Nu tror jag jag sett allt!

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Är det inte dags att lägga ner det här nu....börjar bli lite larvigt...måste finnas roligar saker vi kan diskutera...eller?

lori

too fast for you all boyzzzzzzz
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
r6-SÅLD
Fraggel skrev:
2322164 Hej

Vet inte om detta är OT men det handlar om säkerhet....

Hoppas att det inte var någon av er här på forumet som var ute på Esingeleden endast i klädd hjälm, kortbyxor och kortärmad tröja :huvet
Sitter i lungnan ro i bilen på väg hem från jobbet runt 14:30 och så kommer en hoj gasande i ytter fil trolign runt 100 (jag låg själv i 90)....
Jag höll på att tappa hakan när jag såg vad föraren inte hadde på sig, tänker somliga med det dom sitter på???

Kör försiktigt och fortsatt skön sommar
/Fraggel

bra att du är en av många som tänker på säkerhet MEN ni får ju f-n sluta snacka om folk som kör hoj i t-shirt, jeans.... :mad:
alla är vuxna nog att bestämma själva vad dem skall ha på sig!!!!
Kom från semestern igår (Malta) där alla kör MC i korta byxor och t-shirt och då undrar jag om du menar att alla är dårar?????????Undrar om vad DE skulle tycka om när ni är fullutrustade :arsele
Såna inlägg har jag tröttnat på!!!! :huvet

pink_panther skrev:
2324250 Nu förstår jag :banana
Du menar, de som kör utan skyddskläder skulle köra ÄNNU FORTARE MED. Nämen - låt dem göra det då! Kanske borde vi alla ta av oss våra hjälmar för att minska risken? För att känna faran litet bättre? För att få en objektivare riskbedömning.....?
Behöver man det så borde man kanske fundera om man ska delta i trafiken :7peta
Det verkar ändå vara en hjärnlös diskussion i den här tråden. Somliga argumenterar med rökning och lungcancer (därför är det ju skatt på cigaretter) alkohol, etc. Säger att man inte ska lägga sig i .....
Jag säger bara: Sålänge andras dumhet ska finansieras av mina pengar lägger jag mig i sålänge jag vill!

börja cykla istället!!!!!! så sparar du lite peng

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Så här kan det se ut efter en smäll i 60 km/H bilderna är 5 dagar gamla och jag hade fullt skinnställ + ryggskena så hoppas att ngn som ser tar lärdom om varför man ska vara ordentligt skyddsklädd trots värmen. :tummenupp

Bifogat

• DSC00094.JPG
    DSC00094.JPG
    114 KB · Visningar: 50
  • DSC000951.JPG
    DSC000951.JPG
    22 KB · Visningar: 49
  • DSC00097.JPG
    DSC00097.JPG
    109.5 KB · Visningar: 46
Last edited:

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
GSX-R 1000k4
Så e DE

Alla bara klagar.. en del gör det, en del inte. jag själv kör när det är 25+ ute och sol, wheelar, osv men har alltid skinnställ.. VISST kan hända jag RÅKAR lyfta hjulet utan men ändå handlar det alltid om var och ens ansvar. Ni som snackar skatten o premier, gör oss alla en tjänst, ta ledigt, tanka hojen, o kör o kör o kör, varför sitta här o gnata.. vintern är snart här o då finns inte de inte ens barmark.. over and out. ps: skit i kärringenhs gnäll

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Triumph Speed 4 och ombyggd Bonneville från 1969
många ord om lite (jag ska starta en rolig o gnabbfri tråd senare)

tjo... hela livet är ett risktagande och det är klart att alla som vill ska få, på sitt eget speciella vis, hitta och tänja sina gränser, känna hur adrenalinet rusar och det virrar i hela kroppen av spänning/lycka/frihet osv... för egen del betyder det också att jag gärna vill kunna känna detta igen och igen och igen... ju mer liv jag har just nu, desto mer värdesätter jag varje dag jag har framför mig!
Kommer alltid löpa risken att krascha när jag flyger på semester, få ett piano i huvet, drabbas av cancer eller stickas ner av en galen pundare. Där jag kan påverka risknivån väljer jag dock alltid att göra det så safe och förnuftigt som möjligt, allt annat verkar för mig dumt. Jag vill ha fler häftiga dagar framför mig.

