NSR -89 går ojämnt

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Honda NSR125R -89
Hej! (hoppas någon kan hjälpa mig!)

Min NSR går inte riktigt som den ska:huvet Den dör på tomgång efter en liten stund, går väldigt dåligt mellan 4500-5300rpm, efter 5300 rpm går den hyffsat, för att sedan dra iväg ordentligt vid 7000rpm.

Den är strypt i avgasporten och har 135 munstycke. Vad kan vara fel? Eftersom den verkar gå bra på höga varv, toppar runt 128km/h, har jag uteslutigt huvudmunstycket. Kan det istället vara nålen eller luftskruven?

MVH Tobias
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Lite OT

är den verkligen strypt och toppar 128? :O
min är avstrypt, och min toppar runt 120-125, jag har visserligen streetfighter, men så stor skillnad borde det väl inte vara ?

Jag har förövrigt ingen ide på vad som kan vara fel.. :/
 

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Honda NSR125R -89
Lite OT

är den verkligen strypt och toppar 128? :O
min är avstrypt, och min toppar runt 120-125, jag har visserligen streetfighter, men så stor skillnad borde det väl inte vara ?

Jag har förövrigt ingen ide på vad som kan vara fel.. :/

Ja, jag toppade 127km/h i 6:ans växel, på plan mark och någorlunda vindstilla (det var på en motorväg). Den gick upp i 130 när det blev en liten nedförsbacke. Men är det uppförsbacke gör den inte mer än 110... Jag körde också utan kåpor.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Jag är inte så jätte bra på just nsr även om jag har en själv...
Men är inte 89an sptrypt i cdi boxen? fast de är väl bara att den inte går att varva mer än typ 8000?
Annars ska den väl vara strypt i insuget? och om insuget är ostrypt skulle jag tro den kan gå dåligt om inte otblåset också är de.. de kommer in mer än vad som kommer ut skulle jag tro...?

Mitt råd är att strypa av den i utblåset och sen byt till större munstycke jag har 142 på min men tror de är lite lite 145 tror jag blir bra men fick bara tag på 142 och den går okey nu men kan väl gå bättre..

Min gick också dåligt först hadde jag förlitet munstycke 135 som du, sen bytte jag till 154 men de var för stort och nu öär de 142 och nu har den slutat blöddra men jag har ostrypt..

Men vill du inte ta bort strypningen i utblåset så kolla vilket hack nålen står på och sen kolla så att din RC-ventil är rätt inställd... De där med RC-ventilen vet jag inte hur den ska vara inställd tyvär.. men jag skruvade på min och lät den vara när jag tyckte den gick bra... Men jag råder dej att inte röra den om du inte vet hur den ska ställas in..

Föresten kan ni inte lägga upp bilder på era hojar så man får se hur dom ser ut som streetfighter har haft planer på att bygga om min men är lite osäker...
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Lite OT

är den verkligen strypt och toppar 128? :O
min är avstrypt, och min toppar runt 120-125, jag har visserligen streetfighter, men så stor skillnad borde det väl inte vara ?

Jag har förövrigt ingen ide på vad som kan vara fel.. :/


Får du säriöst inte upp din i mer?????

Jag som tycker min är seg som inte vill gå mer än strax över 140 med orginal drevning och giannelli system och då körde jag på 5an och när jag la i 6an så sakta den bara ner.. trodde de va normalt att dom gjorde ca 160 ostrypta....

Och nu idag tog jag bort strypningen ur orginal röret och körde 140 med bruden bakpå... Tror den går snabbare nu med ostrypta orginal röret för jag har inte fått upp den i mer än 130 va jag mins med giannelli röret och skjuts Och då är allt mätt på plan mark..
 

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Honda NSR125R -89
Jag är inte heller helt säker på om det sitter en strypning i cdi-boxen, det kan det ju göra iaf gjorde det det på min kompises CRM, men det är kanske en annan sak... Någon strypning i insuget sitter det inte, det är jag nästan hundra på.

Köra ostrypt vill jag inte göra helller pågrund av försäkringsbolagen, kan bli VÄLDIGT dyrt om man kör omkull...

Ang huvudmunstycket så hjälper det väl mestadels bara på högre varvtal, typ 7000+ eller är jag helt fel ute?
Nålen satte jag ett steg högre upp så att den står på näst högsta, kanske ska sätta den på högsta?? Men det är så himla besvärligt att ta bort kåporna:huvet Mycket lättare på min gamla RD...

Tack för hjälpen ändå! Jo här kommer en bild:yoparty

EDIT: Den kommer att lackas i BLUE PEARL under en snar framtid, mer bilder kommer då!
 

