Northbike i Sundsvall - oärliga säljare?

Status
Ej öppen för fler svar.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Snyggt JHMC att du går in och kommenterar, egentligen skulle du skicka en liten pryl till TS som plåster på såren/Bulvan Gearbox
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Tyvärr är väl den typ av agerande nog ganska vanligt. Har själv råkat ut för nästan exakt samma sak på Gerts i Ängelholm för något år sedan. Vad som stör mig är att om det nu är typ först till kvarn som gäller så får väl säljaren vara tydlig med det så blir det ju aldrig nåt problem.

Qudos till Northbike som i alla fall tar sig ett snack med TS i efterhand.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Dessa jävla affärer..
Bra att det löste sig.

Har en historia som liknar Ankan1.
Skulle köpa bil, affären gjordes upp och pris vart överenskommet enl. annonsen.
Jag tågade och liftade de 50 milen men när jag stod på gårdsplanen så hade rikspuckot höjt 5 brakare för att "det hade blivit lite budgivning med en annan spekulant"..:näsblod
Ja jag använde i stort sett alla kraftuttryck jag kan och tror faktiskt att jag hotade honom också.
Köpte bilen trots det för jag orkade inte med allt stök, men det roliga i att byta bil försvann och kom adrig tillbaka.
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Kunden har inte alltid rätt och en säljare har heller inte alltid fel.

Men någon har ju en gång i tiden sagt att "kunden har alltid rätt". Troligtvis kom det från en bra säljare.:)
När jag sommarjobbade på Domus i slutet av 70-talet så var "kunden har alltid rätt" ett motto, det var ju en stor grej med medlemsägt och att spara på gråa gamla kvitton.
 

BrutusZeke

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös nu!!
Allt går att vrida och vända på. Min enda önskan vore att de tog kontakt med mig när det kom in en till intressent. Då hade jag skickat handpenningen direkt. Kanske klantigt av mig att inte göra det direkt. Nå väl, jag vill ju egentligen ha en Hypermotard så detta kanske var ett tecken.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kunden har inte alltid rätt och en säljare har heller inte alltid fel.

Men någon har ju en gång i tiden sagt att "kunden har alltid rätt". Troligtvis kom det från en bra säljare.:)

Det krävs minst två personer för att misstolka ett uttalande i sin egen favör. :D
Bästa dealarna gör man med sig själv :yoparty
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kunden har inte alltid rätt och en säljare har heller inte alltid fel.

Men någon har ju en gång i tiden sagt att "kunden har alltid rätt". Troligtvis kom det från en bra säljare.:)

För många år sedan arbetade jag på en gammal byggfirma i Skåne (inga firma namn nämnda just nu) där en kund kom in med en perforerad masoniteskiva som kunden påstod hade fel mått gentemot dom mått han hade lämnat.Min gamle chef som var över 80 år men som fortfarande tog sig upp varje morgon och gick till sin firma spände ögonen i kunden och sa att då hade kunden lämnat fel mått.Detta förnekade kunden och ville ha en ny skiva när denna masoniteskiva som skulle utgöra sängbotten till en barnsäng trillade rakt igenom.

Tror du inte vi har annat att göra än att såga masoniteskivor till förvirrade kunder blev min chefs svar.Nu började kunden ilskna till och krävde sin rätt som konsument varpå chefen talalde om för denna kund hur många miljoner firman omsatte årligen och bad denna kund att ta sin masoniteskiva och fara så långt pepparn växte.

Till sanningen hör att jag visste vem av personalen som sågat ut denna skiva och han hade ingen vana vid den stående plattsågen och hade garanterat fått fel mått inställda.Efteråt kom chefen förbi och sa kort att om man visste att man hade gjort bort sig så var det bäst att gå till attack med alla stående medel för att inte hamna i en situation där man erkände sig skyldig och på så vis fick slösa bort tid på en kund som egentligen hade rätt men som garanterat inte ville betala för ännu en ny skiva. :crash

Samma chef satt en dag framför kassan där man hade ett stort skyltfönster ut mot innergården på byggfirman.En medelålders dam och hennes vuxna dotter hade precis köpt en meter rundstav och skulle gå in och betala när modern ondgjorde sig över hur en så pass gammal man som min chef fortfarande kunde sitta på sin firma när detta arbete kunde skötas av yngre personal.

