nu har rottweilern fått en stämpel igen

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
YamahaJojje skrev:
Ja mycket lugn och fin ras tills det gäller! hehe Försvarar en i våt och torrt! Dem e väldigt stora och extremt kraftfulla! Schnauzer e en tysk hundras framavlad för pubarnas skydd i münchen på 1600 talet. Den används som polis och militär hund i Tyskland och USA. De har VÄLDIGT stabilt psyke och brukar gå väldigt bra ihop med barn! Det e nog mer vakthund än husdjur men i Helsingborg där jag bor e det ett rätt vanligt "husdjur" nuför tiden. Väldigt dyr att köpa och otroligt svårlärd med!

Kollade i en bok om hundar och där stode det att riesen schnauser vägde upp till 40kg, är din tjock?:)

Eller var det riesen? hmm, nu kommer jag inte ihåg bara för det....
Den kanske har ätit för mycket riesen och därför väger mycket.
Är det din ras som har mankhöjd på ca 65-70cm?
Kollade samtidigt vad sankt Bernard vägde, huvva! 90kg+ för en frisk och välvårdad hund!!!

Last edited:

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
YamahaJojje skrev:
Nova: Vad ska räknas som kamphundar? Själv har jag 2 tiesen schnauzer. E det kamphundar?

I fel händer kanske vad vet jag.Trött på folk som ska gömma sig bakom sina stora tuffa hundar. Det kanske har med penisförlängning att göra? Själv har vi en liten snäll schäfertik. Tävlar i elitklassen i skydds med henne.

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Staff

Tinatjejen skrev:
Oh, fina hundar. Själv uppväxt med sådana. :tummenupp
Den sista jag hade vart hanhundsilsk efter att en GOLDEN RETRIVER hanne gav sig på honom. :fatta!

Ang. att en del här säger att man har valt en "kamp"hund för att vara ball. Så ska jag dra mina EGNA anledningar till att ha en staffordshire bullterrier:
Jag är van med japansk spets, cavalier king charles, Riesenschnauzer, dvärgschnauzer, staffordshire bullterrier och new foundland hundar och vet ungefär vad de går för, så jag umgåtts med dem under hela min uppväxt.

Då jag jobbade i stall och kommer fortsätta jobba i lantbruket så är långhåriga hundar inte ens att tänka på. (skitiga, luktar o.s.v.)
Jag har inte en bauta-stor combi, utan en liten mitsubishi colt. Alltså gick både riesen och new foundland bort redan där.

Staffen är relativt liten, pälsvården är i stort sett obefintlig oxh man kan göra allt med den. Lydnad, agility, utställningar u name it.

Därför är den mitt val. Vad massa folk på stan tror om mig och min hund, det bryr jag mig mindre om.

Men som många skriver, rädd behöver man aldrig vara, vad för hund man än har, när man är ute på kvällspromenader.

Då kan jag som överskottsinformation meddela att jag var med och startade Stafforshire Bullterrierklubben i Sverige. -90 tror jag att det var.

Det här med att hundar bits och har sig är ju ett väldigt relativt begrepp, när vi nu ändå kommer in på det spåret i diskussionen. Hundar som Rottweiler och RiesenSchnauzer är ju förvisso respektingivande hundar till sin storlek och läte, men sen är det inte så himla mycket mer oftast. Attt dom kan leverera ett och annat aggressionsbett det vet vi, men att verkligen bitas och hålla i och ruska den dom biter, det bruka oftast rikta sig mot mindre hundar och små djur i övrigt.
Kampleksaker brukar också gå bra, och ägaren/ innan blir alldeles till sig i trasorna för att hunden är så "rejäl". Då jag har utbildat en hel del hundar, har jag dragit en del praktiska slutsatser. Rottweiler är det inga problem att få hundaggressiva, men i övrig är dom inte så mycket att ha om man vill ha en tjänstehund som klarar lite påfrestning. Att få en sån att verkligen klippa i och bita rejält är riktigt svårt, oftast blir det bett i försvar och det liknar mest att få en stor symaskin i skyddsärmen, oftast är dom såpass låga i sitt temerament att dom mest låter och sen händer det inte så förfärligt mycket mer. Deras fördel i tjänstesammanhang är att dom ser stora och respektingivande ut och ingen törs gå på dom. Och då har dom ju förvisso tjänat sitt syfte om inte en pundare som inte bryr sig kommer farande... Då behövs det lite mer stoppingpower om ni förstår vad jag menar.
Ska jag fortsätta monologen? :)
/T

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Teo skrev:
Visst beror det mäst på ägaren och hur han/hon präglar hunden men i princip ALLA hundar är ändamålsavlade och rotweilern är inte en utpräglad sällskapshund som en pekines eller en labb, som i och för sig är en Jakthund men med hysterisk mysighetsfaktor som biföljd av aveln.

