Nu tror jag jag sett allt!

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
När man va liten körde man i enbart shorts på en trimmad moppe långt över den hastighet som fordonet var byggd för att brukas i.
Att köra en stabil hoj, (byggd för höga hastigheter) i 100 kmh iklädd shorts å t-shirt är väl inget att sätta hjärtat i halsgropen för.

pink_panther

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Triumph Speed Triple 06
#Olsson# skrev:
2324140 Jag nekar inte till någonting eftersom jag inte vet men du tycks anse att du känner till risker med resp utan skyddskläder och hänvisar till "solklart". Kanske avser du vid krach, då håller jag med om att det är solklart att sannoliketen till skador minskar. Men det var inte riktigt vid krasch som frågan först avsåg, utan vid MC-körning.

Ok, ber om ursäkt, jag trodde du drev med mig. Men ändå förstår jag nog inte riktigt, hur du menar. Det är ju när olyckan är framme, när man behöver dem. Inte för att ta ut dem på promenad med hojen. Självklart är det skönare utan .....
OM nu olyckan inträder eller inte, det påverkas inte av kläderna, eller? Det är bara följderna som vi diskuterar.

Sen borde jag kanske förtydliga: Jag tänker inte lägga mig i i andras liv. Det enda som stör mig, att intrycket som nybörjare på hoj får, är att det är ett måste att kunna åka bå bakhjulet och att det är tufft att åka i jeans och t-shirt. Och att det är bara vi här i Sverige som använder skyddskläder, det stämmer inte. I Tyskland är det t ex vanligt att hojåkare utan skyddskläder blir nonchalerade. Alltså ingen hälsning.

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
200km/h+ skjutsandes och båda i shorts i ganska skarp kurva

Fraggel skrev:
2322164 Hej

Vet inte om detta är OT men det handlar om säkerhet....

Hoppas att det inte var någon av er här på forumet som var ute på Esingeleden endast i klädd hjälm, kortbyxor och kortärmad tröja :huvet
Sitter i lungnan ro i bilen på väg hem från jobbet runt 14:30 och så kommer en hoj gasande i ytter fil trolign runt 100 (jag låg själv i 90)....
Jag höll på att tappa hakan när jag såg vad föraren inte hadde på sig, tänker somliga med det dom sitter på???

Kör försiktigt och fortsatt skön sommar
/Fraggel

d var väl inget,, jag körde ut från malmö för nån dag söderut mot köpenhamn på motorvägen... efter ca. 5min körning från malmö lägger jag mej i höger körfält efter en omkörning.. precis efter jag lagt mig i höger körfält drar det förbi en ninja i en minst sagt flygande omkörning, skjutsandes och båda klädda i shorts... uppskattad hastighet 200+... Och det var inte nog, jag såg dem inte dra ner på krutet i en kommande och ganska så snäv kurva på motorvägen...

haha... tur att vissa har änglvakt..

med vänlig hälsning

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
pink_panther skrev:
2324179
OM nu olyckan inträder eller inte, det påverkas inte av kläderna, eller? Det är bara följderna som vi diskuterar.

Det är väl klart att det kan påverkas av vilka kläder man har. Om du läser på lite om hur man anpassar situationer för att nå acceptabla subjektiva risker, så inser du att, för att göra någon värdig bedömning om objektiva risker så måste man även ta hänsyn till hur säkerhetsutrustningen påverkar förares känsla av säkerhet. Så länge vi inte vet värdet av det, kanske det är lämpligt att trycka in en kork i käften på all dem som skriker att folk är idioter. :)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Att man orkar bry sig. Det låter som att bara för att folk kör så ibland så blir premierna automatiskt högre = fel. Get a life. När jag jobbade i NY så fnissade de när de hörde om allt jag brukar ha på mig när jag ska ut och köra.

pink_panther

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Triumph Speed Triple 06
#Olsson# skrev:
2324224 Det är väl klart att det kan påverkas av vilka kläder man har. Om du läser på lite om hur man anpassar situationer för att nå acceptabla subjektiva risker, så inser du att, för att göra någon värdig bedömning om objektiva risker så måste man även ta hänsyn till hur säkerhetsutrustningen påverkar förares känsla av säkerhet. Så länge vi inte vet värdet av det, kanske det är lämpligt att trycka in en kork i käften på all dem som skriker att folk är idioter. :)