Något som min gamle chef naturligtvis hörde och bara inväntade rätt ögonblick på att ge svar på.Detta svar fick de två kvinnorna när de kom in framför kassan och chefen lutade sig fram och tittade noga på de två kvinnorna och sa, jag vet inte vem som ska ha rundstaven men misstänker att den är för liten för den gamla märren och för stor för den unga.Så ta nu och försvinn från min firma omgående och glöm inte rundstaven för den får ni som de luder ni uppför er.

De två kvinnorna var högröda i ansiktet när de rusade ut ur affären och sa skyndsamt när de passerade mig att maken till otrevlig människa hade de sällan råkat ut för.Jag såg aldrig dessa kunder igen och det kan jag på sätt och vis förstå när man ger sig på personer som ibland kan ge svar på tal på ett sätt som man sällan tänkt sig.Som med min gamla chef med andra ord. :lol
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tar man i hand på något är det skrivit i sten, efter min bok. Hoppas det jämna ut sig och säljan bittert får ångra hans hedersbrott. Tur och otur bruka jämna ut sig.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Se det ifrån deras sida, cash is king! De har nog råkat ut för snackare förut, som sagt att de ska köpa - men om du inte lagt handpenning så får du nog förvänta dig att den kan säljas till någon som har cash.

Skakar man hand på en deal så gäller det i min värld. I annat fall måste man vara glasklar från säljarens sida att utan handpenning eller något skrivet så förbehåller det sig rätten att sälja hojen till någon annan.

Som någon annan påpekade så låter det som en säljaren ångrat sig eller fått smisk av chefen och måste backa.

Alldeles oavsett är det ett jävla klantigt sätt att hantera en kund. Varför inte bara vara ärlig?:dummer
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kunden har alltid rätt.

:D På top 5 av slitna säljklyschor (efter "köp den, jag har en själv", "vi tar ett förutsättningslöst möte" och "vi ser inte bara våra kunder som kunder, vi ser dem som affärspartners"......gäääsp)....

Kunden har defintivt inte alltid rätt (fråga vilken supportavdelning som helst....) MEN även om kunden klantat sig big time så måste du som leverantör bemöta kunden på samma nivå, i linje med vad som är kundens upplevda sanning och anledningen till att vederbörande inte är nöjd.

Sen får man förklara hur det i själva verket ligger till...

I detta fall är det dock solklart att säljaren gjort bort sig och inte har stake att erkänna det.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Skakar man hand på en deal så gäller det i min värld. I annat fall måste man vara glasklar från säljarens sida att utan handpenning eller något skrivet så förbehåller det sig rätten att sälja hojen till någon annan.

Som någon annan påpekade så låter det som en säljaren ångrat sig eller fått smisk av chefen och måste backa.

Alldeles oavsett är det ett jävla klantigt sätt att hantera en kund. Varför inte bara vara ärlig?:dummer

Har du läst inlägg #17? Verkar inte ha gått till så som du beskriver
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Allt går att vrida och vända på. Min enda önskan vore att de tog kontakt med mig när det kom in en till intressent. Då hade jag skickat handpenningen direkt. Kanske klantigt av mig att inte göra det direkt. Nå väl, jag vill ju egentligen ha en Hypermotard så detta kanske var ett tecken.