Det är inte för inte som vi aldrig hör om labbar och boxrar som bitit barn utan det har med djurens temprament i kombination med ägaren, som i många fall köper en Rotweiler, pitbull eller en dobbermanför att "klä på sig den" när han/hon går ut på stan och visar hur stark man kan vara som har pli på sin hund och kan säga nej, nej, nej,. jävla idioter, det är klart att djuren felar. :mad:

Tillåt mig att le :rolleyes:
Skulle en labb eller liknade inte bita barn :3freak
Det finns tom statistik på att den hunden som är mest benägen att bjäbba ifrån lär vara cockerspaniel. Bara för att vissa hundar en gång i tiden var uppfödda för att "kampa" betyder det inte att dessa biter oftare. Förklaringen till detta är att man faktiskt även avlade på hundar som skulle vara förarveka, dvs inte ha kamplust eller liknande mot sin ägare eller för den delen andra människor.
Hoppas verkligen att folk begriper anledningen till varför man bara läser om "kamphundar". Kallas journalistik, sensations sökande för att sälja lös nummer.
Hundar som rottwailer, staffordshire bullterrier mfl har ett utseende som gör dessa lätta att peka ut som livsfarliga, visst är dom potentiella till att bli farliga men psyket på hundarna är inte mer mordlystet än på dom flesta andra raser.
En viss skarphet har dom men inte fan är dom mer benägna att bita barn :kocko
Tänk om detta hade varit i den mänskliga världen, undrar just vad det hade hetat då :rolleyes:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
The_FacultyGirl skrev:
Det mest intressanta är ändå att folk låter sina barn närma sig djur hur som helst. Det är mest skrämmande.

Med tanke på att barn har ett annat kroppspråk än vuxna och vet sällan gränser.

Menar om hunden ligger och sover på soffan och blir väkt av ett ansikte som ska pussa den, det är ju lätt att en försvarsinstinkt dyker fram då. Sen vet jag inte om fallet var så denna gång men vuxna vet ofta med sig att förvarna med röst eller dylikt att nu är jag på väg mot dig.

Ne, är man ensam med ett djur ska man kunna tyda dess kroppspråk.
Aldrig att jag skulle lämna ett djur ensamt med ett barn under iaf 8 år lugnt (beror dock på personen ifråga) men det är en princip.

Känner själv en hund som jag är rädd kan hamna i avlivningsfasen någon dag p.g.a. en klantig unge. Vet ej vad som hände han men han är mycket osäker bland barn och vart någon form av misshandlad av en unge när han var under ett år. Vilket gör att han morrar när ungar kommer för nära och går undan om han kan. Så när jag har honom i närheten är det ungen jag passar inte hunden. För han skulle aldrig medvetet göra något, lyder minsta lilla man ber honom och är klok i sig. Jag litar fullt på honom och han litar på mig. Så min uppgift är ju att passa barnen när han är i närheten.
Men de är få som förstår. Han är dessutom världens goaste Border Collie och om han väl blir trängd av en unge någon dag p.g.a. vuxnas bristande passning av barnet, och hugger. Då e det föräldern jag kommer attackera.
Och nej, inte min hund, en kompis hund som jag dock ofta tar hand om.

Precis så.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
UrbanTiger skrev:
Varför har grannen på våning 1 i mitt hus munkorg på sin "Råttis" ?
Varför "fostras" den med sparkar och slag ?
Grannens familj har Pizzeria

Är det konstigt att man är skeptisk ?

Hade man fostrat en naken hund på det viset hade den också blivit farlig, eller så farlig den nu kan bli :tungan

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
sEiKo skrev:
Bild på min jycke.
Om det funkar.