Men, det är också så att samhället behöver fler människor som bryr sig om omvärlden och som på ett sansat och sakligt sätt säger sin mening. Det må gälla mc-förare i flip-flops, föräldrar som utan att tänka släpper iväg sina moppebarn som aldrig förr kört i riktig trafik på typ 45:ans vägren i shorts o linne skjutsande lillsyrran bakpå. Barn som far illa, kvinnomisshandel, djur som vansköts, psykvården, kriget i libanon, svälten i afrika... Att alltid tiga och tycka att "det är deras ensak" eller "varför ska jag bry mig om det/dom" är oansvarigt. En saklig och öppen dialog reder också ut oklarheter, upplyser, ger lärdom och förståelse om andras tankebanor och förhållanden.

Så, även moraltanten (eller var det jag som var "kärringen"!?), som först och främst tagit det för somliga andra totalt oansvariga och livsfarliga beslutet att över huvud taget köra mc, brukar också tex ibland köra iväg i hjälm, handskar, jeans, boots och tröja på lunchen, dock mycket medveten om att denna kilometer till lunchhaket innehåller sl-bussar, virriga panshos, rullgrus och annat skumt. Så jag kör lugnt och försiktigt. När jag kör 3 km till garaget för att tvätta o fixa byter jag ibland läderbyxorna mot jeans. Jag kör emellanåt också med ryggsäck, vilket är aj aj enligt säkerhetsexperterna. När jag gör så här är jag inte nöjd med situationen men i just detta ögonblick har jag gjort avvägningen mellan stundens bekvämlighet och risk och kommit fram till ett val. Mitt val, min bedömning.

Ni må uppröras över mig så som jag upprörs över andra. Jag gör säkert fel i somligas ögon likväl som somliga gör tokiga saker i mina ögon. Allt är en komplex balansgång mellan individ/samhälle och eget förnuft/regler. De flesta fixar denna förnuftsmässiga balansgång alldeles utmärkt.

Kommer dock även i fortsättningen att skaka på huvudet när jag möter folk på mc i lätt klädsel och hög hastighet och mycket trafik. Det är en inbyggd reflex, utifrån min egen moral och kunskap, min samhällsmedvetenhet och mitt risktänkande.

Nä, nu ska kärringen inte sitta här och orera längre, dags att tanka hojen, ta på skyddsutrustningen och dra iväg på en skön eftermiddagsgasning!

Krama varandra i trafiken!
:pannkyss

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Apropå Essligeleden var jag med om en festlig pryl i våras, jag tuffade söderut längs leden (i bil, dvs aningen off topic) ungefär 300 m före avfarten mot Bromma. Fart ca 80km/h... En småbil åker upp jämsides med en man av sydlänskt utseende som börjar gestikulera och vifta. Jag tänkte brinner det baktill på min bil eller nåt ??
Han lutar sig nu över mot högra framsätet fortfarande ca 80 km/h och vevar ner högra rutan !
Han vill ha kontakt ! Jag vevar ner rutan också trots ganska mkt vindbrus och han ropar mellan bilarna "- Hur kommer man till Jordbro ???!" "Är det rätt väg".
Jag pekar framåt med hela handen, nickar och ropar "- Rakt fram !!".
Han är nöjd, vevar upp och drar på lite snabbare bortåt leden.

Ben_Dover

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Såld
Fraggel skrev:
2322164 Hej

Vet inte om detta är OT men det handlar om säkerhet....