Nu förstår jag :banana
Du menar, de som kör utan skyddskläder skulle köra ÄNNU FORTARE MED. Nämen - låt dem göra det då! Kanske borde vi alla ta av oss våra hjälmar för att minska risken? För att känna faran litet bättre? För att få en objektivare riskbedömning.....?
Behöver man det så borde man kanske fundera om man ska delta i trafiken :7peta
Det verkar ändå vara en hjärnlös diskussion i den här tråden. Somliga argumenterar med rökning och lungcancer (därför är det ju skatt på cigaretter) alkohol, etc. Säger att man inte ska lägga sig i .....
Jag säger bara: Sålänge andras dumhet ska finansieras av mina pengar lägger jag mig i sålänge jag vill!
Det har jag tom rätt till :arsele

Dominator-Rocks

Guest
Jag kör alltid med fullt utrustning !

:rofl Men :rofl trådskaparen är en mupp !

:va

Orka hålla på o :4skrika !!

Skall du jaga ifatt alla fjortisar på Eu moppos också?? Ge dom en föreläsning om hur farligt det är blabla bla blA

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Dominator-Rocks skrev:
2324258 Jag kör alltid med fullt utrustning !

:rofl Men :rofl trådskaparen är en mupp !

:va

Orka hålla på o :4skrika !!

Skall du jaga ifatt alla fjortisar på Eu moppos också?? Ge dom en föreläsning om hur farligt det är blabla bla blA

det kanske man borde så hade de fått mer trafikvett, och varit bättre förare på de tyngre behörigheterna och vi hade fått normala premier... håller man inte på med körkortsutbildning ska man inte yttre sig...

med vänlig hälsning

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Gå in på alla extremsport-forum och alla risksportforum osv. och klaga på dem också. Skitdumt om jag ska få betala för hjärnskakningar och benbrott m.m. Jag inbillar mig att det är många med "första hojen" som blir så extremt upprörda över att man faktiskt får göra som man själv vill trots att vi bor i Sverige. Själv körde jag hojen fyra kvarter i shorts, tennisdojjor utan strumpor, T-shirt och utan handskar förra veckan. Jag borde fan stenas och hängas ut på nätet enligt skinnställs-talibanerna.

pink_panther skrev:
Jag säger bara: Sålänge andras dumhet ska finansieras av mina pengar lägger jag mig i sålänge jag vill!
Det har jag tom rätt till :arsele

R1_killen

Ny medlem
Gick med
31 May 2006
Hoj
ja har en cykel...? räcker inte det..?
[håller med krippa lägg energi på att klä er själva så nui vill vara klädda o gnäll till kärringen istället

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag såg en riktigt kul kille idag. På motorvägen utanför Lerum kom han åkandes, blå cross (inte ett lyse så långt ögat nådde), iklädd shorts, linne och badtofflor.
Han körde väl i 100, men håret blåste inte i vinden då han hade en extremt kort frilla :3freak .
Utan att ens försöka vara moraltant så kan jag väl tycka att det minsta man kan ha till detta sommarställ är hjälm om man skall ut på motorvägen och köra.

Men han var nog salig i sin tro :rolleyes: :tummenupp

Dominator-Rocks

Guest
goba skrev:
2324267 det kanske man borde så hade de fått mer trafikvett, och varit bättre förare på de tyngre behörigheterna och vi hade fått normala premier... håller man inte på med körkortsutbildning ska man inte yttre sig...

med vänlig hälsning

Då ber jag om ursäckt!! Inte visste jag att man var tvungen att hålla på med körkortsutbildning för att få yttra sig i denna tråd!!

Bäst att alla som inte är trafiklärare raderar sina inlägg innan Mr goba blir arg!

:fatta!

