Nu är polisen inte värd många ören....!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
CHROLO skrev:
Det borde både du, och framförallt polisen känna till. Korkat att lova vad en annan myndighet ska fatta för beslut.

Varför borde jag veta det? Men nu råkade jag ana att det va så därför frågade jag två gånger.

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
De va nog bäst o göra som du gjorde. Alltså att de inte gick till tinget... Har själv vittnat i ett liknande fall o va jag sa va inte vatten värt efter att snuten (1st) :kocko hade ljugit tungan svart... polarn blev av me lappen en rätt bra stund + en hel del böter om ja inte minns fel. Hoppes du får behålla din. Lycka till :tummenupp

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
Mr_Mike skrev:
PHP:
Jag stannade.

Är du rädd för att berätta vad du gjort???
tror du snuten sitter och läser det här ???
Eller gjorde du något så idiot korakt att du kanske förtjännar 3Lapp + körkortet???

///Micke

risken att snuten läser vad som skrivs på SH är övervägande hög! sen kanske dom redan vet vem Rigge är???? om man redan är känd hos trafikpolisen är det ingen höjdare att lätta sitt hjärta här då det kanske innebär problem vid senare tillfällen!..... respekt till CHROLO som faktiskt öppet"reggad" surfar SH och deltar i diskussioner som både polis och mc intresserad!

IronMike

Guest
Rigge skrev:
Problemet är när polisen säger att ditt körkort kommer INTE bli indraget, hur dom vet vad länsstyrelsen kommer säga om saken vet jag inte men dom lovade dyrt och heligt att det inte skulle bli så. Nu vill länstyrelsen ÄNDÅ åt mitt körkort.
Deala aldrig med cops på det viset :kocko

M-F

undercover
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Hemlig, tamigfan
Kom igen... what did jo doooo ?! :)

Jag tror att du:

Alt. 1 - Körde lite för fort.
Alt. 2 - På ett hjul för lite (enligt poppo).
Alt. 3 - Kanske råkade gasa ifrån poppo litegrann, när dom ville att du skulle stanna ?!

Rena chansningar.. nyfikenhet, du vet.

Men i vilket fall så har du rätt att bestrida strafföreläggandet, som du har fått. Och då blir det tingsrätt.

Edit: Läste en gång till, och det kanske inte är ett strafföreläggande som du har fått, utan ett besked om att dom utreder ärendet ?! Isåfall kan man ju vänta på besked, eller inkomma med uppgifter som ger din synvinkel på saken. Ring å kolla !

Last edited:

GTS Micke

En som skänkt pengar till ny server.
Gick med
14 May 2004
Hoj
Yamaha GTS 1000A-96
Hej.
Jag tar alltid för givet att ALDRIG erkänna utan använder min rätt att tänka på det i en månad.De få gånger jag blivit stoppad så har de blivit sura för de måste skriva på en annan blanket, men det är min rätt.
Sedan så får man hem ett brev där dom/böter finns och om man godkänner eller vill överklaga. Man kan också bara betala bötern utan att skriva på pappret och skicka åter.
Poliserna vill att man ska erkänna, mindre efter jobb för rättsväsendet.
Så om de frågarom du erkänner så svara NEJ och stå fast vid det oavsett hur tydlig en ev. överträdelse har varit.

Cookie!

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
inte köpt än...
Swedie skrev:
Ja men då höll väll ändå polisen vad som sa? 3000kr i böter för vårdslöst tycker jag är billigt. Om man jämnför med mina böter jag fick i USA. Kostade 3000kr för 30km/h över hastighetsbegränsningen. Ren fortkörningsböter. Inga anmärkningar om vårdslöshet.

HA! Testa att köra fort i Norge och torska..30+ = 6-7000kr..max fart är hundra :död ..dom börjar ge ut "pris" vid 5 + (1500 typ)...Kan säga att det är svettigt att köra bud där.. :gnissla

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
När det ändå uppe på agendan med överträdelser. Är det någon som vet exakt vad definitionen på vårdslöshet i trafik är?

Det känns ganska diffust...

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
Rigge skrev:
:kocko :mad: :kocko :huvet

ÄNDRAT P.G.A SAKNAD TEXT

Jag blev stoppad för vårdslöshet i trafik och erkände inte.....
Nu undrar jag vad jag ska göra, jag tänkte jaga rätt på tjejen vars namn jag glömt och be henne förklara vad som händer och att hon får ordna upp det hela med länstyrelsen så jag får ha kortet kvar som hon sagt, åklagaren vet jag inte vad han heter. Fler tips?

:3freak
Känn dig lurad! polisen kan inte föregripa länstyrelsens beslut. Står det "vårdslöshet i trafik" som förselse så hamnar ärendet hos dem iaf. o har du erkännt så är du rökt! bara tacka o bocka :rolleyes:

Just förfarandet när de ringer upp o e lena i truten o vill "erbjuda" nåt är livsfarligt! Grundinställningen är att DE vill slippa en massa jobb+spara pengar i rättsapparaten INGET annat! De sitter inte o vill hjälpa folk de stoppat för förselser, de vill sätta punkt för ditt ärende asap o gå på nästa!
Sorry men jag e rädd att det blir torsk denna gång.