Hoppas att det inte var någon av er här på forumet som var ute på Esingeleden endast i klädd hjälm, kortbyxor och kortärmad tröja :huvet
Sitter i lungnan ro i bilen på väg hem från jobbet runt 14:30 och så kommer en hoj gasande i ytter fil trolign runt 100 (jag låg själv i 90)....
Jag höll på att tappa hakan när jag såg vad föraren inte hadde på sig, tänker somliga med det dom sitter på???

Kör försiktigt och fortsatt skön sommar
/Fraggel
Jag har sett värre!!!
Jag skiter i vad folk har på sig, men det brukar surra runt en kille här på mc i samma klädsel som beskrivs ovan MEN med sitt 3-5 åriga barn i samma klädsel och med cykel-hjälm, framför sig hållandes i tanken :fatta! :machinegu

theOLDgaylord

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
honda
Swedie skrev:
2322167 Endast i Sverige är vi så välklädda... faktiskt.

precis! kom just hem från ungern, dom har jävligt snygga ställ där nere! känguruskinn? glöm det, människoskinn, smaka på den, inte alla som har råd med så dyrt material eller, dårar sägere jag bara:arsele

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Det är ju nästan lite aftonbladet-varning på rubriken till denna tråden!

BigAir

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
husky
Dom flesta trimmade mopparna går ofta över 100 nuförtiden, och intefan åker moppepojkarna omkring i skinställ, om ens hjälm. Här var jag bor kör dom med keps, kortbraller och ibland en tröja på sommaren. Så dundrar dom om bilarna i 90-100 på 70 vägarna, och jag som nu kör 125exc på gatan har inte heller skydd, pga av att jag inte har råd. Det enda jag kör med är hjälm och jympaskor, tyvärr.

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
gaylord skrev:
2338083 precis! kom just hem från ungern, dom har jävligt snygga ställ där nere! känguruskinn? glöm det, människoskinn, smaka på den, inte alla som har råd med så dyrt material eller, dårar sägere jag bara:arsele

Tycker du dom har bra vägar där ner? Å vi som klagar på våra.

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Dominator-Rocks skrev:
2324258 Jag kör alltid med fullt utrustning !

:rofl Men :rofl trådskaparen är en mupp !

:va

Orka hålla på o :4skrika !!

Skall du jaga ifatt alla fjortisar på Eu moppos också?? Ge dom en föreläsning om hur farligt det är blabla bla blA

Ok nu är jag trött som fan o allmänt vilse efter ett antal bärs ute men när jag har läst ditt otroligt intelligenta inlägg så inser jag snabbt att du antagligen kör näck på din Dominator eller har jag fel? Det låter som om du gillar att åka utan skyddskläder. Du kanske till och med gör stående wheelies näck?

Kom bara ihåg att storleken har betydelse :D

p.s Undrar vem som verkar vara mest mupp? Du eller trådskaparen? Nej in med lite sprängdeg i laserdämparen o fjutta på bara så har du pimpat hojen lite på samma gång :tummenupp :cpparty :dricka :fyllisar :FU

theOLDgaylord

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
honda
Sadam skrev:
2347312 Tycker du dom har bra vägar där ner? Å vi som klagar på våra.

beror på vart du kör! tack vare mina å dina skattepengar så börjar dom faktiskt att bygga jävligt schyssta vägar, bland annat väldigt fina lands och motorvägar men kommer du lite utanför bebyggelserna så är vägarna inget å leka med, ska man neråt på mc-semester så rekomenderas motorvägen starkt, många lååååååånga sköna rakor så att säga, perfekt för långa wheeliesar:tummenupp , sen e ju hastighetsbegränsningen 130 som ej bör överträdas för dom ungerska poliserna e inte lika vänliga som dom svenska ditona:D

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Klr 600 motard
Nova skrev:
2347319 Ok nu är jag trött som fan o allmänt vilse efter ett antal bärs ute men när jag har läst ditt otroligt intelligenta inlägg så inser jag snabbt att du antagligen kör näck på din Dominator eller har jag fel? Det låter som om du gillar att åka utan skyddskläder. Du kanske till och med gör stående wheelies näck?

