Men för fan, lägg ned vad andra gör och inte gör. Alla människor gör idiotiska grejer. Folk röker, super och äter fett och socker. Ger säkert betydligt fler döda varje år än nån snubbe som kör i kortbyxor.
Själv kör jag alltid i jacka, handskar och ryggskydd vid mc åkning. Min cykel är gammal och går sällan över 110. Jag kör alltid försiktigt i innerstan, kör aldrig mellan bilköer och tar alltid hänsyn i korsningar. (På allvar alltså... ingen ironi här).
Andra dagar väljer jag att ta min trampracer och köra ned för en backe i 90 endast iklädd lycrabyxor och cykeltröja. Ingen hjälm. Jag känner mig faktiskt hur säker som helst.
På jobbet(som cykelbud), klädsel är även här lycrabyxor samt linne, men hjälm. Jag tar aldrig hänsyn i trafiken, gör idiotiska omkörningar. Kör på refuger, parkbänkar, trottoarer, mellan bilar, över blomkrukor, allt i kampen mot att köra så fort som möjligt. Trafikregler bortser man ibland ifrån och kör istället efter eget huvud. Detta är såklart en överdrift men visst kör man som en tok.
Man kan ju undra vad som är farligast egentligen?