Våga båga tufft o köra fort
/E

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
mickesR1 skrev:
Hej.
Jag tar alltid för givet att ALDRIG erkänna utan använder min rätt att tänka på det i en månad.De få gånger jag blivit stoppad så har de blivit sura för de måste skriva på en annan blanket, men det är min rätt.
Sedan så får man hem ett brev där dom/böter finns och om man godkänner eller vill överklaga. Man kan också bara betala bötern utan att skriva på pappret och skicka åter.
Poliserna vill att man ska erkänna, mindre efter jobb för rättsväsendet.
Så om de frågarom du erkänner så svara NEJ och stå fast vid det oavsett hur tydlig en ev. överträdelse har varit.

Låter ganska onödigt. Börjar alla gnälla över fortkörningsböter lär nog systemet ändras så möjligheten att överklaga på ett så här enkelt sätt begränsas. Och det är ju inte av godo, ibland har man ju skäl att protestera.

Får man en böter för en klar fortkörning är det väl bara att betala de låga böter vi har i Sverige, och sedan köra vidare med solsken i blick och slippa framtida brev och annat jobb.

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Polisen - Länstyrelsen

Eftersom de allra flesta här inte verkar ha det klart för sig bör det kanske
klargöras "Polisens" roll...respektive "Allmänna ombudet" på Länstyrelserna.

Rigge skrev:
:kocko :mad: :kocko :huvet

ÄNDRAT P.G.A SAKNAD TEXT

Jag blev stoppad för vårdslöshet i trafik och erkände inte, mycket på grund av att min och polisens åsikt om att det var trafik i närheten inte stämde så bra överrens.

Eftersom de allra flesta här inte verkar ha det klart för sig bör det kanske
klargöras "Polisens" roll...respektive "Allmänna ombudet" på Länstyrelserna.

Polisen har att beivra lagbrott = Utfärda böter / och lämna svårare lagbrott
till åklagare som sen beslutar om ev. Åtal.

Allmänna ombudet på Länstyrelserna ser till din totala lämplighet som trafikant,
och har ingenting formellt med polis/åklagare att göra.

Skriv ett svar till Allmänna ombudet där du redogör för din inställning:
- Dels till den här specifika händelsen....
- Dels till ditt behov av körkort, i jobbet, för att komma till jobbet, bifoga om
det finns tidtabeller för allmänna komunikationsmedel för att visa att du inte kan använda dessa.

Se till att vara SAKLIG....förklara ditt BEHOV...skit i resten, du gjorde fel, gör det bästa av det.

sweborn skrev:
Låter ganska onödigt. Börjar alla gnälla över fortkörningsböter lär nog systemet ändras så möjligheten att överklaga på ett så här enkelt sätt begränsas. Och det är ju inte av godo, ibland har man ju skäl att protestera.

Jag tror det blir precis tvärsom.........och så gör också en åklagare i..om jag
inte minns fel Skåne.....

Han vill att fortkörning ska jämställas med parkeringsförseelser och enbart medföra bötesstraff....
Däremot vill han att Vårdslöshet i Trafik ska få en strängare straffbedömning.
Vissa fall av fortkörning kan ju defineras som Vårdslöshet...men de flesta
begås av vanlig Svensson i sin Volvo på väg till och från jobbet.

KentW

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Kent W skrev:
Jag tror det blir precis tvärsom.........och så gör också en åklagare i..om jag
inte minns fel Skåne.....

Han vill att fortkörning ska jämställas med parkeringsförseelser och enbart medföra bötesstraff....
KentW

P-böter måste man väl betala oavsett vad man tycker eller överklagar efteråt? Det var det jag menade med att det blir svårare att slippa undan om man anser sig ha giltiga skäl att protestera.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
sweborn skrev:
P-böter måste man väl betala oavsett vad man tycker eller överklagar efteråt? Det var det jag menade med att det blir svårare att slippa undan om man anser sig ha giltiga skäl att protestera.

Det går att överklaga parkeringsböter också....förutsatt att nått inte stämmer
med verkligheten.

Tex. En gata som normalt är öppen för trafik stängdes av i samband med asfalt
arbeten, två bockar med skyltar som talade om att gatan inte var öppen för
genomfartstrafik var upptällda vid infarten till gatan.
Jag parkerade på "fel sida" i en parkeringsruta på gatan, hittade en böteslapp
där det stod att jag felaktigt hade parkerat "På fel sida i körriktningen".
Överklagade till kommunen och hävdade att: Eftersom gatan är avstängd för
genomfartstrafik så "finns det ingen" körriktning, två veckor sedan kom ett
brev där parkeringsboten "upphävdes".

Ett annat fall......en översnöad skylt, skymd av en markis, en oplogad gata
som dolde markeringar på asfalten....blev också överklagad och "upphävd".

Formella fel går alltid att överklaga.

KentW

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM