Nurburgring med Motorrad 1-2 september!

Hur länge stannar du i Nurburgring?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Hej alla och tack för härliga dagar nere på ringen.

Ville bara meddela att Mattes och mina bilder från resan och körningen på Nürbugring nu är utlagda i bildgalleriet på N-TRADE RACING webben www.n-trade.se/racing

Välj Bilder från menyn och sedan Album: 2011. Där hittar ni Album: Nürburgring September 2011.

Alla bilder fick ju inte plats i reserapporten vi skrev online där nere.
Den rapporten hittar ni för övrigt under menyvalet rapporter på samma sajt om ni vill läsa den också.

Mycket nöje önskar Matte & Kenneth
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Tack som faaan!

Det var Ni deltagare som gjorde det till den fantastiska resa som det blev! Med avslutning på söndag med Super-Bike VM och spännande regnrace blev det super! Tack alla Ni entusiaster som gjorde mig, "kycklingpappan", stolt när instruktörerna öste beröm över er.:tummenupp Hoppas alla klarade sig från regnet från Gbg och uppåt, det gjorde vi "ledsagare" iaf. Vi tappade nästan inte bort nån...:D
 

toold

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
södermalm
Hoj
10 BMW s1000 rr och Yamaha 250 wr
Tack alla för en fin vecka.
Tack för alla skratt och att haft förmånen att umgås en vecka med hojåkare med inställningen att man skall ha kul på hoj inte nödvändigtvis vara snabbast ( även om jag tror att alla fick sin dos av adrenalin endorfiner och dopamin ) hoppas vi ses igen snart .
Mats.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Var sugen på att köra en sån där ringenkurs i år, men blev fullt upp med det vanliga banåkandet här hemma. Kanske går att få med i planerna för nästa år istället.

Hur är Motorrads ringenkurs upplagd, vad får man lära sig för något?

Det jag kan se på filmer och bilder är att det är en föråkare och sedan kör man på led efter. Det är säkert ett vettigt upplägg när man är ny på ringen och inte har koll på alla kurvorna så att man inte går på för hårt och hamnar ute i räcket.

Men hur givande är det i längden? Är det någon instruktör med i ledet som ser hur man kör och kan ge feedback? Blir det fri åkning efter några pass eller är det två dagars kortegekörning som gäller?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Var sugen på att köra en sån där ringenkurs i år, men blev fullt upp med det vanliga banåkandet här hemma. Kanske går att få med i planerna för nästa år istället.

Hur är Motorrads ringenkurs upplagd, vad får man lära sig för något?

Det jag kan se på filmer och bilder är att det är en föråkare och sedan kör man på led efter. Det är säkert ett vettigt upplägg när man är ny på ringen och inte har koll på alla kurvorna så att man inte går på för hårt och hamnar ute i räcket.

Men hur givande är det i längden? Är det någon instruktör med i ledet som ser hur man kör och kan ge feedback? Blir det fri åkning efter några pass eller är det två dagars kortegekörning som gäller?

Det finns garanterat olika typer av kurser, men den som vi gick, som du ser på filmen, är av typen "köra på led efter instruktör" hela tiden.

Det man lär sig på denna kurs, förutom att det är kanonskön körning, är idealspåret på nordslingan.
Man ligger tätt efter i exakt samma spår som hojen framför. Man börjar långsamt, tråkigt långsamt :rolleyes:, för att öka farten allteftersom under två dagar tills du i vårt fall står på riktigt bra. Man kör aldrig om utom när man byter plats i gruppen på rakan.

Tempot varierar naturligtvis beroende på vilken grupp man anmält sig till, det finns allt från lugn till "race". Filmerna från Roggocop är från racegrupp och tempot enligt instruktören låg på ca 8.35 när det gick som fortast, vilket får anses vara en bra tid på "ringen". Att ligga så nära i de farterna ger dig ändå en känsla av race, så ingen behöver vara besviken som går kursen e min uppfattning.

För mig som aldrig kört ringen var det ett kanonupplägg, även om jag inte fattade det först när det gick som långsammast,
Men inte minst var det en riktigt skön slinga, hojåkning när den är som bäst utan att köra på en riktig bana med avåkningszoner. För visst är det så att du inte kan köra på gränsen, det är för farligt.

Feedbacken fick du framför allt när det var din tur att ligga bakom instruktören som körde först. Han höll koll på dig att du höll spåret framför allt men du fick även lite andra tips om du var öppen för det. Instruktören hade 6000 (sex tusen) mil på ringen....fundera på den du! :confused: Han hade järnkoll på vilket däckstryck du skulle ha för ringen i just din typ av däck och du fick hur detaljerade råd som helst bara du frågade.

Om jag fattade det rätt så finns det flera "grader" av denna kurs för de som kommer tillbaka.
Jag rekommenderar det starkt. Punkt slut.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hmm, nåt blev fel..."vår film" som Roggocop la in känns inte riktigt som Tim Röthigs film när man jämför dem...:va

Måste nog åka tillbaka och göra om alltihop...:D
 

Roggocop

Du får vad du ger....
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala/Almunge
Hoj
Suzuki GSXR1000-09, Suzuki GSX1100EF-84, Suzuki GSR750-13
Såja, nu ska det snart ligga 10 varv från årets klart häftigaste körning.

Sök på "Roggocop38" om du vill titta.

Nu börjar snart vinteråkningen:D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top