Nu tror jag jag sett allt!

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
Fraggel skrev:
2322164 Hej
endast i klädd hjälm, kortbyxor och kortärmad tröja...
/Fraggel

Seså...han var troligen ung och dum :) ? Det var vad jag hade på mig för ca
9 år sedan då jag hade en kamrat bak som ville känna lite "drag". Då körde
jag en TL1000s, vi var nere en lördag och skulle parta ute på Falsterbo.

Med honom bak i 210 knyck så fick det räcka!

Idag...fyfaan, säger jag! Aldrig i helvete att jag skulle göra om det! Jag kör inte
en meter utan full mundering. Med ålder kommer insikt (kanske feghet, avgör själv...)

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Jag skrattar läppen av mig när jag läser detta...Ingen ska klaga men många lägger ner mycket energi på att gnälla på han som gnällde.. :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
ingen
Fraggel skrev:
2322164 Hej

Vet inte om detta är OT men det handlar om säkerhet....

Hoppas att det inte var någon av er här på forumet som var ute på Esingeleden endast i klädd hjälm, kortbyxor och kortärmad tröja :huvet
Sitter i lungnan ro i bilen på väg hem från jobbet runt 14:30 och så kommer en hoj gasande i ytter fil trolign runt 100 (jag låg själv i 90)....
Jag höll på att tappa hakan när jag såg vad föraren inte hadde på sig, tänker somliga med det dom sitter på???

Kör försiktigt och fortsatt skön sommar
/Fraggel

haha kom igen! 100? jävligt farligt då.. varför orkar man bry sig? :7peta

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Krippa skrev:
2322186 Han kanske är vuxen nog att bestämma själv vad han ville ha på sig när han kör hoj.

Jävligt viktigt att ta upp här.

Väldigt många här som lägger ner alldeles för mycket energi på vad andra gör o inte gör, skitsamma.

Förvisso, men om folk använde skyddsutrustningen så skulle det inte bli riktigt lika allvarliga skador vid en olycka. Och vilka får pröjsa för sjkuvårdskostnaderna & försäkringskostnaderna?

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
X-up skrev:
2323095 Förvisso, men om folk använde skyddsutrustningen så skulle det inte bli riktigt lika allvarliga skador vid en olycka. Och vilka får pröjsa för sjkuvårdskostnaderna & försäkringskostnaderna?
inte nog med att vi pröjsar alla deprimerade hells angels medlemmars heltidssjukskrivningar..
nu även massa idioter som ökar riskerna och skadekostnaderna (om något skulle hända) för sig själva för att de kör med shorts och t-shirt..

hm.. jag har ju åtminstone mjukisbyxor och oftast långärmat..
:tummenupp

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
X-up skrev:
2323095 Förvisso, men om folk använde skyddsutrustningen så skulle det inte bli riktigt lika allvarliga skador vid en olycka. Och vilka får pröjsa för sjkuvårdskostnaderna & försäkringskostnaderna?

Du har helt rätt i de du säger.

Men som jag sa innan, skitsamma.

De finns väldigt få, kanske tom INGEN som bryr sig ett skit om att folk på ett forum skriver att man inte ska åka utan full mundering.

Hade jag varit en sån som åker i t-shirt, så hade jag satt mig på hojen imorgon också....i t-shirt, oavsett vad alla här skriver.

Så därför förstår jag inte att man orkar bry sig.

Alla gör som dom vill, sen om de innebär att premien höjs så är de något vi får lära oss leva med.

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Hoj
Polka r1 1998
ORKA bry sig vad andra har på sig när dom kör!! finns inget skönare än att få dra en repa i +30 i t-skirt å jeans.. :arsele

Simon85

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
cbr 1000rr -06
kan inte alla värda hojåkare skapa en egen sida på nätet, där man skippar skit snacket och bara :fyllisar :yoparty och njuter av livet?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
är det ingen som har någon bild att slänga upp där brudar åker i bikini så han blir mindre gnällig, vet inte om jag sett dom på SH, ni som sett dom vet vilka jag menar :rolleyes:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
lite tankar reflektioner bara.