Bifogat

  • DSC01049.JPG
    DSC01049.JPG
    78 KB · Visningar: 58

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Aha okok fast iof om den är strypt med cdi så borde den inte gå ojämt frö de heller..

När jag köpte min så var de en äcklig beläggning på stiftet så den gick inte alls bra fast då kom jag inte mer än 500M så dog den men de felet borde nog inte du ha...

Men pröva byt stift och kör en bit på fullgas å sen kan du läsa av stiftet å se vad de säger om den går för fett eller för snålt..

Ang nålen så ska den stå på 3dj hacket räcknat upp ifrån näst längst ner alltså de är orginal men du kan ju pröva lite andra också och se vad som händer..


Sjyst hoj föresten!:yoparty
 

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Honda NSR125R -89
Aha okok fast iof om den är strypt med cdi så borde den inte gå ojämt frö de heller..

När jag köpte min så var de en äcklig beläggning på stiftet så den gick inte alls bra fast då kom jag inte mer än 500M så dog den men de felet borde nog inte du ha...

Men pröva byt stift och kör en bit på fullgas å sen kan du läsa av stiftet å se vad de säger om den går för fett eller för snålt..

Ang nålen så ska den stå på 3dj hacket räcknat upp ifrån näst längst ner alltså de är orginal men du kan ju pröva lite andra också och se vad som händer..


Sjyst hoj föresten!:yoparty

Stift, cylinder och kolv är sprillans nytt! Så jag skulle inte tippa på att det är det som är felet men kan ju kolla. Grejen är den att när jag kört fullgas så går den bra, håller tomgång osv men när jag inte gått över 7000rpm så klarar han inte av att hålla tomgång och går inte bra runt 5000rpm heller.

Ang cdi-boxen, så skulle det kunna vara den. En kompis trog pluggen i sin och då gick den mycket jämnare och finare, dock var det han med CRM:en...

"Sjyst hoj föresten!:yoparty[/QUOTE]"
Man tackar!:yoparty

Ladda upp en bild på din!
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Aha okok kolla va din luftskruv står på den ska vara mellan 2 till 2,5 varv ut skruvad de kanske är förklaringen till att din tomgång spökar..

Sen när de gäller cdi så går de ju att strypa av den genom att klippa 2 koppar trådar tydligen men jag har aldirg gjort de så vet inte riktigt hur de funkar...


Hm vet faktist inte hur man laddar upp bilder fast de är en 92a jubileums model så den är ful som stryk men jag ska börja slipa ner kåperna idag och lacka om den då kan jag ta bild och ladda upp... Om jag nu vet hur man gör..
Annars kan jag ladda upp bilder på min andra hoj hur de nu är man gör :S
 

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Honda NSR125R -89
Går den bättre med choke?

Nej, det gör den inte på tomgång så dör den direkt när jag lägger i choken, så den borde få för lite bränsle då. Men när jag ligger runt 5000-6000 rpm så märks det inte någon direkt skillnad. Märks ingen skillnad när jag stänger av bensinkranen heller för den delen.. Kan ju vara så att det är de där koppar trådarna man ska kapa av i cdi:n? Om det nu finns några?

MVH Tobias

Aha okok kolla va din luftskruv står på den ska vara mellan 2 till 2,5 varv ut skruvad de kanske är förklaringen till att din tomgång spökar..

Sen när de gäller cdi så går de ju att strypa av den genom att klippa 2 koppar trådar tydligen men jag har aldirg gjort de så vet inte riktigt hur de funkar...


Hm vet faktist inte hur man laddar upp bilder fast de är en 92a jubileums model så den är ful som stryk men jag ska börja slipa ner kåperna idag och lacka om den då kan jag ta bild och ladda upp... Om jag nu vet hur man gör..
Annars kan jag ladda upp bilder på min andra hoj hur de nu är man gör :S

Luftskruven ska jag kolla, bara det att den siter så himla dumt åt:huvet

Det är inte svårt att ladda upp bilder du trycker bara på gemet som finns strax ovanför rutan du skriver i:tummenupp Sedan bara välja bild...

Min kompis klippte de koppar trådarna, men frågan är om det finns sådana på min NSR också??

MVH Tobias
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Luft skruven kommer du åt igenom hålet i ramen de lite jobbigt men de går..


Hm gemet? du menar inte typ jordgloben eller den där gula lilla ruten där de ser ut som ett bärg i elelr va de är..? :S Sen kommer upp en ruta där man kan skriva i en addres?
 

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Honda NSR125R -89
Luft skruven kommer du åt igenom hålet i ramen de lite jobbigt men de går..


