YamahaJojje
Hojlös
pitbull släpper inte... har sax bett kan inte släppa, samma på riesen men dem bitter nästan aldrig!
YamahaJojje skrev:Ja mycket lugn och fin ras tills det gäller! hehe Försvarar en i våt och torrt! Dem e väldigt stora och extremt kraftfulla! Schnauzer e en tysk hundras framavlad för pubarnas skydd i münchen på 1600 talet. Den används som polis och militär hund i Tyskland och USA. De har VÄLDIGT stabilt psyke och brukar gå väldigt bra ihop med barn! Det e nog mer vakthund än husdjur men i Helsingborg där jag bor e det ett rätt vanligt "husdjur" nuför tiden. Väldigt dyr att köpa och otroligt svårlärd med!
nä inte direkt väldigt vältränad full size schnauzer från Tyskland samma kennel som GSG-9sEiKo skrev:
YamahaJojje skrev:Nova: Vad ska räknas som kamphundar? Själv har jag 2 tiesen schnauzer. E det kamphundar?
Har du bild på underverket?YamahaJojje skrev:nä inte direkt väldigt vältränad full size schnauzer från Tyskland samma kennel som GSG-9
Har du bild på underverket?YamahaJojje skrev:nä inte direkt väldigt vältränad full size schnauzer från Tyskland samma kennel som GSG-9
Tinatjejen skrev:Oh, fina hundar. Själv uppväxt med sådana.
Den sista jag hade vart hanhundsilsk efter att en GOLDEN RETRIVER hanne gav sig på honom.
Ang. att en del här säger att man har valt en "kamp"hund för att vara ball. Så ska jag dra mina EGNA anledningar till att ha en staffordshire bullterrier:
Jag är van med japansk spets, cavalier king charles, Riesenschnauzer, dvärgschnauzer, staffordshire bullterrier och new foundland hundar och vet ungefär vad de går för, så jag umgåtts med dem under hela min uppväxt.
Då jag jobbade i stall och kommer fortsätta jobba i lantbruket så är långhåriga hundar inte ens att tänka på. (skitiga, luktar o.s.v.)
Jag har inte en bauta-stor combi, utan en liten mitsubishi colt. Alltså gick både riesen och new foundland bort redan där.
Staffen är relativt liten, pälsvården är i stort sett obefintlig oxh man kan göra allt med den. Lydnad, agility, utställningar u name it.
Därför är den mitt val. Vad massa folk på stan tror om mig och min hund, det bryr jag mig mindre om.
Men som många skriver, rädd behöver man aldrig vara, vad för hund man än har, när man är ute på kvällspromenader.
Teo skrev:Visst beror det mäst på ägaren och hur han/hon präglar hunden men i princip ALLA hundar är ändamålsavlade och rotweilern är inte en utpräglad sällskapshund som en pekines eller en labb, som i och för sig är en Jakthund men med hysterisk mysighetsfaktor som biföljd av aveln.
Det är inte för inte som vi aldrig hör om labbar och boxrar som bitit barn utan det har med djurens temprament i kombination med ägaren, som i många fall köper en Rotweiler, pitbull eller en dobbermanför att "klä på sig den" när han/hon går ut på stan och visar hur stark man kan vara som har pli på sin hund och kan säga nej, nej, nej,. jävla idioter, det är klart att djuren felar.
The_FacultyGirl skrev:Det mest intressanta är ändå att folk låter sina barn närma sig djur hur som helst. Det är mest skrämmande.
Med tanke på att barn har ett annat kroppspråk än vuxna och vet sällan gränser.
Menar om hunden ligger och sover på soffan och blir väkt av ett ansikte som ska pussa den, det är ju lätt att en försvarsinstinkt dyker fram då. Sen vet jag inte om fallet var så denna gång men vuxna vet ofta med sig att förvarna med röst eller dylikt att nu är jag på väg mot dig.
Ne, är man ensam med ett djur ska man kunna tyda dess kroppspråk.
Aldrig att jag skulle lämna ett djur ensamt med ett barn under iaf 8 år lugnt (beror dock på personen ifråga) men det är en princip.