en ambulansförare nämnde i förbi farten att folk som åker i jeans och huvtröja kunde lika gärna åka i badbyxor för enda skilnaden är att de tar längre tid att först få loss all inbränt jeans eller träningsoverlls brallor än att direkt börja plocka bort sten från huden. nu vet ajg dock itne om detta stämmer.

men samtidigt är de ju upp till var och en hur man åker. som moppe chaffis åkte man ju oftast i bara shorts och körde som en galning på cyckelbanorna trotts att moppen gjorde över 100.....

skall man hård dra de så borde ju folk inte få köra mc över huvud taget. och skall dom köra mc så är de bättre dom åker i badbyxor om man nu tänker egoistiskt. de blir billigare för oss andra som betalar skatter etc om nån vurbar i 150 i shorts då dödsrisken måste vara betydligt större även vid enbart kanåkande på asfalten än om han vurpar i full mindering. Trotts allt så borde ju ett dödsfall vara billigare än att vi skall betala vården för en rullstolsbunden i kanske 40 år.

och varför bry sig om att nån åker i shorts när de finns folk som röker, använder droger, är alkholister. tar anabola, kör för fort mm. dödsorsakerna på de eller vårdkotnaderna är mycket högre eller iaf lika höga men fler i antalet. Att bota lungcancer, drogavvänja någon smat hjälpa till med jobb mm sådan kostar pengar..

bara en tanke som man kan gå hur långt som helst med. de är idiotiskt att köra i vanliga kläder men de är ju samtidigt upp till var å en. att släng aupp en nya tråd om att "oj jag såg nån röka idag" varje gång man ser de. då blir de inget forum till slut.

over and out

pink_panther

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Triumph Speed Triple 06
Jag tycker det är helt rätt att folk bryr sig! Det handlar inte bara om personen själv på hojen, utan även vilket intryck han lämnar för ungdomar som i sin tur kanske en gång själv kommer att åka hoj. Att åka hoj utan skyddskläder är idiotiskt, och de som gör det ska få precis denna stämpel! Bara för resten av samhället (och särskild ungdomar) ska få veta skilnaden mellan cool och dumt.

Jo - det var en snubbe som körde omkull i badbyxor. Han fick inte ens en enda fraktur. Bara synd att han inte hade tillräckligt med skinn kvar på kroppen, därför kvävdes han på sjukhuset. Tänkt på det nån gång?
Jag tycker det är synd om alla som dör i trafiken, oavsett om det var deras eget fel eller inte. Men det här handlar om mer - nämligen att vi även har en förbildsfunktion för andra med det vad vi gör. Därför tycker jag att ni som kör utan skyddskläder gör fel.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
pink_panther skrev:
2323890 Att åka hoj utan skyddskläder är idiotiskt..

På vilket sätt är det mindre idiotiskt att åka hoj med skydskläder? Bara för att Du upplever världen på ett visst sätt, betyder det inte att det absolut måste vara sant. Ännu har ingen studie visat att risken är lägre med skydsutrustning.

pink_panther skrev:
Det handlar inte bara om personen själv på hojen, utan även vilket intryck han lämnar för ungdomar som i sin tur kanske en gång själv kommer att åka hoj.

Vilket intryck ska du lämna "för ungdomar" - att det är idiotiskt? Tänk om det inte är sant, då blir det väldigt idiotiskt att sprida falsk information?

pink_panther

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Triumph Speed Triple 06
#Olsson# skrev:
2323917 På vilket sätt är det mindre idiotiskt att åka hoj med skydskläder? Bara för att Du upplever världen på ett visst sätt, betyder det inte att det absolut måste vara sant. Ännu har ingen studie visat att risken är lägre med skydsutrustning.

Vilket intryck ska du lämna "för ungdomar" - att det är idiotiskt? Tänk om det inte är sant, då blir det väldigt idiotiskt att sprida falsk information?

Det här menar du inte, eller? Eller förstår jag dig helt fel nu? Du nekar väl inte på allvar att utrustning som ryggskydd, hjälm och kläder med protektorer minskar risken för allvarliga skador? Ursäkta, men det är väl så solklart att jag inte ens tänker göra mig besväret att leta fram någon studie som bevis. I det här fallet.

