dessa sträckor, om man nu inte är dödspilot!:död

jag tror 30km/h kommer att vara mycket irriterande för övriga trafikanter... För det är nog där vi hamnar om du skall ha en rimlig chans att överleva en frampunka/hare/grävling/diselspill/kedjebrott/kanin/mm mm mm innan du slår in i första stolpen.

Att ens hävda försiktighet i resonemanget är total idioti....Alla med fler hjärnceller än det som krävs för att ens kunna andas ser till att hastighet och körsätt anpassas så långt det går på dessa vägar, men att köra så att man överlever när det oväntade inträffar är totalt omöjligt om man inte går över till trampor.. Men vem fan vill cykla på en 2-1 väg?

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
jag tror 30km/h kommer att vara mycket irriterande för övriga trafikanter... För det är nog där vi hamnar om du skall ha en rimlig chans att överleva en frampunka/hare/grävling/diselspill/kedjebrott/kanin/mm mm mm innan du slår in i första stolpen.

Att ens hävda försiktighet i resonemanget är total idioti....Alla med fler hjärnceller än det som krävs för att ens kunna andas ser till att hastighet och körsätt anpassas så långt det går på dessa vägar, men att köra så att man överlever när det oväntade inträffar är totalt omöjligt om man inte går över till trampor.. Men vem fan vill cykla på en 2-1 väg?

Måste allt vara svart eller vitt för dig?

Du är naiv om du tror att alla mc-förare som andas gör väl avvägda beslut i anpassandet av sitt körsätt i förhållande till vägens utformning. Du kan aldrig vara helt säker i trafiken, men man kan förbättra sina chanser genom olika åtgärder, vilket du på något konstigt sätt antar att alla som andas vidtar :va

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Måste allt vara svart eller vitt för dig?

Du är naiv om du tror att alla mc-förare som andas gör väl avvägda beslut i anpassandet av sitt körsätt i förhållande till vägens utformning. Du kan aldrig vara helt säker i trafiken, men man kan förbättra sina chanser genom olika åtgärder, vilket du på något konstigt sätt antar att alla som andas vidtar :va

nu missade du nog kärnan i mitt inlägg, eller så var jag lite dålig i att få dig att hitta den.

vajeräcken har inga gråskalor, jag lovar.

Det är så gott som svart eller vitt, vanliga vägar har gråskalor som faktiskt väger över långt mot vitt för oss på hoj.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

Din lärare har fel - grymt mycket fel! Vad önskar Din lärare för att bli övertygad? Bilder på kluvna skallar? Kroppar delade i fem delar?

Be Din lärare ringa Maria Nordqvist på SMC:s kansli, då kommer han/hon/hen att få mer information, riktig information - än vad Din lärare hade önskat. Jag lovar !

http://www.svmc.se/smc/Organisationen/Kansliet/

Det kommer att bli slabbigt och Din lärare kommer att ändra både uppfattning och ståndpunkt. Jag lovar.

Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
nu missade du nog kärnan i mitt inlägg, eller så var jag lite dålig i att få dig att hitta den.

vajeräcken har inga gråskalor, jag lovar.

Det är så gott som svart eller vitt, vanliga vägar har gråskalor som faktiskt väger över långt mot vitt för oss på hoj.

För mig är gråzonen olyckor där personen kan skadas men inte dör av krocken, och alla som krockar med vajerräcken dör inte.

Min åsikt är att vajerräcken får mc-förare att tänka efter mer på sitt körsätt än vanliga räcken, en skrämmande effekt. Det är väl också det enda positiva egenskapen med vajerräcken och givetvis skulle det kännas mycket säkrare med en annan typ av räcke.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!