Lite offtopic:
Tycker inte att du skall titta på 950SMR om du vill ha hypermotard (om du menar ducatis?). 950SMR har sina roliga sidor men den har trots allt förgasare. Är du inte hemma på att skruva med dessa så kanske det skall undvikas. Fick aldrig min att gå riktigt fint med moddarna jag hade på (iofs självvalda moddar men ändå). Sålde den och köpte en 990SMR -11 (den sista riktiga R modellen!). In med 990SMR i din egen laptop och den funkade kanon! är en enorm skillnad enligt min åsikt. Körde dem båda i 2 säsonger och kan endast säga att 990SMR är mycket roligare och känns mycket stabilare.

Mitt tips är alltså att du skall titta på 990SMR med INNAN -12 modellerna istället för hypermotard. 2012 och framåt är snikmodeller vilket jag blev väldigt besviken på. 2011 och tidigare har sjukt mycket bättre utrustning. 2012 är en vanlig SM där dom smällt på R klistermärken (och satt på ABS).

Har du frågor om dessa två modeller så skicka PM. Har kört och skruvat ned dem båda :)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Är på deras sida. Hade du varit riktigt sugen hade du pushat på att du skulle betalat en handpenning och skrivit på papprena.

Först på plats med pengar köper. Inte svårare än så!

Tråkigt för dig men då vet du nästa gång...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
För många år sedan arbetade jag på en gammal byggfirma i Skåne (inga firma namn nämnda just nu) där en kund kom in med en perforerad masoniteskiva som kunden påstod hade fel mått gentemot dom mått han hade lämnat.Min gamle chef som var över 80 år men som fortfarande tog sig upp varje morgon och gick till sin firma spände ögonen i kunden och sa att då hade kunden lämnat fel mått.Detta förnekade kunden och ville ha en ny skiva när denna masoniteskiva som skulle utgöra sängbotten till en barnsäng trillade rakt igenom.

Tror du inte vi har annat att göra än att såga masoniteskivor till förvirrade kunder blev min chefs svar.Nu började kunden ilskna till och krävde sin rätt som konsument varpå chefen talalde om för denna kund hur många miljoner firman omsatte årligen och bad denna kund att ta sin masoniteskiva och fara så långt pepparn växte.

Till sanningen hör att jag visste vem av personalen som sågat ut denna skiva och han hade ingen vana vid den stående plattsågen och hade garanterat fått fel mått inställda.Efteråt kom chefen förbi och sa kort att om man visste att man hade gjort bort sig så var det bäst att gå till attack med alla stående medel för att inte hamna i en situation där man erkände sig skyldig och på så vis fick slösa bort tid på en kund som egentligen hade rätt men som garanterat inte ville betala för ännu en ny skiva. :crash

Samma chef satt en dag framför kassan där man hade ett stort skyltfönster ut mot innergården på byggfirman.En medelålders dam och hennes vuxna dotter hade precis köpt en meter rundstav och skulle gå in och betala när modern ondgjorde sig över hur en så pass gammal man som min chef fortfarande kunde sitta på sin firma när detta arbete kunde skötas av yngre personal.

Något som min gamle chef naturligtvis hörde och bara inväntade rätt ögonblick på att ge svar på.Detta svar fick de två kvinnorna när de kom in framför kassan och chefen lutade sig fram och tittade noga på de två kvinnorna och sa, jag vet inte vem som ska ha rundstaven men misstänker att den är för liten för den gamla märren och för stor för den unga.Så ta nu och försvinn från min firma omgående och glöm inte rundstaven för den får ni som de luder ni uppför er.

De två kvinnorna var högröda i ansiktet när de rusade ut ur affären och sa skyndsamt när de passerade mig att maken till otrevlig människa hade de sällan råkat ut för.Jag såg aldrig dessa kunder igen och det kan jag på sätt och vis förstå när man ger sig på personer som ibland kan ge svar på tal på ett sätt som man sällan tänkt sig.Som med min gamla chef med andra ord. :lol

Blir man bemött så i en affär, går man aldrig dit igen:dummer:zpy en kund kanske spelar ingen roll men......... tillslut så! Hur dum kan man vara?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top