Känner själv en hund som jag är rädd kan hamna i avlivningsfasen någon dag p.g.a. en klantig unge. Vet ej vad som hände han men han är mycket osäker bland barn och vart någon form av misshandlad av en unge när han var under ett år. Vilket gör att han morrar när ungar kommer för nära och går undan om han kan. Så när jag har honom i närheten är det ungen jag passar inte hunden. För han skulle aldrig medvetet göra något, lyder minsta lilla man ber honom och är klok i sig. Jag litar fullt på honom och han litar på mig. Så min uppgift är ju att passa barnen när han är i närheten.
Men de är få som förstår. Han är dessutom världens goaste Border Collie och om han väl blir trängd av en unge någon dag p.g.a. vuxnas bristande passning av barnet, och hugger. Då e det föräldern jag kommer attackera.
Och nej, inte min hund, en kompis hund som jag dock ofta tar hand om.
UrbanTiger skrev:Varför har grannen på våning 1 i mitt hus munkorg på sin "Råttis" ?
Varför "fostras" den med sparkar och slag ?
Grannens familj har Pizzeria
Är det konstigt att man är skeptisk ?
sEiKo skrev:Bild på min jycke.
Om det funkar.
Bingo skrev:....Är det förresten någon som vet om det är sant att pittbullarna inte släpper när de väl har bitit? En normal hund vet omedelbart när den andra hunden har gett sig och slutar då att slåss. Fajten skall bara etablera rang, inte skada någon av hundarna. Allt annat är dåligt hundbeteende och skall bort.
....
Bingo skrev:Hmmm svårt att avgöra vem av er som var dummast den gången.
Är det förresten någon som vet om det är sant att pittbullarna inte släpper när de väl har bitit? En normal hund vet omedelbart när den andra hunden har gett sig och slutar då att slåss. Fajten skall bara etablera rang, inte skada någon av hundarna. Allt annat är dåligt hundbeteende och skall bort.
Kraven på en hund idag är mycket anorlunda än de var för 200 år sedan. Det finns inte längre några vargar att skydda boskapen mot. Det är ganska ont om stråtrövare. Arrangerade fajter mellan djur är olagliga och en styggelse. En modern hund skall fungera med både människor och andra djur - vara snäll helt enkelt. Och fattar den inte när det är dags att lägga av i en hundfajt har den inget i samhället att göra. Bort med skiten.
Chrille skrev:Ja det är sant. En pitbull har ett sönderavlat beteende när det kommer till slagsmål vilket gör att skadorna blir enorma om de går i spinn. Enligt polisens expert på kamphundsporblemen i Göteborg(som för övrigt var jävligt kompetent och påläst) så har du två val när du ska ha loss en pitbull - 'break stick' eller strypning dvs stryp hundjäkeln med ett koppel på plats. Väljer du sen att strypa tills hunden slocknar eller lite till är upp till dig...
bebbe skrev:Visst är det skönt med folk som är riktigt pålästa
Om man bortser från rena skydds- och vakthundar, vad finns det för skäl att avla så att man behåller eller förstärker egenskperna i den första delen av utdraget ovan? Det låter för mig som extremt dåliga egenskaper, vare sig man sysslar med hundkamp eller ej.tob skrev:Alltså, ju mer man belastar en hund som har lite kamp i sig, desto hårdare håller den i.
Att kampraserna har en medvetet framavlad hög smärttröskel gör att det vi uppfattar som smärta, uppfattar hunden som en "belastning" och eggar den till att hålla hårdare i "bytet" och inte sällan ruska.Det som kan se lite sjukt ut är att dom oftast viftar på svansen när dom "slåss".
Ungefär så funkar det.
Det är riktigt att kraven på hunden har förändrat sig under århundradena, och vissa beteenden inte passar i dagens samhälle. Hundkamper är en styggelse och ska vara förbjudna, att hundarna tycker att det är kul att bitas är en framavlad egenskap och kan avlas bort i min mening, det beteendet finns ingen anledning att behålla.
Hundslagsmål har sitt ursprung i inkompetenta hundägare, och är bara att beklaga att dom uppkommer.
/T
/T
bebbe skrev:GGGGAAaaahhhh är inte det där en sådan livsfarlig blodsugande vampyr hund Läste i aftonbladet att den oftast ger sig på försvars lösa små flickor och suger blod. Är från början avlad till att vara en kamhunds mördare
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|