Nu är jag trött på det här! Privatlektioner sökes!

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Jag jobbar natt, går av i morgon bitti. Om natten är lugn och jag får sova lite så kan jag tänka mig en sväng i morgon fm. 11.00 kan funka, ev också tidigare, men jag måste vara hemma absolut senast 14.30.

Jag skriver på forumet i morgon bitti och talar om ifall det funkar med åkning eller ej.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Kjelle skrev:
Tack för tipsen, krabbarna! Skall försöka ta dom till mig.

Eftersom jag är en hopplös teoretiker skulle jag gärna vilja snacka lite spårval och så i teorin. Ni vet, rita och berätta. Jag själv har faktiskt väldigt dålig koll. Någon som känner sig pedagogiskt lagd? :näsblod

Ok jag ska föröka vara mer akademiskt teoretisk. ljusreflektionen av kurvans extremitära delar bör reflektera i ögats bakre delar för att sedan transporteras via synnerven direkt till ryggraden (utan att passera hjärnan) direkt ner till anus som i symbios med motorcykeln och dina händer (som motstyr). Anus sidoförflyttas även samtidigt med hjälp av en butangaskudde som din yttersta ringmuskel portionerar ut i lagom mängd så att kroppen hänger ner i innerkurvan och motorcykeln sedermera kan rätas upp lite.
Vill du ha skisser på ovan beskrivna körsätt så får vi träffas… nötcreme och ridspö är obligatoriskt på alla CTD lektioner.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
:lol
crashtestdummy skrev:
Ok jag ska föröka vara mer akademiskt teoretisk. ljusreflektionen av kurvans extremitära delar bör reflektera i ögats bakre delar för att sedan transporteras via synnerven direkt till ryggraden (utan att passera hjärnan) direkt ner till anus som i symbios med motorcykeln och dina händer (som motstyr). Anus sidoförflyttas även samtidigt med hjälp av en butangaskudde som din yttersta ringmuskel portionerar ut i lagom mängd så att kroppen hänger ner i innerkurvan och motorcykeln sedermera kan rätas upp lite.
Vill du ha skisser på ovan beskrivna körsätt så får vi träffas… nötcreme och ridspö är obligatoriskt på alla CTD lektioner.

:lol :lol :lol :lol dum i huvudet :lol :lol :lol :lol

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
fast vi kanske får ta ut en annan metod än att titta genom kurvorna när det gäller kjelle.. jämför med Bloms vakna blick.

Bifogat

• rödöga.JPG
    rödöga.JPG
    43.1 KB · Visningar: 70

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Med risk för att trampa i fel landskap :) så vill jag ge några enkla tips,som kanske kan hjälpa till att få bort lite obehagskänslor.

Du svänger med styret och du håller i dig i hojen med knäna runt tanken,då slipper du varje vägbula upp i överkroppen som sedan skickar den ner i hojen igen vilket gör att hojen känns slingrig.Du får också en stabilare och lungnare körning även om det ligger ormar,sorkar,mindre fordon på vägen som du måste över.

Viktfördelning är en bortglömd sak.

Den ultimata viktfördelningen i en kurva för en hoj är 40% fram och 60%bak då har du dom bästa förutsättnigarna för fäste,styrning kontroll osv.

Din fjädring är ju statiskt inställd vid ett speciellt tillfälle dvs den kan inte tänka,den är inställd för ett viktfördelningsläge gissningsvis när du satt rakt upp på den i garaget.
Dvs flyttar du kroppen framåt eller bakåt så flyttar du vikt till fel ställe.
Gasar eller bromsar du flyttar du ännu mer vikt till fel ställe.

Hur skall man då ta sig igenom en kurva ???

Med gasen så klart.
Du balanserar hela hojen med ett lätt(nu talar vi liten) acceleration genom hela svängen för att få rätt viktfördelning på hojen.

Skulle du komma i fel spår eller något dyker upp och du skulle behöva väja eller byta spår stanna bara upp accelerationen och gör det du skall.

Hur vet man då att man hittat det perfekta spåret ?
Jo när man kan utan justering accelera sig igenom hela böjen utan att behöva stanna upp på gasen eller byta spår.

För,ni vet -det man tappar på en långsam ingång,vinner man igen på en snabb utgång.

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Kjelle skrev:
Vill du, och har tid, så uppskattas det. Det vet du. :Bugar Vi får väl bläddra i barnpassnings-almanackan och hitta en bra dag?