GGGGAAaaahhhh är inte det där en sådan livsfarlig blodsugande vampyr hund :skrämd Läste i aftonbladet att den oftast ger sig på försvars lösa små flickor och suger blod. Är från början avlad till att vara en kamhunds mördare :skrämd

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det verkar som diskussionen om detta kommer att fortsätta länge.

Den verkar även vara uppdelad i tre ganska klara läger av tänkare.

1: De som är övertygade om att alla hundar är jättebra sällskapshundar bara med har "pli" på hunden.

2: De som anser att vissa framavlade hundar INTE hör hemma i barnfamiljer.

3: De som kör med "titta-på-detta-exempel-där-ser-ni-att-det-funkar-!"

Personligen hamnar jag nog i grupp två. Om jag har barn och de kommer i kontakt med hundar av typen pitbull, rottis, dobermann osv. så komer jag att hålla dem på avstånd från dessa hundar. Varför? undrar de som har pli på hunden... Jooo.. VARFÖR skall jag ta chansen?
Tror ni att kvinnan i den inledande artikeln skulle tagit med sig sin rottis-pitbull om hon inte varit övertygad om att hunden inte skulle göra nått med småbarnen?

TÄNK EFTER!
Hundar avlade för kamp eller vakthållning passar inte lika bra som sällskapsdjur, som en hund som avlats till det.
Eller har jag fel?

Hur skulle du göra om det gällde DINA barn och en okänd Rottis?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
....Är det förresten någon som vet om det är sant att pittbullarna inte släpper när de väl har bitit? En normal hund vet omedelbart när den andra hunden har gett sig och slutar då att slåss. Fajten skall bara etablera rang, inte skada någon av hundarna. Allt annat är dåligt hundbeteende och skall bort.

....

Ja det är sant. En pitbull har ett sönderavlat beteende när det kommer till slagsmål vilket gör att skadorna blir enorma om de går i spinn. Enligt polisens expert på kamphundsporblemen i Göteborg(som för övrigt var jävligt kompetent och påläst) så har du två val när du ska ha loss en pitbull - 'break stick' eller strypning dvs stryp hundjäkeln med ett koppel på plats. Väljer du sen att strypa tills hunden slocknar eller lite till är upp till dig...

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
släppande.

Bingo skrev:
Hmmm svårt att avgöra vem av er som var dummast den gången.

Är det förresten någon som vet om det är sant att pittbullarna inte släpper när de väl har bitit? En normal hund vet omedelbart när den andra hunden har gett sig och slutar då att slåss. Fajten skall bara etablera rang, inte skada någon av hundarna. Allt annat är dåligt hundbeteende och skall bort.

Kraven på en hund idag är mycket anorlunda än de var för 200 år sedan. Det finns inte längre några vargar att skydda boskapen mot. Det är ganska ont om stråtrövare. Arrangerade fajter mellan djur är olagliga och en styggelse. En modern hund skall fungera med både människor och andra djur - vara snäll helt enkelt. Och fattar den inte när det är dags att lägga av i en hundfajt har den inget i samhället att göra. Bort med skiten.

Att kamphundar inte skulle kunna släppa på grund av att dom har saxbett är bara rena fantasier. Alla hundar(i princip) har saxbett, det har dom för att dom ska kunna tugga maten som dom en gång i tiden åt, sega senor, kött osv. Saxbettet är alltså till för att hundens käkar ska kunna klippa av sånt som inte går att krossa, sax=klippa.
Att en kamphund inte släpper beror på helt andra saker. En kamphund fungerar på samma sätt som andra hundar, men vissa drifter är mer framträdande än andra, ex vis kamplusten. Om du har kampat med en hund nån gång så vet du att du kan få den att hänga i en trasa såpass att du kan lyfta hunden och bära omkring på den hängandes i trasan. Den driften har med hundens sociala och jaktkampbeteende att göra, när den har lyckats fånga en hare så släpper den inte, för då försvinner bytet. Sak samma med en kamphund, den betraktar inte sin "motståndare" som en fiende på det sättet att fienden ska motas bort med ett aggressivt beteende. Ett aggressivt bett blir ett "symaskinsbett". Det är däför det sällan blir några allvarliga skador på "icke kamphundar" som slåss, det låter mest.Aggression hos hund avser att öka avståndet till det hot som uppstått.
Kampraserna däremot behandlar sin "motståndare" ungefär som en kamptrasa, det är därför dom inte släpper. Man kan få många raser att låsa sig i bettet genom att belasta dom mentalt i bettet genom att ex ruska kamptrasan, lyfta hunden när den har bitit sig fast osv. Beroende på hundens kamplust, som skiljer sig från individ till individ, håller hunden tag i "bytet" med olika intensitet.Alltså, ju mer man belastar en hund som har lite kamp i sig, desto hårdare håller den i.
Att kampraserna har en medvetet framavlad hög smärttröskel gör att det vi uppfattar som smärta, uppfattar hunden som en "belastning" och eggar den till att hålla hårdare i "bytet" och inte sällan ruska.Det som kan se lite sjukt ut är att dom oftast viftar på svansen när dom "slåss".
Ungefär så funkar det.
Det är riktigt att kraven på hunden har förändrat sig under århundradena, och vissa beteenden inte passar i dagens samhälle. Hundkamper är en styggelse och ska vara förbjudna, att hundarna tycker att det är kul att bitas är en framavlad egenskap och kan avlas bort i min mening, det beteendet finns ingen anledning att behålla.
Hundslagsmål har sitt ursprung i inkompetenta hundägare, och är bara att beklaga att dom uppkommer.
/T