p.s Undrar vem som verkar vara mest mupp? Du eller trådskaparen? Nej in med lite sprängdeg i laserdämparen o fjutta på bara så har du pimpat hojen lite på samma gång :tummenupp :cpparty :dricka :fyllisar :FU

nova tror du missade rubriken :rolleyes: :pannkyss

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Charlyze skrev:
2325460 "Tjo... hela livet är ett risktagande och det är klart att alla som vill ska få, på sitt eget speciella vis, hitta och tänja sina gränser, känna hur adrenalinet rusar..."

"Men, det är också så att samhället behöver fler människor som bryr sig om omvärlden och som på ett sansat och sakligt sätt säger sin mening."

"Krama varandra i trafiken! :pannkyss"

Word:tummenupp

Jag menar ungefär detsamma. Visst fan är det sneakers och i bästa fall ställets överdel om man ska ända ner till bolaget på Kungsholmstorg eller ta en snabbfika med nån polare.. Skillnaden är att jag faktiskt har en medvetenhet om hur jävla oskyddad man är då helt plötsligt.

Jag stör mig inte på de som kör i jeans. Jag stör mig på de som svinkör på Sveavägen, dunar om närmare 200 på motor-/landsväg eller slangar sådär lagom osäkert (det syns vilka (få) som har järnkoll) utan sjyssta kläder.. Det är de som borde tänka varvet innan, och som sannolikt förr eller senare hamnar i statistiken!

Bike Mike

Guest
gunnar_gt750 skrev:
2329409 Apropå Essligeleden var jag med om en festlig pryl i våras, jag tuffade söderut längs leden (i bil, dvs aningen off topic) ungefär 300 m före avfarten mot Bromma. Fart ca 80km/h... En småbil åker upp jämsides med en man av sydlänskt utseende som börjar gestikulera och vifta. Jag tänkte brinner det baktill på min bil eller nåt ??
Han lutar sig nu över mot högra framsätet fortfarande ca 80 km/h och vevar ner högra rutan !
Han vill ha kontakt ! Jag vevar ner rutan också trots ganska mkt vindbrus och han ropar mellan bilarna "- Hur kommer man till Jordbro ???!" "Är det rätt väg".
Jag pekar framåt med hela handen, nickar och ropar "- Rakt fram !!".
Han är nöjd, vevar upp och drar på lite snabbare bortåt leden.

Det var vackert gjort! Helt rätt. Måste man så.... :yoparty

Dominator-Rocks

Guest
Nova skrev:
2347319 Ok nu är jag trött som fan o allmänt vilse efter ett antal bärs ute men när jag har läst ditt otroligt intelligenta inlägg så inser jag snabbt att du antagligen kör näck på din Dominator eller har jag fel? Det låter som om du gillar att åka utan skyddskläder. Du kanske till och med gör stående wheelies näck?

Men va faaan !!! :rofl :rofl :rofl :rofl

EDIT
:skrattaåt vad står det i mitt inlägg :skrattaåt (Fetstilt) ???

Last edited:

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
gaylord skrev:
2351431 beror på vart du kör! tack vare mina å dina skattepengar så börjar dom faktiskt att bygga jävligt schyssta vägar, bland annat väldigt fina lands och motorvägar men kommer du lite utanför bebyggelserna så är vägarna inget å leka med, ska man neråt på mc-semester så rekomenderas motorvägen starkt, många lååååååånga sköna rakor så att säga, perfekt för långa wheeliesar:tummenupp , sen e ju hastighetsbegränsningen 130 som ej bör överträdas för dom ungerska poliserna e inte lika vänliga som dom svenska ditona:D

Muhahahaha dom går att muta. Fast det var ju ett tag sedan man blev stoppad av dom. Motorvägarna är ju fina men åker du av den så är ju vägarna kass.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!