Var sugen på att köra en sån där ringenkurs i år, men blev fullt upp med det vanliga banåkandet här hemma. Kanske går att få med i planerna för nästa år istället.
Hur är Motorrads ringenkurs upplagd, vad får man lära sig för något?
Det jag kan se på filmer och bilder är att det är en föråkare och sedan kör man på led efter. Det är säkert ett vettigt upplägg när man är ny på ringen och inte har koll på alla kurvorna så att man inte går på för hårt och hamnar ute i räcket.
Men hur givande är det i längden? Är det någon instruktör med i ledet som ser hur man kör och kan ge feedback? Blir det fri åkning efter några pass eller är det två dagars kortegekörning som gäller?
Det finns garanterat olika typer av kurser, men den som vi gick, som du ser på filmen, är av typen "köra på led efter instruktör" hela tiden.
Det man lär sig på denna kurs, förutom att det är kanonskön körning, är idealspåret på nordslingan.
Man ligger tätt efter i exakt samma spår som hojen framför. Man börjar långsamt, tråkigt långsamt
, för att öka farten allteftersom under två dagar tills du i vårt fall står på riktigt bra. Man kör aldrig om utom när man byter plats i gruppen på rakan.
Tempot varierar naturligtvis beroende på vilken grupp man anmält sig till, det finns allt från lugn till "race". Filmerna från Roggocop är från racegrupp och tempot enligt instruktören låg på ca 8.35 när det gick som fortast, vilket får anses vara en bra tid på "ringen". Att ligga så nära i de farterna ger dig ändå en känsla av race, så ingen behöver vara besviken som går kursen e min uppfattning.
För mig som aldrig kört ringen var det ett kanonupplägg, även om jag inte fattade det först när det gick som långsammast,
Men inte minst var det en riktigt skön slinga, hojåkning när den är som bäst utan att köra på en riktig bana med avåkningszoner. För visst är det så att du inte kan köra på gränsen, det är för farligt.
Feedbacken fick du framför allt när det var din tur att ligga bakom instruktören som körde först. Han höll koll på dig att du höll spåret framför allt men du fick även lite andra tips om du var öppen för det. Instruktören hade 6000 (sex tusen) mil på ringen....fundera på den du!
Han hade järnkoll på vilket däckstryck du skulle ha för ringen i just din typ av däck och du fick hur detaljerade råd som helst bara du frågade.
Om jag fattade det rätt så finns det flera "grader" av denna kurs för de som kommer tillbaka.
Jag rekommenderar det starkt. Punkt slut.