Hm gemet? du menar inte typ jordgloben eller den där gula lilla ruten där de ser ut som ett bärg i elelr va de är..? :S Sen kommer upp en ruta där man kan skriva i en addres?

Nej, inte jordgloben. Det är ett gem men det kan vara lite svårt att se Strax ovanför till höger om jordgloben är det! Tryck där så fattar du forhoppningsvis:tummenupp
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Nej, inte jordgloben. Det är ett gem men det kan vara lite svårt att se Strax ovanför till höger om jordgloben är det! Tryck där så fattar du forhoppningsvis:tummenupp


Aha man måste trycka på "svara" för att se gemet inte konstigt att jag itne hittade de först då hehe...
Ska vi se om jag fattar hur man gör då bara..
 

Bifogat

  • Värsting1.JPG
    Värsting1.JPG
    89.9 KB · Visningar: 51
  • Värsting2.JPG
    Värsting2.JPG
    92.2 KB · Visningar: 49

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Får du säriöst inte upp din i mer?????

Jag som tycker min är seg som inte vill gå mer än strax över 140 med orginal drevning och giannelli system och då körde jag på 5an och när jag la i 6an så sakta den bara ner.. trodde de va normalt att dom gjorde ca 160 ostrypta....

Och nu idag tog jag bort strypningen ur orginal röret och körde 140 med bruden bakpå... Tror den går snabbare nu med ostrypta orginal röret för jag har inte fått upp den i mer än 130 va jag mins med giannelli röret och skjuts Och då är allt mätt på plan mark..


nope, om jag ligger ner över tanken och maxar på en skit lång raka så kommer jag upp i 130..bara varit up i det en gång.. och den är avstrypt..
om den inte är strypt på något konstigt ställe dvs, jag har bara kollat insuget och avgasröret.. sitter det någon annanstans på en 91 ?
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det var mig fan en riktigt sexig cross!

Man tackar! :)

nope, om jag ligger ner över tanken och maxar på en skit lång raka så kommer jag upp i 130..bara varit up i det en gång.. och den är avstrypt..
om den inte är strypt på något konstigt ställe dvs, jag har bara kollat insuget och avgasröret.. sitter det någon annanstans på en 91 ?


Hm okey låter jävligt skumt nåt är fel med din hoj iaf kan jag säga jag hadde giannelli system på min men tog bart strypningen och satte på orginal röret och var upp i 140 med kärringen bakpå pch de var plan mark vet inte hur lång raka men de går rätt lätt att komma upp i 140..

Har aldrig vart uppe i mer än 130 med 2st på hojen vet inte om de va för jag bytte rör eller om de är för att jag bytt munstycke på han...
Har itne så jätte bra koll på hur fort den går efter varge förändring men jag får nog upp den över 140 som den är nu runt 150 skulle jag gissa på...

Oh jag har en 92a borde ju vara samma som din? kanske är strypt med cdi har du kollat de? eller du märker ju om du kan varva till upp den till de röda..
 
Last edited:

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Honda NSR125R -89
nope, om jag ligger ner över tanken och maxar på en skit lång raka så kommer jag upp i 130..bara varit up i det en gång.. och den är avstrypt..
om den inte är strypt på något konstigt ställe dvs, jag har bara kollat insuget och avgasröret.. sitter det någon annanstans på en 91 ?

Asså har du kollat munstycket i förgasaren. När den är strypt så är det på 135 som min men om du kör ostrypt så får du gå upp till 142 ungefär, beroende på hur bra skick motorn är i. Sen vet jag inte om det sitter en strypning i CDI:n, jag misstänker att det gör det i min eftersom den går hackigt vid 5000rpm resp 8000...

MVH
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
mitt stift ser bra ut, så jag tycker inte att den borde gå för snålt.. och den går helt rent genom hela registet, inga spärrar vid något varv eller något sådannt.. och jag är inte överdrivet tjock hellet :tungan väger 75, så det kan inte bero på något sånnt heller.. :tungan
 

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Honda NSR125R -89
mitt stift ser bra ut, så jag tycker inte att den borde gå för snålt.. och den går helt rent genom hela registet, inga spärrar vid något varv eller något sådannt.. och jag är inte överdrivet tjock hellet :tungan väger 75, så det kan inte bero på något sånnt heller.. :tungan

Det var himla konstigt det där... Tror dock inte du ser så stor skillnad på tändstiftet om du kör på 135 emot 142, men det är jag inte säker på. Tippar ändå på att det är det som är felet, kanske att du har en slitet kolv...

MVH
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top