Nu är jag trött på det här! Privatlektioner sökes!

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Hjärnan har till en viss del fattat det där med motstyrning, men det verkar vara svårare att få kroppen att samarbeta. Experimenterade lite med att klänga lite, och flytta ut röven från sadeln, vilket gjorde att jag kunde svänga i högre hastighet. Men inte faan lutade hojen särskilt mycket mer. :huvet

Att gasa i kurvan istf att bromsa, och att titta längre fram gav väl några poäng också, även om det behövs ööööövning.... :7peta

Det är svårt att lära gamla hundar sitta. :fakta

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Kjelle skrev:
Hjärnan har till en viss del fattat det där med motstyrning, men det verkar vara svårare att få kroppen att samarbeta. Experimenterade lite med att klänga lite, och flytta ut röven från sadeln, vilket gjorde att jag kunde svänga i högre hastighet. Men inte faan lutade hojen särskilt mycket mer. :huvet

Att gasa i kurvan istf att bromsa, och att titta längre fram gav väl några poäng också, även om det behövs ööööövning.... :7peta

va fan snackar du om??????????? du körde ju som en demon i går på vägen hem

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
När jag var ute med Aprilia-gänget och Stefan fick jag tillfälle att praktisera lite av det jag läst här. Det var lite svårt att koncentrera sig på det när man fick ligga på som en blå för att hänga med.

Jag märkte vilket "glapp" det är mellan att köra rätt och köra fel. I en sväng där jag kände mig väl förberedd, var avslappnad och inte ryckte eller tryckte på styret som jag alltför ofta gör, då gick det smidigt att gå igenom kurvan, tyckte tillochmed att det gick för långsamt. :tummenupp

Nästa gång man kom till en likadan kurva med samma hastighet, men lite oförberedd, panik-stel och plötsligt går det in-i-helvete för fort och man bromsar och sliter som en tok i styret för att bryta ner stålsläden för att inte köra av. :näsblod

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kjelle skrev:

Håller tokmycket med om blicken och att acca genom kurvan men jag är fortfarande lite emot att hänga av hojen när det inte behövs. Det blir bara ett extra moment som tar upp bandbredd i skallen, ENLIGT MIG. Känns det rätt så är det förmodligen det :tummenupp

Om du inte ger upp så kommer körningen lossna bitvis, jag lovar. Ibland i små droppar, ibland i stora klumpar. :banana

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Supermoto skrev:
Håller tokmycket med om blicken och att acca genom kurvan men jag är fortfarande lite emot att hänga av hojen när det inte behövs. Det blir bara ett extra moment som tar upp bandbredd i skallen, ENLIGT MIG. Känns det rätt så är det förmodligen det :tummenupp

Om du inte ger upp så kommer körningen lossna bitvis, jag lovar. Ibland i små droppar, ibland i stora klumpar. :banana

INGA PROBS IGÅR :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ett annat vanligt problem vid kruvhäng är att man har överkroppen åt fel håll.

Benen och hojen är rätt men överkroppen lutar åt andra hållet,detta ger lite mixade singnaler för din vän hojen.

Den undrar om du vill svänga eller inte när du lutar emot med överkroppen.

Ett enkelt sätt att försöka motverka detta är att helt enkelt "hänga" sig fast med knäet mot "ut/uppsidan" av tanken när man lutar hojen innåt i kurvan.

Last edited:

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Det som är lite anmärkningsvärt i sammanhanget är att den gode doktorn är den enda jag känner som faktiskt äger ett ex. av keith Codes bok "A twist of the wrist".
Vilket borde innebära att det är HAN som ska tala om för OSS hur man egentligen ska göra. :D :tummenupp

Antar att det kommer disskuteras en hel del körteknik m.m imorgon på festen :) :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...