NSR Fel

Mutiaz

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Båstad
Hoj
NSR125R
Tja!
Har en NSR125R -91 ostrypt.

Ända sen jag inhandlade hojen så har det varit något konstigt med den. Vid exakt 5000Varv så är det precis som den lägger av o varva... Om man ligger kvar så hackar den tillslut över och varvar upp till 12000 som den ska. Jag har meckat som fan med den nu men har inte ännu fått någon lösning. Förra sommarn lämnade jag in den hos Honda Center för kontroll av RC ventilen, men den var OK. Sen har jag ringt till en massa mc firmor och förståsigpåare och många säger att det låter som den är strypt eftersom den inte gör mer än ungefär 130Km/h på raka, men i nerförsbacke gör den 150Km/h. Men jag har kollat efter strypningar i avgasröret och i insuget, men där är inga strypningar. Jag blev tipsad hos honda om att jag kanske skulle byta munstycke både uppåt och neråt. Jag köpte två storlekar åt vart håll. Började med det större munstycket, ingen skilldnad... Sen går den inge bra om man inte sätter på kåporna igen (luftströmmarna ska sköta sitt) så jag tog bort locket på luftburken (dönade bra) och efter ett par hundra meter varmnöp kolven.... Hade glömt oljeslangen... :huvet inge bra... Sen dess har jag inte pallat mecka något... Så jag vet inte hur den gått med det mindre munstycket. Är det någon som har något tips på vad som mer kan vara fel eller känner igen sig i problemet?

Mvh
//Mathias
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Till att börja med måste du hona upp cylindern och byta kolv. Tycker det låter som att du ska justera nålen ett snäpp, upp eller ner vet jag inte, du får förklara nogrannare vad som händer!
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
köp ny cylle och kolv för 2000:- bör ha varit det som var dåligt...
 

Mutiaz

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Båstad
Hoj
NSR125R
Jag har provat med att flytta nålen både uppåt och neråt.. ingen skilldnad..
Jag funderar på att kompressionsmäta cylindern. då borde man ju kunna se ifall den är sliten och behöva bytas eller inte.... Cylindern ska enligt uppgift inte gått mer än 800mil...
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Testa med mindre munstycke. Nu när jag bytat avgassystem på min nsr -99. Så körde jag ca 5 mil utan att byta munstycke gick helt annorlunda, sen testade jag att byta för jag inte ville att den skulle skära. Bytade (kommer inte ihåg storleken) uppåt. Då gick den som du sa, EXAKT så. Den bluddrar fast min bluddrade på runt 7000 varv istället. Så fixa Kolv och cylinder och BYT munstycke, större än orginal, men mindre än du haft innan. Min går PERFEKT nu, så Lycka till :tungan
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Messiah skrev:
köp ny cylle och kolv för 2000:- bör ha varit det som var dåligt...

För endast kolv och cylinder utan moms. sen ska du ha ringar, kolvbult, kolvbultslager och packningar.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Prova med att sänka nålen ett hack men använd orginal munstycke om du har orginal avgassystem.
Kolla även om du har RÄTT tändstift åker du med för kallt stift surar den igen.
Hade Jollymoto på min använde 1 steg högre i huvudmunstycke då gick den kanon.
Avgasservo bruka hänga sig på min NSR det botade jag genom att öppna den i fullt öppet läge.
När avgasservon hänger sig varvar inte hojen ut ordentligt samt att den tappar pulver i övre rpm registeret.
 

Mutiaz

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Båstad
Hoj
NSR125R
Kollade förresten vilket munstycke jag körde med... Det munstycket som satt på var 135. Sen provade jag ju med 138 men det var ju ingen skilldnad. Så nu har jag ju 132 kvar att testa....
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Någon som vet vad förgasaren på en nsr 91:a har för beteckning? dellorto e det iaf.någon som vet så slipper jag skruva isär hojen för att beställa munstycken. :yoparty
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
xanlar skrev:
Någon som vet vad förgasaren på en nsr 91:a har för beteckning? dellorto e det iaf.någon som vet så slipper jag skruva isär hojen för att beställa munstycken. :yoparty

Du måste ju ändå ha isär det när du ska montera de nya munstycket. Köp pirat!
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
cRoC skrev:
Du måste ju ändå ha isär det när du ska montera de nya munstycket. Köp pirat!
jo men vafan jag använder hojen dagligen o d tar väl en vecka att för dem att få hem munstyckena så då blir d att skruva upp, läsa, skruva ihop. men men...får väl göra d imorrn annars. :) :yoparty
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
xanlar skrev:
Någon som vet vad förgasaren på en nsr 91:a har för beteckning? dellorto e det iaf.någon som vet så slipper jag skruva isär hojen för att beställa munstycken. :yoparty

DellOrto har bara en modell av huvudmunstycken.
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
cRoC skrev:
Visste du inte vad du gav dig in på när du köpte miton? :hihi


Haha, jo. Men jag betalade bara 10 000:- för den. Sen gick den 250mil felfritt tills jag klantade mig med oljan och bestyckning. då skar den. Sen så åkte jag med för högt komp andra gången så mitt fel båda gångerna.

Sen kostar det ju lika mycket att renovera en mito cylle som en annan. och varför det blev så dyrt var för att kolven kostade 1400:- :)

Man lär sig av sina misstag. :)
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Har för mig att den heter PHBH28 om jag minns rätt...

xanlar skrev:
Någon som vet vad förgasaren på en nsr 91:a har för beteckning? dellorto e det iaf.någon som vet så slipper jag skruva isär hojen för att beställa munstycken. :yoparty
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
Mutiaz skrev:
Tja!
Har en NSR125R -91 ostrypt.

Ända sen jag inhandlade hojen så har det varit något konstigt med den. Vid exakt 5000Varv så är det precis som den lägger av o varva... Om man ligger kvar så hackar den tillslut över och varvar upp till 12000 som den ska. Jag har meckat som fan med den nu men har inte ännu fått någon lösning. Förra sommarn lämnade jag in den hos Honda Center för kontroll av RC ventilen, men den var OK. Sen har jag ringt till en massa mc firmor och förståsigpåare och många säger att det låter som den är strypt eftersom den inte gör mer än ungefär 130Km/h på raka, men i nerförsbacke gör den 150Km/h. Men jag har kollat efter strypningar i avgasröret och i insuget, men där är inga strypningar. Jag blev tipsad hos honda om att jag kanske skulle byta munstycke både uppåt och neråt. Jag köpte två storlekar åt vart håll. Började med det större munstycket, ingen skilldnad... Sen går den inge bra om man inte sätter på kåporna igen (luftströmmarna ska sköta sitt) så jag tog bort locket på luftburken (dönade bra) och efter ett par hundra meter varmnöp kolven.... Hade glömt oljeslangen... :huvet inge bra... Sen dess har jag inte pallat mecka något... Så jag vet inte hur den gått med det mindre munstycket. Är det någon som har något tips på vad som mer kan vara fel eller känner igen sig i problemet?

Mvh
//Mathias

du borde köpe en värkstadshandbok kostar ca 130kr
det är guld värt....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top