Fast du vet väl att gamla gubbar är tämligen obildbara, så beväpna dig med TÅÅÅÅLAMOD. :D
Jag hänger gärna med också... Har varit på Gelleråsen på 1½ bandagar, men jag känner litegrand som Kjelle. Sedan hjälper det ju inte att min hoj är lite svajjig i ramen.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Bankörning är det bästa alternativet men tyvärr inte gratis... Nu har jag iofs inte kört så mycket gata i år men på det lilla jag kört har jag märkt att mitt tempo på gata är lika som förut eller t.o.m. något snabbare och trots det känns det lugnare.

Annars är nog ett bra alternativ att göra som flera andra påpekat, nöta samma väg om och om igen och då gärna en väg med bra asfalt, fri sikt i kurvor m.m.

Ett bra sätt att få kurvorna att kännas tryggare är att flytta kroppen i sidled och hänga ut, då lutar inte hojen lika mycket.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
jag måste tyvär avboka körningen idag :(

om någon kan söndag kväll så är jag på likaså nästa vecka

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
De jag försökt lära åka bräda, vanliga lagg och hoj har alla sagt att jag förklarar saker på ett sätt som gör det enkelt att ta till sig vad man säger. Tror inte det gör mig till världens pedagog men jag gör gärna ett försök att bena ut vad jag tycker om det som sagts hitills.

Långa farbrorns resonemang som jag ofta översätter till "bromsa klart innan du svänger, och med rätt växel ilagd" är klockrent. Det sämsta man kan göra är att mitt i kurvan upptäcka att man åker för fort. Långsamt in, fort ut är en gammal gyllene regel, precis som der lange onkel säger. Vill man testa lite är en variant att åka i exakt samma fart före/genom/efter kurvan bara för att få så lite som möjligt att tänka på.
Köra samma väg flera gånger är oxå bra. När man kört tillräckligt mycket så känner man så att säga igen alla situationer oavsett på vilket vägavsnitt det är. Man är lixom bekant med scenariot även om själva scenen är annorlunda (gick det att förstå).
Ett mindre bra tips tycker jag var det från kycklot om att försöka luta kroppen. Det kommer automatiskt med farten om man tycker det känns bekvämt. Innan dess är det bara ett onödigt moment som tar upp bandbredd i skallen.
Till slut är det som Erik mfl säger om att köra bana är det allra bästa. Åtminstone jag kan slappna av på ett helt annat sätt där och ägna 100% av hjärnan och kroppen åt att köra hojen. På gata/landsväg är det så jäkla mycket brus som förstör.
Vi i Teknis (dvs jag) ska försöka få igång liknande körningar på Täby precis som SMC kör på Rörken utanför Uppsala. Det är inte den mest lämpade banan för sporthojar men det är bättre än allmänn väg. Och är du snäll kan det säkert finnas en motard som kan provas ;)

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Supermoto skrev:
...Ett mindre bra tips tycker jag var det från kycklot om att försöka luta kroppen...
Ja alla är vi olika.

Men JAG tyckte att det kändes lättare att öka tempot när jag gjorde så som livrädd nybörjare.
P.g.a att jag då _visste_ att hojen inte lutade lika mycket=mer grepp
Det handlar lite om att lura sig själv ibland för att våga överskrida sina "komfort-gränser".
:tummenupp

Sen får man nog erkänna också att man lärt sig en hel del av sina misstag. :gnissla :rodnar
T.ex. när man kommer för fort in i en kurva som nyper åt mer än väntat och man bara har två saker att välja på.
1, Bli rädd, bromsa och troligtvis köra i diket.
2, Tänka "Shiiit, bära eller brista" och lägga ner mer och oftast reda ut
situationen.

Ska bli kul att se om vi lyckas hjälpa den gode doktorn till ett lyckligare liv som kurvsmiskare. :)

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Stefan skrev:
Var väl nån som provade utanför Mogetorp för ett par år sen :7peta
Syftar du på min lilla avåkning så väjde jag för ett stort tjälskott.
En snabb bedömning gjorde gällande att jag skulle skrota om jag körde på det.
Så jag rätade upp och försökte köra runt.
(Alternativ 2 var inte att rekomendera då tjälskottet var från innerkant och ut till kanske halva vägen).
Men helt korrekt annars. :tummenupp

Last edited:

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Stefan skrev:
Hur kommer det sig att alla andra INTE körde av då?
För att de såg skiten i tid och kunde välja ett bättre spår från början?
Ja inte fasen vet jag, men att klippa över en så stor bula med kraftigt nerlägg kändes fel... Sak samma, i skogen hamnade jag iaf. :rodnar

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...