Nu är jag trött på det här! Privatlektioner sökes!

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
crashtestdummy skrev:
hur går det för dig kjelle,? får du till svängandet?

Vet inte, för i helgen har jag gjort något gamla människor sällan gör, nämligen ätit kräftor, :fyllisar och nattsuddat två kvällar i rad.

Så igår var jag lite :död och orkade inte hoja något.....

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jag gick en kurs :)

Betalade 800kr för att få veta att jag höll för hårt i styret.
Sen svängde hojen lättare än min gamla 125:a...
Det kanske inte är ditt problem men det var defenitivt mitt :hihi

Tänk över hur du håller i styret, armarna ska vara "fågeldansen-style" i ALLA lägen.
Man kan bromsa bättre, svänga mera och gasa hårdare om man låter hojen jobba själv :tummenupp
För vi måste ju erkänna att hojen är bättre än oss, den kan själv :va

Att ta över min körstil kanske inte är det optimala då jag klänger som en apa osv, men grunderna är detsamma.
OM du inte har kommit underfund med fenomenet motstyrning så tycker jag du ska ge dig ut att prova :öl

Högstadiefysik:

Det bygger i alla fall på att motorcykeln har 2 delar. Framgaffeln inkl framhjul och sen resten av hojen.

Vilken väger mest?

Resten av hojen självklart. Där är ju du och motorn osv.
När du svänger framhjulet åt tex höger, vill MASSAN fortfarande gå rakt fram...
Vilket då ger att om hjulet går åt höger börjar hojen luta åt vänster, och hojen svänger ...vänster :tummenupp

Men hjulet vrids egentligen inte åt höger, utan du lägger bara en KRAFT åt det hållet.

Sen kan du tävla sick-sack med mig på motorvägen :)

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Vad man glömmer är att en hoj klara sig mer eller mindre utmärkt själv,därför är det viktigt att inte störa den när den svänger.

Det enda som man behöver göra är att lägga ner den när det är dax och balansera vikten(som ovan beskrivet) så går den som på räls,har man fått grepp på det så är det andra bara finputs och bortnötande av överlevnadsreaktionerna som tex "det går för fort" vilket gör att kroppen låser sig och man nyper bromsen instiktivt.

Denna impuls kommer redan vid låga hastighter vilket är helt normalt vid en ny situation,därför är det viktigt att köra samma väg flera gånger så man "lär in" (eller lurar sig själv om man vill) att inte panikbromsa när känslan kommer.

Det som man skall pränta in och ha snurrande i huvudet när man går in i kurvan är:

Lägg ner -inte bromsa
Lägg ner -inte bromsa

Passar på att be om ursäkt för fel landsända igen,säg bara till så försvinner jag.

Mvh

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Långa farbron skrev:
...Passar på att be om ursäkt för fel landsända igen,säg bara till så försvinner jag.

Mvh

Ingen fara. Trevligt folk med vettiga åsikter är alltid välkomna. :tummenupp
Så fortsätt du bara. :)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kyckling skrev:
Ingen fara. Trevligt folk med vettiga åsikter är alltid välkomna. :tummenupp
Så fortsätt du bara. :)
Just det! Och alla undrar följaktligen fortfarande vad du gör här :va

;)

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Supermoto skrev:
Just det! Och alla undrar följaktligen fortfarande vad du gör här :va

;)
Här ställer man upp för dig. Går på din fest (och betalar t.o.m för att vara där), köper dubbla presenter och hjälper till med att jobba på ditt motardbanebygge...

Du är dessutom skyldig mig pengar.

Och så får man ett sånt där bemötande... :(

:slicka :blah

Last edited:

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
crashtestdummy skrev:
hur går det för dig kjelle,? får du till svängandet?

Gick lite bättre igår, men fan vad långt det är kvar till knäskrap. :huvet

Dessutom är det svårare att svänga åt höger, någon som har en bra förklaring till detta?? :va :D

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kjelle skrev:

Dessutom är det svårare att svänga åt höger, någon som har en bra förklaring till detta?? :va :D
Dejligt Kjelle :tummenupp
Du skulle varit med på GÅsen igår. Jag hade kunnat åka tusentals varv med dig.
Inte alls ovanligt att man har ett håll som man upplever som svårare. På sporthojen har jag inte det problemet men på motarden är höger svårare. För att inte tala om när man är på isen :crash

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Kjelle skrev:

japp. för att du är högerhänt helt enkelt :) jag brukar säga som så, åt vilket håll sladdade du med din tuffa limpcykel i brickebacken när du var 12år på grusplanen, åt vänster ja just det :)

kjell lite på x9an och däcken, mitt första knäskrap tänkte jag det får bära eller brista men det bor :) det man kan göra är att tex åka till en stor parkering och känna lite åt båda hållen.

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Kjelle skrev:

Det är långt som attan ner till backen.

När det känns som att man sitter på marken och åker med rumpan... DÅ är det nära. :tummenupp

(Jag vet var det finns en bra plats att öva på också. Så länge man skiter i att wheela därifrån :gnissla ).

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Kyckling skrev:
(Jag vet var det finns en bra plats att öva på också. Så länge man skiter i att wheela därifrån :gnissla ).

Platsen är bra så länge affärerna är stängda och gråsuggorna är flyttade.
:D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...