NSR -89 går ojämnt

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det var himla konstigt det där... Tror dock inte du ser så stor skillnad på tändstiftet om du kör på 135 emot 142, men det är jag inte säker på. Tippar ändå på att det är det som är felet, kanske att du har en slitet kolv...

MVH


Grejen är ju så här också när de gäller bestyckning man kan inte bara kolla färgen på stiftet.. Tar jag 2nya stift till min cross och kör på bana en dag med de ena och med de andra så lekar jag runt lite på bakan och varvar inte ur den spec mycke. då komemr ena se bra ut och ena kommer vara svart...

Man får kolla hur den svarar på gasen också bara för att den blödrar betyder verkligen inte att den är bra bestyckad...

Från 0 till 1/8 gas används luftskruven (luft) och lågfartsmunstycket (bensin).
Från 1/8 till 1/4 gas används luftskruven, lågfartsmunstycket, trotteln.
Från 1/4 till 1/2 gas används trotteln och förgasarnålen.
Från 1/2 till full gas används förgasarnålen, huvudmunstycket och luft regleras av trotteln.

köra så sakta som det bara går på 2:an och sen vrider du gasen i bott, utan att tveka ska hojen börja accelerera för fullt..

Gör den inte de och den låter "boowaaah" så går den för snålt.. Och om blandningen är för fet när du gasar som förut så känns hojen som att choken skulle vara i och avgaserna ryker mycket..

Kan tillägga att kolven har ingen betydelse den ska itne gå 10-20km/h saktare för att den är sliten.. Är kolven sliten förlorar man effekt på botten och den smörjer inte lika bra efter som "svarv spåren" i kolven är slitna och oljan fäster inte lika bra på den.. Är kolven riktigt dålig så startar den inte lika lätt heller...

Men kolven kan vi nog dra ett sträck över så den är de inte..
 
Last edited:

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Kolven och cylindern är i hur fint skick som hellst. men ska fixa min bricka. på sprängskissen jag la in ser du vilken bricka jag menar, nummer 9 är det..
ska fixa munstycke också, men närmaste mc-butiken kunde bara skaffa fram 130 som störst till mig, så det blir till att beställa. ska även försöka leta mer fel, kan det vara så att mitt luftfilter är igensatt? har provat gjort rent det med såpa och vatten.. vet inte om det gör någon skillnad.. nytt vore det bästa.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Aha okok då vet jag vilken de är den ska nog inte glappa så mycke har inte tänkt på hur mycke min glappar men har itne märkt att den glappar nåt och skulle den göra de skulle jag märkt de..

Men har du stält in RC-ventilen rätt? Vet inte hur stor skillnad de gör när man ställer den..
Jag kommer iaf på för typ en halv timme sen hur RC-ventilen ska vara inställd och den har konstigt nog vart felinställd och då hadde jag stält den där den går som bäst efter som jag itne fattade riktigt hur den skulle vara...

Tyvär så har jag inte kunnat provköra min och tror nog den har startat för sista gången tyvär.. Efter som förra ägaren bytte kolv och cylle eller enligt han till och med renoverat motorn för 16,000 som han sa men i själva verkat har han aldirg ens tagit isär motorn och då har de säkert vart nåt litet skit där i som gjort en repa i kolven och vipps så stack kompet...

aja hoppas du får årdning på din iaf!
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
vet inte hur man ställer in den, men ska kolla up det mer när jag skruvar ihop den. ska även fixa en ny sån bricka så det inte glappar som ett as..

synd med din hoj. :/ va kostar det att beställa ny kolv + cylinder från tyskland då ?
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Nä jag kollade de nu i natt så hadde tur cyllen va helt okey har visserligen inte tagit av allt men tog av toppen och kände med fingret och den va som ny... Men kolven va ju inte allt för fin... men kolven är ju mycke mjukare än cyllen så de va väl därför den klara sig men ska se vart fan man får tag på kolvar till en sån här... Om jag nu får tag på nån men de blir nog till att riva hela motorn så den är sjyst sen!


Men brickan på din tror jag inte du behöver byta de räcker nog med att dra åt.. Men när du ställer ventilen sen så har du 2 jack på brickan som du snackar om nu å sen går ju vajrarna upp till en grej som styr allt de där och om du kollar noga på den så kommer du se markeringarna hi och lo så är de en pil där (under tanken alltså på den som styr de hela) å sen på brickan är de 2 jack när den står på lo där upp (när den är avstängd alltså) så ska markeringen på brickan vara på de högra hacket om jag inte mins fel...

Kollade på de där igår och de va då jag kom fram till hur de ska vara så kika på de där de inge svårt!
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top