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Charlyze skrev:
2322692 jepp... den dagen lättklädda mc-förare och andra oansvariga även betalar sin egen försäkringspremie och självrisk för sjukvård ska jag sluta uppröras. som det är nu är det mina skattepengar dom lajar med! jag lägger dem hellre på schyssta ålderdomshem och cancerforskning än rehab av söndermosade risktagande puckon!

Hej håller helt med dej!! självklart ska man använda alla skydd som finns när man e ute på vägarna! Tycker inte det är särskit tufft att köra i en tunn tröja o kortbrallor.... det drabbar väl alla som betalar försäkringarna... och sjukhus sängarna behövs säkert till annat... mvh/jonny

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Som nu på detta forum så måste jag nog konstatera att toleransen och trevligheten inte verkar vara den största hos vissa.
Är en frekvent medlem på ett Camaroforum och där är vi alltid trevliga och respekterar varann oavsett vad vi har för åsikter dock så kan man debattera olika åsikter. Att som någon kalla trådskaparen för mupp får mig bara att tänka på vad man sa som barn, den som sa det han va det.

Även om man är ung så kan man uppträda på ett bra sätt på ett forum och dessutom använda hjärnan!!!

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Körde senast idag med endast hjälm och handskar. Att du orkar bry dig så mycket om vad andra har på sig. Skaffa dig ett liv istället :7peta

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Fraggel skrev:
2322164
Hoppas att det inte var någon av er här på forumet som var ute på Esingeleden endast i klädd hjälm, kortbyxor och kortärmad tröja :huvet
Sitter i lungnan ro i bilen på väg hem från jobbet runt 14:30 och så kommer en hoj gasande i ytter fil trolign runt 100 (jag låg själv i 90)....
Jag höll på att tappa hakan när jag såg vad föraren inte hadde på sig, tänker somliga med det dom sitter på???

Kör försiktigt och fortsatt skön sommar
/Fraggel

Är det SANT? Åkte han UTAN fullt skinskäll i HUNDRA kilometer i timmen?!?
Nä, nu blir jag så matt att jag måste lägga mig en stund, vad tänker folk med? Om ett barn hade sprungit ut mitt i vägen så skulle han kunnat DÖ!!!
2xGay.gif

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Man kan naturligtvis inte påverka någon när det gäller hans klädval ...
Är det inte någon som man inte bryr sig om så är det dessutom bara att skita i det.
Men, jag vet av erfarenhet att det är mer än korkat att utsätta sig för risken att klota utan skyddskläder. Vet ej hur det är för er, men min försäkring föreskriver att jag ska ha godkända skydd när jag kör .. goes without saying ändå så det är lätt att uppfylla.

Gör följande tankeexperiment:
Ha shorts och T-shirt ... spring så fort du någonsin kan (torde vara strax över 20 km/h för de flesta av oss).
Gör detta på en parkeringsplats eller ett annat asfalterat område.
Kasta dig i backen och kolla vilka skador du får ... för de som inte är nöjda med de skadorna, ta en trampcykel och kör omkull i 35 km/h ...
Tro mig, DET märks iaf ...
Fundera sedan på hur det är i 70, 90 eller 150 km/h ... Tänk på att energin är proportionell mot kvadraten på hastigheten ...

Efter att ha klotat ett större antal ggr så åker jag inte en meter utan full utrustning, men alla gör som de vill och när jag ser en som kör hoj utan riktiga skydd så tänker jag "ok, där är en lycklig fan som fortfarande har en del att lära här i livet".

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Grundat på att ha läst en hel del åsikter i denna tråd, så anser
jag även att man bör försöka påverka SVEMO att skippa krav på
skyddutrustning när man åker bana också. Det tycks ju vara till men
för vissa att bli påtvingade ställ ryggskydd och hjälm.
Fö så borde man till och med kunna slippa hjälm när man åker bana :banana

Säker och bra trafikmiljö utan mötande trafik bör utanvidare kunna
motivera detta.

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
ver nere i italien förra veckan där kör alla i shors och t-shirt kvittar om man kör vespa som en idiot eller på motorvägen med en r1:a. Det är väl så att svenskarna är bra klädda jämförelsevis med folk runt medelhavet.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!