Helt klar: Vill man inte ta någån form av risk i livet så ska man stanna hemma och dö där! Men behöver ju inte välja mellan extremer. Livet är en kompromiss ....

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
Till alla som jämt gaggar om att det biiir sååå dyyyrt i premier när nån inte klär sej som ni tycker eller kör som ni tycker att man ska göra borde vara lika upprörda över att ni betalar skatt för dom som gör brott, super i hjäl sig, slår i hjäl sin fru, röker i hjäl sig , knarkar eller va fan som helst, ni måste ha ett jävligt jobbigt liv som orkar bli upprörda över va alla andra gjör, skaffa er ett liv era jobbiga,gnälliga,bittra,snåla,patetiska jävla töntar.

pink_panther

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Triumph Speed Triple 06
espa skrev:
2323963 Till alla som jämt gaggar om att det biiir sååå dyyyrt i premier när nån inte klär sej som ni tycker eller kör som ni tycker att man ska göra borde vara lika upprörda över att ni betalar skatt för dom som gör brott, super i hjäl sig, slår i hjäl sin fru, röker i hjäl sig , knarkar eller va fan som helst, ni måste ha ett jävligt jobbigt liv som orkar bli upprörda över va alla andra gjör, skaffa er ett liv era jobbiga,gnälliga,bittra,snåla,patetiska jävla töntar.

Det sprutar bara livserfarenhet och intelligens ur dig ..... väx upp och lär dig att torka din egen röv. Så länge du kan torka den själv och inte blir hänvisen till andra .....

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
pink_panther skrev:
2324005 Det sprutar bara livserfarenhet och intelligens ur dig ..... väx upp och lär dig att torka din egen röv. Så länge du kan torka den själv och inte blir hänvisen till andra .....
Jag förstår att du tog åt dej, sug din egen din fjolla.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Har i Italien har jag bara (under mina 28 ar) vid tva tillfallen sett en sportjhojsakare anvanda fulla skydd; 1 gang pa Sicilien for tva ar sen och 1 gang pa Sardinien i ar.

Detta e forstas vad jag kan komma ihag... men Shorts/byxor, t-shirt och hjalm e den vanligaste formen av bekladnad...

Summa summarum:
Du kan inte ha sett mycket :hihi

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Men för fan, lägg ned vad andra gör och inte gör. Alla människor gör idiotiska grejer. Folk röker, super och äter fett och socker. Ger säkert betydligt fler döda varje år än nån snubbe som kör i kortbyxor.

Själv kör jag alltid i jacka, handskar och ryggskydd vid mc åkning. Min cykel är gammal och går sällan över 110. Jag kör alltid försiktigt i innerstan, kör aldrig mellan bilköer och tar alltid hänsyn i korsningar. (På allvar alltså... ingen ironi här).

Andra dagar väljer jag att ta min trampracer och köra ned för en backe i 90 endast iklädd lycrabyxor och cykeltröja. Ingen hjälm. Jag känner mig faktiskt hur säker som helst.

På jobbet(som cykelbud), klädsel är även här lycrabyxor samt linne, men hjälm. Jag tar aldrig hänsyn i trafiken, gör idiotiska omkörningar. Kör på refuger, parkbänkar, trottoarer, mellan bilar, över blomkrukor, allt i kampen mot att köra så fort som möjligt. Trafikregler bortser man ibland ifrån och kör istället efter eget huvud. Detta är såklart en överdrift men visst kör man som en tok.

Man kan ju undra vad som är farligast egentligen?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
pink_panther skrev:
2323943 Det här menar du inte, eller? Eller förstår jag dig helt fel nu? Du nekar väl inte på allvar att utrustning som ryggskydd, hjälm och kläder med protektorer minskar risken för allvarliga skador? Ursäkta, men det är väl så solklart att jag inte ens tänker göra mig besväret att leta fram någon studie som bevis. I det här fallet.

Jag nekar inte till någonting eftersom jag inte vet men du tycks anse att du känner till risker med resp utan skyddskläder och hänvisar till "solklart". Kanske avser du vid krach, då håller jag med om att det är solklart att sannoliketen till skador minskar. Men det var inte riktigt vid krasch som frågan först avsåg, utan vid MC-körning.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024