/T

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Chrille skrev:
Ja det är sant. En pitbull har ett sönderavlat beteende när det kommer till slagsmål vilket gör att skadorna blir enorma om de går i spinn. Enligt polisens expert på kamphundsporblemen i Göteborg(som för övrigt var jävligt kompetent och påläst) så har du två val när du ska ha loss en pitbull - 'break stick' eller strypning dvs stryp hundjäkeln med ett koppel på plats. Väljer du sen att strypa tills hunden slocknar eller lite till är upp till dig...

Visst är det skönt med folk som är riktigt pålästa :3freak

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
bebbe skrev:
Visst är det skönt med folk som är riktigt pålästa :3freak

Kom igen, berätta vad som är fel i mitt uttalande. I dare you.

Ett:
Pitbullen slåss inte som andra "vanliga hundar" hundar.

Två:
Pga sitt beteende, psyke och syfte så får du inte loss den som "en vanlig hund" om den verkligen gott i spinn. Detta är inte pga av en låsning utan ren jävla 'envishet'. Detta har jag även hört sägas av en av Sveriges ledande förespråkare av pitbull och tillika uppfödare av staffordshire.

Så kom igen, berätta vad en, enligt dig, påläst individ har att säga om det här.

Edit/Men visst, stör det dig så ändra jag mitt tidigare "sönderavlat beteende" till "framavlat beteende" I det här fallet gör det ingen skillnad.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
tob skrev:
Alltså, ju mer man belastar en hund som har lite kamp i sig, desto hårdare håller den i.
Att kampraserna har en medvetet framavlad hög smärttröskel gör att det vi uppfattar som smärta, uppfattar hunden som en "belastning" och eggar den till att hålla hårdare i "bytet" och inte sällan ruska.Det som kan se lite sjukt ut är att dom oftast viftar på svansen när dom "slåss".
Ungefär så funkar det.
Det är riktigt att kraven på hunden har förändrat sig under århundradena, och vissa beteenden inte passar i dagens samhälle. Hundkamper är en styggelse och ska vara förbjudna, att hundarna tycker att det är kul att bitas är en framavlad egenskap och kan avlas bort i min mening, det beteendet finns ingen anledning att behålla.
Hundslagsmål har sitt ursprung i inkompetenta hundägare, och är bara att beklaga att dom uppkommer.
/T

/T
Om man bortser från rena skydds- och vakthundar, vad finns det för skäl att avla så att man behåller eller förstärker egenskperna i den första delen av utdraget ovan? Det låter för mig som extremt dåliga egenskaper, vare sig man sysslar med hundkamp eller ej.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
bebbe skrev:
GGGGAAaaahhhh är inte det där en sådan livsfarlig blodsugande vampyr hund :skrämd Läste i aftonbladet att den oftast ger sig på försvars lösa små flickor och suger blod. Är från början avlad till att vara en kamhunds mördare :skrämd

Japp, oerhört stark och känner ingen smärta, framavlad till att söka upp småbarnsfmiljer och göra stuvning av barnen som den sen apporterar tillbaka till sin ägare för att föda honom.
Iaktta bilden och se dom lysande, blodtörstiga ögonen.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...